Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Claxon gaat af bij links draaien, of bij aanraken van het stuur. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116056)

Ludomk2 30-06-2013 20:17

Claxon gaat af bij links draaien, of bij aanraken van het stuur.
 
Beste,

Tot grote verbazing heb ik gezien dat mijn claxon afging bij het draaien naar links,
ik heb ontdekt dat mijn stuur te dicht zit op die plastieke behuizing.
want bij mijn vorige mk2 heb ik een vrij grote afstand tussen stuur en plastiek.
telkens als ik het stuur aanraak claxoneert ie, en ook als ik draai.

hoe te minder ik die moer vast maak hoe te minder de claxon afgaat,
maar niemand wilt met een niet-vastgezette stuur rijden.
oncomfortabel en gevaarlijk..

wat kan de oorzaak zijn?







Polo1w 30-06-2013 20:38

Heeft een golf2 ook zo'n bus die om de stuuras geschoven is, net zoals golf3 en polo 6n?
Misschien dat deze bus er te ver over geschoven is.
Hoe is het eigenlijk gekomen, 'zomaar', of na het vervangen van stuur, contactslot oid?
Groet

Ludomk2 30-06-2013 21:54

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Heeft een golf2 ook zo'n bus die om de stuuras geschoven is, net zoals golf3 en polo 6n?
Misschien dat deze bus er te ver over geschoven is.
Hoe is het eigenlijk gekomen, 'zomaar', of na het vervangen van stuur, contactslot oid?
Groet


Het is zomaar gebeurd, ik weet het niet, ik moest parkeren in een smal straatje, en met dat gewring en moeilijk gedraai op 15'' velgen en brede banden, is dat sturen gewoon echt serieus moeilijk. (servopomp is stuk) en daarna begon ineens mijn stuur te claxoneren..

en welke bus bedoel je?
op de foto's zie je dat het stuur echt helemaal dichtklapt als ik die volledig vast gemaakt heb.
dat mag niet normaal. :confused:

tim_j 01-07-2013 07:32

Quickfix, stuur eraf en een paar mm dikke ring op de as.

fcapri 01-07-2013 09:35

heb thuis een losse stuuras liggen, zal eens kijken of er een ring ofzo tussen zit.

bij ford zit er wel een plastiek bus op met 1 uitsteeksel en die dient om de pinker af te schakelen als je terug rechtdraaid. als er bij vw ook zo ene zit, is die misschien gebroken?

Ludomk2 01-07-2013 09:36

Quote:
Originally Posted by tim_j
Quickfix, stuur eraf en een paar mm dikke ring op de as.

Zal het seffes eens proberen, beetje schaamtelijk eigenlijk want moet nog zo'n dikke ring kopen :redface: heb er geen in mijn gereedschapskoffer.

toch bedankt! zal ik deze middag eens uitproberen

Ludomk2 01-07-2013 09:40

Quote:
Originally Posted by fcapri
heb thuis een losse stuuras liggen, zal eens kijken of er een ring ofzo tussen zit.

bij ford zit er wel een plastiek bus op met 1 uitsteeksel en die dient om de pinker af te schakelen als je terug rechtdraaid. als er bij vw ook zo ene zit, is die misschien gebroken?


Zo ziet het eigenlijk eruit, ik heb een totaal ander mechanisme dan dat jij bedoelde denk ik, zie foto





Barn171 01-07-2013 10:05

Naar mijn weten (in ieder geval bij golf 1, en ik ben er vrij zeker van bij golf 2 ook) hoort daar geen veer te zitten, maar een kunststof bus die de afstand bewaard tussen je stuur de de hendels. Als ik het zo zie lijkt het een veer te zijn van de kleppen (in je motorblok). Busje is makkelijk aan te komen, anders heb ik er wel eentje liggen.

Ludomk2 01-07-2013 10:25

Quote:
Originally Posted by Barn171
Naar mijn weten (in ieder geval bij golf 1, en ik ben er vrij zeker van bij golf 2 ook) hoort daar geen veer te zitten, maar een kunststof bus die de afstand bewaard tussen je stuur de de hendels. Als ik het zo zie lijkt het een veer te zijn van de kleppen (in je motorblok). Busje is makkelijk aan te komen, anders heb ik er wel eentje liggen.


Vond het ookal vreemd dat ik daar zo een veertje tegenkwam, want als ik het stuur goed vast gemaakt hebt klapt die afstand helemaal dicht, en dan claxoneert ie vrijwillig :shake:

Zal gaan zoeken waar ik die veer van de kleppen in de motorblok kan vinden.
kan je dat ook kopen (bestellen) bij een autoshop?

fcapri 01-07-2013 10:38

als de veer van de kleppen hier zit, wat zit er dan aan de kleppen :D

t zal gaan duidelijk worden waarom die zo goedkoop was

Ludomk2 01-07-2013 10:52

Quote:
Originally Posted by fcapri
als de veer van de kleppen hier zit, wat zit er dan aan de kleppen :D

t zal gaan duidelijk worden waarom die zo goedkoop was


Ik heb het probleem weer opgelost dankzij jullie hulp! :thumbup:

Ik heb dat veertje eruit gehaald wat jullie op de foto hebben gezien, en nu maakt het stuur geen contact meer met de claxon als je naar links en of rechts draait, claxoneert nu zoals het hoort :D
dat vieze domme veertje was dus het probleem (voorlopig)
oef 1 zorgen minder :D

Echt waar thank you guys! echt een handige leuke website dit, en vriendelijke helpende mensen :thumbup:

Kevert 01-07-2013 15:02

Haha inderdaad ik zag ook al meteen dat het een klepveer was ;) toch een vreemde "oplossing" geweest van de vorige eigenaar.
Kan het praktisch nut niet bedenken maar jij bent ook weer van een probleempje af :thumbup: ik had ooit zelfde probleem met mn kever, bleek er een los schroefje onder de claxondop te liggen.

Herm Schreurs 01-07-2013 15:23

Het leuke bij een golf 1 is, kwam ik ook naar veel zoeken achter, dat er op het stuurhuis een kabeltje zit die het stuurhuis met de massa verbind omdat het stuurhuis zelf in rubbers gemonteerd zit. Als dit los zit of weg is doet je claxon het helemaal niet :D

Barn171 01-07-2013 16:36

:thumbup:

Ludomk2 01-07-2013 16:42

Quote:
Originally Posted by Kevert
Haha inderdaad ik zag ook al meteen dat het een klepveer was ;) toch een vreemde "oplossing" geweest van de vorige eigenaar.
Kan het praktisch nut niet bedenken maar jij bent ook weer van een probleempje af :thumbup: ik had ooit zelfde probleem met mn kever, bleek er een los schroefje onder de claxondop te liggen.


Heel vreemde oplossing, ik zie veel mensen als ze hun auto beu zijn dat ze die gewoon verkrachten met vreemde voorlopige oplossingen, het moet tegoei gemaakt worden anders niet :D

Dankjewel :thumbup:

Ludomk2 01-07-2013 16:47

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Het leuke bij een golf 1 is, kwam ik ook naar veel zoeken achter, dat er op het stuurhuis een kabeltje zit die het stuurhuis met de massa verbind omdat het stuurhuis zelf in rubbers gemonteerd zit. Als dit los zit of weg is doet je claxon het helemaal niet :D


Je komt echt rare dingen tegen soms :D
sta verstelt vanwaar die vorige eigenaar dat veertje afgedraaid heeft en op het stuur mechanisme heeft gezet, hoe loemp kan je zijn man.
en ik maar zoeken en zoeken, 3 dagen lang :tongue:

RamonR 01-07-2013 16:52

Hallo, ik zag jou foto zonet hierboven, die veer die daar zit die hoort daar wel!
100% zeker bij mij zit die daar ook.

Alleen die veer zit daar om er voor te zorgen dat je stuurnaaf niet naar achter zakt.
Die veer zit normaal gesproken geborgd met een soort ringetje die aan 3 kanten een uitsteeksel heb naar binnen.
Deze sla je 1x over de stuur naaf heen en dan blijft de veer in ingedrukte toestand zitten.

Als die er weer op zit die borg ring dan is je probleem weg met je claxon.
Misschien dat iemand even een uitsnede uit Etka heeft van een stuurnaaf voor het gemak.

Gr, Ramon

fcapri 01-07-2013 17:07

heb er ff mijn losse stuurnaaf bij gehaald en zit idd een veer tussen. maar blijkbaar bij TS op de verkeerde plaats. die hoort onder die 'kop' te zitten:




voor iets groter:
http://fcapri.homelinux.com/off/pic...uurnaaforig.jpg

Barn171 01-07-2013 17:14

oeps, ik houd mijn mond maar, dit lijkt nog niet eens meer op die van een golf 1...

oeps

RamonR 01-07-2013 22:19

Er zit blijkbaar toch verschil in hoor, in golf 2 dan he!
Want het oude type golf 2 heeft die bus niet voor de veer maar een borg ring!

RamonR 01-07-2013 22:20

Iemand Etka uitsnede ?????

Ludomk2 02-07-2013 09:41

Ik heb er inderdaad een veertje in gevonden.
mijn auto is een GTD van 1989, zouden deze modellen dit standaard hebben?

Voorlopig rij ik zonder dat veertje, claxoneert voorlopig niet meer,maar die afstand tussen het stuur en dat stuurbehuizing, is nog steeds te dicht op elkaar :tongue:

fcapri 02-07-2013 10:11

komt de rest een beetje overeen met de foto dat ik poste? die stuuras komt uit een 91'er 1.8benzine.
naar mijn weten was deze fabrieksorigineel en is dat nooit gedemonteerd geweest (is de ex auto van mijn broer).

bij mij zit die veer daar dus ook, maar ONDER die grijze blok waar het stuur op komt.
ik heb gekeken hoe je die kan verwijderen, en daarvoor zou ik die gewrichten aan de onderkant moeten losmaken, de veer onderaan losmaken, en dan die hele stang er langs boven uit te trekken.

mogelijk is de uwe er ooit uitgeweest, heeft de persoon dan vergeten de veer erin te steken voor hij de stuurstang terug plaatste. en bij montage van het stuur dan de veer erin gestopt.
op de originele manier, zou de veer de stuurstang dan toch 1-2cm hoger moeten drukken (die veer zit daar nu samengedrukt ter hoogte van het contactslot).
kijk desnoods eens in de motorruimte, hoe het bij die kruiskoppelingen bij u zit. daar zit namelijk ook een veer die alles wat opspant. mogelijk zit die er nu heel losjes in daar en 'rust' de stuurstang op die gewrichten en stuurhuis

Ludomk2 02-07-2013 15:08

Quote:
Originally Posted by fcapri
komt de rest een beetje overeen met de foto dat ik poste? die stuuras komt uit een 91'er 1.8benzine.
naar mijn weten was deze fabrieksorigineel en is dat nooit gedemonteerd geweest (is de ex auto van mijn broer).

bij mij zit die veer daar dus ook, maar ONDER die grijze blok waar het stuur op komt.
ik heb gekeken hoe je die kan verwijderen, en daarvoor zou ik die gewrichten aan de onderkant moeten losmaken, de veer onderaan losmaken, en dan die hele stang er langs boven uit te trekken.

mogelijk is de uwe er ooit uitgeweest, heeft de persoon dan vergeten de veer erin te steken voor hij de stuurstang terug plaatste. en bij montage van het stuur dan de veer erin gestopt.
op de originele manier, zou de veer de stuurstang dan toch 1-2cm hoger moeten drukken (die veer zit daar nu samengedrukt ter hoogte van het contactslot).
kijk desnoods eens in de motorruimte, hoe het bij die kruiskoppelingen bij u zit. daar zit namelijk ook een veer die alles wat opspant. mogelijk zit die er nu heel losjes in daar en 'rust' de stuurstang op die gewrichten en stuurhuis


Die schroefdraad waar je het stuur in zet komt niet overeen met deze foto,
jij hebt er zo een dikke ding op, bij mij is alles op de zelfde dikte, daarom dat mijn stuur misschien te diep naar beneden gaat?



fcapri 02-07-2013 16:50

dat zou een gewone bus zijn omdat de latere modellen een groter gat hadden in het stuur. die bus zou ik er normaal gewoon moeten afkrijgen en dan zou die hetzelfde zijn als de uwe

Ludomk2 03-07-2013 18:00

Quote:
Originally Posted by fcapri
dat zou een gewone bus zijn omdat de latere modellen een groter gat hadden in het stuur. die bus zou ik er normaal gewoon moeten afkrijgen en dan zou die hetzelfde zijn als de uwe


Als ik jou was zou ik die bus erin laten, mijn stuur gaat te diep naar beneden, daarom dat ie contact maakt met de claxon, als ik tijd had ging ik naar een garagist, maar met werken enzo heb ik alleen het weekend vrij..

RamonR 03-07-2013 21:15

Maar dan nog wat he,

Als je stuur te dicht op de rest zit dan zou je claxon toch nog niet moeten af gaan ?
Het stroompje word toch nog onderbroken door je claxon knop ?

Gr, Ramon

Kevert 04-07-2013 10:37

Gewoon kijken of je op de sloop nog ergens een mk1 kan vinden en daar het stuur los halen, zie je gauw genoeg hoe het hoort te zitten en als je dan nog bepaalde onderdelen mist kun je dat meteen mee nemen.

Herm Schreurs 04-07-2013 10:43

Quote:
Originally Posted by Kevert
Gewoon kijken of je op de sloop nog ergens een mk1 kan vinden en daar het stuur los halen, zie je gauw genoeg hoe het hoort te zitten en als je dan nog bepaalde onderdelen mist kun je dat meteen mee nemen.

"gewoon" een mk1 golf op de sloop vinden zal lastig worden denk ik :D

RamonR 04-07-2013 10:46

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
"gewoon" een mk1 golf op de sloop vinden zal lastig worden denk ik :D



Ja dat denk ik ook :D
Golfje 2 is al moeilijk tegenwoordig op de sloop.

Ludomk2 04-07-2013 21:14

Quote:
Originally Posted by RamonR
Maar dan nog wat he,

Als je stuur te dicht op de rest zit dan zou je claxon toch nog niet moeten af gaan ?
Het stroompje word toch nog onderbroken door je claxon knop ?

Gr, Ramon


Heb ook geen idee waar dat vandaan komt, vorige eigenaar heeft echt rare dingen gedaan met de electronica, als ik mijn 4 richtingsaanwijzers aan zet, dan gaat dat driehoeklampje niet aan op het dashboard, signaalfunctie van de grootlichten werken niet meer, achterruitwisser werkt niet meer,

maar het belangrijkste is, hij is maandag apk goed gekeurd. ze kijken alleen naar de belangrijkere dingen :thumbup:

Ludomk2 04-07-2013 21:16

Quote:
Originally Posted by RamonR
Ja dat denk ik ook :D
Golfje 2 is al moeilijk tegenwoordig op de sloop.


Hier @ provincie Limburg vind je totaal geen onderdelen op de sloop :tongue:

Ik bestel altijd online als ik iets nodig heb, alleen koplampjes ofzo vind je met geluk nog maar die zijn meestal helemaal vuil van binnen enzo..

RamonR 04-07-2013 21:29

Quote:
Originally Posted by Ludomk2
Hier @ provincie Limburg vind je totaal geen onderdelen op de sloop :tongue:

Ik bestel altijd online als ik iets nodig heb, alleen koplampjes ofzo vind je met geluk nog maar die zijn meestal helemaal vuil van binnen enzo..



Dan ga ik maar niet vertellen waar ik woon anders zijn de golfjes + onderdelen hier straks weg op de sloop :D

Maar als die er zo erg is gerotzooid met die golf van de post starter dan is het misschien verstandig om het dashboard er helemaal eens uit te halen en dan gewoon goed terug in elkaar steken, met de juiste draden en kabels :thumbup:
Aankomende dagen is het er lekker droog weer voor om dat ff voor de deur te doen.

fcapri 05-07-2013 06:56

Quote:
Originally Posted by Ludomk2
Heb ook geen idee waar dat vandaan komt, vorige eigenaar heeft echt rare dingen gedaan met de electronica, als ik mijn 4 richtingsaanwijzers aan zet, dan gaat dat driehoeklampje niet aan op het dashboard, signaalfunctie van de grootlichten werken niet meer, achterruitwisser werkt niet meer,

maar het belangrijkste is, hij is maandag apk goed gekeurd. ze kijken alleen naar de belangrijkere dingen :thumbup:


is gewoon dat lampje niet kapot in de schakelaar? bij mij ging het lampje niet meer van de lichtschakelaar (die blijft ook continue branden).
heb de schakelaars open gehaald, lampjes eruit geknipt, ledjes met weerstandje in gesoldeerd. lekker wit licht nu ipv verschillend geel.


in het echt is het stukken beter (dashboard effen verlicht, knoppen zo helder niet), maar de camera kan niet zo goed overweg met nachtfotos)



signaalfunctie van de grootlichten is OOK een lampje met een blauw kapje op, in tegenstelling tot de andere ledjes ernaast. die waarschijnlijk ook defect (ga ik bij mij ooit vervangen door een ledje als die kapot gaat).

achterruitenwisser zal de kabelboom in de klep zijn. was bij mij ook kapot en t verergerd alleen maar. nr plaat verlichting zal snel volgen, of achteruitontdooiing.

Ludomk2 06-07-2013 10:08

Quote:
Originally Posted by fcapri
is gewoon dat lampje niet kapot in de schakelaar? bij mij ging het lampje niet meer van de lichtschakelaar (die blijft ook continue branden).
heb de schakelaars open gehaald, lampjes eruit geknipt, ledjes met weerstandje in gesoldeerd. lekker wit licht nu ipv verschillend geel.


in het echt is het stukken beter (dashboard effen verlicht, knoppen zo helder niet), maar de camera kan niet zo goed overweg met nachtfotos)



signaalfunctie van de grootlichten is OOK een lampje met een blauw kapje op, in tegenstelling tot de andere ledjes ernaast. die waarschijnlijk ook defect (ga ik bij mij ooit vervangen door een ledje als die kapot gaat).

achterruitenwisser zal de kabelboom in de klep zijn. was bij mij ook kapot en t verergerd alleen maar. nr plaat verlichting zal snel volgen, of achteruitontdooiing.


Ofwel het motortje stuk van de achterruitwisser, er moet nog zoveel gedaan worden om de auto tip-top in orde te krijgen, maar het belangrijkste is ik ben door de keuring heen, ik ben Z-platen gaan huren (handelaars nummerplaat) en zij hebben geen roetmetingtest gedaan, alleen lichten gecontroleert en het onderstel :tongue:

Op het gemak alles doen, is wel een mooi idee, ik ga dat ook doen met die leukere dashboard verlichting :D

Ludomk2 06-07-2013 10:10

Quote:
Originally Posted by RamonR
Dan ga ik maar niet vertellen waar ik woon anders zijn de golfjes + onderdelen hier straks weg op de sloop :D

Maar als die er zo erg is gerotzooid met die golf van de post starter dan is het misschien verstandig om het dashboard er helemaal eens uit te halen en dan gewoon goed terug in elkaar steken, met de juiste draden en kabels :thumbup:
Aankomende dagen is het er lekker droog weer voor om dat ff voor de deur te doen.


Dashboard eruit halen? is wel goed idee maar durf dat niet zo, het dash rammelt niet, en is echt stevig vast, ik ben al blij dat ik geen gerammel hoor als ik rij, want in mijn vorige Golfje 2, rammelde het dashboard niet normaal, zat helemaal los :tongue:

RamonR 07-07-2013 00:00

Quote:
Originally Posted by Ludomk2
Dashboard eruit halen? is wel goed idee maar durf dat niet zo, het dash rammelt niet, en is echt stevig vast, ik ben al blij dat ik geen gerammel hoor als ik rij, want in mijn vorige Golfje 2, rammelde het dashboard niet normaal, zat helemaal los :tongue:



Dash hoeft er niet helemaal uit maar alle kabelbomen nakijken enzo en of alles nog goed zit aangesloten en vast zit qua knopjes/schakelaars.

Dat is een 15 min klusje ;)
Alle schakelaars kan je er zo uit pakken en je frontje voor de verwarmings schuifjes dat pak je er ook zo uit (wel voorzichtig doen anders gaat het lampje kapot).

Ludomk2 07-07-2013 00:47

Quote:
Originally Posted by RamonR
Dash hoeft er niet helemaal uit maar alle kabelbomen nakijken enzo en of alles nog goed zit aangesloten en vast zit qua knopjes/schakelaars.

Dat is een 15 min klusje ;)
Alle schakelaars kan je er zo uit pakken en je frontje voor de verwarmings schuifjes dat pak je er ook zo uit (wel voorzichtig doen anders gaat het lampje kapot).

Zal ik eens proberen, je bent bedankt voor de tip he :thumbup:

fcapri 07-07-2013 06:33

dash zou ik er ook nie zomaar uitnemen, maar het front wel (waar tellerunit, radio, schakelaars en verwarminghendels zitten)
ff de kabelboom nalopen op hooliganisme van de vorige eigenaars. heb er ook zo eens ene gehad waar één der eigenaars creatief is omgesprongen met een kniptang. nadat de auto 3x in brand gevlogen is, heb ik de boel verkocht als wrak (porsche 924)


All times are GMT +1. The time now is 17:53.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.