Koelprobleem mk2 gti 16v.
hallo,
gister avond, kookte ineens het koelwater uit het reservoir, nadat mn auto af was geslagen. ik de auto af laten koelen, en rustig naar huis gereden (ik hoefde nog maar 5 min) vandaag koelvloeistof gehaald, en bijgevuld. toen ik de auto liet lopen, en het wijzertje in de auto net voorbij het midden kwam, sloeg mn radiator fan, nogsteeds niet aan. ik heb nog even gewacht en toen mijn auto maar uitgezet. toen leek het alsof ik in de bovenste koelvloeistof slang van de radiator het water hoorde borrelen / koken. en toen de auto zo'n minuut a 2 minuten uit stond, sloeg de fan ineens aan. nu is mijn vraag, wat er hier aan de hand kan zijn... - de sensor in de radiateur geeft niet meer op de juiste warmte een signaal naar de fan?....(komt als eerste probleem in me op) van te voren nooit last gehad van dit probleem, wel ooit dat ik het wat hoorde borrelen, of er gesis bij de dop van het reservoir vandaan kwam, nadat ik de auto had afgezet. hoop dat iemand me kan helpen. |
Thermostaat kapot ??
Laat hem eens warm lopen en voel of de bovenste en onderste slang warm worden. Als de thermostaat dicht blijft zitten kan zijn dat ventilator niet inslaat doordat de koelwater in de radiateur niet warm wordt. |
slangen stonden wel onder druk,(voelde hard aan) maar thermostaat heb ik 1,of 2,maanden geleden nog vervangen voor een nieuwe, dus dat lijkt me wel sterk dat ie kapot is..
|
Koppakking kapot >overdruk koelsysteem > overhit raken.... ?
|
hmm, dat hoop ik tog niet.. Motor die er in ligt heeft wel n jaar of 2 stil gelegen..
maar om daar achter te komen is maar een optie voor, en dat is de koppakking laten vervangen, of niet? en is het dan meestal niet zo, dat er olie tussen het koelwater zit, of koelwater tussen de olie?.. |
Meestal kan je dit wel zien in het koelwater reservoir of er olie tussen het koelvloeistof zit ;)
Zou toch eerst eens wat andere dingen testen dan gelijk aan je kop te denken zeker als het reservoir nog schoon koelvloeistof heeft. Thermostaat is zo getest ook al is hij pas vernieuwd :D Je fan testen is ook zo gebeurd even 12v direct geven. |
ja, de koelvloeistof is nog gewoon helder!, de fan doet het nog wel, want hij is nog aangegaan toen mn,auto net uitstond, en thermostaat moet ik er dan wel uithalen om te testen in,kokend water ofzo? of zijn daar nog andere manieren voor..
|
Klopt gewoon in een pannetje met water gooien aan de kook brengen als het goed is moet hij dan bij een bepaalde temperatuur open springen.
|
ik dacht dus in eerste instantie , de koel fan gaat pas later aan als normaal, dus n probleem met de sensor in de radiator.
ik zal m dalijk nog eens warm laten draaie, en de slangen voelen. ik heb namelijk ook nog gewoon warme lucht van mn kachel, dus ik denk dat het ook geen thermostaat probleem is..(vooral, aangezien die er pas net in zit) is die sensor in de radiator op een of andere manier door te meten ofzo? |
net nog een stukje gereden, toen ik thuis was, de auto laten lopen, en de fan sloeg gewoon netjes aan zoals hij dat eerst ook deed! nog 5 min gewacht, en de fan sloeg gewoon steeds aan, en het tempratuur metertje in de auto, bleef ook netjes rond het midden....
ik gok dus dat de auto net op een verkeerd moment af is geslagen van het weekend, en de fan niet meer aansloeg vanwege te lage accu spanning ofzo, aangezien we mn auto ook hbben moeten overstarten toen... ik denk iig dat er geen thermostaat / koppakking probleem is, want dan zou die moeten blijven over koken... |
net weer,n stukje gereden, en liep de wijzer van tempratuur meter weer voorbij het midden, en fan sloeg weer niet aan. nadat ik de auto af had gezet, hoorde ik weer water borrelen of zoor lijdingen lopen afentoe leek het ook of ik wat lucht hoorde...
ik snap het nu niet meer, omdat ie het tussendoor wel normaal heeft gedaan, en alles naar behoren functioneerde.. iemand die dit ook ooit geeft gehad ofzo..? |
en verder stond de bovenste radiator slang onder druk, en de onderste(richting thermostaat) kon ik makkelijk inknijpen...
|
Da's raar! Kan de radiator verstopt zijn?
|
dat is idd raar. het lijkt me sterk, ik hoor het water wel voornamelijk in de bovenste slang van de radiator, als ik de auto uitzet.. en dan lijkt t alsor het water nog stroomt, wat niet logisch klinkt... dus zal dan wel borrellend water zijn..
het rare van alles vindt ik wel, dat ie het eergisteren ofzo wel normaal deed. dus lijkt mij niet dat het een kapotte koppakking/thermostaat is... want dan zou het probleem altijd moeten zijn. ik denk zelf dus tog, dat de fan niet goed reageerd / aangestuurd wordt.. en daardoor het koelwater te warm wordt... maargoed, waarom doet ie het dan de ene keer wel goed, en de andere keer niet... |
Dat zou een logische verklaring zijn. Vervang de sensor van je fan is voor de zekerheid. En meet eventueel de bedrading van de fan even na.
Koppakking/gescheurde kop komt wel best regelmatig voor bij die 16'v, dus sluit dat zeker niet uit :thumbup: |
oke, thx voor de reactie.
maar stel dat het de koppakking / n gescheurde kop zou zijn, dan moet het probleem tog blijven, en kan het lijkt me, niet zo zijn dat de ene keer alles wel goed werkt, en de andere keer niet.. ik zal vandaag of morgen eens kijken of ik een nieuwe sensor kan halen voor in de radiator, en kijken of het probleem dan nog terug komt. stel dat het de koppakking is, is dit goed zelf te doen?.. |
hm, ik ben er nogsteeds niet uit. gister stond de temp meter rond het midden, en kwam de stoom al onder mn motorkap, en onder mn dash vandaan.
weet niet of het altijd zo is dat als deze over kookt, het tot aan je fan spuit... of is dit dan juist de reden, dat er zoveel druk op het systeem staat? na het bijvullen van kvs, starte ie moeilijker, en liep (leek) op het begin op 3 cilinders, en tog wel redelijk wat witte rook uit mn uitlaat (meer dan normaal) zou het dan tog een lekke koppakking zijn?... |
Zou kunnen ja. Dan onstaat er gewoon veel druk in je koelsysteem.
Dit kan je laten checken bij vrijwel elke garage. Weleens mee gemaakt dat hij de ene keer wel circulatie had en de andere keer niet. Eens een keer goed ontlucht en toen was het weer even goed. Dus de ene keer was de temperatuur gewoon goed en de andere keer kwam het uit het de dop van koelreservoir. Ga naar een garage, laat meten of de koppakking lek is dan kun je dat eventueel al uitsluiten als probleem. Onder je dash vandaan? Toen ik dat het was mijn kachelradiateur naar de knoppen. Ga maar eens voelen onder je dashboard of het daar niet nat aan het worden is en bij je voeten. Die kan ook kapot springen door teveel druk in het koelsysteem. Die kan je makkelijk omzeilen maar dan blaast hij wel niet meer warm. Heb je het koelsysteem wel al eens ontlucht? |
oke. ik zal die test deze week even laten doen bij een garage. dan weet ik al meer idd!
ja de stoom van het koelwater kwam alleen n beetje de auto binnen, via de bestuurders kant. zal voor de zekerheid even checken of het daar nat is. het enige ontluchten wat ik altijd doe, is auto starten, koelwater erin dop eraf en een aantal keren in de bovenste slang van radiator knijpen... of is daar een andere/betere manier voor? |
auto starten, koelwater vullen , dop eraf laten , verwarming binnen op max + blazer op max en dan wachten tot de fan aanspringt
normaal is dan je systeem ontlucht |
Wat sinan zegt,
Je kan beetje in die koelslang knijpen maar je moet altijd wachten tot de ventilator aangaat. Hij zal wel waarschijnlijk een beetje overborrelen maar dat kan geen kwijt mits hij de temperatuur meter gewoon goed aangeeft. http://www.youtube.com/watch?v=n3FKEbYjuTo |
heb je ondertussen wel die sensor al vervangen? vervang ook direct je thermostaat, die kan het best na 2 maanden begeven, als je geen olie in je koelvloeistof hebt zal het niet de koppakking zijn, anders rookte hij wel altijd en zou het ook blijven koken lijkt me..
ontluchten zoals sinan het zegt, en dan kun je ook in het kvs reservoir kijken of het dunne slangetje water in het tankje spuit en of beide slangen naar de radiateur warm worden, gr. wilco |
oke. dan kan ik dat nog proberen. ben alleen bang dat de fan niet aanspringt, en hij weer al het koelwater eruit gooit als ik dat doe. maar me lijkt dat de fan normaal gesproken zoiezo aan moet gaan, ookal is de koppakking lek of een thermostaat die niet goed werkt. of heb ik dat mis?
ik zal het eerst goed proberen te ontluchten. mocht de fan niet aanslaan en hij al het koelwater er weer uit pleuren, zal ik de radiator/fan sensor vervangen. mocht het probleem dan nog niet weg zijn, zal ik eens laten meten of de koppakking lek is. alvast bedankt voor de info! , en alle overige info is natuurlijk welkom! |
@ willes180. heb die sensor al een nieuwe maar heb thuis niet de juiste maat (29) steeksleutel.. dus nog niet kunne vervangen.
|
Klinkt mij in de oren als een thermostaat die niet open gaat.
Hebben deze motoren ook een waterpomp met kunstof pompwiel? Dan zou t kunnen dat deze half los op t pompasje zit, waardoor ie de kv niet goed meer rond pompt. Dacht niet dat dat voorkomt bij deze motoren, maar misschien wel iets om over na te denken. Succes! |
mischien je waterpomp kapot
|
okeej, als de thermostaat kapot is komt het warme water niet bij de sensor inn je radiateur, en dan springt hij dus niet aan bij de juiste temperatuur.. als ik me niet vergis.. waterpomp is ook nog een optie, maar dat komt maar zelden voor dat die kapot gaan..
gr. wilco |
dat zou kunne idd. maar als de thermostaat kapot is. geeft ie geen warme kachel lucht, en zou de fan nooit aan moeten gaan. en dan zou die het niet afentoe wel helemaal naar behoren moeten doen. of het zou zo moeten zijn dat ie half kapot is..
maar ik ga m zo is even goed (proberen) te ontluchten. mocht de fan niet aangaan, zal ik het nogeens doen, met de thermostaat eruit. |
eerst even een kleine video gemaakt, van hoeveel witte rook er uit mn uitlaat komt. hier is ie wel pas 2 min gestart, maar loopt dus na het starten op 3 cilinders, en als ik wat meer gas geef gaat ie op 4 lopen.
http://www.youtube.com/watch?v=Bmp1LijVvaM misschien dat iemand mij nu al de harde waarheid kan verklappen over een lekke koppakking ? :shake: en of het dus misschien verstandiger is dat ik hem niet meer start / ga proberen te ontluchten?... voordat het gemaakt is... edit: hier nog even een foto van de oliedop en kvs dop... zegt genoeg over lekke koppakking denk ik zo...., en het overdruk ventiel van de kvs dop zit niet goed.. |
ontlucht hem nu maar eens goed. Dat is zo gebeurd. Het is wel veel witte rook maar wil niet zeggen dat de koppakking meteen kapot is.
|
oke zal hem eens goed ontluchten. maar check de foto nog maar even die ik zojuist nog bij het bericht heb gezet ;).... of is dat alleen maar een vorm van sludge?/...
|
heb net geprobeerd te ontluchten. maar zonder resultaat. onderstaande filmpjes zeggen meer dan woorden ;)
http://www.youtube.com/watch?v=2oE_zvw6TPE vervolg.. http://www.youtube.com/watch?v=uNzDGVftewk op het einde is nog te horen dat er nog wat borreld en sist uit het kvs reservoir ik heb gemerkt dat als ik m start, en hij op (ik denk) 3 cilinders loopt er die witte rook niet uit komt. en als ie vervolgens op 4 cilinders loopt dit wel het geval is. (koppakking stuk bij 1 cilinder) ? verder kwam er nu ook geen warme lucht uit mn kachel. |
Als ik de 2e zo zie denk ik ook dat er iets niet pluis is.
Je ziet de compressieslagen in je kvs tankje. En het witte roken is wel erg wit van kleur. Succes! |
Denk ook dat er iets goed mis is, ruiken de uitlaatgassen ook anders.
Vaak als er koelvloeistof verbrand word (in grote mate) ruikt het uitlaatgas ook zoet. |
100% zeker koppakking / gescheurde kop. Toch maar kop laten afpersen en vlakken en een nieuwe koppakking. Succes :thumbup:
|
oke, dat is duidelijk :O. wat zijn de gemiddelde kosten van kop vlakken en afpersen? en is dit altijd noodzakelijk?
moet ik verder ook meteen gaan denken aan het varvangen van: -distributieset -thermostaat -kopbouten -waterpomp -kleppendeksel pakking is dit verder goed zelf te doen indien ik een moment sleutel heb?.. |
Persen is om uit te sluiten ofde kop intern scheuren heeft. Vlakken is niet perse nodig als kop vlak is, maar als die toch bij de reviseur ligt is het een kleine moeite.
Kopbouten vervang je altijd. Uitlaatspruitstuk pakking vervangen. Thermostaat eerst even testen in een pannetje. Met een momentsleuten die 30 tot 60 nm kan zit je goed. Kopbouten lossen in een cirkel van buiten naar binnen en vast van binnen naar buiten. Fase 1: 30 nm Fase 2: 60 nm Dan 1x180 graden of 2x 90 Dit is O ongeveer het belangrijkste. Succes. |
oke, en ik heb ooit gehoord dat als je de auto stil zet op handrem en versnelling je het distributie tandwiel gewoon weer zo terug kunt monteren na vervangen kop pakking, of is dit totaal niet aan te raden?
ik wil de koppakking zelf vervangen omdat het een hoop geld scheelt. alles loshalen is voor mij geen enkel probleem. terug plaatsen ook niet met de juiste aanhaalmomenten die me zojuist zijn gegeven. alleen die distributie riem op tijd zetten weet ik niet of me dat gaat lukken?... weet alleen dat je dan die 2 pijltjes (bdp) van tandwiel en cil. kop of distrbutiekap gelijk moet zetten ofzo?... correct me if i'm wrong.. en zouden jullie er dan meteen een nieuwe waterpomp en spanrol en distr.riem op zetten? alvast bedankt voor alle info! |
Krukas wiel hoeft er niet af.
Riem vv kan, spul ligt er toch af. 4 jaar/60.000 staat er voor. Riem en kop monteren: Zorg voordat de kop erop gaat dat; Cil 1 in bdp staat, cil1 dus helemaal boven in. Dit is wat het merkteken ook aangeeft op de krukaspoelie. Daarna, nokkenaswiel. Merkteken buiten recht omhoog. Merkteken binnen gelijk aan de rand van de kop. De tadwielen van de nokkenassen hebben 2 merktekens die dan ook recht tegenover elkaar staan. Kleppen van cil 1 en 4 staan dan gesloten. Kop erop, aandraaivolgorde en nm's aanhouden. Riem: Merkteken krukas wijst pijl aan op plastic kap, recht omhoog. Hulpas is niet belangrijk. Nokkenwiel merkteken wijst recht omhoog en de binnenste wijst de rand vd kop aan. Spanner met de klok mee spannen, controleer nogmaals de merktekens. Draai de krukas 2x rond en voel goed aan of de boel vrij loopt. Zonder bougies ivm compressie. Als het goed gaat druk je m soepel rond. Ontsteking: Terugmonteren zo dat de rotor naar bougiekabel cil1 wijst. ( schuin naar boven voorkant. Wanneer die erop zit het midden van de rotor op het gleufje in het ontstekingshuis wijst. Verder afbouwen en Bougies en vloeistoffen erin en dan moet het goed gaan! |
Ffe 1 ding, circuleert het water wel? En test alsnog de thermostaat alvotens je de boel loshaalt.
|
All times are GMT +1. The time now is 06:18. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.