Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   het afdraaien (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10671)

Golf1_1980 20-05-2005 00:05

het afdraaien
 
Vraagje doe t zelférs onder ons.
Weet iemand een adres waar ik mijn vliegwiel kan laten af draaien,dus t lichter maken en balanceren dus ook.
Ook wil ik mijn krukas lichter laten maken waar ken ik dit laten doen.
En in welke prijsklasse zou ik moeten gaan denken dat zoiets kost. :confused:

WilliamF 20-05-2005 10:45

Gewoon revisie en tuningsbedrijven bellen en vragen??? krukas afdraaien kunnen ze bij heel veel bedrijven. De prijs daarvan is een beetje afhankelijk van hoeveel je eraf wilt hebben en hoeveel tijd dat dus kost (i.v.m. arbeidsloon) Ik denk dat je voor dat vliegwiel op een eurotje of 50 moet rekenen.
Wat betreft die krukas moet je voor het beste resultaat je zuigers en drijfstangen op gewicht brengen (lees= allemaal exact even zwaar/licht maken) , krukas laten afdraaien (voor zover het mogelijk is) en dan het geheel laten balanceren...

Golf1_1980 20-05-2005 14:09

Quote:
Originally Posted by WilliamF
Gewoon revisie en tuningsbedrijven bellen en vragen??? krukas afdraaien kunnen ze bij heel veel bedrijven. De prijs daarvan is een beetje afhankelijk van hoeveel je eraf wilt hebben en hoeveel tijd dat dus kost (i.v.m. arbeidsloon) Ik denk dat je voor dat vliegwiel op een eurotje of 50 moet rekenen.
Wat betreft die krukas moet je voor het beste resultaat je zuigers en drijfstangen op gewicht brengen (lees= allemaal exact even zwaar/licht maken) , krukas laten afdraaien (voor zover het mogelijk is) en dan het geheel laten balanceren...


ok ik weet veel maar hoeveel haal je dan van een vliegwiel af,dat weet ik niet en de krukas?????????????????????????????
ik ZAL echt in boeken moeten gaan lezen hoe dat in zn werk gaat

Johan-dtc 20-05-2005 14:09

http://www.marktplaats.nl/markt/aut...i%3D60%26js%3D1

chrisjuh 20-05-2005 14:33

Bij het vliegwiel kun je meestal wel tot 25% gaan..... :)

WilliamF 20-05-2005 14:38

Het vliegwiel is afhankelijk van wat je wilt, als je hem te licht maakt kom je met je stationair toerental in de problemen. Ik zeg meestal 20% van het eigen gewicht afdraaien, dan zit je altijd goed. Wat de krukas betreft durf ik dat zo ook niet te zeggen, ik weet wel dat je het geheel niet te licht moet maken. Dan kan je beter alleen je vliegwiel afdraaien, drijfstangen en zuigers op gewicht en dan het geheel laten balanceren.

Lieuwe 21-05-2005 10:35

Quote:
Originally Posted by J.L. tuning


Ik heb ook contact gehad met deze persoon. Ze draaien het vliegwiel af, maar balanceren het daarna niet. Dat was volgens hem niet nodig. Ik kan het uiteraard fout hebben, maar bij de gedachte dat er een stuk ongebalanceerd metaal rondvliegt @ 7000rpm word ik niet zo blij.

MelG60 21-05-2005 17:01

Mensen die zulk spul verkopen moeten ze opsluiten!!! Er zijn mensen verongelukt of ledematen afgerukt omdat vliegwielen loskwamen omdat ze niet gebalanceerd waren!!! Levensgevaarlijk zulke idioten heb er geen goed woord voor over.

WilliamF 21-05-2005 17:32

Nou nou, dat is wel een beetje overdreven hoor. Een vliegwiel dat gewoon op de goeie aanhaalmomenten vastzit komt echt niet los door onbalans hoor. Dan zou je auto ook als een vibrator moeten trillen en loopt er eerder een hoofdlager uit. Wij draaien bij ons op de zaak ook vliegwielen af en dan word er ook bijna nooit gebalanceerd. En als je het goed wilt doen moet je na het afdraaien van het vliegwiel ook de krukas laten balanceren want dat doen ze met het vliegwiel erop.!

MelG60 21-05-2005 18:22

Niks aan overdreven het is meermalen gebeurt in het verleden, een seriuese tuner zal je nooit een ongebalanceerd vliegwiel meegeven, en zeker dat een vliegwiel los zal breken als hij genoeg onbalans heeft, wat denk je dat er gebeurt bij bijv 7000 toeren? Een standaard VW krukas is al gebalanceerd (natuurlijk) als je een vliegwiel balanceert doe je dat op een (zelfde) krukas op een balanceerbank.

WilliamF 21-05-2005 18:26

Het zou kunnen hoor maar dan moet je wel een hele vervelende samenloop van omstandigheden hebben en echt heel veel pech. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik denk ook dat je zoiets al moet opmerken voordat het gebeurt, er zijn lompe krachten nodig om zo'n ding te laten losbreken hoor. Dat moet je aan kunnen voelen komen.

MelG60 21-05-2005 18:34

Vergeet het maar het komt vaker voor dan je denkt vooral op de autocross zie je het wel eens als beun de haas el cheapo met zijn draaibank een vliegwiel heeft verlicht (vaak ook nog op een totaal verkeerde manier) en een trilling door onbalans het vliegwiel doet losbreken.

vwleusden 21-05-2005 18:45

centrifugale krachten ;)

WilliamF 21-05-2005 19:15

Ik ga dit zeker een overleggen met mijn collega's, niet dat ik het niet geloof maar ken wel mensen die veel doen in de autocross en ben erg benieuwd wat hun visie is...

Richard 21-05-2005 19:23

melchior heeft een hele goede visie william...beter dan als jouw collega's...;)

WilliamF 21-05-2005 19:41

ooo, is dat zo. En wat maakt dat jij dat denkt richard, ik trek melchior niet in twijfel maar ik ben benieuwd naar de visie's van verschillende mensen. Als je op die manier informatie inwint leer je het meest. Ik ben me er terdege van bewust dat ik hier nog geen goed oordeel over kan geven.

Richard 21-05-2005 19:51

william...leer eens goed lezen.... mischien ben je nog niet geheel doorgedrongen in het tijdperk van sms en msn maar er staat degelijk een knipoog achter mijn argumentatie.. en melchior is btw niet een persoon om aan te twijfelen.. en info inwinnen bij verschillende personen geeft vaak een verkeerde kijk op bepaalde aspecten.. beter een oordeel van 1 gevestigde naam dan van vele die denken dat ze mischien iets weten.. :eek:

WilliamF 21-05-2005 19:56

Als jij dat zegt dan geloof ik dat wel maar ik hect wel degelijk veel oordeel aan de kennis van mijn collega's, om je een indruk te geven kijk een op www.carrec.net
en wat die knipoog betreft, sorry, die had ik i.d.d. niet gezien.

MelG60 21-05-2005 20:26

No prob allemaal elkaar kusje geven ;)

Golf1_1980 21-05-2005 20:32

heel leuk alles over ronddraaien metaal maar heb nu nog steeds geen advies of richting gekregen waar ik moet kijken.
Dus hierbij nog maals

Allart-Ghetta 21-05-2005 21:37

Ik rij al heel lang met een ongebalanceerd vliegviel van ongeveer 40% van het originele gewicht, en heb nog nooit een trilling gevoeld of een losgelopen vliegwiel gehad. Ik heb de bak er vaak genoeg af gehad (helaas) en nooit een losgelopen boutje ontdekt.

Marcski 21-05-2005 23:27

de onbalans zal 9 van de 10 keer niet groot genoeg zijn om invloed te hebben op de montage, maar de complete constructie zal mooier rond lopen op een gebalanceerd vliegwiel, en minder belasting geven op de lagers

MipMip 24-05-2005 11:58

Aangezien je in Bergen op Zoom woont is Hurricane Racing voor jou het dichtst bij.

http://www.hurricaneracing.nl/

Probeer het daar eens zou ik zeggen.

:D

WilliamF 24-05-2005 16:09

Dat bedrijf maakt wel geinige:D shit...

MelG60 24-05-2005 16:43

Hey dat is toevallig, daar laat ik nu net altijd mijn vliegwielen afdraaien en balanceren..... Topbedrijf trouwens.

Rallye-VR6t 25-05-2005 16:08

Iedere serieus opgebouwde motor, met doel vermogen halen en heel blijven, weeg je en balanceer je de draaiende/bewegende delen.
Doe je het niet, kom je jezelf tegen.

Vibraties is wel het laatste dat je wilt bij een motor die 7000 of soms 10.000rpm draait.


WilliamF, bij jij ook degene die mij soms mailt?

steven16v 25-05-2005 16:30

Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Iedere serieus opgebouwde motor, met doel vermogen halen en heel blijven, weeg je en balanceer je de draaiende/bewegende delen.
Doe je het niet, kom je jezelf tegen.

Vibraties is wel het laatste dat je wilt bij een motor die 7000 of soms 10.000rpm draait.


Precies.

Lieuwe 28-05-2005 11:39

Wat kost het ongeveer om bij een goed bedrijf alles te laten balanceren ? Drijfstangen/krukas/vliegwiel etc.

WilliamF 31-05-2005 21:35

Nee gti-g60, ik ben niet degene die jou mailt. Althans, ik kan het me niet herinneren...!

Dennis@polo86c.nl 31-05-2005 21:45

Is het een must om bij een verlichte krukas ook de drijfstangen te verlichten?




Krukas is trouwens ±20% lichter als origineel, vliegwiel moet dan ook in dezelfde mate lichter worden?

vwleusden 31-05-2005 21:49

WilliamF, wat voor auto rij jij ? ben ik wel benieuwd naar...

Dennis@polo86c.nl 02-06-2005 11:26

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Is het een must om bij een verlichte krukas ook de drijfstangen te verlichten?




Krukas is trouwens ±20% lichter als origineel, vliegwiel moet dan ook in dezelfde mate lichter worden?


Niemand? :rolleyes:

cypress 12-07-2005 23:39

dat ziet er wel ff gelikt uit moet ik zeggen :eek: nou gaat ik weer twijfelen of ik dat ook niet meteen zal laten doen als de krukas en het vliegwiel daar toch al liggen :confused: :confused:

berendd 13-07-2005 02:15

is volgens mij geen must dennis, maar als je toch bezig bent.

ik heb wel het idee dat het effect van een verlichte krukas beter merkbaar is indien er gebruik wordt gemaakt van verlichte drijfstangen.

froggy 13-07-2005 06:01

hoeveel pk ga je ongeveer winnen als je bv enkel je vliegwiel laat afdraaien, en hoeveel met extra verlichting van bv krukas???

als je de krukas gaat verlichten gaat de slag dan niet groter worden ook???

ben nog steeds een leek en probeer gewoon overal wat mee te pikken ;)

Allart-Ghetta 13-07-2005 12:24

Quote:
Originally Posted by froggy
hoeveel pk ga je ongeveer winnen als je bv enkel je vliegwiel laat afdraaien, en hoeveel met extra verlichting van bv krukas???

als je de krukas gaat verlichten gaat de slag dan niet groter worden ook???

ben nog steeds een leek en probeer gewoon overal wat mee te pikken ;)


Niks, 0,0.
Nee, slag blijft gelijk.

Lees eens een boek over motorentechniek.

MORREN 13-07-2005 12:41

Je gaat geen pk,s winnen door het lichter maken, gaat er meer om dat je dan veiliger en sneller hogere toeren kan draaien.
Het bewerken van je drijfstangen en krukas gaat totaal aardig wat centen kosten hoor, ze zijn d,r namelijk wel een tijdje mee bezig.

froggy 13-07-2005 13:48

Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Niks, 0,0.
Nee, slag blijft gelijk.

Lees eens een boek over motorentechniek.



hmmm dat zou ik eens kunnen doen ja ;) ik heb erbij gezet dat ik een leek ben en ik probeer gewoon hier en daar wat mee te pikken :redface:

sjampoo 13-07-2005 14:02

@ OP:

Hmm..Waarom je vliegwiel laten balanceren als je er vervolgens een ongebalanceerde drukgroep opvast schroeft?!

Ja, een drukgroep past er maar op 1 manier op.. omdat ze t af fabriek in combi balanceren: krukas, vliegwiel en drukgroep. (past ook allemaal om die reden maar op 1 manier in elkaar)


@ MelG60:
Iedereen die hier z'n koppeling al eens heeft vervangen,. loopt dus t risico om z'n vliegwiel door onbalans door 't bakhuis heen voor z'n kanis te krijgen??
Goed om te weten. Stop ik vanaf nu met autorijden!

MelG60 13-07-2005 18:14

Motoren worden in de fabriek helemaal niet in combo met drukgroep gebalanceerd, dit is wel ideaal ja maar gebeurt niet (natuurlijk wel als je alles los hebt liggen dan doe je alles zamen) En in een drukgroep uit de doos zit nooit zoveel onbalans dat er wat kan gebeuren iets wat wel vaak gebeurt bij josti's die effe op de draaibank of nog erger; met een slijptol een vliegwiel te lijf gaan.....

quote: Regel 1 voor internet fora: Als je er geen ruk vanaf weet, moet je vooral je bek houden..

Geld dit nu ook voor jezelf? :)


All times are GMT +1. The time now is 06:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.