TDI 81kW start niet meer
Hallo,
Ik heb een 1998 mk3 Variant met 81kW (AFN?) TDI-motor erin. 249000km op de klok en loopt prima en zeer zuinig (5.3L/100km). Startte koud direct, bij warme motor iets langer (soms pas na 3-4 sec) maar dat terzijde. Probleem: Sinds enkele dagen start hij niet meer. Motortoerental bij starten is nauwelijks 400rpm. Wagen bergaf snelheid laten maken, starten op contact én ontkoppeld om toerental op te krikken.. géén resultaat. Lamp vd voorgloeiing gaat mooi "aan" en "uit" bij contact "aan", na het (proberen) starten begint die na +/- 20sec te knipperen. Ik dacht aan EGR, want die heb ik verleden week nog gereinigd met producten (bij draaiende motor).. ik dacht, gezien de km-stand dat er wss een deel vd roetvervuiling zal losgeweekt zijn en de klep doen kleven heeft. Gisteren dan als test de bypass-pijp tussen uitlaat en EGR afgedopt en zo proberen starten, geen beterschap. Iemand zei me de relais vd brandstofpomp nakijken? Is dat het zwarte blokje op mijn pomp, of zit die in de zekeringskast? Of iets anders? WIE KAN HELPEN??? PS: eergisteren sloeg hij nog kort 2x aan, ik moest gas bijgeven tot 2000rpm maar van zodra ik vd gas afging viel hij direct stil. Achteraan kreeg ik kleine pluim uit de uitlaat.. misschien deels ook van zo veel te proberen starten..? |
Start ie wel met de reserve sleutel?
Ik denk in eerste instantie aan een massa probleem van de ecu of relais 109 |
heb enkel een sleutel zonder transponder, dus ik denk niet dat het aan de startonderbreker kan liggen?
|
Startblokkering lijkt me niet meteen, dan start hij en slaat na 1 sec weer af.
Als je in de buurt woont mag je ook even langskomen, wil er wel eens naar kijken. Anders zowiso eerst uitlezen omdat de gloeilamp knippert..Kan ook betrekking hebben op een defecte remlichtschakelaar o.i.d. Meestal loopt hij altijd wel.. Pomp is een mogelijkheid, of een uitgeslagen krukaspoulie, maar zonder te zien / horen lastig te zeggen. |
Loopt hij nu inmiddels weer ?
En die AFN heeft zeker wel een transponder in de sleutel zitten, of de ecu moet al sleutelvrij zijn. |
loopt nog steeds niet, het zou de pomp zijn.
relais 109 is het niet want de dash-verlichting doet het nog (of kan dit ook zonder?) naar behoren. heb me laten vertellen dat er een solenoide klep op de pomp zit die de diesel afsnijdt bij het stilleggen vd motor. die durft wel al es falen en dan krijgt de pomp geen diesel meer, dus start je niet meer. iemand die dit kan bevestigen? die klep zou ik moeten horen 'klikken' nadat het contact opgaat, anders slecht contact, slechte draad/massa of klep stuk volgens bevriend garagist. hij zei ook dat hij de eerste pomp nog moet tegenkomen die stukdraait, meestal is het de "rommel" die er aanhangt :thumbup: sleutel is echt zonder transponder hoor.. simpel basis zwart sleuteltje zonder lampje of dergelijks in.. |
Trek je turboslang er eens af, misschien is je turbo gebroken en kunnen je uiitlaatgassen niet weg..
Heb je overgens de auto al eens uitgelezen? :thumbup: |
Zonder turbo loopt hij ook, dat is het probleem niet.
Gaat wel het gloeilampje branden als je hem op contact zet ?? En gegarandeerd heeft je AFN een chip in de sleutel.. |
hoor je de pomp wel klikken als je em op contact zet :confused:
109 is enkel voor de ecu |
relai 109 zou ik eerst eens effe proberen ,,
gr gooi |
Quote:
Lamp vd voorgloeiing gaat mooi "aan" en "uit" bij contact "aan", na het (proberen) starten begint die na +/- 20sec te knipperen. dachten dat mss de remlichtschakelaar stuk was, maar dat is het ook niet.. ondertussen prijzen v ruilpompen aan het vergelijken: ruilpomp op ebay, 1j garantie, 375 euro ruilpomp Bosch-center, 1j garantie, 1300 + btw! :wow: maar de mensen vh Bosch-center denken eerder aan de solenoide-klep 028 130 135 F.. |
Quote:
:thumbup: |
Ik zou het niet op een brandstofpomp gooien. Die gaan maar weinig kapot, ik gok eerder iets elektrisch als ik het zo lees. Bij een kapotte turbo start je motor ook gewoon. Heb je toevallig al de mogelijkheid gehad om de auto uit te lezen?
|
werkplaats (moderne skoda-dealer) doet een poging om mijne oude knol uit te lezen..
|
Relai 109 is het ook niet als je gloeilampje nog aangaat als je hem op contact zet.
Eerst uitlezen, storingscode hier plaatsen en dan verder kijken.. Laat niks meteen ( onnodig ) bij de stealert vervangen. |
1 injector losgemaakt, die 'pist' eerder dan hij sproeit. wss dus toch de pomp die niet meer op druk komt te staan. dacht ook even aan een verstopte brandstoffilter, maar dan zou hij toch nog aanslaan niet? |
Quote:
niet als de pomp al bijna droog staat |
Kan niet dat er geen storingen in staan als je gloeilampje knippert, zou hem toch nog maar een keer uitlezen voor je dalijk flink wat geld gaat uitgeven voor niks!
|
waar woon je als ik vragen mag ?
anders wil ik wel eens langs komen ! ( als het niet te ver is :rolleyes: ) start toerental hoeft maar 370 toeren te zijn , dus jou 400 is zat afsluiter op de pomp er even uit draaien , pennetje en veertje er even uit dan start ie ook als die defect is . kan je evt. wel aan een goede pomp helpen . (voor minder dan de prijzen die jij noemt , incl inbouw en afstellen ) |
Quote:
magneetklep is gedemonteerd en is het niet.. ik ben van Aalst postcode 9300, in belgië heb een pomp gevonden als ruildeel, met 1j garantie op, voor 350 euro. met plaatsing en afstelling zit ik dan op een 600 euro |
250 euro voor plaatsen en 'afstellen' ? Dan mag je me er ook 5 per dag brangen..
Laat toch eens een goede diagnose stellen man.. |
ja Aalst belgie is niet om de hoek voor ons ( 312km :cool: )
kun je zelf sleutelen , of kan je niet veel zelf ? |
All times are GMT +1. The time now is 22:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.