Seat Leon Cupra (1P) met TTRS Motor, Sequentiele 6-bak en 4MOTION
Om wat meer duidelijkheid te creëren heb ik mijn projecten uit elkaar gehaald zodat voor elk project een eigen thread is.
Deze Seat Leon is voor mijzelf en heb ik gekocht als opvolger van mijn mk2 bergcup die ik wilde bouwen en heb moeten opofferen om de Golf Rallye van een klant klaar te kunnen maken omdat dit anders veel te veel werk zou zijn voor mij. Dit project zal niet heel vlug gaan omdat ik telkens moet sparen voor onderdelen die echt aso duur zijn en heb hier tijd voor nodig. Ik was opzoek naar een goed alternatief voor deze mk2 en wilde graag een auto die zo nieuw mogelijk is zodat ik kan werken met de nieuwste delen, zoals de wielophanging en de elektronica met canbus enz. Ik vond een advertentie op Racecarsdirect van deze Seat Leon Supercopa mk2, waar maar 5 races mee gereden is. Deze cup is gestopt in Duitsland en hield deze man er ook mee op. De auto zoals hij was: Het ophalen van deze koets die in Stuttgart stond: |
Ziet er erg netjes uit :thumbup:
|
Gaaf project :) abbo :D
|
De motor is een 2.5L 5-Cilinder motor uit 2012 met motorcode CBTA
Ik had deze motor al gekocht en heb bewust voor deze nieuwere versie gekozen omdat de motoren van hiervoor nog een te dunne distributie-ketting hebben en problemen kunnen zorgen. Ik ga 2 dezelfde motoren bouwen, 1 voor in deze Leon en de ander komt uiteraard in de Golf Rallye van een klant. Er moeten veel nieuwe delen voor ontwikkeld worden, waar we al lange tijd mee bezig zijn. De meeste zullen een paar andere zuigers kopen voor een lagere compressie en sterkere drijfstangen, maar ik wil de slag gaan veranderen waardoor het een iets ander verhaalt wordt. Er zal geen origineel onderdeel meer inkomen en geld ook voor de cilinderkop. Deze nieuwe motoren, want geld ook voor de 2.0TFSI, hebben erg mooie kanalen met een perfecte doorstroming. Zoals je kan zien kijk je al bijna op de bovenkant van de kleppen en komt doordat deze geen hydro-stoters meer hebben, maar een tuimelaar met een lager waar de nokkenas over loopt: Het spruitstuk van een TT-RS waar we alleen nog het voorste gedelte van gebruiken: Het inlaat-systeem dat wij aan het ontwikkelen zijn, heeft nu losse gaskleppen waardoor de response er giga op vooruit gaat. Dit doordat de weg tussen de gasklep en de inlaatkleppen erg kort is. Zo hoeft er niet eerst druk opgebouwd te worden in het gehele inlaatspruitstuk alvorens deze naar binnen kan. Ook gaan we werken met 2 injectoren per cilinder. 1 kleinere die het dichtst bij de cilinderkop word geplaatst voor bij lagere toeren en de grote injectoren iets verderop die mee gaan werken vanaf een bepaald toerental en een wat langere afstand heeft om zo beter de brandstof met het lucht te kunnen mengen. Ook heb ik vorige week versnellingsbak besteld. Na veel denken en uitzoeken kwam ik uit op een Sequentiele versnellingsbak van Kaps Transmissions. Dit is tot nu toe de enigste die ons kon beloven de 800NM koppel aan te kunnen. Zo'n bak komt ook in de Golf Rallye en heb er dus 2 besteld en zouden over 2 maanden gereed zijn. We hebben bewust gekozen voor een sequentiele 6-bak omdat het onmogelijk is om mis te schakelen. Voor de gene die niet weet waar sequentieel voor staat: Het schakelen gebeurd door de pook of naar voren, of naar achteren te duwen en heeft geen H-patroon meer. We kunnen dit ook nog verder uitbreiden door er een set bij in te zetten zodat dit gebeurd door schakel-flippers, maar voor mij is dit al meer dan duur genoeg voor voorlopig. |
druk mannetje :D met al die projecten leon,rally,porsche v8 hoe krijg je het allemaal voormekaar, ik hoop wel dat je goed op jezelf past anders word het hier straks zo stil met dit soort unieke projecten, dat is niet iets wat je iemand gunt die met dit soort projecten toch zijn brood moet verdienen ;)
van mijn kant veel respect voor alles wat je doet :thumbup: |
Serieuze setup :eek:
|
Wow, wát een auto, wat een techniek... :eek:
Zeer veel respect voor je, ook voor de manier hoe je alles uitgelegd, uiteraard ga ik ook dit project tot op de voet volgen, dit wordt een wel héle vurige Spaanse!!! :thumbup: |
Damn.....
|
weer een heerlijk project indd!
de body die om de seat zat heb je die er ook bij, of word dit iets totaal anders? |
Quote:
Bedankt! Ik was al overspannen geraakt deze zomer en heb daarna alles opnieuw op een rijtje moeten zetten. Helaas zijn er ook dingen die niet meer kunnen en heb mijn beslissingen genomen naar wat verstandig is als bedrijf zijnde ipv wat ik graag zou willen als hobby. Met deze Leon ben ik tenminste niet elke avond aan het lassen en dat een paar jaar lang ;) Heb al heel veel laswerk overdag en zo kan ik mij s'avonds bezig houden met het ontwikkelen en prutsen :) Ik weet nog niet wat ik met de Porsche ga doen. Ik ben echt gek op deze auto en heb er al heel veel voor klaar liggen, maar is gewoon geen reclame voor mijn bedrijfje. Moet nog even nadenken wat verstandig zal zijn. De stalling in en er later mee verder gaan of deze in delen weg doen. |
Quote:
Hij zal worden opgebouwd als een originele Supercopa en met de originele onderdelen. Heb eerst nog overwogen om een complete auto te kopen om op te bouwen, maar is veel duurder en de meest verkeren in slechte staat. In deze cup had de karosserie een levensverwachting van max 3 jaar en was hij op. Ik weet nu dat ik een nagenoeg nieuwe koets heb zonder overal in elkaar te hebben gezeten. Origineel zit er een 2.0TFSI met DSG in en heeft hij FWD. Bij mij wordt dit echt totaal anders en bouw ik er ook ABS in wat hij niet had. Wordt dus nog flink sparen :rolleyes: |
sprakeloos....
|
indd flink wat planne nog! erg benieuwd
lekker ontwikkelen en verder borduren op iets dat al klaar is lijkt mij de prima keuze zonder bedrijf ook geen dergelijke hobby's toch :thumbup: Porsche gewoon lekker weg zetten in een hoekje dat is toch wel een heerlijk project met die LS2 erin (mijn persoonlijk favouriet) :cool: |
Even voor de mensen die willen weten hoe zo'n sequentiële bak van Kaps schakeld:
Subaru met 700pk en bak van Kaps transmissions |
Je gaat op de WRC toer zeg maar ;)
|
Quote:
WRC=Rallye, maar ik weet wat je bedoeld, en dit is idd een auto die gebouwd wordt op een zeer hoog niveau en met de daarbij behorende kosten, maar gelukkig niet zo duur als een WRC die zo'n 1,2 miljoen euro kost :eek: Ik zie nog steeds de oude Toerwagens uit begin 90 als mijn grote voorbeeld. Dit zijn nog echte auto's, maar technische erg ver doorontwikkeld. Deze Leon is meer te vergelijken met de Leon uit de WTCC, maar dan met 2x dat vermogen en 4x4 :D Ik houd mij graag bezig met ontwikkelen en verbeteren en ik denk dat dit goed tot zijn recht zal komen in een al bewezen koets met een zeer goede aerodynamica en wegligging die door Seat Sport is ontwikkeld en doorontwikkeld over diversen jaren. Zij zitten alleen vast aan veel regels waar ik niet zo veel last van heb, en kan mij redelijk uitleven hier op :) |
koekoek:wow:
|
Weer even een kleine update :)
Ik heb inmiddels een complete binnendraadboom van een VW Golf mk5 R32 kunnen kopen waar ik best wel even naar heb moeten zoeken. Ik heb deze eerst even helemaal bekeken of alles wel klopte en van de juiste auto is zoals ik hem gekocht heb. Een paar stekkers zijn stuk en ook een stukje van de zekeringkast, maar deze delen had ik gelukkig nog liggen. Daarna weer opgeborgen en komt weer voor de dag als ik er weer mee aan de gang moet ;) Een achteras van een TT-RS waar ik toch nog wel even mijn bedenkingen over heb. Ik had al een paar mk5 R32 achterassen liggen, maar zijn het omgekeerde van deze. De achteras van een Golf mk5 R32 heeft een alu subframe en stalen fusees. Deze achteras heeft een stalen subframe en alu fusees, wat een beetje vreemd is voor mij. Ik was al opzoek naar deze aluminium fusees om ze het onafgeveerde gewicht naar beneden te halen wat de wegligging ten goede komt, maar waarom ze nu een stalen subframe hebben gebruikt ipv aluminium is voor mij nog even een raadsel. Het zou kunnen dat die van staal sterker is wat misschien beter zou kunnen zijn, maar zal ik mij nog even verder in moeten verdiepen. |
Wauw.....!!!!
|
diep respect waar jij mee bezig bent, en super dat je de moeite neemt om het met ons te delen, errug leuk!
|
Lekker bezig, is alleen wel een beetje een oude koe hè zon Leon ;-)
Waarom ga je geen supercopa draadboom gebruiken deze zijn al behoorlijk aangepast met start knop,brandstofpomp schakelaars enz en zijn compatible voor een AEM cockpit. |
Waar doen ze het toch van :eek:
Zeer mooi om dit zo te zien Respect !!! |
Quote:
Ik denk met ,,oude koeien,, hij doelt op het feit dat men projecten in topics plaatst welke al jaren geleden gebouwd zijn en in feite niet meer in de originele staat rijden (met alle respect),ik denk dat ondanks dat de leon al een tijdje op de weg rijdt het interessant zal zijn voor mensen om hun bestaande leon om te laten bouwen naar 4motion Afgezien daarvan ben ik van mening dat dit toch wel een van de meest extreme projecten zal zijn sinds zeer lange tijd |
Haha je hebt mijn ;-) toch wel gezien neem ik aan...
On topic, respect voor dit project ziet er veelbelovend uit! |
Quote:
Helemaal snappen doe ik je niet of het moet sarcastische bedoeld zijn, want de Leon Supercopa is er vanaf 2007 en is dan ook nog het meest recente model Seat Leon die nu in het nieuwe jaar (2013) pas vervangen word en nog steeds op dit zelfde platvorm staat al komt er een goedkopere variant bij met een achteras zoals we kennen van de mk1,2 enz :confused: De Seat Leon mk2 staat op het allernieuwste/laatste platvorm die ook gebruikt word voor de Golf mk5,6,7 Audi laatste model S3, RS3 en de TT-RS waardoor er echt niks nieuwer te vinden is al zou ik het willen. De Supercopa is een Fabrieks-auto en zal waarschijnlijk niet opgevolgd worden door een nieuwe Cup-Auto of WTCC zoals ik het heb gelezen en blijft dan ook voorlopig de laatste fabrieks-auto en is doorontwikkeld tot 2012 Omdat ik de meeste techniek zelf bouw of combineer en absoluut geen DSG en FSI-motor wil en de Supercopa geen ABS heeft, heb ik echter niks aan de originele draadboom. Omdat de mk5 R32 draadboom al geschikt is voor 4MOTION en het laatste type ABS heeft en een geen FSI-motor is, komt dit het dichtst in de buurt voor wat ik nodig heb, maar er moet nog veel aan veranderd worden. Voor de ECU zit ik te wachten op het laatste type KMS (MP70) die binnenkort uit zal uitkomen. Omdat wij inmiddels bijna alle originele canbus-signalen/codes hebben/weten kan ik met deze KMS ECU alle gegeven met canbus doorsturen naar overige originele mk5 R32 stuurcomputers en ABS enz. Het cockpit en datalogger ga ik van AIM kopen en communiceert ook dmv de originele canbus-signalen en KMS zodat er uiteindelijk maar heel weinig bedrading nodig is wat veel gewicht scheelt en storingen zal voorkomen. Dit is een Auto waar ik de Time-Attack mee wil gaan rijden en net zo lang mee verder zal gaan tot hij voor-in mee kan doen. Omdat er tot op heden geen enkele VAG-auto in de beurt komt van de Japanners wordt het toch echt tijd dat daar verandering in moet gaan komen :giggle: De originele Supercopa rijd al rond de 1.53 op Zandvoort met 2wd 310pk en een DSG-bak waar geen coureur tevreden over is. Wat als je deze auto opbouwt met een 700pk 800NM 2.5L 5-cilinder met een Sequentiële 6-bak en een elektronisch geregelde 4wd ;) De tijd heeft niet stil gestaan en ik zal erg goed mijn best moeten doen om voor in mee te kunnen draaien nu er oa EVO's rondrijden met het beste en duurste professioneel spul wat niks meer met tuning te maken heeft , maar die als professionele race-auto's gebouwd worden met de daarbij behorende kosten (Ohlins dempers van 2000Euro p.s. en een Drenth-klauw-bak enz) wat voor weinig is weggelegd helaas. Ik moet hier ook hard voor sparen en alles opzij zetten om deze auto te kunnen bouwen. Ik kan kan dan waarschijnlijk ook nog niet met deze auto rijden aankomend jaar (2013) en zal dan waarschijnlijk aanwezig zijn of al meedoen mijn mijn Blauwe Golf mk2. |
Quote:
Ja, Ik heb jouw topic gezien en hoopte stiekem dat je weer met wat nieuws zou komen omdat er momenteel niet veel geëxperimenteerd word en er weinig vernieuwends word gebouwd. Toevallig dat ik aan een auto heb gewerkt waar een spruitstuk van jouw op zit. Zag er goed uit, netjes gemaakt. ik zou persoonlijk niet voor een deelbaar systeem gaan met de veren al snap ik wel de reden hiervan. Dit was dan tevens ook het mooiste deel van deze auto en jammer dat het zo uit het zicht zit. Ik weet van jouw vorige auto's en vond de mk1 technische erg interessant en netjes gebouwd, de techniek van mk4 is in mijn ogen nooit een succes geweest al zag de buitenkant er wel erg goed uit. (is niet negatief bedoeld, maar is puur gebaseerd op een meningsverschil) Er verdwijnen momenteel veel leuke en goede bedrijven en er lijkt weinig ruimte te zijn voor kleine specialistische bedrijven zoals wij. Ik hoop dat het je goed zal gaan en heb het beste met je voor :) |
Ik heb vorige week een erg positieve gesprek gehad met de mannen van KW-Motorport in Duitsland. Zij hebben een erg mooie en nieuwe 3-weg Upside-Down dempers die eigenlijk ontwikkeld is voor de TT-RS zoals deze in de Le-mans rijd en wil mij hiermee sponsoren als ik met de reclame van hun wil gaan rijden. Ik ben nog met hun in contact om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen, maar ziet er erg positieve uit omdat zij mij hiervoor benaderde ipv andersom :)
|
Dat zou prachtig zijn. Ik blijf je volgen!
|
pff, dit was inderdaad sarcastisch bedoelt en dat was ook wel duidelijk dacht ik, ik zal beter nadenken de volgende keer...
In ieder geval succes met alles en ik hou dit topic zeker in de gaten. |
Quote:
Geeft niks, communicatie is niet mijn sterkste kant en ik begrijp soms dingen niet helemaal. Ik heb gelukkig al wel veel bijgeleerd sinds dat ik voor mijzelf ben begonnen, want was echt droevig voorheen. Nu heb ik wel uit kunnen leggen waarom ik voor deze auto heb gekozen en waarom ik deze draadboom ga gebruiken als basis :) Ik denk dat het voor de mensen die dit lezen wel goed is om te weten waarom ik deze keuzes heb gemaakt. |
Dat vind ik super van je projecten!
Alles duidelijk geen geheimen nette uitleg etc.. Dat is lang niet overal zo Weer mooie updates! Zou leuk zijn als dat met kw doorgaat :thumbup: |
Na veel overleg met Kaps en uitrekenen enz zijn we eindelijk op de juiste overbrenging uitgekomen. De overbrenging is zoals je hieronder in het grafiek kan zien. Er komt een (platen) sperr in van 45/0
|
Schokbreker ziet er wel leuk uit. Zou alleen navragen hoe dik de zuigerstang is die er in zit, deze diameter is erg belangrijk, met betrekking veerstijfheid verandering bij inveren.
|
Nog steeds respect Wilco! :thumbup:
Keep up the good work en hoop dat het beter met je gaat! Top! |
wat een waanzinnig gaaf project weer, zou wel echt tof zijn als je hiermee voorin mee kunt rijden bij time attack.
ben een groot time attack liefhebber maar tis idd wel jammer dat er bijna alleen maar jappen voorin meerijden |
Quote:
Aangezien de hoeveelheid ervaring en omvang van dit bedrijf denk ik dat het wel goed zit met de kwaliteit. Ik verkoop zelf ook KW wat echt wel goed is, maar is echt anders dan hun motorsport-afdeling. Ik vind het een fijn idee dat zij deze set ook al onder de TT-RS hebben zitten zodat er al veel ervaring mee is opgedaan en ik niet word gebruikt als proefkonijn. Ik weet ook dat de demping iets persoonlijks is en dat wat de 1 goed vind een ander het waardeloos kan vinden. Deze set is normaal gesproken erg duur, maar met hun tegemoetkoming word dit erg interessant en haalbaar voor mij. Ik heb nog geen besluit genomen, maar heb hier wel een goed gevoel bij voor wat de service enz betreft. Ik moet je zeggen dat het verschrikkelijk moeilijk is voor mij om zulke keuzes te maken. Ik heb echt wel veel ervaring met veel verschillende merken enz, maar niet op dit niveau omdat dit heel erg duur is voor mij. Ik kan niet even wat verschillende proberen aangezien dit dempers zijn van minimaal 1500 per stuk want deze set van KW kost normaal 6500 Euro en is 3-weg verstelbaar. Bij Intrax kost een soorgelijke set, maar 4-weg verstelbaar al 8000 Euro, maar zit dan het uitwegen bij in en voor Ohlins geld dit zelfde, maar zonder het uitwegen en is dan ook het duurste. Het is echt niet normaal wat het echte motorsport-spul kost :( Ik ben maar een klein bedrijfje en moet echt alles op alles zetten om deze auto te kunnen bouwen. Hierdoor worden keuzes soms erg lastig :( Even een voorbeeld waar deze set ook onder zit: |
Quote:
Hoi Herm, Aardig dat je dit vraagt, Ik ben er nog niet, maar het gaat wel weer de goede kant op gelukkig. Ben serieus van plan geweest om te stoppen als bedrijf, maar probeer nu maar eens goed werk te vinden wat genoeg betaald om mijn vaste kosten te dekken, dat gaat helaas niet. Ik ga voorlopig wel door, maar ik weet niet of dit zal lukken tot mijn 60e Moet veel uren maken en erg gezond is dit werk ook niet en rijk word je er ook niet van. Ik ben geen geboren bedrijfsleider en heb veel moeite met de oa de stress en zou het liefst elke dag dit werk doen zonder al het papierwerk enz, maar dat gaat helaas ook al niet. Ik probeer er het beste van te maken en wil graag meer in de sport gaan doen omdat hier veel meer techniek in zit en wat dan ook daadwerkelijk gebruikt wordt ipv dat de mooie motorsport-spulletjes er voor de show op zitten :) Ik heb om deze reden ook afgelopen jaar een nieuwe buigmachine gekocht voor het maken van rolkooien. Ook zijn we Knaf gecertificeerd en bouw ik deze Seat om hier meer actief in te worden. Ik heb er nu al wel weer meer plezier in hierdoor :) |
Quote:
:thumbup: goed bezig ,dus ook met de toekomst ik hoop voor je dat er mischien eens een leuke baan vrijkomt in een rally of racesport bedrijf (dan wel VAG related) maar in deze tijd zou ik zeggen geniet van wat je nu doet je hebt werk (genoeg) in tegenstelling tot anderen dan nu maar meer uren draaien dat is altijd beter dan te moeten bedenken wat je moren weer moet uitvinden om te doen om de rekeningen te betalen . wat dat aangaat heb je wel een luxe ,doen wat je leuk vind en er geld mee verdienen en daarmee ook nog gewoon bouwen aan de toekomst (jezelf bekent maken in de race of rallysport) ;) teminste zo kijk ik er tegen aan :redface: |
Quote:
Bedankt! En ik vergeet zelf ook nog wel eens dat ik echt wel super leuk en uitdagend werk heb. Het zou mij idd wel lijken om soortgelijk werk als wat ik nu doe, maar dan in loondienst :) |
Ik ben momenteel nog druk bezig met het uitzoeken en kopen van onderdelen voor deze Seat. Na een poosje uitzoeken ben ik op een erg mooi subframe terecht gekomen die lichter is, en uit 1 deel gemaakt is ipv 3 en ook nog eens past.
Het 3-delige subframe van de Golf mk5 R32: Het subframe wat is gemaakt uit 1 deel en is afkomstig van een Passat CC uit 2012: Nu nog wat foto's: Zo als het er nu naar uitziet wil ik in februari gaan beginnen met het verbeteren en veranderen van het chassis. Nu nog even in de uitzoek en verzamelfase ;) |
All times are GMT +1. The time now is 08:53. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.