Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Golf GTI blijft niet meer stationair lopen?? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=117202)

Wouter42 04-08-2013 19:08

Golf GTI blijft niet meer stationair lopen??
 
Vandaag onderweg naar huis van mivw op het laatste stuk snelweg, moest ik wat afremmen bij de afslag. Toen ik de koppeling intrapte om terug te schakelen, viel die uit? Wat is de oorzaak en hoe fix ik dit?

Tjaap 04-08-2013 19:09

Vacuüm slangen allemaal goed?

Gino89 04-08-2013 19:41

Ik weet niet of je GTI een STK heeft, anders zou ik deze ook eens even na kijken en evt. schoonmaken.

Wouter42 04-08-2013 20:33

Vacuüm slangen zijn goed voor zover ik kan zien. Wat is de STK?

OakgreenVR6 04-08-2013 20:44

StationairToerentalKlep ookwel ISV (IdleSpeedValve) genoemd. Blijft de auto niet stationair lopen, of viel de motor 1 keer uit toen je de koppeling na een snelwegrit intrapte?

Wouter42 04-08-2013 20:53

Hij viel bij de afrit bij het intrappen van de koppeling uit, maar toen ik de koppeling weer liet komen in de 2 ging die weer aan. Daarna gebeurde dat elke keer als ik niet snel genoeg de koppeling liet komen, en de motor blijft nu alleen nog maar lopen als ik gas blijf geven. Stationair loopt die dus niet.

Gino89 04-08-2013 20:53

dit ding hier;





Als je de auto op contact zet moet je deze klep horen zoemen. Deze klep regelt het stationair toerental. En die moet van binnen goed schoon zijn. Anders gaat de auto heel raar doen.

Deze klep zit ook op je 16v :thumbup:

Gino89 04-08-2013 21:05

Quote:
Originally Posted by Wouter42
Hij viel bij de afrit bij het intrappen van de koppeling uit, maar toen ik de koppeling weer liet komen in de 2 ging die weer aan. Daarna gebeurde dat elke keer als ik niet snel genoeg de koppeling liet komen, en de motor blijft nu alleen nog maar lopen als ik gas blijf geven. Stationair loopt die dus niet.


Lijkt wel op de STK. Gasklep huis ook eens open gehad, en evt. schoon gemaakt?

Tjaap 04-08-2013 21:05

Als hij is afgekoeld. Blijft hij dan wel stationair lopen?

Wouter42 04-08-2013 21:36

Heb hem net 2 uur stil laten staan, had nog geen verschil kunnen ondervinden. Ik zal morgen voor, of anders na het werk nog eens even kijken wat die doet. Mocht die nog steeds niet stationair blijven lopen, dan ga ik op zoek naar de STK en dan ga ik deze schoonmaken.

RamonR 04-08-2013 22:41

Wat is de motor code ?

Wouter42 04-08-2013 22:42

EV, is een 8v GTI uit 1984.

SelimGTI 05-08-2013 01:33

Wouter jij hebt wel erg veel ongeluk met golfjes of niet? :P

Wouter42 05-08-2013 18:30

Ja, het lijkt wel alsof ze me haten haha.

Zojuist de auto gestart, bleef even lopen dus ik dacht, ik ga een rondje rijden. Ging even goed, vond hem al steeds vaker erg ver terugzakken in toeren, maar bleef wel lopen. Op een gegeven moment was ook dat voorbij, en liep die niet meer stationair. Ga zo op zoek naar de STK en mijn gasklephuis bekijken!

powah 05-08-2013 18:34

Als het goed is heb je ook een afstelschroef op je gasklephuis zitten. Bij mij gebeurde dat ook vaak dat hij uitviel. Toen ik die schroef meer uitdraaide blijf hij wel lopen. Vaak wat hoog in de toeren maar hij viel in ieder geval niet meer uit.

R.icky 05-08-2013 18:52

Een stationair stelschroef die naar binnen trilt? Meestal trillen ze naar buiten.

powah 05-08-2013 19:34

Tsjeh zou je zeggen ja, was bij mij niet het geval haha

Sjeesbeest 05-08-2013 19:59

Het O-ringetje die om de stationair schroef zit wil ook wel eens scheuren.

Wouter42 05-08-2013 19:59

Waar kan ik de STK precies vinden? Heb wat foto's gemaakt waarvan ik denk dat het is, maar heb geen idee.






Gino89 05-08-2013 20:04

Die moet boven op ergens zitten, bij je kleppendeksel. met 2 slangen er aan. één richting luchtfilter, en één richting inlaat spruitstuk.

heinz74 05-08-2013 20:13

jongens !..wakker worden ....het is een Kjetronic....


die heeft geen stappenmotor..of luchtmassameter...

Wouter42 05-08-2013 20:18

Hier in ieder geval nog wat foto's voor een totaal overzicht.















powah 05-08-2013 20:26




die schroef was bij mij de boosdoener.

OakgreenVR6 05-08-2013 21:14

Is die groene kabel/stekker niet van de nullast-schakelaar, die onder je gasklephuis zit? Ik ben even in twijfel of de EV-motor al zo'n schakelaar had. Als dat wel zo is zou ik die eens controleren, het hoesje over de bekabeling ziet er ook al niet zo fris meer uit.

SelimGTI 05-08-2013 23:02

Ik zou sowieso eerst de schroef die Powah noemde draaien, want bij mij bleef die ook niet lopen tot die ''goed'' was afgesteld, en verder zou ik zeggen, laat hem eens goed afstellen bij een professionele garage. Ga ik ook doen wanneer ik weer een beetje de uiterlijk heb opgeknapt :P

RamonR 06-08-2013 14:27

DIE STAPPEN MOTOR DIE HIER BOVEN STAAT ZIT NIET, IK HERHAAL NIET IN JE GOLF !

een EV motor is mechanisch aangestuurd en geregeld, dus een electra probleem kan wel de oorzaak zijn maar ik denk niet dat dit het geval is.
Maak je luchtfilerbak eens open en kijk eens of de luchtweger, dat is die grote alu schijf niet vies is. Zo ja, heel voorzichtig schoonmaken.
Controleer alle vaccuum slangen op lekkage, dmv rem reiniger op de leidingen spuiten.

En een goeie TIP, jij moet je brandstoffijnfilter eens gaan vervangen die hangt aan de unit waar de brandstofpomp ook zit.
Let op het pijltje voor de monteer richting.

Gr, Ramon

RamonR 06-08-2013 14:31





Even een vraag, waar is de stekker die op het onderdeel hoort waar de rode circel omheen staat ?
Als deze niet zit aangesloten dan loopt de wagen niet of nouwelijks stationair!

Aansluiten s.v.p. !!!!

Dan is je probleem denk ik over ;)

RamonR 06-08-2013 14:32

Quote:
Originally Posted by heinz74
jongens !..wakker worden ....het is een Kjetronic....


die heeft geen stappenmotor..of luchtmassameter...



Idd, klopt helemaal!

Zou schelen als je eerst eens onderzoek doet voordat je wat roept hier!
Dat is nogal verwarrend voor die jongen die een vraag heeft.

Vraag eerst altijd naar motorcode!
En K-jet heeft dat allemaal niet..... :shake:

Gino89 06-08-2013 17:45

Ik heb extra nog even liggen zoeken op internet. Ik kon zo snel geen plaatje vinden van de motor. Dus ik dacht dat deze ook een STK had. Weer wat er bij geleerd. :thumbup:

Jullie zeggen dat een k-jet dat niet heeft. Een KR motor heeft toch ook k-jet, en deze heeft wel een stappen motor? Die is dan wel 2 pins i.p.v. 3. Of zit ik fout?

En dat blokje wat die stekker mist, waar is dat precies voor? Wellicht handig om te weten :)

Wouter42 06-08-2013 19:02

Probleem is opgelost! Heb eerst de aanzuigbuis van het gasklephuis gehaald, en hierin LiquiMoly gespoten, boel is weer brandschoon. Heeft echter niet geholpen.

Heb vervolgens de schroef van het gasklephuis losser gedraaid, hierdoor ging die verbazingwekkend genoeg stationair lopen. Weliswaar nog steeds tussen 1.100 en 1.300 toeren, maar hij bleef aan de praat.

Zoals gezegd moet ook deze GTI eens goed afgesteld gaan worden.

@Ramon je bedoelt de brandstoffilter die onder de auto zit?

En ik ben inderdaad ook erg benieuwd welke stekker daar op hoort. Heb de auto nu 2,5 week en heb die stekker nog niet gezien, maar stationair loopt ie wel.

powah 06-08-2013 19:12

Nice, zoals ik zei, was bij mij ook. Hij liep daarna inderdaad wat te hoog maar hij viel tenminste niet meer uit.

Het uiteindelijke probleem heb ik nooit gevonden aangezien hij verkocht is toen.

Ik heb ook nog heel even nagedacht om die golf van jouw aan te schaffen. Stond letterlijk 2km van mijn huis.

Succes verder ermee

Wouter42 06-08-2013 19:14

Had dat gezegd, kwam ik wel effe langs. :D

Bedankt in ieder geval voor de reacties! Heb ondertussen ook al nieuwe bougies en bougiekabels gemonteerd, wordt elke keer weer beter. :thumbup:

RamonR 06-08-2013 21:35

Quote:
Originally Posted by Gino89
Ik heb extra nog even liggen zoeken op internet. Ik kon zo snel geen plaatje vinden van de motor. Dus ik dacht dat deze ook een STK had. Weer wat er bij geleerd. :thumbup:

Jullie zeggen dat een k-jet dat niet heeft. Een KR motor heeft toch ook k-jet, en deze heeft wel een stappen motor? Die is dan wel 2 pins i.p.v. 3. Of zit ik fout?

En dat blokje wat die stekker mist, waar is dat precies voor? Wellicht handig om te weten :)



Klopt de 16v heeft wel een stappenmotortje, maar dat komt ook omdat hier een computer aan hangt ;)
En de stappen motor word altijd door de computer van de wagen aangestuurd.

Dat blokje wat je ziet is als het goed is de lucht weger.
Als ik het fout heb moet ik het K-jet boek er ff bij pakken van Bosch.
Maar ik weet uit ervaring dat dat kastje MOET zijn aangesloten, anders doet je auto het erg slecht :thumbup:

RamonR 06-08-2013 21:38

Quote:
Originally Posted by Wouter42
Probleem is opgelost! Heb eerst de aanzuigbuis van het gasklephuis gehaald, en hierin LiquiMoly gespoten, boel is weer brandschoon. Heeft echter niet geholpen.

Heb vervolgens de schroef van het gasklephuis losser gedraaid, hierdoor ging die verbazingwekkend genoeg stationair lopen. Weliswaar nog steeds tussen 1.100 en 1.300 toeren, maar hij bleef aan de praat.

Zoals gezegd moet ook deze GTI eens goed afgesteld gaan worden.

@Ramon je bedoelt de brandstoffilter die onder de auto zit?

En ik ben inderdaad ook erg benieuwd welke stekker daar op hoort. Heb de auto nu 2,5 week en heb die stekker nog niet gezien, maar stationair loopt ie wel.



Ja maar dat komt dus door dat kastje wat niet aangesloten zit.
Die staionair regelschroef (zoals jullie hem noemmen) is alleen maar een schroef om meer zuurstof of minder zuurstof te geven, dus nu klopt er geen bal meer van bij Co metingen, maar goed.

Waar woon je ergens ?
Ik kan ff langs komen, of een goeie foto van mijnes maken voor je ?

Laat het maar ff weten

Gr, Ramon

RamonR 06-08-2013 21:39

Idd Filter wat onder de wagen zit, is van Bosch ;)

SelimGTI 06-08-2013 23:15

RamonR, zou je een foto kunnen maken zodat ik ook mijne goed kan laten lopen?

RamonR 07-08-2013 11:42

Quote:
Originally Posted by SelimGTI
RamonR, zou je een foto kunnen maken zodat ik ook mijne goed kan laten lopen?


Van Wat zoek je een foto ? Dan maak ik die wel even ;)

tempel 07-08-2013 11:59

K-jetronic en KE-jetronic worden hier door elkaar gehaald, laatste heeft een STK, zaten op sommige 8kleppers in '86.

RamonR 07-08-2013 12:36

Quote:
Originally Posted by tempel
K-jetronic en KE-jetronic worden hier door elkaar gehaald, laatste heeft een STK, zaten op sommige 8kleppers in '86.


Word niet door elkaar gehaald hoor ;)
:thumbup:

En Kijk hier eens:
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=105

KE-Jetronic, ik kan best goed engels maar zo te zien ook geen stappenmotor bij dit systeem.
Volgensmij zit zo een STK pas in latere modellen met een ander inspuit systeem.

SelimGTI 07-08-2013 17:36

Van hoe ik hem goed stationair zou kunnen laten lopen zonder de stelschroef voor de luchttoevoer te veranderen...


All times are GMT +1. The time now is 08:41.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.