Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Passat B4 'biker edition' 1.9 TD (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=112135)

ar1g3 16-03-2013 21:31

Passat B4 'biker edition' 1.9 TD
 
Vandaag een tweede auto erbij. Gekregen van mijn tante, omdat hij een kapotte krukas heeft. De auto heeft een bepaalde emotionele waarde voor haar en daarom kreeg ik hem omdat ze dan weet wat er mee gaat gebeuren. Haar gestorven man heeft vroeger de auto ook een naam gegeven, het is een 'ze' en ze noemt 'titine'. Altijd leuk als er een verhaal achter een auto schuilgaat, als een auto meer is dan een stukje mechaniek :thumbup:












Wat scheelt er aan?
Het gat in de krukas waar de vijs van de krukaspoulie doorgaat is uitgesleten waardoor er speling op de poulie zit = nieuwe krukas nodig. Echter zou ik niet weten hoe ik dat moet doen, en aangezien ik nog nooit een motor open heb gehad zou ik er liever nog niet aankomen. Ik wil eerst eens een oud hok kopen en daar de motor eens van open halen. Dan met die ervaring kan ik het probleem waarschijnlijk wel herstellen.
Er is ook een roestplek op de linkervoorvleugel, en het interieur zou eens gepoetst mogen worden.

Plannen:
  • Motor repareren
  • Nieuwe voorvleugel erop
  • Grondige poetsbeurt
  • Interieur opfrissen
  • Nieuw stuur en handremgreep (versleten)

Belooft een lol te worden, een combinatie van schoolwerk, trainingen op de fiets (ik rij koers, wielrennen), werk aan mijn GTI en dan nog eens dit project erbij :D

Audi1981 17-03-2013 08:38

Leuke auto! En mooi om te zien dat ie niet plat gaat :thumbup:

ar1g3 17-03-2013 12:28

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Leuke auto! En mooi om te zien dat ie niet plat gaat :thumbup:

Dankje! :thumbup:
En ja, men tante was eerste eigenaar, auto is volledig origineel, volledig onderhoudsboekje dus het zou zonde zijn vind ik om hem plat te leggen enz :)

ar1g3 18-03-2013 17:37

Even een vraagje, ik deed daarnet de koffer open en er lekt precies wat water van achter het plastieken paneel op de achterklep. Ben dus begonnen alle klipjes los te maken, en ze zijn allemaal los nu. Maar nog steed komt het paneel er niet af. Er zit ergens langs de binnenkant een soort instulping in die als greep kan gebruikt worden om de klep naar beneden te trekken bij het toedoen. Ik heb een achter het paneel gepiept en deze greep zit denk ik nergens vastgemaakt aan de klep. Wel zit er juist onder die greep een soort rond cirkeltje in het paneel. Geraak ik niet met een schroevendraaier onder, maar als ik achter het paneel piep lijkt het wel alsof het paneel op de plaats van dat rondje blijft vastzitten.
Lijkt me dus dat dit een klipje is, iemand enig idee hoe je dat kan verwijderen?

Marijn32b 19-03-2013 12:11

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Even een vraagje, ik deed daarnet de koffer open en er lekt precies wat water van achter het plastieken paneel op de achterklep. Ben dus begonnen alle klipjes los te maken, en ze zijn allemaal los nu. Maar nog steed komt het paneel er niet af. Er zit ergens langs de binnenkant een soort instulping in die als greep kan gebruikt worden om de klep naar beneden te trekken bij het toedoen. Ik heb een achter het paneel gepiept en deze greep zit denk ik nergens vastgemaakt aan de klep. Wel zit er juist onder die greep een soort rond cirkeltje in het paneel. Geraak ik niet met een schroevendraaier onder, maar als ik achter het paneel piep lijkt het wel alsof het paneel op de plaats van dat rondje blijft vastzitten.
Lijkt me dus dat dit een klipje is, iemand enig idee hoe je dat kan verwijderen?



Is dat niet een rondje met een gaatje erin? Als je met een priem of iets anders ronds in dat gaatje prikt zou het rondje eruit moeten willen. Zoiets had ik ook met m'n 32b, ik had geen idee hoe het dingetje eruit moest. Uiteindelijk dus op deze manier.

ar1g3 19-03-2013 16:54

Quote:
Originally Posted by Marijn32b
Is dat niet een rondje met een gaatje erin? Als je met een priem of iets anders ronds in dat gaatje prikt zou het rondje eruit moeten willen. Zoiets had ik ook met m'n 32b, ik had geen idee hoe het dingetje eruit moest. Uiteindelijk dus op deze manier.

Neen zit geen gaatje in. Das dus het probleem, ik heb niets om grip er op te krijgen. Ook langs de zijkant kan je er dus niet onder met een schroevendraaier omdat het zo nauw en vlak aansluit met het paneel. :(
Toch bedankt voor het antwoorden!

DÁ-BRT 20-03-2013 14:04

Zit toch met clips vast boven bij het raam. Wat mij bijstaat van een jaar of 3 geleden is dat ik hem los had getrokken.

De bak achter de wielkas wil ook nog wel eens vol komen te staan met water.

ar1g3 20-03-2013 14:16

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Zit toch met clips vast boven bij het raam. Wat mij bijstaat van een jaar of 3 geleden is dat ik hem los had getrokken.

De bak achter de wielkas wil ook nog wel eens vol komen te staan met water.

Ja zit rondom met clips vast, en die zijn allemaal los. Ik zal sebiet eens een foto trekken van het stukje dat ik bedoel :)

Die bak, bedoel je zo achter de plastieken wand in de kofferbak? Heb ik al in gekeken, zag er op het eerste gezicht gelukkig droog uit :thumbup:

DÁ-BRT 20-03-2013 14:30

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ik zal sebiet eens een foto trekken van het stukje dat ik bedoel :)


Ik wist wel dat je soep kon laten trekken.... :tongue:



Juist ja die bak die erin zit. Daar moet een gaatje onderin zitten voor de afwatering.

ar1g3 20-03-2013 14:40






Zie je, onder dat handvat zit zo een rondje, dat is het punt waar de plaat nog aan vast hangt precies.

DÁ-BRT 20-03-2013 14:43

Die moet je eruit halen. Waarschijnlijk als je erachter kan komen met je hand kan je ook wel een pinnentje aan de binnenkant voelen. Kan je hem daar er niet uitwippen met een schroevendraaier.

De dealer kan deze clips allemaal nog wel leveren en ze zijn echt goedkoop.

ar1g3 20-03-2013 16:16

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Die moet je eruit halen. Waarschijnlijk als je erachter kan komen met je hand kan je ook wel een pinnentje aan de binnenkant voelen. Kan je hem daar er niet uitwippen met een schroevendraaier.

De dealer kan deze clips allemaal nog wel leveren en ze zijn echt goedkoop.

Langs de binnenkant zitten daar precies 2 pinnetjes, ongeveer een centimeter van elkaar. Dus op het gevoel kan ik niet zeggen welk het juiste is.
Ik had eigenlijk gehoopt dat er een soort truukje voor bestond, daarmee dat ik het vroeg :thumbup:
zal een beetje inventief moeten zijn dus!

ar1g3 23-03-2013 15:31

Heb toch water in de bak achter de wielkast gevonden.


Zie ook nergens in die bak een gaatje zitten voor de afwatering.
Wel zie ik een rechthoekige soort verluchtingsgat, met zo een papieren flapje in. Wat voor functie heeft dat eigenlijk?
En hoe los ik dat waterprobleem op? Is maar een heel klein bodempje water wel.

DÁ-BRT 24-03-2013 10:27

Die klep is zodat je de deuren en de kofferklep van de auto dicht kan doen en dat er geen druk in de auto ontstaat. Soort ontluchting.

Waar het water weg komt weet ik niet, wat ik wel weet is dat dit iets is van de 35i's. Misschien komt het wel door de ontluchting.

ER zou voor in de bak een gaatje moeten zitten om het water weg te laten lopen. Misschien zelf een gaat je maken en het behandelen met een coating om het niet te laten roesten.

Marijn32b 24-03-2013 11:00

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Die klep is zodat je de deuren en de kofferklep van de auto dicht kan doen en dat er geen druk in de auto ontstaat. Soort ontluchting.

Waar het water weg komt weet ik niet, wat ik wel weet is dat dit iets is van de 35i's. Misschien komt het wel door de ontluchting.

ER zou voor in de bak een gaatje moeten zitten om het water weg te laten lopen. Misschien zelf een gaat je maken en het behandelen met een coating om het niet te laten roesten.


Bij mij sijpelde er water langs de pluggen van de bumperbevestiging naar binnen. Misschien is dat bij jou ook het geval? Zoals het eruit ziet zijn dat bij jou die gele.

ar1g3 24-03-2013 19:51

Ok bedankt beiden voor de info :thumbup:

Ik zal nog eens zoeken of er toch geen gaatje zit ergens, maar betwijfel het ten zeerste.
Ik voel er ook niet direct voor om te beginnen boren omdat ik ten eerst niet weet wat er onder zit en ten tweede omdat er nu een mooie intacte stevige laklaag op zit die het metaal mooi beschermt, en als ik er in boor ben ik niet zeker dat ik het gaatje en eventueel metaal eronder even goed bescherm. Denk dat ik dus gewoon met een doek het water ga opsoppen en de bak droogwrijf. En dan gewoon regelmatig eens checken of er geen water in zit. Ik ga de bumper wrs ook losmaken, misschien dat ik die pluggen dan beter waterdicht maak.

Nog iets, de linker voordeur opent niet meer perfect. Er zit precies een beetje speling op de scharnierpennen waardoor ze als ze toe is op de slotpin/slotvanger hangt.
Zo een scharnierpen vervangen, is dat een moeilijk werkje?

Domi 24-03-2013 20:12

Afwatering van het open dakje loopt toch ook via een slangetje door je carrosserie naar achteren?? Is deze misschien stuk of verstopt???

ar1g3 24-03-2013 20:22

Quote:
Originally Posted by Domi
Afwatering van het open dakje loopt toch ook via een slangetje door je carrosserie naar achteren?? Is deze misschien stuk of verstopt???

Hmm bedankt voor de tip, zal dit morgen eens onderzoeken! Want je hebt gelijk, dat slangetje moet ergens ter hoogt van die bak voorbij komen normaal.

ar1g3 09-04-2013 23:55

Het is niet het afwateringsslangetje voor zover ik kan zien. Ik vermoed dus dat het de bumperpluggen zijn.

Over de motor heb ik ook een beslissing gemaakt, ik ga de krukas vervangen en er geen nieuw blok insteken. Een kennis van me heeft me hulp aangeboden en financieel is die nieuwe krukas voordeliger.

DÁ-BRT 10-04-2013 08:40

Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe krukas met nieuwe lagers en nieuwe bouten goedkoper is dan een 1900TD of 1900TDI motor.....

ar1g3 10-04-2013 12:14

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ik kan me niet voorstellen dat een nieuwe krukas met nieuwe lagers en nieuwe bouten goedkoper is dan een 1900TD of 1900TDI motor.....

Op hoeveel zou een nieuwe krukas met lagers en bouten komen?

DÁ-BRT 10-04-2013 12:29

Onderdeel nummer krukas is 028 105 101J = 643 euro ex BTW (belasting)
Lager set 068 198 493 = 19,40 ex BTW

Dan heb je nog een nieuwe krukas poelie nodig, nieuwe pakkingen, nieuwe olie.

Voor een 300 euro heb je wel een complete 1900TD blok via Kapaza of marktplaats

ar1g3 23-06-2014 15:06

Ben gisteren begonnen aan de passat, en de plannen zijn wat veranderd!
Gaat geen nieuwe motor in en ook geen nieuwe krukas want ik zie niets mis aan de krukas. Wat ik denk dat de boosdoener was is het krukastandwiel




Volgens mij is er serieus geprutst geweest aan dit tandwiel, er is precies een stukje afgeslepen van de omcirkelde uitstulping en ik heb dus gewoon een nieuw tandwiel, nieuwe d-riem en nieuwe spanrollen besteld. Ik heb er vrij goede hoop in dat het probleem daarna weg is, maar wordt wel nog wat puzzelen om de distributie en alle riemen enz terug in elkaar te steken. Heb het niet uit elkaar gehaald, is gebeurd in de garage en is de eerste keer dat ik aan een motor werk.
Auto heeft een tijd gestaan met het kleppendeksel eraf, by the way.

Wat doe ik dan best? bovenkant vrij van vuil maken, zit zogoed als geen in maar toch.. Tandwiel op krukas, daar poelie op. De riemen terug steken, maar moet ik nog iets aan de timing afstellen of controleren??? Dat is mijn grootste zorg, wil geen problemen hebben.

ar1g3 17-07-2014 20:55




Jaja ze leeft weer :thumbup:

Startte van de eerste seconde!
Wat is er gedaan? D-riem is vervangen, net zoals krukastandwiel en de bijhorende bout. Heb het krukas tandwiel gepind, zodat er een extra verbinding is met de krukas om zo te proberen de fout van VW een beetje te corrigeren. Heb een gaatje van 1cm diep in het binnenste van het tandwiel geboord, en een klein gaatje van 3mm diep in de krukas. Wel zo dat ze overeenkomen wanneer het tandwiel er juist op zit. Dan heb ik in het gat in het tandwiel een M5 tap gedraaid, en een M5 bout genomen. Deze heb ik in een boormachine gestoken dat vastgeklemd was op de werkbank, en terwijl de bout draaide heb ik met een vijl de draad weggenomen, wel zorgend dat ik nog een centimeter draad overliet. Dan heb ik het stuk zonder draad op 3mm afgeslepen en de bout in het tandwiel gedraaid. Het uitstekende stuk zonder draad pakt nu in het gaatje in de krukas en ik hoop dat dit verder problemen in de toekomst voorkomt!
Dan het boeltje op tijd gezet en de Multi-v riem en v-snaar terug gemonteerd.

Het op tijd zetten van deze motor was eigenlijk echt super simpel, nog makkelijker dan andere oude vw diesels omdat de mijne een verstelbaar inspuitpomptandwiel heeft. Geen gerotzooi met micrometers enz,

Voor de geïnteresseerden over hoe je dit doet:
Je zet de krukas op #1 TDC, je blokkeert de nokkenas met de juiste tool, die staat dan sowieso ook op #1 TDC en dan blokkeer je het IP wiel met een M6 boortje door het hoekje in het wiel in een gat dat erachter zit. De drie stelbouten op het IP wiel los, riem erop, krukas nog eens checken op TDC en dan de nokkenasblokkering weghalen. Krukas een paar graden tegen de klok indraaien en dan terug naar TDC, IP wiel boutjes vastzetten en klaar!

Audi1981 17-07-2014 23:45

Lekker! :thumbup:

DÁ-BRT 18-07-2014 08:47

Geen gerotzooi met micrometers is niet helemaal correct.

Ook bij deze motor moet je de pomp weer op tijd zetten met een micrometer. Het enige verschil is dat je de pomp niet verdraaid, maar de poelie ten opzichte van de pomp as. Het pinnetje zorgt ervoor dat je in de buurt komt.

Ik zou echt nog even de fijn afstelling controleren.

ar1g3 18-07-2014 09:09

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Geen gerotzooi met micrometers is niet helemaal correct.

Ook bij deze motor moet je de pomp weer op tijd zetten met een micrometer. Het enige verschil is dat je de pomp niet verdraaid, maar de poelie ten opzichte van de pomp as. Het pinnetje zorgt ervoor dat je in de buurt komt.

Ik zou echt nog even de fijn afstelling controleren.

Das wat ik ook dacht eerst maar er is nergens plaats om een micrometer in te schroeven in dit type pomp. Op de plaats waar normaal de sluitplug zit zit een grotere bout met een stekkertje in waarvan twee of drie (ben het vergeten) elektriekdraden de kabelboom ingaan.

Weet jij waar die draden voor zouden dienen? Zou het kunnen zijn dat er ergens een stuurcomputer zit die de timing van de pomp zelf bijstelt, gezien het in het gat zit waar je normaal de micrometer in plaatst??

DÁ-BRT 19-07-2014 10:36

De sensor achterop is een druk sensor, deze is in 90% van de pompen beschadigd. Heeft de motor niet nodig om te rijden, is puur voor de diagnose.

Als je deze eruit draait kan je hier gewoon een micrometer in doen.

ar1g3 28-07-2014 14:49

Motor is dood, vandaag in panne gevallen. en lichte klik en dan niets meer, motorkap open en zag dat krukastandwiel + poelie scheef zitten, ga straks eens zien wat de stand van zaken is maar vrees dat het kostelijk gaat worden...

Had in een ander topic al oproep gedaan naar wat info over het wisselen naar een krukas met D vormige kop, in de hoop dat een topic met duidelijke titel meer reactie zou opleveren.
http://www.volksforum.com/forum/sho...349#post1548349

ar1g3 20-08-2014 23:18

Na twee weekjes stress vorige woensdag toch naar frankrijk kunnen vertrekken! Cylinderkop hersteld, alle kleppen en stoters waren stukgeslagen toen de krukasbout sprong. Was nochtans een nieuwe bout, had maar 60km gedaan eer ze sprong. Alles laten herstellen door een specialist want de spiebaan van de krukas was ook beschadigd.
4000km door frankrijk getoerd en buiten een gesprongen zekering geen enkel probleem gehad! Lekt wat olie aan het kleppendeksel en ga nieuwe draadeinden en boutjes hiervoor halen want die draaien door waardoor ze niet hard genoeg vast kunnen denk ik.
Remmen zouden ook eens vervangen mogen worden en de wielen moeten uitgebalanceerd worden, en het passagiersraam moet worden hersteld. Maar op zich werkt alles prima :thumbup:

DÁ-BRT 21-08-2014 08:42

Fijn dat de vakantie succesvol was!

Audi1981 21-08-2014 14:09

Soms is de weg naar een rijdende auto ook heel leerzaam :D

carbreaker de autosloper 21-08-2014 15:51

de reis naar het doel is zeker zo belangrijk ,,,,,roepen die samuraijjjmeesters altijd.....veel storings vrije kilometers gewenst .

ar1g3 30-03-2015 23:34







ar1g3 28-07-2016 12:16

Deze gaat de verkoop in! http://www.volksforum.com/forum/sho...862#post1625862


All times are GMT +1. The time now is 07:50.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.