het afdraaien
Vraagje doe t zelférs onder ons.
Weet iemand een adres waar ik mijn vliegwiel kan laten af draaien,dus t lichter maken en balanceren dus ook. Ook wil ik mijn krukas lichter laten maken waar ken ik dit laten doen. En in welke prijsklasse zou ik moeten gaan denken dat zoiets kost. :confused: |
Gewoon revisie en tuningsbedrijven bellen en vragen??? krukas afdraaien kunnen ze bij heel veel bedrijven. De prijs daarvan is een beetje afhankelijk van hoeveel je eraf wilt hebben en hoeveel tijd dat dus kost (i.v.m. arbeidsloon) Ik denk dat je voor dat vliegwiel op een eurotje of 50 moet rekenen.
Wat betreft die krukas moet je voor het beste resultaat je zuigers en drijfstangen op gewicht brengen (lees= allemaal exact even zwaar/licht maken) , krukas laten afdraaien (voor zover het mogelijk is) en dan het geheel laten balanceren... |
Quote:
ok ik weet veel maar hoeveel haal je dan van een vliegwiel af,dat weet ik niet en de krukas????????????????????????????? ik ZAL echt in boeken moeten gaan lezen hoe dat in zn werk gaat |
|
Bij het vliegwiel kun je meestal wel tot 25% gaan..... :)
|
Het vliegwiel is afhankelijk van wat je wilt, als je hem te licht maakt kom je met je stationair toerental in de problemen. Ik zeg meestal 20% van het eigen gewicht afdraaien, dan zit je altijd goed. Wat de krukas betreft durf ik dat zo ook niet te zeggen, ik weet wel dat je het geheel niet te licht moet maken. Dan kan je beter alleen je vliegwiel afdraaien, drijfstangen en zuigers op gewicht en dan het geheel laten balanceren.
|
Quote:
Ik heb ook contact gehad met deze persoon. Ze draaien het vliegwiel af, maar balanceren het daarna niet. Dat was volgens hem niet nodig. Ik kan het uiteraard fout hebben, maar bij de gedachte dat er een stuk ongebalanceerd metaal rondvliegt @ 7000rpm word ik niet zo blij. |
Mensen die zulk spul verkopen moeten ze opsluiten!!! Er zijn mensen verongelukt of ledematen afgerukt omdat vliegwielen loskwamen omdat ze niet gebalanceerd waren!!! Levensgevaarlijk zulke idioten heb er geen goed woord voor over.
|
Nou nou, dat is wel een beetje overdreven hoor. Een vliegwiel dat gewoon op de goeie aanhaalmomenten vastzit komt echt niet los door onbalans hoor. Dan zou je auto ook als een vibrator moeten trillen en loopt er eerder een hoofdlager uit. Wij draaien bij ons op de zaak ook vliegwielen af en dan word er ook bijna nooit gebalanceerd. En als je het goed wilt doen moet je na het afdraaien van het vliegwiel ook de krukas laten balanceren want dat doen ze met het vliegwiel erop.!
|
Niks aan overdreven het is meermalen gebeurt in het verleden, een seriuese tuner zal je nooit een ongebalanceerd vliegwiel meegeven, en zeker dat een vliegwiel los zal breken als hij genoeg onbalans heeft, wat denk je dat er gebeurt bij bijv 7000 toeren? Een standaard VW krukas is al gebalanceerd (natuurlijk) als je een vliegwiel balanceert doe je dat op een (zelfde) krukas op een balanceerbank.
|
Het zou kunnen hoor maar dan moet je wel een hele vervelende samenloop van omstandigheden hebben en echt heel veel pech. Ik heb er nog nooit van gehoord en ik denk ook dat je zoiets al moet opmerken voordat het gebeurt, er zijn lompe krachten nodig om zo'n ding te laten losbreken hoor. Dat moet je aan kunnen voelen komen.
|
Vergeet het maar het komt vaker voor dan je denkt vooral op de autocross zie je het wel eens als beun de haas el cheapo met zijn draaibank een vliegwiel heeft verlicht (vaak ook nog op een totaal verkeerde manier) en een trilling door onbalans het vliegwiel doet losbreken.
|
centrifugale krachten ;)
|
Ik ga dit zeker een overleggen met mijn collega's, niet dat ik het niet geloof maar ken wel mensen die veel doen in de autocross en ben erg benieuwd wat hun visie is...
|
melchior heeft een hele goede visie william...beter dan als jouw collega's...;)
|
ooo, is dat zo. En wat maakt dat jij dat denkt richard, ik trek melchior niet in twijfel maar ik ben benieuwd naar de visie's van verschillende mensen. Als je op die manier informatie inwint leer je het meest. Ik ben me er terdege van bewust dat ik hier nog geen goed oordeel over kan geven.
|
william...leer eens goed lezen.... mischien ben je nog niet geheel doorgedrongen in het tijdperk van sms en msn maar er staat degelijk een knipoog achter mijn argumentatie.. en melchior is btw niet een persoon om aan te twijfelen.. en info inwinnen bij verschillende personen geeft vaak een verkeerde kijk op bepaalde aspecten.. beter een oordeel van 1 gevestigde naam dan van vele die denken dat ze mischien iets weten.. :eek:
|
Als jij dat zegt dan geloof ik dat wel maar ik hect wel degelijk veel oordeel aan de kennis van mijn collega's, om je een indruk te geven kijk een op www.carrec.net
en wat die knipoog betreft, sorry, die had ik i.d.d. niet gezien. |
No prob allemaal elkaar kusje geven ;)
|
heel leuk alles over ronddraaien metaal maar heb nu nog steeds geen advies of richting gekregen waar ik moet kijken.
Dus hierbij nog maals |
Ik rij al heel lang met een ongebalanceerd vliegviel van ongeveer 40% van het originele gewicht, en heb nog nooit een trilling gevoeld of een losgelopen vliegwiel gehad. Ik heb de bak er vaak genoeg af gehad (helaas) en nooit een losgelopen boutje ontdekt.
|
de onbalans zal 9 van de 10 keer niet groot genoeg zijn om invloed te hebben op de montage, maar de complete constructie zal mooier rond lopen op een gebalanceerd vliegwiel, en minder belasting geven op de lagers
|
Aangezien je in Bergen op Zoom woont is Hurricane Racing voor jou het dichtst bij.
http://www.hurricaneracing.nl/ Probeer het daar eens zou ik zeggen. :D |
Dat bedrijf maakt wel geinige:D shit...
|
Hey dat is toevallig, daar laat ik nu net altijd mijn vliegwielen afdraaien en balanceren..... Topbedrijf trouwens.
|
Iedere serieus opgebouwde motor, met doel vermogen halen en heel blijven, weeg je en balanceer je de draaiende/bewegende delen.
Doe je het niet, kom je jezelf tegen. Vibraties is wel het laatste dat je wilt bij een motor die 7000 of soms 10.000rpm draait. WilliamF, bij jij ook degene die mij soms mailt? |
Quote:
Precies. |
Wat kost het ongeveer om bij een goed bedrijf alles te laten balanceren ? Drijfstangen/krukas/vliegwiel etc.
|
Nee gti-g60, ik ben niet degene die jou mailt. Althans, ik kan het me niet herinneren...!
|
Is het een must om bij een verlichte krukas ook de drijfstangen te verlichten?
Krukas is trouwens ±20% lichter als origineel, vliegwiel moet dan ook in dezelfde mate lichter worden? |
WilliamF, wat voor auto rij jij ? ben ik wel benieuwd naar...
|
Quote:
Niemand? :rolleyes: |
dat ziet er wel ff gelikt uit moet ik zeggen :eek: nou gaat ik weer twijfelen of ik dat ook niet meteen zal laten doen als de krukas en het vliegwiel daar toch al liggen :confused: :confused:
|
is volgens mij geen must dennis, maar als je toch bezig bent.
ik heb wel het idee dat het effect van een verlichte krukas beter merkbaar is indien er gebruik wordt gemaakt van verlichte drijfstangen. |
hoeveel pk ga je ongeveer winnen als je bv enkel je vliegwiel laat afdraaien, en hoeveel met extra verlichting van bv krukas???
als je de krukas gaat verlichten gaat de slag dan niet groter worden ook??? ben nog steeds een leek en probeer gewoon overal wat mee te pikken ;) |
Quote:
Niks, 0,0. Nee, slag blijft gelijk. Lees eens een boek over motorentechniek. |
Je gaat geen pk,s winnen door het lichter maken, gaat er meer om dat je dan veiliger en sneller hogere toeren kan draaien.
Het bewerken van je drijfstangen en krukas gaat totaal aardig wat centen kosten hoor, ze zijn d,r namelijk wel een tijdje mee bezig. |
Quote:
hmmm dat zou ik eens kunnen doen ja ;) ik heb erbij gezet dat ik een leek ben en ik probeer gewoon hier en daar wat mee te pikken :redface: |
@ OP:
Hmm..Waarom je vliegwiel laten balanceren als je er vervolgens een ongebalanceerde drukgroep opvast schroeft?! Ja, een drukgroep past er maar op 1 manier op.. omdat ze t af fabriek in combi balanceren: krukas, vliegwiel en drukgroep. (past ook allemaal om die reden maar op 1 manier in elkaar) @ MelG60: Iedereen die hier z'n koppeling al eens heeft vervangen,. loopt dus t risico om z'n vliegwiel door onbalans door 't bakhuis heen voor z'n kanis te krijgen?? Goed om te weten. Stop ik vanaf nu met autorijden! |
Motoren worden in de fabriek helemaal niet in combo met drukgroep gebalanceerd, dit is wel ideaal ja maar gebeurt niet (natuurlijk wel als je alles los hebt liggen dan doe je alles zamen) En in een drukgroep uit de doos zit nooit zoveel onbalans dat er wat kan gebeuren iets wat wel vaak gebeurt bij josti's die effe op de draaibank of nog erger; met een slijptol een vliegwiel te lijf gaan.....
quote: Regel 1 voor internet fora: Als je er geen ruk vanaf weet, moet je vooral je bek houden.. Geld dit nu ook voor jezelf? :) |
All times are GMT +1. The time now is 06:08. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.