Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   golf 3 met side-pipe mag dit voor apk? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=107697)

jo_vr6 27-11-2012 14:49

golf 3 met side-pipe mag dit voor apk?

Hee hallo!!

Ik zet het maar even hier neer!

Mijn vraag omtrent de apk.

Mischien keurmeesters hiero??

Mag je een side-pipe hebben voor de keuring??

Gr jo.

The_Maxx 27-11-2012 14:55

mag bij mijn weten, mits aan de bestuurderskant geplaatst. Bijrijderskant is afkeur omdat het een gevaar vormt voor voetgangers. Daarbij mag het niet te ver uitsteken.
Tevens moet je voor oom agent niet teveel lawaai maken en voor apk is het van belang dat de uitlaat verder luchtdicht en goed vastgezet is.

jo_vr6 27-11-2012 15:13

Ja precies!! Is precies wat ik ook dacht!

Maar goed de regels willen nog wel eens veranderen he!

Thanks!

Sven-GTI 27-11-2012 15:14

Ik ken mensen die dit hadden en hebben hier nooit problemen mee gehad.

Deze hadden 'm links en rechts van de auto. Zolang hij niet buiten de auto uitsteekt en luchtdicht is, is het goed.

jo_vr6 27-11-2012 15:20

Ja precies gasdicht enzo moet het altijd zijn!

Maar nou het volgende.... hij loopt door de dorpel?

Dus door de dorpel en dan een gat en daardoor naar buiten?!??

Sven-GTI 27-11-2012 16:09

Je vraagt aan ons hoe de uitlaat loopt? :D

Ga je de uitlaatgassen door de dorpel laten lopen? Als ik denk wat jij bedoelt is het niet slim :D

Als je de side-pipe ergens bij je achterwiel laat uitkomen (ervoor of erachter) dan zou je hem eerst gewoon de normale goot kunnen laten en waar normaal je middendemper begint zelf een stuk eraan maken.

Zoiets dus:

Hou er wel rekening mee dat als hij aan de bestuurderskant komt die verschrikkelijk irritant is (qua herrie).

Sven-GTI 27-11-2012 16:17

Of je moet zoiets willen :D

Maar denk dat jij meer dit bedoelt;

jo_vr6 27-11-2012 16:43

Haha ja om eerlijk te zijn kwam het ook een beetje raar over van in en uit de dorpel enzo!!

Hahaha

maar dan zeg maar vanaf de middendemper naar de dorpel ja.

En dan een gat door en door met een pijp erin gelast!

En daar in ligt dan de uitlaat!

Ik heb het een x eerder gezien op een amerikaanse vent.

Maar inderdaad een beetje het idee van de laatste foto!

Maar ja mag dat zomaar? Door je dorpel?

Ik las alles weer dicht natuurlijk met een pijp door en door en daar gaat dan de uitlaat weer doorheen!

Sven-GTI 27-11-2012 18:34

Quote:
Originally Posted by jo_vr6

Ik heb het een x eerder gezien op een amerikaanse vent.

.....

:D

Maar even serieus, volgens mij kun je niet zomaar iets door de dorpel heen gaan lassen + je uitlaat zal vrij moeten hangen (moet kunnen bewegen)

Beste is gewoon een 'platte' buis gebruiken zegmaar zodat je onder je dorpel door kan.

Vanuit hier een ovale/platte buis/koker gebruiken zodat je niet te dicht bij de grond komt en dan sierstukken eraan lassen.

Als je sideskirts gebruikt kun je hier wel en stuk uitzagen zodat het lijkt alsof de pijp uit de dorpel komt.

Of gewoon kant en klaar kopen:

jo_vr6 27-11-2012 18:42

Ha kijk jij heb echt mooie foto,s!

Maar daarom vraag ik dat ook want sorry maar zon pijp plat of rond onder je dorpel vandaan..... is echt totaal geen smoel!

Maar ik snap zeker wat je bedoeld!

Maar kijk met een flex stuk ertussen kan je natuurlijk alweer een hoop winnen! Maar goed we gaan wel even verdere info inwinnen proberen tenminste!

Maar in ieder geval super bedankt voor het mee denken!

Dennis-Mash 27-11-2012 18:54

Je kunt natuurlijk ook je dorpel effe notchen om je pijp(jes) mooi te laten aansluiten bij de rest van de auto. Al twijfel ik of je de constructie van je dorpel dus danig mag aanpassen! :D

Tjaap 27-11-2012 19:36

Volgens mij mag het zoals die blauwe hebben niet. Dacht dat er een regel was dat de uitlaat achter het achterste te openen raam uit moet komen. Dus bij die 5 deurs mag het volgens mij niet

EnVeeZee 27-11-2012 20:01

Deze is een jaar of 6 geleden bij EPS gemaakt, en is nog nooit een probleem bij de apk geweest.
Net als door Sven-Gti genoemd is hier een plat-ovaal sierstuk op de uitkomende rechte pijp van een demper gelast.

Je kijkt er zo een beetje raar op maar van achter en opzij gezien is het best geinig gedaan. Komt schuin uit, net voor het achterwiel.

Matheo 27-11-2012 20:04

Quote:
Originally Posted by Tjaap
Volgens mij mag het zoals die blauwe hebben niet. Dacht dat er een regel was dat de uitlaat achter het achterste te openen raam uit moet komen. Dus bij die 5 deurs mag het volgens mij niet

Klopt.

Bas Oppelaar 27-11-2012 21:04

apk en wettelijk is nog steeds een heel groot verschil !
voor de APK moet de uitlaat over de gehele lengte gasdicht zijn waar die uitmond zal de keurmeester een worst wezen , en hoeveel herrie die maakt ook niet (wel moet de CO goed zijn ) als hij maar ergens buiten de auto uitkomt (dus je achterdemper weglaten betekend dan weer niet dat hij over de hele lengte gasdicht is :P ) , terwijl er wettelijk wel regels aan waar een uitlaat uit moet komen gebonden zijn (hoe die zijn weet ik dan weer niet )

The_Maxx 27-11-2012 21:28

Quote:
Originally Posted by Bas Oppelaar
apk en wettelijk is nog steeds een heel groot verschil !
voor de APK moet de uitlaat over de gehele lengte gasdicht zijn waar die uitmond zal de keurmeester een worst wezen , en hoeveel herrie die maakt ook niet (wel moet de CO goed zijn ) als hij maar ergens buiten de auto uitkomt (dus je achterdemper weglaten betekend dan weer niet dat hij over de hele lengte gasdicht is :P ) , terwijl er wettelijk wel regels aan waar een uitlaat uit moet komen gebonden zijn (hoe die zijn weet ik dan weer niet )

Zijn genoeg autos die door de rdw keuring komen (niet apk dus) met sidepipe.
Over de gehele lengte gaat over de gehele lengte van de uitlaat. Niet of deze over de gehele lengte van de auto zit... Moet er dan ook een uitlaat naar de voorkant lopen zodat die net onder je grill ook nog eens uitkomt? :screwy: Anders heb je niet de gehele lengte, en bij big block zit je nog met een heel stuk vanaf het spruitstuk tot de voorkant van de auto.
Lijkt me niet logisch. :tongue:

jetta mk1 '82 27-11-2012 21:36

Mijn '85er 3deurs golf 2 is vorige week goedgekeurd met sidepipe!
Uitlaat moet wat Tjaap al zei achter het laatst te open raam/deur uitkomen.

Bas Oppelaar 27-11-2012 23:16

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Zijn genoeg autos die door de rdw keuring komen (niet apk dus) met sidepipe.
Over de gehele lengte gaat over de gehele lengte van de uitlaat. Niet of deze over de gehele lengte van de auto zit... Moet er dan ook een uitlaat naar de voorkant lopen zodat die net onder je grill ook nog eens uitkomt? :screwy: Anders heb je niet de gehele lengte, en bij big block zit je nog met een heel stuk vanaf het spruitstuk tot de voorkant van de auto.
Lijkt me niet logisch. :tongue:

Ik weet ook wel dat dat over de hele lengte van de uitlaat is , maar die mag dan dus niet halverwege onder je auto uitkomen zoals ik al eerder zei !
Mister betweter weer door de bocht een RDW(dat is ook waar je een auto APK bij afmeld) keuring ( is practisch hetzelfde als APK ) en dus niet wettelijk bij de RDW kijken ze alleen of alles deugdelijk bevestigd , kloppend en performance gewijs ook het onderstel het aan kan , als jij nou de APK bevoegdheid bezit of er enigzins verstand van hebt in plaats van alleen de forum goeroe uit te hangen , dan pas mag je wat zinnigs zeggen , op het steilheck forum wist je ook alles beter terwijl een hoop mensen met praktijk ervaring je voorgingen en dan stug nog anders blijven beweren :screwy:

jo_vr6 28-11-2012 11:34

Oke mensen!! Bedankt!

Hoop wijzer geworden.

Maar..... mag je dus je dorpel aanpassen om je uitlaat erdoorheen te laten lopen?

Zodat het mooi in de dorpel weg valt?

Dus wel goed en netjes he! Alle netjes gelast enzo....

Maar goed mag dat dan weer voor apk??

Gr

Dennis-Mash 28-11-2012 12:52

Daar ben ik benieuwd naar. Als er aan denk zal ik het eens opzoeken in het APK boek bij me op het werk.

Oh ja, persoonlijk had ik er goed over nagedacht of je je dorpel wel aan wilt passen want het kan natuurlijk wel vervelend zijn als je ooit weer anders wilt of een eventuele nieuwe eigenaar de auto daarom laat staan. ;)

The_Maxx 28-11-2012 13:27

Quote:
Originally Posted by Bas Oppelaar
Ik weet ook wel dat dat over de hele lengte van de uitlaat is , maar die mag dan dus niet halverwege onder je auto uitkomen zoals ik al eerder zei !
Mister betweter weer door de bocht een RDW(dat is ook waar je een auto APK bij afmeld) keuring ( is practisch hetzelfde als APK ) en dus niet wettelijk bij de RDW kijken ze alleen of alles deugdelijk bevestigd , kloppend en performance gewijs ook het onderstel het aan kan , als jij nou de APK bevoegdheid bezit of er enigzins verstand van hebt in plaats van alleen de forum goeroe uit te hangen , dan pas mag je wat zinnigs zeggen , op het steilheck forum wist je ook alles beter terwijl een hoop mensen met praktijk ervaring je voorgingen en dan stug nog anders blijven beweren :screwy:

Ga eens ff lekker verder uit je neus vreten en kijk eerst eens naar jezelf voor je een ander veroordeeld ;)

Je zou eens moeten weten hoeveel voertuigen er rondrijden waarbij de uitlaat af fabriek al naast de auto uitsteekt. Als hij achter de auto uit zou moeten steken zouden die dus geen typegoedkeuriing hebben.

De Pul 28-11-2012 13:31

een uitlaat mag naar beide kanten wijzen[origineel bij oa merc g-klasse zit ie aan de passagierszijde],maar moet achter te openen ramen/deuren vallen[zoals eerder al gezegd] en mag niet buiten de carosserie steken,recht van boven gezien.aan de dorpel mag qua vorm niets gewijzigd worden,omdat dit word gezien als constructief deel van de carosserie.al zal ie er wel mee door de apk komen als het netjes afgewerkt is gok ik.

de uitlaat hoeft trouwens ook niet perse buiten de auto te zitten,bij een crafter/sprinter bijv. stopt ie ook na het gedeelte van de auto waar je zit.dus ik denk dat in alle gevallen geld,de uitlaat moet ergens uitmonden NA het passagierscompartiment,om het even waar,al zal er wel een bochtje naar beneden aan moeten als die onder de auto ophoud.

even wat pics,mercedes g-klasse,bijrijderskant;

sprinter camper,bijrijderskant;

normaal gezien,gaat ie na de demper overigens naar beneden,ik denk dat deze verlengd is ivm polyester opbouw.[kon zo geen pic vinden van origineel]

All times are GMT +1. The time now is 13:40.