Golf GTI blijft niet meer stationair lopen??
Vandaag onderweg naar huis van mivw op het laatste stuk snelweg, moest ik wat afremmen bij de afslag. Toen ik de koppeling intrapte om terug te schakelen, viel die uit? Wat is de oorzaak en hoe fix ik dit?
|
Vacuüm slangen allemaal goed?
|
Ik weet niet of je GTI een STK heeft, anders zou ik deze ook eens even na kijken en evt. schoonmaken.
|
Vacuüm slangen zijn goed voor zover ik kan zien. Wat is de STK?
|
StationairToerentalKlep ookwel ISV (IdleSpeedValve) genoemd. Blijft de auto niet stationair lopen, of viel de motor 1 keer uit toen je de koppeling na een snelwegrit intrapte?
|
Hij viel bij de afrit bij het intrappen van de koppeling uit, maar toen ik de koppeling weer liet komen in de 2 ging die weer aan. Daarna gebeurde dat elke keer als ik niet snel genoeg de koppeling liet komen, en de motor blijft nu alleen nog maar lopen als ik gas blijf geven. Stationair loopt die dus niet.
|
dit ding hier;
Als je de auto op contact zet moet je deze klep horen zoemen. Deze klep regelt het stationair toerental. En die moet van binnen goed schoon zijn. Anders gaat de auto heel raar doen. Deze klep zit ook op je 16v :thumbup: |
Quote:
Lijkt wel op de STK. Gasklep huis ook eens open gehad, en evt. schoon gemaakt? |
Als hij is afgekoeld. Blijft hij dan wel stationair lopen?
|
Heb hem net 2 uur stil laten staan, had nog geen verschil kunnen ondervinden. Ik zal morgen voor, of anders na het werk nog eens even kijken wat die doet. Mocht die nog steeds niet stationair blijven lopen, dan ga ik op zoek naar de STK en dan ga ik deze schoonmaken.
|
Wat is de motor code ?
|
EV, is een 8v GTI uit 1984.
|
Wouter jij hebt wel erg veel ongeluk met golfjes of niet? :P
|
Ja, het lijkt wel alsof ze me haten haha.
Zojuist de auto gestart, bleef even lopen dus ik dacht, ik ga een rondje rijden. Ging even goed, vond hem al steeds vaker erg ver terugzakken in toeren, maar bleef wel lopen. Op een gegeven moment was ook dat voorbij, en liep die niet meer stationair. Ga zo op zoek naar de STK en mijn gasklephuis bekijken! |
Als het goed is heb je ook een afstelschroef op je gasklephuis zitten. Bij mij gebeurde dat ook vaak dat hij uitviel. Toen ik die schroef meer uitdraaide blijf hij wel lopen. Vaak wat hoog in de toeren maar hij viel in ieder geval niet meer uit.
|
Een stationair stelschroef die naar binnen trilt? Meestal trillen ze naar buiten.
|
Tsjeh zou je zeggen ja, was bij mij niet het geval haha
|
Het O-ringetje die om de stationair schroef zit wil ook wel eens scheuren.
|
Waar kan ik de STK precies vinden? Heb wat foto's gemaakt waarvan ik denk dat het is, maar heb geen idee.
|
Die moet boven op ergens zitten, bij je kleppendeksel. met 2 slangen er aan. één richting luchtfilter, en één richting inlaat spruitstuk.
|
jongens !..wakker worden ....het is een Kjetronic....
die heeft geen stappenmotor..of luchtmassameter... |
Hier in ieder geval nog wat foto's voor een totaal overzicht.
|
die schroef was bij mij de boosdoener. |
Is die groene kabel/stekker niet van de nullast-schakelaar, die onder je gasklephuis zit? Ik ben even in twijfel of de EV-motor al zo'n schakelaar had. Als dat wel zo is zou ik die eens controleren, het hoesje over de bekabeling ziet er ook al niet zo fris meer uit.
|
Ik zou sowieso eerst de schroef die Powah noemde draaien, want bij mij bleef die ook niet lopen tot die ''goed'' was afgesteld, en verder zou ik zeggen, laat hem eens goed afstellen bij een professionele garage. Ga ik ook doen wanneer ik weer een beetje de uiterlijk heb opgeknapt :P
|
DIE STAPPEN MOTOR DIE HIER BOVEN STAAT ZIT NIET, IK HERHAAL NIET IN JE GOLF !
een EV motor is mechanisch aangestuurd en geregeld, dus een electra probleem kan wel de oorzaak zijn maar ik denk niet dat dit het geval is. Maak je luchtfilerbak eens open en kijk eens of de luchtweger, dat is die grote alu schijf niet vies is. Zo ja, heel voorzichtig schoonmaken. Controleer alle vaccuum slangen op lekkage, dmv rem reiniger op de leidingen spuiten. En een goeie TIP, jij moet je brandstoffijnfilter eens gaan vervangen die hangt aan de unit waar de brandstofpomp ook zit. Let op het pijltje voor de monteer richting. Gr, Ramon |
Even een vraag, waar is de stekker die op het onderdeel hoort waar de rode circel omheen staat ? Als deze niet zit aangesloten dan loopt de wagen niet of nouwelijks stationair! Aansluiten s.v.p. !!!! Dan is je probleem denk ik over ;) |
Quote:
Idd, klopt helemaal! Zou schelen als je eerst eens onderzoek doet voordat je wat roept hier! Dat is nogal verwarrend voor die jongen die een vraag heeft. Vraag eerst altijd naar motorcode! En K-jet heeft dat allemaal niet..... :shake: |
Ik heb extra nog even liggen zoeken op internet. Ik kon zo snel geen plaatje vinden van de motor. Dus ik dacht dat deze ook een STK had. Weer wat er bij geleerd. :thumbup:
Jullie zeggen dat een k-jet dat niet heeft. Een KR motor heeft toch ook k-jet, en deze heeft wel een stappen motor? Die is dan wel 2 pins i.p.v. 3. Of zit ik fout? En dat blokje wat die stekker mist, waar is dat precies voor? Wellicht handig om te weten :) |
Probleem is opgelost! Heb eerst de aanzuigbuis van het gasklephuis gehaald, en hierin LiquiMoly gespoten, boel is weer brandschoon. Heeft echter niet geholpen.
Heb vervolgens de schroef van het gasklephuis losser gedraaid, hierdoor ging die verbazingwekkend genoeg stationair lopen. Weliswaar nog steeds tussen 1.100 en 1.300 toeren, maar hij bleef aan de praat. Zoals gezegd moet ook deze GTI eens goed afgesteld gaan worden. @Ramon je bedoelt de brandstoffilter die onder de auto zit? En ik ben inderdaad ook erg benieuwd welke stekker daar op hoort. Heb de auto nu 2,5 week en heb die stekker nog niet gezien, maar stationair loopt ie wel. |
Nice, zoals ik zei, was bij mij ook. Hij liep daarna inderdaad wat te hoog maar hij viel tenminste niet meer uit.
Het uiteindelijke probleem heb ik nooit gevonden aangezien hij verkocht is toen. Ik heb ook nog heel even nagedacht om die golf van jouw aan te schaffen. Stond letterlijk 2km van mijn huis. Succes verder ermee |
Had dat gezegd, kwam ik wel effe langs. :D
Bedankt in ieder geval voor de reacties! Heb ondertussen ook al nieuwe bougies en bougiekabels gemonteerd, wordt elke keer weer beter. :thumbup: |
Quote:
Klopt de 16v heeft wel een stappenmotortje, maar dat komt ook omdat hier een computer aan hangt ;) En de stappen motor word altijd door de computer van de wagen aangestuurd. Dat blokje wat je ziet is als het goed is de lucht weger. Als ik het fout heb moet ik het K-jet boek er ff bij pakken van Bosch. Maar ik weet uit ervaring dat dat kastje MOET zijn aangesloten, anders doet je auto het erg slecht :thumbup: |
Quote:
Ja maar dat komt dus door dat kastje wat niet aangesloten zit. Die staionair regelschroef (zoals jullie hem noemmen) is alleen maar een schroef om meer zuurstof of minder zuurstof te geven, dus nu klopt er geen bal meer van bij Co metingen, maar goed. Waar woon je ergens ? Ik kan ff langs komen, of een goeie foto van mijnes maken voor je ? Laat het maar ff weten Gr, Ramon |
Idd Filter wat onder de wagen zit, is van Bosch ;)
|
RamonR, zou je een foto kunnen maken zodat ik ook mijne goed kan laten lopen?
|
Quote:
Van Wat zoek je een foto ? Dan maak ik die wel even ;) |
K-jetronic en KE-jetronic worden hier door elkaar gehaald, laatste heeft een STK, zaten op sommige 8kleppers in '86.
|
Quote:
Word niet door elkaar gehaald hoor ;) :thumbup: En Kijk hier eens: http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=105 KE-Jetronic, ik kan best goed engels maar zo te zien ook geen stappenmotor bij dit systeem. Volgensmij zit zo een STK pas in latere modellen met een ander inspuit systeem. |
Van hoe ik hem goed stationair zou kunnen laten lopen zonder de stelschroef voor de luchttoevoer te veranderen...
|
All times are GMT +1. The time now is 08:41. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.