![]() |
Starten golf2 diesel
Hallo allemaal,
Sinds de koude is ingetreden (kan echter toeval zijn), wil mijn golfje 1600 td 1985 niet goed meer starten. Soms slaat hij pas aan na totaal 1 minuut starten, maar soms ook helemaal niet. Wat ik heb geconstateerd tot nu toe: Motor draait dus gewoon rond door startmotor. Brandstofafsluiter krijgt spanning, je hoort hem klikken. Ik heb met een draadje spanning op de gloeirail gezet, en hij neemt stroom af. Ik zag twee luchtbellen in de slang van het filter naar de pomp. Bij aanslepen in de 2 wil hij wel starten. Als hij eenmaal draait, doet hij het verder als een zonnetje (ook stationair). Ik heb de auto nog niet zo lang, dus ik heb helaas geen historie. Weet iemand wat dit kan zijn? Ik zit zelf te denken iets met de pomp. |
Als het met t koude weer is begonnen is het niet de pomp. Checken op lucht kan nooit kwaad. Ik denk eetder dat het je gloeistiften zijn of dat er een paar xijn die niet goed werken. En gebruik je je koude start versneller wel??
|
mwa, gok op gloei bougies, kan goed zijn dat er maar 1 of 2 werken, dan trekt hij dus wel stroom maar niet genoeg. als je ze er makkelijk uit kan krijgen kan je ze ff met een losse accu testen, of als je even langs de garage rijd kunnen ze kijken met de ampere tang. succes
|
Vocht int brandstoffilter
1 of 2 gloeibougies |
Ik gebruik de koudestart hendel i.d.d.
Als het de gloeipluggen zijn, hoe controleer je dat? Ze zijn volgens mij niet echt goed bereikbaar. |
Ohja witte rook bij starten.
|
of gloeiers,of de gas-as van de brandstofpomp lekt door[trekt lucht in het systeem]
|
Hoort het trouwens dat de diesel weer terug loopt naar de tank/filter bij stilstaande pomp? Ik weet het niet zeker, maar dacht dat te zien.
|
Zal gewoon je gloeistiften laten testen, evt ff bij de garage is misschien 5 minuten werk.. mits ze een ampere tang hebben. Koelvloeistof temp sensor los gooien en dan blijven ze gloeien. En dan meten.
|
Eerst maar eens die gloeiers checken dan.
|
vaak laten ze die gloeistift achter de brandstofpomp zitten omdat je daar moeilijk bij kan.
Gewoon alle leidingen er even af, dan is het goed te doen. |
Er zijn een aantal dingen die je kan controleren:
Hoe snel draait hij rond? Als je een diesel niet snel genoeg rond draait gaat hij niet aan. Zijn de gloeibougies nog goed? Kan het zijn dat er een klein lekje in de brandstofleidingen zitten waardoor de pomp langzaam leeg loopt. Of tewel zet ze even wat vaster op de slangenklemmen en vervang de koperen ringen op de banjo's bij pomp en filter (als je een filter hebt met banjo bouten) |
Morgen even naar de lokale garage de gloeiers checken.
Wat zijn banjo bouten? |
-al eens geprobeerd 2-3 keer voor te gloeien?
-hoelang zit de diesel er al in (kan altijd zijn dat mensen 3maand met een tank doen :D ) -gaat de motor idd heel vlot rond, als die te traag loopt, kan die niet aanslaan (accu ver door, bij vriesweer verliesd die makkelijk 30-40% van de capaciteit. bij een 4-5jaar oude accu die al maar 60% meer heeft van origineel, en dan bij vriesweer nog eens 30 verliesd, is het al te weinig. ook kan je de voedingskabels eens bekijken (accu naar motor, accu naar startmotor). -krijg je pomp wel goed 12V om te draaien? heb met dit koude weer al gehad dat die al rijdend stilviel. die connector op de pomp was roest en soms had ik te slecht contact waardoor de motor stilviel. ff kabeltje los, opgeschuurd, connectortje iets platter gedrukt en er weeraan. mijn diesel warmt 1 maal voor (soms zelf geen goesting om te wachten en start direct). gebruik geen startvervroeger. slaat DIRECT aan zou niet mogen dat je 1min lang moet starten |
Banjo bouten:
![]() ![]() |
Nou. Ik heb dus de vier gloeiers uit voorzorg (laten) vervangen. Maar ik denk dat het probleem hiermee niet verholpen is. De oude deden het namelijk nog prima (uitgeprobeerd met startkabels).
De motor startte gisteren (met moeite) door reiniger in de inlaat te spuiten. Ik vermoed dat ie morgen weer niet start. Het is blijkbaar een probleem dat zich alleen voordoet bij een koude motor. Wat kan ik proberen om het probleem op te sporen? |
heb je al gekeken naar lekkage rond de gas-as?omdat je aangeeft dat de brandstof terugloopt naar de tank?
checken op dichtheid,wiebel met de gashendel en kijk of dat resulteert in nattigheid rond de geleidebus of bellen in de leiding.lekkende banjobouten geloof ik niet zo eerlijk gezegd. |
Ik heb er wel naar gekeken De Pul, maar zag niks geks. Kan echter zijn dat ik niet goed kijk.
Hoort het slangetje van filter naar pomp gevuld te blijven? Ik denk van wel. Ik ga eens kijken of daar wel diesel in blijft zitten (in verband met die luchtbellen). |
Als ie nu nog nier goed start trekt hij erhens lucht.
|
Quote:
Rook, of waterdamp? |
Ik denk het ja, ergens trekt hij lucht.
Weet ik niet zeker, rook of waterdamp. Zou best damp kunnen zijn. |
brandstof mag niet terug lopen het filter in.gebeurt dat wel,dan start ie dus moeilijk plus grijs/witte rook.
gewoon kijken waar die lucht trekt. |
Als je niet wilt dat je binnenkort en nieuwe motor moet hebben moet je van de remreiniger afblijven. Daar kunnen motoren heeeel slecht tegen.
Volg mijn advies maar op en controleer de brandstofleidingen en aansluitingen. Hij mag niet lekken of leeg lopen. Kan ook komen door een los zittende brandstoffilter of schroef voor het water aflaten onder op het filter. |
Hij startte dus. Heb ook maar de brandstofslang vervangen, zaten scheurtjes in. En het filter ontwaterd. Hopelijk blijft hij het doen. Cheers!
|
hoe goed startte hij? zo maar in 1 klap?
|
Ja. Vandaag weer. En het is goed koud. Enige rare wat rest, is dat ik geen verschil merk tussen koudestart hendel ja of nee qua motorgeluid. De kabel werkt goed.
|
Quote:
Dat merk ik ook bijna nooit; alleen als ik gestart heb met gebruik van de koudestarthulp en deze na een minuut of 2 weer induw (heb ergens gelezen dat het zo hoort) verandert het motorgeluid een beetje. ('84-er CLD) |
je hebt erges een lek volges mij .
controleer eens slangetjes bij achteras die na je tank gaan , had zelfde met tdi zwete door .succes |
De oudere pompen / motoren hebben geen toerental verhoging op de choke waardoor je niet zo goed hoord als hij op de choke staat. Er hoeft niets mis te zijn met de pomp of vervroeging.
|
staat de pomptiming wel goed dan , heeftde mijne ook gehad warm niks aan de hand maar toen ik em koud wou starten ging dat met moeite en veel witte rook nu de pomp iets je verdraaid nu is het goed
|
Hij start dus nu gelukkig weer, na slangen en bougies doen. Toch heb ik het idee dat er iets bijgesteld kan worden, want hij heeft het wel heel moeilijk de eerste 15 seconden. Pomptiming is dat zelf uit te proberen?
|
als je een klokje hebt wel.
![]() ik ben met mijn daily [1.9d] ook aan het vogelen geweest om hem wat vlotter en mooier aan te laten slaan,pomptiming moest 0.9mm zijn,ik heb hem nu op 1.1mm staan.heb de vervroeger niet aangesloten en het is nu een seconde of 6 gloeien 1 tik lopen ook als het knap gevroren heeft.sowieso loopt ie er ook opgewarmd veel lekkerder door. |
Ik zou niet de timing van een indirect ingespoten diesel op 1.1 zetten. Dat vinden ze niet leuk. De Choke vervroegt de timing iets en door de pompdruk vervroegt hij vanaf een 2200 toeren weer normaal.
0.95 is meer dan vroeg genoeg, mocht je hem zo vroeg moeten zetten dan is er iets anders aan de hand! Quote:
|
All times are GMT +1. The time now is 16:57. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.