Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   1.6TD op druk.... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=11504)

Stijn 22-06-2005 19:52

1.6TD op druk....
 
Nou ben ik al lang aan het schroeven aan m'n TD'tje om het allemaal sneller te krijgen (pomp flink open, wastegate gedeactiveerd, overdrukklep afgedopt, 63mm uitlaat), vandaag kreeg ik het heldere idee om eens een turbodrukmeter in te bouwen.




Sorry voor de shit foto (mobieltje doet niet echt lekker macro), maar ik begin te begrijpen waarom ik meer koppakingen dan banden verslijt :eek: :eek: :eek: :cool:

Richard 22-06-2005 19:59

whoooooooooooooootttt.....give him hell!!!

vwleusden 22-06-2005 20:11

dat is goeie poep :D

Matheo 22-06-2005 20:16

:D goed bezig :cool:

Rickyrick 22-06-2005 20:59

leipe shit Tijn !

Marco 22-06-2005 22:31

WTF !!!

Hahahahaha, cheap ass tuning, behalve als je zo door blijft gaan met je koppakkingen :)

Kicku man

Stijn 22-06-2005 22:37

:D
Voor de duidelijkheid, laaste getal op de schaal is 1,5 :cool:

Pedaalemmer 22-06-2005 22:39

is dat zo`n lompe turbo of wat is hier de oorzaak van?

Big_Mac_Mark 22-06-2005 22:41

Hehehe, das wel mstrt, Stijn! Even een dikke 1,5 bar op je turbootje! :D

Black Devil 23-06-2005 08:33

Hahaha mooi spul, zal mij benieuwen wanneer er andere dingen dan de koppakking het begeven

AD racing 23-06-2005 09:27

hehe, niet wat meer foto's van de wagen?

Ik ben zelf bezig met een TDI in mijn golfje 1 te leggen... Draait al en zo, nog juist elektronisch gaspedaal en dergelijke kwijt geraken en ik kan ook goed door dieselen...

Arne

sixpack 23-06-2005 09:30

:eek: :eek: :eek: :cool:

MauSeR35 23-06-2005 09:50

jeah boost it

Viperwin 23-06-2005 10:01

Woooosh! Blow me! Eeeh, the diesel, that is :p Heb zelf ook nog met een 1.6 TD @ zo'n 95 pk gereden, en dat stampte best! :eek: Dit zullen toch wel wat meer pony's zijn, schatting? Oh, ennuh: rooktie? :wink:

jetta einser 23-06-2005 10:23

Quote:
Originally Posted by Viperwin
Dit zullen toch wel wat meer pony's zijn, schatting? Oh, ennuh: rooktie? :wink:


dat zou ik nu ook eens graag weten
:D :D

ik heb een golf2 1.6gtd motor liggen voor in men golf 1 dus dit intreseert me wel :tongue:

Stijn 23-06-2005 10:31

Ik heb werkelijk geen idee wat het doet aan pk's, maar het rookt als een schoorsteen ja! Trekt echt heel de straat zwart als het moet.
Helemaal lekker loopt het nog niet, met die hoge turbodrukken verdwijnt de rook in het hoge toerengebied en neemt het vermogen wat of. Denk dat de dieselpomp gewoon niet genoeg verrijkt krijgt en niet weet wat 'ie met die druk aan moet!
Volgende actie: intercooler en die pomp kietelen ;)

GTIDriver 23-06-2005 11:47

hi stijn,

met wat voor een TD rij je dan?? ik heb zelf n JR die ik in mijn MK1 ga leggen.. ik heb nog de keus in turbo's uit:

Garret T3,
kkk k014,
kkk k024.

mij is geadviseerd om een combinatie te nemen van het watergekoelde huis + de uitlaatzijde van de k024 met daarbij de inlaat zijde van de T3. (caddy forum).
maar ik denk dat ik het gewoon bij de K024 laat, ik kan later altijd nog kijken naar andere opties...

en wat betreft pomp?? als ik dit zo lees dan moet ik maar de originele JR pomp gaan vervangen voor een RS of AB pomp. wat denk jij er van??

Richard 23-06-2005 11:55

garret turbo..niet garat..;)

Allart-Ghetta 23-06-2005 11:56

Heb je het boost-paddestoeltje in de pomp ook al vervangen door eentje die meer verrijkt? Moet je ff op de Vortex kijken naar een Canadees met een Jetta 2 1.6 TD, speciaal snel paddestoeltje, dikke uitlaat eronder en lekker rap, veel aan gedaan.

GTIDriver 23-06-2005 12:13

oeps....

MipMip 23-06-2005 15:35

Quote:
Originally Posted by richard
garret turbo..niet garat..;)


GarretT niet garret
:redface:

Stijn 23-06-2005 17:41

Het is een JR met Garrett T3

Nee, rijdt nog met de ori 'boost paddestoel', daar zal dus wel het probleem zitten! Was mijn analyse dus correct :) Heb je iets van een hint of link ofzo Allart?

CabrioSlicK 23-06-2005 18:13

Ik denk dat dit de link is.

Allart-Ghetta 24-06-2005 11:14

Jep die bedoelde ik!

Stijn 24-06-2005 18:27

Thanks, heb het eens goed doorgelezen en vandaag met mijn TD aan de gang geweest. Meteen spoedcurses dieselpomp want het hele ding viel natuurlijk uit elkaar tot een grote hoop veertjes en palletjes....ingewikkeld spul zeg!

Ik heb de boostpin dus verdraaid naar de meest diepe kant maar het doet nog niet echt veel eigenlijk. Zou dus zo´n aggresievere pin moeten hebben zoals hij ingebouwd heeft (heb nu ook nr 51 net als er origineel bij die canadees uit kwam).

Ik ga ook eens de specificaties opzoeken van de turbo die op deze JR zit want om de een of andere reden spoelt mijn andere TD, een originele Golf 1 GTD met CY motor, vele malen sneller op. De JR turbo maakt maar weinig toeren en begint pas bij hoge motortoerentallen op te spoelen en geeft dan ineens 1,7 bar terwijl het motortje zelf dan al bijna buiten adem is...de CY spoelt gewoon al veel eerder op en dat terwijl beide turbo´s T3´s zijn met geen uiterlijke verschillen.

Cabby 82 TDi 24-06-2005 18:58

Ik had inderdaad hetzelfde gevoel maar dan met een snellere SB motor en de oude JR motor.

Maar daar zit wel verschil in de turbo. De diameter van de SB is veel kleiner en spoolt daardoor sneller op.

Stijn heb je toevallig nog een slang van het luchtfilter naar de turbo liggen voor een SB ?
Mijn JR past niet niet :D
Diameter turbo inlaat SB = 50mm
Diameter turbo inlaat JR = 59mm.

Ik heb al het eea geprobeert, maar de slang schiet steeds los. En om nou zonder luchtfilter te rijden lijkt me niet zo'n succes. Of het moet zijn dan K&N een filter heeft dit rechtstreeks op de turbo kan en tegelijk de carterontluchting aan kan sluiten.

Stijn 24-06-2005 19:26

Eh nee, heb alleen JR spul liggen helaas.

Dus de Cabby is weer ´alive and smoking´? Nou jij dacht dat die van jou rookte toen he......moet je eens achter mijn TDtje rijden. Alsof het een zeeschip is, niet normaal. Maar bij hoge boost verdwijnt de rook dus oftewel nogsteeds te weinig brandstof bij hoge druk.

Blijkbaar zijn de JR turbo´s dus behoorlijk groot (overbemeten?) voor de kleine motor en daar zal dus ongetwijfeld die langezame spool-up aan te wijten zijn. Niet erg maar wel jammer dat hij net beetje druk begint te geven als het dieseltje al lang schreeuwt voor de volgende versnelling.

Die Canadees op Vortex had het ook over een ´fuel governer modification´ waardoor de toerenbegrenzing uit de pomp wordt gehaald . Ik denk dat ook DAT een grote oorzaak is van het knijpen bij hoge toeren. Blijkbaar heeft mijn GTD zo´n modificatie gehad want die blijft gaan tot ie ontploft. Ik heb m gemaild en gevraagd hoe je dat doet.

Zal in ieder geval de turbo op de GTD eens bekijken want blijkbaar is daar toch iets anders mee...

Best leuk, diesels verkrachten :)

sjampoo 24-06-2005 20:41

Net gisteren een dieselblokje (met wat random toebehoren) opgehaald:







Nu nog een auto zoeken om t in te bouwen (misschien wel gewoon een halve meter naar voren verplaatsen),.. omkeuren en dan echt gaan bouwen :)

Voor de Polo is er in de small-block variant nooit een grotere diesel geweest dan de 1.4 (kleinste: 1.3), maar ik wil wel iets meer pit.. Plan is om een benzine 1.6 small-block (ABU met AEE zuigers) met diesel kop uit te voeren, turbo erop met GTD pomp en intercooler.. Maar zo snel als ik t hier neer tik, zo langzaam zal het bouwen gaan denk ik....

Alleen die Fucking RDW (HAJEE!!) doet nogal moeilijk over omkeuren (omkeuren van 1.0 benzine naar standaard 1.4 diesel)... toch nog maar eens bellen: zo'n probleem mag t niet zijn volgens mij

Allart-Ghetta 24-06-2005 20:43

Quote:
Originally Posted by Stijn
Thanks, heb het eens goed doorgelezen en vandaag met mijn TD aan de gang geweest. Meteen spoedcurses dieselpomp want het hele ding viel natuurlijk uit elkaar tot een grote hoop veertjes en palletjes....ingewikkeld spul zeg!

Ik heb de boostpin dus verdraaid naar de meest diepe kant maar het doet nog niet echt veel eigenlijk. Zou dus zo´n aggresievere pin moeten hebben zoals hij ingebouwd heeft (heb nu ook nr 51 net als er origineel bij die canadees uit kwam).

Ik ga ook eens de specificaties opzoeken van de turbo die op deze JR zit want om de een of andere reden spoelt mijn andere TD, een originele Golf 1 GTD met CY motor, vele malen sneller op. De JR turbo maakt maar weinig toeren en begint pas bij hoge motortoerentallen op te spoelen en geeft dan ineens 1,7 bar terwijl het motortje zelf dan al bijna buiten adem is...de CY spoelt gewoon al veel eerder op en dat terwijl beide turbo´s T3´s zijn met geen uiterlijke verschillen.


Staat er geen A/R waarde zoals .63 ofzo op het turbinehuis?
Klinkt als CY is kleinere A/R waarde, dus eerder opspoelen en bij hoge toerentallen minder druk kunnen produceren.

Allart-Ghetta 24-06-2005 20:46

Quote:
Originally Posted by sjampoo
Net gisteren een dieselblokje (met wat random toebehoren) opgehaald:







Nu nog een auto zoeken om t in te bouwen (misschien wel gewoon een halve meter naar voren verplaatsen),.. omkeuren en dan echt gaan bouwen :)

Voor de Polo is er in de small-block variant nooit een grotere diesel geweest dan de 1.4 (kleinste: 1.3), maar ik wil wel iets meer pit.. Plan is om een benzine 1.6 small-block (ABU met AEE zuigers) met diesel kop uit te voeren, turbo erop met GTD pomp en intercooler.. Maar zo snel als ik t hier neer tik, zo langzaam zal het bouwen gaan denk ik....

Alleen die Fucking RDW (HAJEE!!) doet nogal moeilijk over omkeuren (omkeuren van 1.0 benzine naar standaard 1.4 diesel)... toch nog maar eens bellen: zo'n probleem mag t niet zijn volgens mij


Benzine onderblok met TD kop lijkt me niet zo handig, drijfstangen, krukas etc krijgen een hoop mee koppel voor hun kiezen bij (te) lage toerentallen.

sjampoo 25-06-2005 12:16

Tja.. Diesel onderblok is niet veel anders dan Benzine onderblok, behalve inderdaad de krukas (staal ipv giet), zoals ook bij G40... Maar hoe bouw ik anders 1600 cc in een Polo?

Allart-Ghetta 25-06-2005 19:19

Kan je zo'n 1.4 dieseltje niet behoorlijk opfokken door ik roep maar wat, pomp en turbo + intercooler van een GTD?

Caddy-Daddy 28-06-2005 02:52

De Governermod is vrij simpel te doen, kwestie van de middelste veer van de governer een hogere voorspanning geven en of verwijderen en vervangen door een hardstuk waardoor inveren niet mogelijk is.

Fuel cut off begint bij de diesel al rond de 2800 Rpm, en dan begint de T3 net lekker op gang te komen.

De T3 heeft trouwens een A/R van 0.42

Staat in de inlaatbehuizing:




Hier de 3 op een rijtje..




KKK K24 , K14 , en Garret T3

De KKK K24 en de T3 zitten beiden op de JR 1.6TD, De KKK K14 zit op de 1.6 Eco, en op de 1.9 TD.

De RA/SB (GTD) heeft trouwens een watergekoelde Garret Turbo.

Stijn 28-06-2005 13:04

Toevallig heb ik die governer mod dus ZOJUIST doorgevoerd op mijn TD (de JR). Heb 5 stuks 5mm revetjes bij de veer gelegd zodat hij volledig samengedrukt is en dus eigenlijk vast is geworden. De JR trekt nu volledig door en het te arm lopen bij hoge boost is voorbij (oftewel, rookt gewoon flink door tot het einde). Zal vanavond even een foto posten van de gemodificeerde governer.

Enig idee wat de turbine specs zijn van de JR T3?
Zijn de specs van de T3 zoals geleverd op Golf1 GTD (m.c. CY) hetzelfde als van de JR T3?

ingrob 28-06-2005 15:25

Quote:
Originally Posted by Stijn
Toevallig heb ik die governer mod dus ZOJUIST doorgevoerd op mijn TD (de JR). Heb 5 stuks 5mm revetjes bij de veer gelegd zodat hij volledig samengedrukt is en dus eigenlijk vast is geworden. De JR trekt nu volledig door en het te arm lopen bij hoge boost is voorbij (oftewel, rookt gewoon flink door tot het einde). Zal vanavond even een foto posten van de gemodificeerde governer.

Enig idee wat de turbine specs zijn van de JR T3?
Zijn de specs van de T3 zoals geleverd op Golf1 GTD (m.c. CY) hetzelfde als van de JR T3?



ooooh was jij dat!
ik dacht dat er een stapel banden in de fik stond :biggrin:

er gaat voor mij weer een hele (diesel)wereld open. :confused:

Stijn 28-06-2005 16:32

Kleine uitleg voor iedereen die het zelf wil proberen:

Het systeem werkt dus met vlieggewichten die bij een bepaald toerental (beginnend bij 2800rpm en volledig afsluitend bij 4500 rpm) de inspuitpomp dicht drukken. De ruimte die hiervoornodig is zit in een veersysteem in de overbrenging van gashevel naar inspuitpomp, zie schema.



Zo ziet de overbrenging er uit:


Als je hier dus de 'main spring' vervangt door iets massiefs of de veer strakker maakt (of volledig samendrukt) door toevoegen van ringen dan verhoog of verwijder je zelfs de begrenzer.

Mijn overbrenging ziet er nu zo uit met vijf tegevoegde revetten waardoor de veer volledig samengedrukt is:



Resultaat inclusief 63mm uitlaat, boostpin naar aggresieve kant geroteerd, wastegate gedeactiveerd, overdrukventiel afgedopt en brandstofhoeveelheid opgeschroefd: 2 bar :D


Rickyrick 28-06-2005 16:45

cool, ongeveer net zoals een constant prop motor

René 28-06-2005 17:03

2 bar.. das toch verschrikkelijk veel?

Cabby 82 TDi 28-06-2005 17:05

da's absurd veel, maar wel leuk :D

René 28-06-2005 17:07

in `n golf 1 dus.. loopt als de brandweer zeker?!


All times are GMT +1. The time now is 12:10.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.