Golf 1 GTI Oettinger 16S
|
wel een beetje te gekke prijs :screwy:
|
dat vragen ze er tegenwoordig voor, echt waar...
|
Alleen motor is al een €4500 waard schat ik. Als t niet meer is.
|
Is gangbare prijs, helaas...
Probleem met die motors zijn de stukken vinden... |
nokkenassen worden door tandwielen bedient i p v de distributieriem als in een KR
dingen zijn ook alleen maar in Frankrijk geleverd toen.. ik heb er wel eens in gereden ooit...een goede Dx (voelt) is sneller..alleen de top ligt iets hoger... ze zijn zeldzaam ,en enkel in het wit of antraciet..mits goed geconserveerd ooit best wel geld waard zorg alleen dat je onderweg genoeg specifieke Okrasa onderdelen spaart...die zul je amper nog vinden c.q tegenkomen later... was de bedoeling de strijd in Frankrijk tegen te gaan tegen de 205 1,9 GTI..R5 GT turbo etc...of dat toen ook gelukt is?.. |
Geen distririem maar enkel tandwielen? Vraag me sowieso al af waarom dat niet altijd zo is (geen onderhoud, en de afstand tussen onder en boven is nou ook weer niet zo groot, dat kan je met 2/3 tandwielen wel overbruggen).
Heb je foto's / info hiervan bij de 16s? |
Ze bedoelen onder het kleppendeksel. Daar zit geen ketting zoals bij de andere 16v modellen.
|
staat wel wat info over op de franse website...volgens mij ook op Wikipedia..(al is dat niet altijd betrouwbaar.).
je kon trouwens deze motor ook 'los' bestellen bij de dealer als hij aangesloten was bij Okrasa later zelfs ook de 1800E16v en 2000E16v ,ik heb die laatste verschillende keren in een Golf 2 gezien (KR basis)...kostte toen je golfje net zoveel als een 2onder1 kap was wel mooi spul..waren toen verschillende tuners ,bijv ABT..Nothelle..MaxMoritz..etc je moest toen wel...er was toen nog geen G60..1,8T..Vr6 etc .. tegenwoordig zijn die tuners of in de chiptuning,turboupgrading en spoilerpaketten wielen etc gegaan.. serieuze motortuning is een stuk (afdealer)minder tegenwoordig |
Quote:
Dan moeten ze toch aardig helderziend geweest zijn :D |
Quote:
gingen toen soms jaren aan vooraf...en denk er om dat het iets langer duurde voordat een nieuw model echt produktierijp was.. de Golf 2 werd grofweg in eind '79 al getekend..men had toen de neiging om de doorontwikkeling al in eerdere modellen te starten een 83er Golf 1 deelt al veel onderdelen met Golf 2 modeljaar 84.. Renault had in het eerste 5je ook al een Alpine Turbo met 110pk..de Peugeot 205 GTI 1,6 had vanaf introductie al ook zo'n vermogen.. was bijna op je vingers na te tellen dat het in de toekomst alleen maar sneller moest.. uit een 1,6 8 kleppertje met Heron zuigers ging dat betrouwbaar (lees 3 ton)m niet worden... |
Quote:
De reden dat er meestal geen tandwielen worden gebruikt is dat je weinig marge hebt met het uitzetten van het blok bij het op temperatuur komen. Een distributieriem en een distribtie ketting hebben spanner die die marge wel kan hebben. De 2,5 liter motor in een T5 heeft tandwielen, en dit schijnt toch vaak kapot te lopen. |
Quote:
Er zijn nog wel tuners die aan motors "werken". Ikzelf zou liever naar een bewerkte "old style" tuning golf 1 gti gaan dan er een g60 in te lepelen. |
En hoeveel pks levert zon 1.6 16v nou eigenlijk?
|
Quote:
136 |
Zitten n hoop bijzondere details aan zo'n auto. Erg fraai, maar idd zeer moeilijk om aan onderdelen te komen. Nu al, laat staan over een aantal jaren.
O.a meters met hoger bereik, km en rpm (motor ook natuurlijk :) ) Vloeistof gekoeld uitlaatspruitstuk (meen ik ergens te hebben gelezen). Rode tellernaalden en oettinger vermelding op de meters. Groter carter, BBS spoilerkit, 14" ats cup. 16s vermelding in t stuur. En zo zijn er, net als bij een swallowtail of een Pirelli nog veel meer kleine details. Als je gaat Google-en kun je er veel over terugvinden. |
Klopt, veel details, maar het is het inlaatspruitstuk dat watergekoeld is, niet het uitlaat. En dat is ook relatief, want het zit eigenlijk gewoon in de weg vanwege z'n grote. Het beslaat de gehele voorkant van de kop en daarmee is een "tuitje" gelijk bij een 8v niet mogelijk en hebben ze de kanalen opgesplitst en lang het spruitstuk laten aflopen. Zo ziet het er toch uit als je een goed kijkt...
|
Ok een uitlaatspruitstuk koelen lijkt me ook nogal ambitieus.
Volgens mij moet dan op een gegeven moment de boel aardig aan de kook gaan, toch? |
Ik zou het geld er nooit voor over hebben. Het is misschien leuk als verzamelobject. Maar voor hetzelfde geld koop je een Mk5 GTI...
136pk voor een 1.6 16v was toen misschien heel wat, maar nu is er veel meer uit te halen. Ken mensen die over de 200pk gaan (atmosferisch) en die de auto nog gewoon voor dagelijks gebruik hebben. |
Ja dat klopt, het vermogen is waardeloos t.o.v. de prijs en het feit dat het een 16-klepper is. Maar zijn er mooiere blokken dan een oettinger 16v? Ik vind van niet.
|
Hier kun je horen hoe een Golf 1 Oettinger klinkt op het circuit:
|
Tuurlijk een g60 blok of een 1.8t of 2.0tfsi blok in golf 1 gaat machtig snel.
En niet te vergelijken met de 136pk oettinger 1.6 16v of de 2000e/16 of andere "oude stijl tuning" zoals nothelle, kwl etc. Maar de historie en de tuning van vroeger zoals de oettinger, nothelle, abt blokken... is voor mij toch belangrijker dan een 300pk 1.8t Maar dat is ieder zijn stijl. Dus voor mij geen 1.8t enzo... |
Quote:
Machtige oettinger :thumbup: En ferme stuurmanskunsten :thumbup: |
Als ik de ruimte had, dan had ik hem opgehaald :D
En de vraagprijs valt me nog mee, kijk maar eens op mobile.de wat men voor een originele en onverprutste Pirelli GTI vraagt, een echte liefhebber heeft het er zeker voor over. |
Briljant filmpje! heb je toch wel ballen om zo hard door Eau Rouge te rijden met de regen! die kerel kan best partijtje sturen!
|
tuurlijk die dingen zijn best wel een stukje VW historie op zich...
en ik vind eigenlijk ook wel dat je zoiets origineel moet houden..je kunt er ook wel 75% van het nederlands wagenpark mee bijhouden.. ze zijn een stuk zeldzamer dan een Pirelli ,Plus GTi,of een Trophy etc.. aanschaffen al dan niet restaureren en af en toe uitlaten,net als b.v een Bimota of MV Agusta...zat japanse fietsen die sneller zijn of beter sturen ..maar net niet 'dat' zijn maar ik vind het combineren van oldskool looks en niewe techniek toch ook wel iets hebben...zoiets als wat in de USA bij Restomuscle 'pro touring' heet.. maar daar is elke Golf 1 kas wel geschikt voor... ik heb zelf trouwens al jaren een witte 16s.. |
Bij historische races is vaak de verplichting dat de auto & eventuele aanpassingen klopt met het bouwjaar van de auto.
Dus geen moderne motoren in een oude carrosserie. De Golf 1 Oettinger 16S was voor zover ik kan nagaan de snelste golf 1 die af fabriek (zij het alleen in Frankrijk en Zwitserland) leverbaar was. De ideale auto dus voor dergelijke historische races ... ;) |
Quote:
Jep voor dat geld koop je nu een mk5 gti, maar als je deze over 5 jaar zou willen verkopen, moet je een hoop afschrijven, waar je bij deze waarschijnlijk zelfs meerwaarde zou hebben. Zeer uniek en zie wat de mk2 Rallye in de afgelopen 5 jaar heeft gedaan in waarde. |
ik vind het een zeer mooi blok maar de prijs houd je wel een beetje tegen ;)
|
Quote:
een goede dx voelt sneller? :rolleyes: , man een goede 16s rijd rondjes om een dx. Heb vele kilometers in eentje van mijn zwager gereden, zowel circuit, slalom, sprint als gewone weg. De aangepaste 16s was sneller dan menig gekietelde g60 golfje 1 en op slalom sneller dan 20vt golfjes 1 en 2 |
daarom zei ik ook 'voelt' sneller..
gewoon omdat een dx meer koppel heeft bij een lager toerental..dat rijd gewoon fijner plus heeft de bak van een 1800 een hogere gearing ... verder zit er af fabriek al best wel wat verschil in blokken..vraag me niet hoe ,maar dat kan gewoon.. ik had voor dagelijks (zwaar)gebruik een '82er 1800 gti met dik 350.000 km op zijn donder en voor de show (ahum)een 83er met een toeters en bellen 1900 Kronenburg blok met iets van 140-145 pk na gelang de afstelling... in die 82er moest elke week een fles olie bij..,maar tot de 100 was hij maar 1 of 2 wagenlengtes trager dan mijn 'goede' 83er.. en meerdere keren aan de stoplichten net zo snel als een standaard Corrado G60.. leg dat eens uit dan?.. in principe zit er tussen een auto die of 8 seconden pakt voor 100 of 9 niet zoveel verschil...,ligt grotendeels aan degene achter het stuur..(en tussen diens oren) en ja ik heb ooit met een Golf 1 G60 gereden..maar met de kabel geschakelde bak erachter..en die is veeeelste lang voor een Golf 1.. maar omdat nou traag te noemen?..zeker niet ... beste manier die ik altijd nam om te kijken welke van de 2 auto's het 'snelst' was,was door bijvoorbeeld allebei 100 in zijn 4 te gaan rijden naast mekaar en DAN het gas erop.. 0-100 is gewoon trappen tot de begrenzer ,hopende dat de bak niet op straat spetterd..dat kan iedereen.. |
Als een auto ouder wordt liggen de prestaties volgens mij steeds minder aan de cijfertjes. Hoe er met een auto gereden wordt, heeft ook een grooote invloed. Als mijn ma een paar weken met de diesel rijdt, rijdt die golf veel vlotter dan wanneer mijn pa hem een paar weken mee heeft gehad. Mij ma rijdt gewoon veel meer door waar mijn pa liever op zijn gemakje rond kachelt, en dat verschil merk je echt in de auto.
|
Als techneut moet je toch wel vlinders van deze blokken krijgen.
Onderblok is niet heel bijzonder. Maar de kop zit echt heel gaaf in elkaar. Ik heb een project gedaan met deze motor en ga binnenkort aan de tweede beginnen. Losse brug in de kop voor de nokkenassen, hoek van de kleppen, kanalen, inlaatspruitstuk. Gewoon oldskool engineering, echt handwerk tuners. Onderdelen zijn nog te krijgen originele en replica. Kosten alleen een klein vermogen. Ik ben fan! Gr., Pim Bonne |
Zo hadden wij ooit de Volvo van opa, die wou echt niet harder dan 85-90!
Maar na een weekje of wat schoonbranden ging t al wat beter... 120 met gemak! |
Oettinger blokken zijn super: de 1600 16s.
Nog exclusiever: 2l 16s Zou ooit wel is zoiets willen opstarten, maar die dingen kosten gewoon handenvol geld. En wisselstukken is een ramp. Dus ik hou het op "gewone" golf 1 gti 1.6 8v :D |
Waar werden die 2ltr blokken dan in geleverd? Toch niet in golf 1?
Golf 2? Of alleen aftermarket te verkrijgen? |
Een bekende van me heeft 'n 1800 (DX) Oettinger 16V in zijn door Oettinger opgebouwde Pirelli GTI : http://www.golf1-ig.de/galleries/members/car/jakob1 De Firma Oettinger was dus de eerste bezitter van die auto.
Hier wat pics die ik op het "Original Golf 1 Treffen" in Wolfsburg in 2007 heb gemaakt van die auto. Edit.: en voor de volledigheid nog ff een pic van het achteraanzicht van die wagen die ik net van het smoelenboek heb geplukt Was alles zo door de firma Oettinger opgebouwd met die velgen, verbredingsset, typeplaatjes, "Zender" dakspoiler en die spoiler/bartafel beneden op de achterklep. |
Wat een allerverschrikkelijkst bruut ding! Een unieke auto zo te lezen. En ook nog een van de (wat mij betreft) mooiste MK1 kleuren Heliosblau metallic..
Die biertafel zou niemand nu met enig fatsoen nog monteren, maar hoort wel helemaal bij deze auto. Evenals de (in kleur gespoten?) Zender dakspoiler. Hopelijk zal ie er nooit iets aan veranderen. |
Yeah, zouden er maar een paar van zijn gebouwd. Hij liet me ook eens ff een oude auto, motor und sport oid zien met een kleine report over zo een Oettinger PiGo.
|
Dit is er eentje met de motorsport kuur.
Flatslide, kugelfischer, etc, etc, etc. Dan levert het gebakje 215pk. http://youtu.be/FYIrZ9XiV7I |
All times are GMT +1. The time now is 05:46. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.