Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   hight's mk1 gld (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=112754)

Hight 31-03-2013 21:21

hight's mk1 gld
 
Hier bij een paar foto's van mijn aangeschafte

mk1 gld 1.5 D 1980











auto is niet de allerknapste, maar wel wat van te maken nog.
nieuwe chrome pees kreeg ik erbij en nog een setje velgen.

stoelen schijnen van een passat te zijn, achterbank bekleding is ook afgeschreven.

mvg Mike

Hight 31-03-2013 21:22

na uitschakelen contact, blijft de auto heeel soms doorlopen.

ik dacht aan het contact blokje?

Tjaap 31-03-2013 21:23

Als het niet de knapste is is hij zeker fotogeniek.
Ziet er goed uit.

Johan1982MK1 31-03-2013 21:25

Mooie aankoop :thumbup:
ik ben ook wel gecharmeerd van t kleurtje. Nog niet vaak gezien.

Hight 31-03-2013 21:28

heb nog niet eens in de kofferbak gekeken welk kleur nr het is, ga ik morgen even doen.

het past iig wel goed bij z'n broertje de mk1 gti.

Jel Golf 2 GTI 31-03-2013 21:30

kleur viel mij ook gelijk op, vind het goed staan bij een MK1 , valt zeker iets van te maken.

Veel succes ermee :thumbup:

tim_j 31-03-2013 22:02

Vindt 'm eerlijk gezegd prima zo :thumbup:

Dokter D 31-03-2013 22:13

Leuke wagen!

Onze Rocky 4x4 bleef vaak zo'n 10 seconden nalopen, sleutel eruit, uitstappen en dan ging pas de motor uit :d

Pewi Vwteam 31-03-2013 22:15

lekker goedkoop dieselen, dikke tdi er in en gaan met dat ding.

jetta mk1 '82 01-04-2013 07:32

Mooie aankoop!!

Black Devil 01-04-2013 07:43

Leuk ding

Peter-gti16v 01-04-2013 08:12

Leuke originele auto, nog met het tittendashboard en kleine achterlichten.
ligt het oorspronkelijke 1.5 blok er nog in?

Het nadieselen, misschien is de elektrische magneetklep een beetje vervuild?
Waar zijn die losse draden voor in de motorruimte?

Johan1982MK1 01-04-2013 08:42

Mocht je m origineel laten qua motor, heb ik evt nog een leuke aanvulling voor je.



Hight 01-04-2013 15:52

Quote:
Originally Posted by Peter-gti16v
Leuke originele auto, nog met het tittendashboard en kleine achterlichten.
ligt het oorspronkelijke 1.5 blok er nog in?

Het nadieselen, misschien is de elektrische magneetklep een beetje vervuild?
Waar zijn die losse draden voor in de motorruimte?


Voor zover ik weet ligt het originele blok er nog in.

Dat zou goed kunnen, de beste man heeft namelijk ook omdat die magneetklep af en toe niet goed opengaat? (meeteen antwoord op je 2e vraag) een extra kabel via een schakelaar aangesloten direct vanaf de accu.

ben er achter dat als ik mijn lichten aanzet en hem dan pas uitzet, hij dus wel uitgaat.

Peter-gti16v 01-04-2013 16:20

Quote:
Originally Posted by Hight
Voor zover ik weet ligt het originele blok er nog in.

Dat zou goed kunnen, de beste man heeft namelijk ook omdat die magneetklep af en toe niet goed opengaat? (meeteen antwoord op je 2e vraag) een extra kabel via een schakelaar aangesloten direct vanaf de accu.

ben er achter dat als ik mijn lichten aanzet en hem dan pas uitzet, hij dus wel uitgaat.


Dan is er waarschijnlijk door de vorige eigenaar wat gebeund met de elektrische installatie. Heb je er een elektrisch schema bij?
Het voorgloeien en starten gaat wel goed?

Mijn eerste auto was ook een Golf 1 diesel, dan wel in de simpelste uitvoering.
Is inmiddels al meer dan 25 jaar geleden ...
Heb de auto een jaar gehad, nieuwe accu erin en de afdichting van de
gashevel van de inspuitpomp gerepareerd. De volgende APK haalde hij niet
vanwege de roestvorming bij de bevestiging van de achteras ...

Barn171 01-04-2013 17:30

Er is inderdaad flink gekloot met die bedrading. Het beste is om alles eraf te gooien en het terug origineel te maken. Ik heb al veel van dit soort gebeun terug naar het origineel gebracht, en dan komt het altijd goed. Je moet er wel een schema bij hebben, anders wordt het heel lastig.
Eventueel wil ik het ook wel voor je in orde stellen, maar dan moet je de wagen wel ff komen brengen (Eindhoven).

Barn171 01-04-2013 17:33

Oh, en het is echt een super leuk wagentje! :D Ik ben wel een fan van die oude dieseltjes, mijn opa heeft er in '77 ook een gekocht, helaas heeft die de tijd niet overleefd...
Ik heb die kleur ook nog nooit gezien, maar het staat hem wel heel erg goed! Ik zou die gele lel hard onder de voorbumper vandaan gooien, en ff een setje kunststof bumpers met chromen lijst halen. Daar knapt zo'n wagentje altijd wel van op.

Hight 01-04-2013 21:13

haha dat 'gele lel' vind ik wel baas staan eigenlijk.

dat 'rooie lel' aan de achterzijde stoorde ik me meer aan, die is dus ook vertrokken vanaf vandaag.

voorgloeien, gaat wel goed gok ik, voorgloeilamp werkt niet.
starten gaat redelijk.

ik ben ook niet zo van dat gebeun, dus dat komt wel goed (als ik de schema's heb).

de enige sticker in de kofferbak die ik kon vinden:



en nog een fototje met zn broertje:


sciroccoGTII 01-04-2013 21:33

Ik heb dacht ik nog wel een nieuwe afsluiter liggen voor je..PB bij intresse.

Johan1982MK1 01-04-2013 22:09

Gloeit dit model nog over het contactslot? Dwz de sleutel beethouden in de gloei stand, of gloeit dit model al bij ingeschakeld contact? Zoals de latere typen.

Hight 01-04-2013 22:39

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Gloeit dit model nog over het contactslot? Dwz de sleutel beethouden in de gloei stand, of gloeit dit model al bij ingeschakeld contact? Zoals de latere typen.


goeie vraag, misschien heb je er iets aan als ik je vertel dat ik een óude type zekering kast heb, dus nog met staafzekeringen...

Hight 02-04-2013 16:58



Barn171 02-04-2013 17:53

Quote:
Originally Posted by Hight
goeie vraag, misschien heb je er iets aan als ik je vertel dat ik een óude type zekering kast heb, dus nog met staafzekeringen...


Helaas, dat heeft er niks mee te maken. Tot en met 8/82 heeft de golf namelijk nog deze staafzekeringen en toen hadden ze allang het nieuwe gloeisysteem. Ik weet ook niet zeker of je het oude of nieuwe gloeisysteem hebt, maar het lijkt me dat ze de 1.5 met het oude, en de 1.6 met het nieuwe hebben uitgerust. Dat is dus tot 8/80 het oude systeem, en erna het nieuwe. Die datum zou ook bij 8/79 kunnen liggen als ze het laatste productiejaar van de 1.5 met het nieuwe hebben gezet. Daar kan ik me wel iets bij voor stellen, omdat in modeljaar '80 best een aardig aantal detail veranderingen in de kabelboom zijn doorgevoerd t.o.v. modeljaar 79 en daarvoor. Bijvoorbeeld bij de standaard versies met enkele teller een tweetal controlelampjes voor de watertemperatuur van de motor, een gele voor een koude motor en een rode voor een te warme. Hiervoor had je alleen een lampje dat oplichtte wanneer je motor oververhit was, wanneer het te laat was dus... :screwy:

Hight 02-04-2013 22:10

Nou dat het lampje niet werkt komt iig door een breuk in die 'flexibele printplaat' aan de achterzijde van de teller, als ik hem eruit heb een een stukje beweeg doet de gloeilamp en de oliedruk lamp het wel.

Barn171 03-04-2013 15:06

Als je interesse hebt, kan ik wel eens kijken of ik nog zo'n plaat heb liggen. Ik heb nog een stapel van een stuk of 20 nos van die dingen, hij zal er vast wel bij zitten.

Hight 03-04-2013 16:20

Quote:
Originally Posted by Barn171
Als je interesse hebt, kan ik wel eens kijken of ik nog zo'n plaat heb liggen. Ik heb nog een stapel van een stuk of 20 nos van die dingen, hij zal er vast wel bij zitten.


:thumbup: als je zou willen, graag.

Erik Baas 03-04-2013 16:34

Is het niet veel simpeler om even een soepel stukje draad over het gebroken printspoor heen te solderen?

Barn171 03-04-2013 16:44

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Is het niet veel simpeler om even een soepel stukje draad over het gebroken printspoor heen te solderen?


Kan, maar is niet echt netjes en vaak ook wat kwetsbaarder. Soleren gaat sowieso niet op zo'n dunne plaat, dan moet je met een speciale zilververf aan de gang. Dat gaat wel (ik heb het ook wel gedaan), maar is echt een pekinees werkje...

@ Hight: Als je een vw-nummer hebt voor me, is dat wel handig. Ik ga sowieso nu ff kijken.

Hight 03-04-2013 17:05

Quote:
Originally Posted by Barn171
Kan, maar is niet echt netjes en vaak ook wat kwetsbaarder. Soleren gaat sowieso niet op zo'n dunne plaat, dan moet je met een speciale zilververf aan de gang. Dat gaat wel (ik heb het ook wel gedaan), maar is echt een pekinees werkje...

@ Hight: Als je een vw-nummer hebt voor me, is dat wel handig. Ik ga sowieso nu ff kijken.


ga k regelen voor je

Hight 03-04-2013 21:07

171 919 059 Af

Barn171 03-04-2013 21:14

Zo, dit is wat er ligt:



VDO




VDO




motometer




motometer

Even goed kijken naar het aantal aansluitingen bij de hoofdstekker, en hoeveel controlelampjes er in zitten. Het merk van de print valt met de juiste print als het goed is samen met met het merk van je tellers

Dat is dan i.p.v. het nummer, die foto's ;)

Hight 03-04-2013 21:22

ik ga morgen kijken! iig bedankt!

Barn171 03-04-2013 21:28

:thumbup:

Hight 07-04-2013 18:51

Hij is iig van VDO maar stat niet bij de foto's die je gemaakt heb.
heb hem nu zo goed als dat kan gerepareerd, hij werkt weer.

tevens vandaag even een voor spoiler gemonteerd, verlagingssetje en een zooi kabels onder de motorkap vandaan getrokken.

mvg Mike

Barn171 09-04-2013 16:20

Mike heeft mij gister gevraagd om eens lijstje te maken van de details die niet juist zijn aan zijn golf. Dus hierbij;

Exterieur:
- Kuiprandjes horen er niet op, deze zaten alleen op de GTI uitvoeringen, later ook op de GTD. Ze zitten er vaak omheen om roest aan de randen te verbergen zodat het wagentje nog een keer door de keuring getrokken kan worden. Schrik dus niet als je ze er dadelijk afschroeft.
- De bumpers horen een chroom biesje in te hebben. Dus geen stalen chromen bumpers, maar plastieken met een chromen bies in.
- Er hoort een chroom lijstje onderaan de achterklep te zitten, die ontbreekt ook.
- Smalle onderlip aan het voorfront ontbreekt.
- De mistlampjes natuurlijk, die horen er ook niet op zitten.
- De grill is ook niet helemaal correct. Het diesel plaatje hoort er niet in. Deze bestond pas vanaf 8/81 en heeft precies 1 heel jaar in de grillen van de golf gepronkt. Dat betekend ook dat de grill niet helemaal juist is, je moet er namelijk een hebben waar de twee rechthoekige gaatjes waarin het diesel plaatje zit geklemd, ontbreken. Detail, je ziet ook maar zelden een juiste in zo'n oude diesel steken.
- Er zitten vol chromen lijstjes op de flanken. Deze horen er niet op. In de plaats ervan moeten er chromen lijstjes op zitten met een enkele rubberen stootlijst.
- De rechter buitenspiegel had hij blijkbaar niet af fabriek. De GL- uitvoering heeft standaard een van binnenuit verstelbare buitenspiegel, maar alleen links. Als de eigenaar na een aantal jaar zich toch wel begon te storen aan het ontbreken van een exemplaar aan de rechter zijde, werd er heel vaak een dun exemplaar gemonteerd, zoals ook hier het geval is. Dat was natuurlijk veel gemakkelijker te monteren dan zo'n van binnenuit verstelbaar exemplaar en veel goedkoper. Ik vind het altijd wel karakter als er een golf rond rijdt origineel zonder de rechter spiegel, maar je mist hem wel...
- De velgen, je zult deze wel laten zitten verwacht ik (en gelijk heb je), maar origineel zaten er, geloof het of niet, 4,5J brede sloffen onder. Met 155 bandjes. En dat dan op de GTI na duurste uitvoering van de golf, lekker... Rolt ook een stuk meer in de bocht, die smalle wieltjes.
- Je achteruit wisser is een optie. Deze hadden ook de meest luxe golfjes toen nog steeds niet standaard. Maar hij verkeert in jouw golf niet helemaal in top conditie. Ze horen namelijk rechtop te staan in ruststand, maar als het asje wat begint te roesten en meer wrijving ondervindt, blijft hij zo halverwege staan. Moet je gewoon ff in zijn geheel vervangen, ik heb er nog wel eentje voor je liggen voor 15 euro.

Interieur:
- Je vloermat zit links voor niet goed ;)
- De stoelen zijn uit een GL- uitvoering tussen 8/76 en 8/78. Je hoort ze te hebben gelijk ze in deze steken. Gewoon marktplaats in de gaten houden, zo komen wel eens voorbij.
- Die rommel op de middenconsole hoort er ook niet in.
- Onder de stuurkolom, over de zekeringdoos hoort een stukje bekleding te zitten. Dat is een voorgevormd paneeltje, zwart fluffig bekleed.
- Rechts hoort onder het dashboard nog een "plankje" te zitten. Als je beneden op de link naar mijn '77er klikt, kun je zien wat ik bedoel.

Motorisch kan ik niets vinden behalve die elektriek kabels, dat niet origineel is. Het blok zelf is een 1.5, te zien aan het luchtfilter, olievuldop en vooral de karterontluchting. Dat was destijds een modificatie vanuit volkswagen omdat ze zonder die extra slang nog wel eens de neiging hadden om op hol te slaan...
En je linker voorscherm is eens vervangen geweest. De rechter is wel de originele.

Zo kun je wel weer even vooruit denk ik?! :D

PS: mensen gaan nu bijna gegarandeerd beweren dat Barn171 dit of dat niet juist heeft, bespaar de moeite. Ik kan iets over het hoofd hebben gezien, maar wat er staat is juist, geen twijfel mogelijk.

heinz74 09-04-2013 16:55

klopt helemaal Barn...
denk ook eerlijk gezegd dat het van oorsprong een Belgische GLD is geweest..
plaatje van D'ieteren op het voorfront..
op hol slaan deed een oud 1500 dieseltje van mij ooit ook ,zelfs met die carterontluchting..was een gevalletje exit zuigerveren toen..
dan loopt ie wel (heel even),de teller plat..
hoe zit dat met de rembekrachtiger eigenlijk?..ik heb een 77er GLD gehad met CAV pomp ..en die had geen servo erop zitten..
bouwjaar?..

Barn171 09-04-2013 17:08

Klopt, is inderdaad een originele belg. Dat plaatje is idd van de fabriek in brussel, en hebben alleen de wagens die daar gemaakt zijn.

Dat ze met modificatie nog steeds op hol slaan heb ik nog nooit gehoord. De 1.5 GLD uit '77 die mijn opa ooit nieuw kocht is ook wel eens op hol geslagen, maar na de modificatie nooit meer. Wel sprong er om de ton de koppakking eruit. Dat was tijdens dat mijn opa eigenaar was al 5 keer... :tongue:

Rembekrachtiger is deels bouwjaar gerelateerd, maar het ligt ook aan het type motor. Alle 37 kW motoren (1.1 benzine en 1.5 diesel) hadden standaard tot 8/80 geen rembekrachtiger. Ongeacht de uitvoering. Mijn '79 GL 1.1 heeft ook geen rembekrachtiger, en dat is toch wel serieus harder stampen! :D

Hight 09-04-2013 17:12

wtf, waar haal je t vandaan! :screwy: :thumbup:

paar dingen zijn al gebeurt:
achtermistlicht weg,
ruitenwisser voor gefixt, asjes helemaal dicht geroest.
kabels eruit getrokken onder de motorkap
middenconsole eruit (helemaal verkloot met die schakelaars erin)
gloeilamp en oliedruklamp gemaakt
verlaagd en 14" pirelli wielen eronder.

vanavond even de toeter maken, werkt namelijk niet zonder sleepring... :eek:

iig bedankt Rik!

edit: hoe zit dat met die mistlichten, er zit wel een originele schakelaar in met een kabel die rechtstreeks uit de kabelboom komt...

Barn171 09-04-2013 17:24

Je mistachterlicht was waarschijnlijk wel origineel... Zet maar gauw terug! Maak even een foto van die kabels, en ook eentje van de stekkers bij de koplampen en bij het mistachterlicht. Dan kan ik je direct vertellen of het ori is of niet.

Je moet wel een middenconsole terug zetten he, een bruine. Hoort wel bij een GLD.

En waar ik het allemaal vandaan haal? Er staan hier al 15 golfjes, ik heb nooit iets anders dan golf 1 (en t3 dan, want dat is handig voor ondelen op te halen ;)) gereden, net als mijn pa. Dan hebben wij er nog tientallen gesloopt, maar alleen op de sloop (toen ze er nog lagen). We hebben er nooit gekocht om te slopen, dat is en blijft sonde. Ongeacht bouwjaar of uitvoering. We hebben er ook 1 gerestaureerd en een aantal volledig herzien. Er ligt een schuur vol met delen, waar het steeds meer worden. En als ik het echt niet meer weet heb ik nog een groot aantal originele werkplaatsboeken en de complete folder verzameling van 4/74 t/m 8/83 om op terug te vallen. Van alle folders die vw ooit heeft uitgegeven over de golf 1, ontbreekt alleen die van 1/80 nog.

Daarvan! :screwy:

Hight 09-04-2013 17:27

haha, nice

ben idd ontbrkende bruine interieur delen aan het speuren!

thnx!


All times are GMT +1. The time now is 12:11.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.