auto apk afgekeurd. golf gti 8v
Hallo mensen,
Vandaag auto naar de garage gebracht voor de apk. Hij is helaas afgekeurd en baal er flink van. Het gaat om een golf gti 8v uit 89 de punten waarop die afgekeurd is zijn: - Co te hoog - remschijven achter roest - accu moet vast gezet worden nou heb ik al naar de accu gekeken en hij zit gewoon aan de achterkant en voorkant vast je kan hem er niet uitpakken. Het enige wat je kan doen is hem een halve centimeter kantelen.. is dit echt apk afkeur? Remschijven moesten nieuwe op volgens de garage vanwege roest. De CO te hoog hoe krijg ik dat verholpen? iemand die daar ervaring mee heeft? Baal er flink van want had me verkeken op de datum dat die gekeurd moest zijn en na het weekend zit er dus geen keuring meer op. Iemand die mij kan helpen? alvast bedankt! |
Je hebt tot max 14 dagen om de punten te maken volgens mij
Schijven vervangen is niet z'n punt lijkt me , evt goed ontroesten kan ook een optie zijn Co. Te hoog kan je op lossen door eens een goed stuk te gaan rijden (lekker veel snelweg km ..pak hem beet 100/200 km ) Zo dat hij goed warm is , evt 98 Oct benine tanken of hoger Als je moet tanken :D Accu moet idd vast zitten . Je kan ook van die plastiek stropjes krijgen bij accu's Dan klemt hij iets meer , je klem iets bij buigen wil ook wel helpen ;) Lijkt me geen schokkende dingen , normaal gesproken zou je als je beetje handig bent Vanmiddag wel af kunnen melden |
oke bedankt voor je reactie, De accu vastzetten dat is idd niet zon probleem. remschijven moesten vervangen worden volgens de garage en konden niet worden afgedraaid. Dus moet eerst schijven bestellen waarschijnlijk. Met dat flink stuk rijden scheelt dat echt zoveel dat hij dan wel door de keuring komt? als ik het goed begreep bij de garage mag dat 3 zijn en bij mij was het 4,?. kan ik 98 gewoon tanken met nog 95 in mijn tank (zit nog een kwart vol)
|
Ja hoor heb het probleem ook altijd met mijn Jetta
Ff een flink stuk stevig rijden , zo dat hij goed warm is , scheelt stukken 98 is zo bij zo beter , en kan zo door je 95 heen . Remschijven mogen iets roest hebben , maar een flex schijf doet vaak wonderen ;) |
De accu zet ik altijd vast met een stuk rubber slang ( benzine slang ) die ik onder de klem leg die aan de voorkant zit. Werkt altijd prima.
Co kun je ook verhelpen door wat injectie cleaner ( forté ofzo ) te halen en deze op een halve tank benzine te kieperen en het ding even goed warm rijden ( lekker hoge toeren maken en een flink stuk rijden ) Remschijven zou ik gewoon vervangen, ook voor je eigen veiligheid :thumbup: |
Oke, maar dan zit ik nog met het probleem dat de garage toch geen tijd heeft vandaag.. was de vorige keer namelijk ook was hij afgekeurd op een paar kleine puntjes die had ik binnen uurtje kunnen maken maar ze hadden geen tijd meer dan werd het volgende week.
En als ik een stuk rijd om hem goed warm te krijgen en zet mijn auto bij de garage neer en ze gaan hem na een uurtje pas keuren is de co dan nog steeds lager als normaal zegmaar? Flex schijf heb ik helaas niet tot mijn beschikking:P zou het ook met een staalborstel ofzo kunnen of maak ik dan mijn remschijf helemaal kapot? |
Kan ook met een staal borstel , maar dan ben je uren bezig
Dan is vv de beste optie , de gemiddelde Automaterialen zaak heeft ze wel liggen Dit is zeker niet zorg wekkend , en bij een beetje garage is afmelden geen probleem |
Oké Tnx voor jullie reacties weer. Heb inmiddels de accu goed vast zitten stuk rubber ertussen gedaan aan beide kanten werkt goed. Ga nou mijn wiel er eens afhalen om te kijken hoe erg het is. En rij Derna door naar de auto materialenzaak om injectorcleaner te kopen.
|
Alleen wiellagers overzetten achter moet je overzetten...
Dat zegt niemand erbij.... |
Quote:
Lijkt me idd handig , maar spreekt ook voor zich volgens mij , als je het goed wil doen druk je daar ook gelijk nieuwe in , ben je daar ook van af Maar ff goed ontroesten kan snel voor de APK ;) Dat injector cleaner snap ik niet eigenlijk , gewoon de boel heet rijden voor die 1e % meer dan zat naar mijn idee |
Wiellagers weten weinig mensen.
|
Quote:
Maar in het achterste geval , kom je ze van zelf tegen :D |
die co kun je toch zo terugdraaien?en de remschijven,tja ik heb eens een stuk gereden met de handrem er nog half op per ongeluk,weet t dom ma ja daarna waren ze weer schoon,de rook kwam van de blokken af,haha,en als je er flinke groeven in hebt moet je ze zowieso verwisselen en anders,remklauw los,kijk wel dat je de goede kant de inbussen losdraait en ff de binnekant goed schoonmaken dat de inbus er goed in gaat ff de buitenste wielcilinders verwijderen,schijven eraf,de schalen erafhalen met en schroevedraaier en binnenlager er met een passende dop van de doppendoos er uit/intikken,valt best mee,je moet wel ff de remzuigers opnieuw stellen denk ik,dat is minder,dus ik zou zeggen ff met de handrem er flauw op wat doorrijden warmrijden en dan is het opgelost mischien...
|
bedankt voor de tips! weet iemand toevallig ook waar die schroef zit om dit terug te draaien? of hoe dit werkt?
|
Zit die niet op de LMM?
|
Dat moet je sowieso doen als hij aan de testkast hangt, je kunt dit niet op de gok doen :thumbup:
|
Een golf uit '89 die op 3 van zulke puntjes wordt afgekeurtd zou ik blij mee zijn en niet teveel van balen!
Je rijdt zoals alberto zegt ff 200 kilometer, 2 schijfjes er nieuw op achter en de accu is ook zo verholpen. Toch hardstikke goed te verhelpen? |
wat heb je voor een injectie?spinnekop of lmm?
|
Van die schroef moet je af blijven ,het alleen maar erger van
Helemaal als je er geen weet van hebt wat je je doet Ga morgen maar eens een lekker stuk rijden , doe je zondag nog z'n stuk . Ik weet zeker dat je Co dik voor elkaar is volgende week |
Van de ene kant snap ik de garage ook wel, het afmelden is idd maar 3 min werk, maar ik controleer ook altijd de auto's die zelf gemaakt zijn nog ff.
Sommige mensen die er niet echt verstand van hebben kunnen t best vern##ken. Draairichting vd wielen verkeerd erop terug gemonteerd, remslangen in achterlijke krul gedraaid, achterlagers vw muur en muurvast zetten enz. Aar lijkt mij een vrij vlekkeloze apk voor zn leeftijd! Gefeliciteerd zeg ik. |
heb lmm geen spinnenkop. Vind het balen omdat ik de datum niet goed heb bijgehouden wanneer die gekeurd moest worden. En nou heb ik een beetje een probleem dat hij niet optijd is gekeurd en ik er dus eigenlijk niet mee mag rijden. Ik rij er al redelijk veel mee ook lange stukken (100+) dus vraag me ook beetje af of het wel helpt om een flink stuk te gaan rijden. De accu was inderdaad geen probleem omdat weer vast te zetten, dat heb ik ook al gedaan. De remschijven achter vervangen daar komt al meer bij kijken en dat kan ik zo 123 niet met de kennis en het gereedschap dat ik heb. Leer wel veel van het forum door jullie en dat vind ik super. En ja die co uitslag.. ik heb helaas ook niet zon 4 gas meter thuis:P
Heb gelukkig een kameraad die meer van autotechniek afweet als mij en die me vaak helpt. Hij zou kijken of die morgen tijd had om ff te kijken met mij. |
haha dankje maarja voor iemand die het als daily gebruikt en er niet super veel verstand van heeft is het dan toch balen kan ik je vertellen.
|
Als je veel rijd , hoe kunnen je schijven dan afkeur op roest hebben
Dan zijn ze eerder dun , dan roestig . Als ik deze 2 punten lees als afkeur , dan ga ik uit van gebruik van of korte stukjes Of lang stil staan .( weekend gebruik) , vandaar mijn advies van goed heet rijden |
Heb gister als laatste rit ongeveer 75 km gereden. Vandaag alleen het stukje naar de garage. De schijven zijn waarschijnlijk redelijk oud en het zijn de achterste die gebruikt die blijkbaar bijna niet als ik rem..
EDIT: de schijven zaten allemaal putjes in waarin allemaal roest zit. volgens de garage waren ze ook niet meer af te draaien en moesten ze vervangen worden. Dus wss zullen ze ook nogal dun zijn geweest denk ik. |
Co van 4.? Is wel erg hoog.
Auto heb je ook binnen 10km heet. Hoef je echt geen 200 km voor te rijden :screwy: Koelvloeistofsensor i.o. ? Lambdasonde i.o.? Katalysator i.o.? Dan auto gewoon afstellen. |
Quote:
Schijf mag 50% geroest zijn. Als de remschijf over het geheel roestig is en blinkende stukken ertussen dan kan je dit testen met een was krijtje. Trek een streep over het loopvlak, ga rijden is er meer dan 50% afgesleten dan raakt de blok voor meer dan 50% :thumbup: Ooit met een twijfel geval, met steekproefcontroleur zo gecontroleerd. |
Quote:
Ach bij mij werkt het prima na een lange poos stilstand Maar nu blijkt dat hij regelmatig word gebruikt Dus zo :screwy: is het niet ;) |
Gaat het hier trouwens om een PB of een PF, oftewel zonder of met geregelde kat? En in dat laatste geval, heb je er nog een kat onder zitten?
Even vraag voor de APK-keurmeesters onder ons; wat wordt de eis als het oorspronkelijk een lambda-geregeld systeem is, waarbij de CO niet hoger mag zijn dan 0.5%, en vervolgens de auto zonder lambda-sonde bij de keuring komt. Is het toegelaten CO gehalte dan 1.5% (waarde mij niet exact bekend)? |
Volgens de garage mocht het 3.5 zijn of 3 weet het niet zeker meer een van die twee. En heb geen kat en ook geen lambda. Temperatuursensoren heb ik 9 maanden geleden allemaal vervangen en werken correct. Morgen neemt een vriend hem mee naar de garage en gaat hem dan proberen te stellen mocht die dan niet goed lopen gaat die na de keuring wel weer gewoon terug op de stand waar die nou op staat. Motorcode weet ik niet zeker zal morgen even in de kofferbak kijken dat staat neem ik aan op die sticker?
|
die co, zou ik me ook niet eens druk over maken, is bij de gemiddelde garage, geen probleem om even af te stellen lijkt me zo...
ik heb het ook n keer laten doen bij mn 16v kr, was binnen 15 min alweer weg.. dus de kosten daarvan zullen ook zat meevallen.. (of er zou iets aan de hand moeten zijn, waardoor ze de co niet goed krijgen) succes ermee :thumbup: |
id die co is zo gepiept,de schijven heb je een probleem dan nog,en heb je dan evt iemand die je kan helpen daarmee of iemand die na de tijd knutselt,het is niet zoveel werk hoor,zal wel allemaal meevallen met de herkeuring,je hebt er relatief weinig aan iig,hehe
|
Hij is nou naar een garage waar een kameraad.werkt. hij kijkt ook meteen naar de remschijven.
|
Keer een stukje flink mee gegast en de CO was weer netjes 1,3.
Linksachter remde hij helemaal niet |
hij is nou gekeurd remschijven af laten slijpen en banden van voor naar achter gelegd en nou is ie goedgekeurd.
|
Schijven afdraaien is eigenlijk uitstel van executie. Trouwens, hoe zou het komen dat je schijven verroest zijn/waren!? Ik vraag me af hoe goed je remvertraging is, als je achterremmen nauwelijks tot niet werken gaan de schijven roesten. ;)
Je kunt iig weer een jaartje rijden :) |
Ik neem toch aan dat z'n remwerking bij de APK gecontroleerd is
|
De controle van de remwerking stelt niet zoveel voor bij de APK. Ik sluit me aan bij Gijs, lijkt me verstandig dat je je remklauwen eens uit elkaar haalt, schoonmaakt en van nieuwe rubbers e.d. (revisiesetje) voorziet. Een andere optie is investeren in een moderner setje remklauwen, zoals die van de golf IV.
|
sorry was er vergeten bij te zeggen de remdruk was achter niet goed geloof ik dus dat had hij ook weer in orde gemaakt.
|
All times are GMT +1. The time now is 21:12. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.