Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   1.9 td word heet (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=114993)

caddyke 01-06-2013 12:01

1.9 td word heet
 
in mijn mk1 ligt een 1.9td aaz motor met mechanische pomp.
met normaal binnendoor rijden blijft de temperatuur normaal.
ga ik de snelweg op,dan word de auto heet als deze moet werken of bergop moet.
radiateur is open, thermostaat werkt ,waterpomp is goed.

wat kan dit zijn?

koelvloeistof is op co getest, is co vrij....


de gaten achter de bumper zijn ook aan beide kanten open, dus aan rijwind kan het volgens mij niet liggen..

:confused:

smokewerks 01-06-2013 12:12

Heb je al zonder thermostaat getest,mischien gaat hij niet goed open ?

caddyke 01-06-2013 12:27

Quote:
Originally Posted by smokewerks
Heb je al zonder thermostaat getest,mischien gaat hij niet goed open ?



dat heb ik nog niet geprobeerd, ik ga het vanmiddag eens proberen....

gti_power 01-06-2013 21:43

zet een oliekoeler erop en dump de warmtewisselaar,dan zal die veel koeler blijven.

Johan1982MK1 01-06-2013 22:02

Quote:
Originally Posted by gti_power
zet een oliekoeler erop en dump de warmtewisselaar,dan zal die veel koeler blijven.


Idd, en watvoor radiateur rij je mee?

casss 01-06-2013 23:30

pomptiming goed afgesteld?

caddyke 02-06-2013 12:18

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Idd, en watvoor radiateur rij je mee?

ik rij met een 60 cm radiateur...

caddyke 02-06-2013 12:23

het zit zo, het is een werk auto,mn andere caddy staat in de garage, te wachten dat hij af is (complete restauratie)
dus het was niet de bedoeling veel geld en tijd in deze 1.9 caddy te steken.

hoe kom ik erachter of mijn pomp timing goed is?

hoe en wat met de externe oliekoeler?

gisteren maastricht eindhoven en terug gereden, op de snelweg 130 km/u dan krijgt hij het net gekoeld (linkerkant van de temperatuurwijzer tegen het lampje)

rij ik de afrit af, dan zit hij aan t einde van de afslag weer mooi midden op het lampje :(

echter ben ik bang, ALS we nog zomer krijgen, dat hij dan te heet word.

ik heb al gepast meteen golf 2 80 pk td radiateur, maar dan moet ik een stuk uit mijn radiateur steun balk slijpen vor de onderste aansluiting...

Style 02-06-2013 12:41

Nieuwe sandwich plate ,2 nieuwe leidingen en een externe olie radiateur









ewcaddymk1 02-06-2013 19:53

zo'n adapterplaat isw met een dx olie koeler heb ik op mijn 1.6 td werkt perfect
normaal de olie bij130 km/h dik 120 gradenis nu 105 graden dus scheelt enorm

de koen 02-06-2013 23:22

net over de helft tot aan 3/4 van het bereik van de wijzer is een normale temp hoor,
pas zorgen maken als je wijzer over 3/4 gaat naar het laatste streepje...

Spierings 02-06-2013 23:51

Quote:
Originally Posted by de koen
net over de helft tot aan 3/4 van het bereik van de wijzer is een normale temp hoor,
pas zorgen maken als je wijzer over 3/4 gaat naar het laatste streepje...

Inderdaad, Het midden is inderdaad de gewenste stand en kan een beetje schommelen.


Snap alleen die verhalen van oliekoelers niet :screwy:
Gewoon een goede radiateur en dan zal die warmte wisselaar ook niet uit maken.
Zou zelf liever een warmte wisselaar hebben, dan warmt de olie ook weer sneller op. Wat ook weer zijn voordelen heeft.

ewcaddymk1 03-06-2013 07:33

Quote:
Originally Posted by Spierings
Snap alleen die verhalen van oliekoelers niet
Zou zelf liever een warmte wisselaar hebben, dan warmt de olie ook weer sneller op. Wat ook weer zijn voordelen heeft.

dat valt wel wat mee deze adapterplaten hebben een thermostaat die pas open gaat boven de 80 graden dus de olie is net zo snel warm als anders

Spierings 03-06-2013 09:22

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
dat valt wel wat mee deze adapterplaten hebben een thermostaat die pas open gaat boven de 80 graden dus de olie is net zo snel warm als anders

Er zit wel een thermostaat op maar hij warmt niet zo snel op als bij een warmtewisselaar, hierbij verwarmt de koelvloeistof de olie. zodat deze ook snel op temperatuur is. Iets wat zo'n adapter niet doet

Gertjan 03-06-2013 10:59

Ik heb pas mijn warmtewisselaar eraf gegooid omdat hij lek was, en heb nog niet echt kunnen merken dat m'n olie minder snel warm wordt.

Gisteren ben ik naar Belgie reden, continu 120 km/h op de gps (140 op de teller), dan gaat m'n temperatuur naar driekwart (heel stuk voorbij het lampje dus), olie schommelt zo rond de 110 graden.
Als ik zachter ga rijden zie ik de temperatuur ook meteen zakken.
Zolang hij niet té warm wordt (lampje knipperen) zou ik me niet eens zoveel zorgen maken?

gerold1234 03-06-2013 11:48

Ik ben van een 1.6 naar een 1.9td gegaan en ik doe hem er ook niet op!

Gijs 06-06-2013 08:23

Slaat je fan wel op tijd aan? Is je temperatuur sensor nog goed? Heb je de temperatuur wel eens mechanisch gemeten (dus 'n losse meter in je koelwater hangen als de motor warm is).? :)

'n Oliekoeler lijkt me niet direct nodig. Heb ik op m'n Transporter (met AAZ motor) van 1600kg ook niet. De motorolietemperatuur wordt bij zware belasting net 100graden (dit mag 110/120 zijn..!). Niet helemaal te vergelijken, want er zit Ã*ets meer koelwater in een Transporter ;)

Coen72 06-06-2013 10:58

Ik ben ook aan het kijken naar zo'n samdwich plate icm olie koeler voor mijn 1.6 td. Weet iemand of je de sandwich plate kunt monteren op de bestaande warmtewisselaar? Dus dat die blijft zitten? Of moet de wisselaar echt verwijderd worden?

Gertjan 08-06-2013 21:31

Bij mijn Jetta wordt het een beetje krap, maar met een iets kleiner oliefilter zou het prima moeten lukken.

caddyke 20-06-2013 11:31

oliekoeler
 
is het mgelijk om de complete golf 1 oliekoeler erop te bouwen, en dan de warmte wisselaar weg te laten die er nu op zit, of moet ik speciaal een apparte adapterplaat hebben?


gister terug gekomen van vakantie, met het warme weertje wilde ik toch weten wat hij deed.
bij normaal rijgedrag niks aan de hand, ga ik een beetje gassen, dan word hij snel warm, tot ongeveer 3/4 van de meter....

ik wil binnekort ook de watertemperatuur appart meten, zodat ik daar ook weet of een meter afwijkt oid...

hoe kan ik verder mijn pomp afstellen , en weet iemand de precieze afstelling??

bedankt alvast!

caddyke 19-08-2013 10:54

inmiddels een golf 1 oliekoeler liggen.
gister thermostaat ertussen uit gepakt, en op de snelweg gaat hij nogsteeds tot 3/4 van de temperatuurmeter.

is het mogelijk, om de golf 1 oliekoeler er zo op te zetten?

aangezien ik een olie leiding voor de turbo op mijn oliefilterhouder heb zitten.....

audi-joep 19-08-2013 23:47

Hier zelfde probleem als caddyke.
In mijn geval vermoedelijk door kleine polo1.4 radiator icm aaz motor met warmte wisselaar. Radiator kan het op de snelweg ook niet aan. File geen probleem

caddyke 20-08-2013 10:40

jah, dat verhaal werd mij gisteravond dus ook verteld...
had al eens voor een g60 radiateur gekeren, maar die past net niet :screwy:

audi-joep 20-08-2013 10:46

Je moet naar een radiateurspecialist!
Ik ben naar Hartgers Radiateuren in Zutphen gegaan... Extreem vakwerk daar....
Die maken gewoon een radiateur op maat, extra dik en high efficiency.

caddyke 20-08-2013 11:05

Quote:
Originally Posted by audi-joep
Je moet naar een radiateurspecialist!
Ik ben naar Hartgers Radiateuren in Zutphen gegaan... Extreem vakwerk daar....
Die maken gewoon een radiateur op maat, extra dik en high efficiency.



en waarschijnlijk de beurs ook leeg?!
welke afmetingen heeft je huidige radiator?

audi-joep 20-08-2013 11:23

Valt heel erg mee!
Vakmensen met een hele schappelijke prijs

Mijn oude radiator was van een 1.4 polo, 26x430x320mm geloof ik.
Dat hoort 32x560x320 te zijn..
Nu krijg ik een koelblok dat 43x480x320 is en met moderne high efficiency radiator...

Ik heb ook een olie/warmtewisselaar van PD130 erop, heb idee dat water met deze setup hierdoor zelfs warmer wordt..
Externe oliekoeler erop en olie wordt niet warmer dan 110, maar het water ook!

Vrijdag ga ik de nieuwe radiator monteren

caddyke 20-08-2013 11:43

En wat kost dit grapje?

ewcaddymk1 20-08-2013 11:57

word ie echt te heet of geeft je meter gewoon te heet aan
ik had met mijn klok het probleem dat de meter geen goede massa had dus gaf ook geen goede waarde aan ,toen heb ik er een losse massa draad aan gemaakt toen was het over
een 60 cm radiateur moet voldoende zijn

ewcaddymk1 20-08-2013 11:58

zal straks wel even kijken welke aansluiting dit is achter op de klok ,bij zat er een kleine breuk in de print

caddyke 21-08-2013 09:53

:) :thumbup: :D
Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
zal straks wel even kijken welke aansluiting dit is achter op de klok ,bij zat er een kleine breuk in de print


All times are GMT +1. The time now is 23:22.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.