gx blok tunen, iemand ideeen low budget?
Wie heeft er enig idee wat een goede en goedkope manier is om mijn GX blok wat meer vermogen te geven en eventueel snellere acceleratie?
Kan ik zomaar een kop van een gti erop zetten zodat ik 110pk heb? Hoor graag als jullie optie's hebben. |
Spaghetti spruitstuk, sport nokkenas, kop vlakken en flowen, vliegwiel afdraaien, dikker uitlaatsysteem. Echt low budget gaat niet....
Je zou een gti 8v nokkenas kunnen gebruiken, niet duur, maar zal ook geen schrikbarende winst geven.... |
Sommige gxen hebben een kat. Deze verwijderen. Verder zoals jorg zegt: als je de compressie omhoog brengt een een gti nokstok er zet en de ontsteking iets vroeger. Dan heb je praktisch een gti blok. Verder kun je misschien nog een k&n inleg filter plaatsen. En het co iets omhoog draaien. Een warmdraai regelaar van een audi/16v met vacuum pakken, deze verstelbaar maken (google). Groot gasklephuis. En goed afstellen!
|
goedkoop vermogen bij steken ? .... afblijven , het is zijn geld niet waard .
koopt u een turbo motor ( g60 , 16vg60 , 20vt ) daar heb je low budget al meer vermogen dan de gx |
Ik had op mijn vorige mk2 1600 een 16v uitlaat van voor tot achter ( met maar 2 dempers ) en een licht vliegwiel. Hierdoor voelde de motor al een stuk gretiger aan! Als je daar eens mee begint i.c.m. een gti nokkenas. Kost niet zoveel....
|
Je merkt er haast niks van, wint er amper vermogen mee, het meeste zit hem tussen de oren..
|
Hou het bij een nokkenasje met een spaghettie spruitstuk incl een knappe diameter uitlaat, dan rijd het best wel leuk. Je zou later ook nog een paar carburateurs erop kunnen zetten.
Nokkenas kost +- 300 eu, spaghetti +- 150, uitlaat 450 en setje carbs 350 eu (incl inlaat 450 eu wel te vinden?). Je hoeft niet alles in 1x te doen toch, ik koop ook elke maand een ding ipv alles in 1x willen. Ik ben een 8 klepper aan het opvoeren en ben al 1,5 jaar bezig met onderdelen zoeken. Heb veel ook 2e hands via mp gevonden, met een beetje geduld en mp incl het forum in de gaten houden kun je de onderdelen vrij goed betaalbaar houden. Maar wat vind jij duur? Als je al een beetje knappe spullen wilt ben je gauw duur uit. Me uitlaat koste al 500eu bijv. maar die heb ik ook in delen gekocht zodat het niet meteen een rib uit me lijf was :rolleyes: |
Een 139 pk 1.8 16v kost ongeveer 300 euro. Oude blok krijg je wel weer verkocht.
|
:goodpost:
|
Kop vlakken (hogere compressie) is niet al te duur als je zelf handig bent
Andere nokkenas (8v gti as van de sloop?) Dan heb je zeker op low budget wel winst Maar zoals eerder gepost voor weinig budget heb je ook een sneller blok (Al is een 139 PK 16v Ã* €300 wellicht niet zo betrouwbaar meer en zal je daar ook nog een paar honderd aan lagers en pakkingen tegenaan willen gooien) |
Quote:
+1 |
is het blok goed onderhouden?
nog efffectiever is, gewicht lozen :D |
Quote:
Dat is wellicht een idee, maar dan moet ik ook de kabelboom en computer enz. omzetten toch? (incl. de uitlaat?) |
Quote:
Blok is perfect onderhouden...vanaf km 0-nu (173500) is de gehele historie bekend en hij heeft maar 1 eigenaar gehad (gestorven met 86jaar) dus dat zit wel goed. Spinnekop is nieuw, radiator en alle slangen. Hij heeft elke keer zijn beurtjes gehad. Wilde er misschien gewoon een gti kop opzetten gereviseerd...? |
Als je dan een bewerkte kop met een 276gr nokker pakt, dan pak je een leuke winst :thumbup:
|
Quote:
Zoals ik eerder ook al zei Dit is echt niet zo leuk als dat het hier staat Wat voor blok koop je voor €300? Waarschijnlijk een afgetrapt blok waar een revisie van aan te raden is. Dan is het inderdaad ook zo dat je niet alleen het blok nodig hebt maar ook de uitlaat kabelboom etc. Al met al, als je zon 16v betrouwbaar wilt inbouwen ben je zeker net zo duur uit als gewoon deze 8v lekker opleuken. Ik zou zelf trouwens altijd een 8klepper boven een 16klepper verkiezen, ik vind ze lekkerder rijden, ik heb tot twee keer toe een 'standaard' gti 8v gehad de gewoon vlotter was dan een 16v, alleen op top snelheid legde ik het af, maar wie rijd er de hele dag op top? Ik heb liever schik tussen de bochten in en bij de stoplichten |
Quote:
Ik ga eens kijken of ik ergens een goede gti kop (eventueel al bewerkt) uitkan halen. Eerst binnenkort maar eens de riem vervangen want die is het laatst in 1994 geweest geloof ik....is wel pas 48000km mee gereden, maar toch!!! Iemand die me daarbij kan helpen :thumbup: in limburg? |
Naar mijn id is een 16v voor 300€ vragen om ellende. Volgens mij kan ene wouter hier van t forum er wel over meepraten. Je hebt bij een ombouw nog zoveel meer nodig, wordt al gauw een prijzig verhaal.
Een degelijk onderhouden 8v is oersterk, en zou er ook voor kiezen om deze wat op te leuken. Ik heb altijd enorm veel lol gehad van mijn dx, ondanks dat het 'maar' een 8v is. Je zou natuurlijk ook kunnen zorgen dat je een heel goed onderstel maakt, en gewoon loeihard bochten gaat pakken haha... Ook leuk. |
Quote:
Ombouwen naar 16v gaat hem al niet worden, daar was ik al uit want dat is me teveel ombouwen... Ga kijken voor een nette gti kop die al gereviseerd is en misschien iets opgeboord en dan eventueel in combi met een snellere nokkenas. Als het goed is hoop ik dan op meer koppel en rond de 110pk uit te komen en kan ik mijn uitlaat enz. laten zitten. |
Als je de 110 pk wilt halen moet je een hogere compressie hebben... Voor zover ik weet is de uitsparing van een GTI kop niet kleiner, dus aan compressie win je niet. Eventueel wat grotere kanalen, maar zonder knappe nokkenas wordt dat ook weinig :)
|
Grotere kanalen betekent meer PK, kleiner meer koppel, overigens... Het is een kwestie van het verschuiven van je grafiek.
|
Quote:
LOL. Precies. Ik heb nu zelf een GTI met een EV blok, 8 kleppen minder dan mijn andere auto maar dit rijdt tenminste, en echt fantastisch ook! Maar goed, als je het wilt proberen, mijn 16v mag wellicht wel in de bingo. :D |
Quote:
Doe je de 16v weg dan? Bij bolku tuning schreven ze me al dat ik een gereviseerde gti kop met andere as erop kon zetten en dan rond de 110pk zou moeten kunnen krijgen. Dit is een redelijke low-budget oplossing wellicht. Ik denk dat ik komende maand eens bij ze langs ga met mijn gx kop. |
Ik zou niet naar bolku gaan als ik jou was, maar dat is wat ik zou doen door de verhalen en ervaringen van bekenden van mij, en van wat ik heb gezien en gehoord van mensen hier in de regio die met hem te maken hebben en weten hoe hij handelt.
|
Een gx heeft zowel andere zuigers en een andere kop als de ev (nummers verschillen), dus ik denk dat het verschil van compressie wel een combinatie van beide is. Het is dan ook te verwachten dat je met een gti kop en nokkenas niet op evenveel vermogen komt.
|
Quote:
Zo'n slechte ervaringen met bolku? |
Ik heb er ook veel spullen besteld voor mijn motorombouw. Nooit problemen en snel geleverd. Ook altijd netjes antwoord via de mail.
|
ik ben er lang geleden ook ooit geweest, en niets ontevreden erover. Aardige vent.
|
Quote:
Dan ga ik toch maar eens bij ze langs cass...hoe is het met de accu btw :) |
Quote:
Juistem, jij snapt het! |
Quote:
oke, dus dan klopt het verhaal van bolku niet? Wat kan ik dan het beste doen...makkelijkste? |
Denk dat je beter nog effe kan kijken naar de eerste reactie op dit topic. Motor swap is in ieder geval niet het beste/makkelijkste in jouw geval. :thumbup:
Op hoe veel PK zit je nu? Als je het low budget wilt houden, zal je het verschil in vermogen waarschijnlijk niet gaan merken gok ik. |
Zou eerder gewoon een originele cilinderkop nemen , die in bewerkte toestand kopen of als dat te duur wordt een gereviceerde originele kop iig 1mm vlakken voor hogere compressie.
|
snap wat je bedoelt wouter....heb jou gti 16v verhaal aandachtig gelezen en dan gaat low-budget niet echt.
Ik zit nu op 90pk kevert....ik wil mijn kop toch laten reviseren omdat ik af en toe met koude motor een klepstoter hoor. Verder moet mijn riem vervangen worden...kan de kop dus beter daarvoor laten doen. |
110 PK kan je vast wel halen met een bewerkte en maximaal gevlakte kop en een hele scherpe nokkenas, vooral een goede nokkenas levert je erg veel op, en een compressie verhoging zal jou blok ook wel goed doen. Maar nokkenas is niet goedkoop, je bent voor een beetje nokkenas zo €300 of meer kwijt.
Wat betreft bolku, er zijn mensen erg tevreden over hem, en er zijn mensen die hele grote problemen met hem hebben... Maak je eigen keus, maar ik ga er gewoon niet heen, better safe than sorry! |
een motor tunen is een combinatie van alles:
-luchtaanvoer en brandstoftoevoer (luchtfilter, inlaat, carbu, nokkenas, cilinderkop) -verbranding in de motor (compressie, cilinderkop, ontsteking) -afvoer uitlaatgassen (cilinderkop, nokkenassen, uitlaat). je bent dus niks met een nokkenas die zoveel beter kan presteren als je kleine kleppen hebt, een slechte inlaat en originele uitlaat. net zoals een sportluchtfilter steken geen pk's levert. ga je nu de kop aanpakken met grotere kleppen en eventueel bewerkt, daar een goeie nokkenas is zodat je motor hoger in toeren kan. inlaatgedeelte ook aanpassen (inlaatstuk, carbu/gasklep, luchtfilter). korte brede inlaat is voor hogere toeren (korte luchtpulsen), lang smal inlaattraject is voor laagtoerig koppen. goeie spaghetti uitlaat monteren, deftige diameter en einddempers met nog een beetje tegendruk. je bent dan ook niks met een getuned blok en dikke uitlaat, als je standaard inlaat en luchtfilter hebt (is zoals ne wielrenner die door een rietje ademt). net zoals je niks bent met een lang smal inlaattraject en dan een nokkenas voor hoge toeren, of een kort breed inlaattraject (4carbs rechtstreeks op cilinderkop) met dan een nokkenas voor koppel :screwy: |
Duidelijk was zelf vergeten de aanbouwdelen te noemen, maar natuurlijk moeten did dan ook aangepakt worden, al zul je dan wel boven de 110 PK uit gaan komen
|
Quote:
waarschijnlijk alleen van horen horen............... |
ik denk dat ik voorlopig eerst eens ga kijken of iemand me kan helpen met distributie te vervangen en daarna nadenken hoe en wat met het blok.
Wellicht is het makkelijker om meteen een gereviseerd gti blok erin te hangen :) Iemand die me kan helpen met de distributie? |
Quote:
Ja waarschijnlijk wel...... Van horen zien en constateren ook goed? |
All times are GMT +1. The time now is 08:06. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.