Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   2.0 GTI met 16V kop? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10575)

Split52 16-05-2005 09:12

2.0 GTI met 16V kop?
 
Hoi,

Ik heb een 2.0 liter onderblok van een golf3 Gti liggen, het is een 8V geweest.
Past hierop een 16V kop van bijv. een golf 2? Is het in dat geval zo dat, wat ik op het vwforum las, de compressie slechts ongeveer 1:8,0????
Zijn dit van origine betrouwbare blokken of kun je als basis beter bijv. een 1.8 motor gebruiken om een nette motor op te bouwen? Hoor namelijk verschillende verhalen over de 2.0...

MelG60 16-05-2005 10:12

Klopt als een bus, kijk wel even of de jouwe een gesmede kruk heeft en het een oud model blok is (bijv 2E) dan kan je zo de 16V kop er op knallen en je hebt ~8,5:1.

Allart-Ghetta 16-05-2005 10:38

Alleen een dingetje: 8V blok met 16V kop = geen carterontluchting.

VolkswagenRacing 16-05-2005 18:15

En hoe zit het met het injectie systeem?
Gewoon goed te gebruiken op een 16v blok?

Wat is het verschil met ABF blok? kwa onderblok en injectie?

WilliamF 19-05-2005 10:43

Dat van die injectie weet ik ook niet, ben geen feitjes man. Maar een 2liter onderblok met zestienklepper kop is wel goed, persoonlijk zou ik hem uitliteren en gewoon vlakken totdat je de juiste compressie hebt 1:10 ofzo.

editionn94 21-06-2005 21:36

hoe zit het dan met je kleppen die koomen toch tegen de zuigers aan ?

WilliamF 23-06-2005 20:57

nee, dat gaat niet zo hard hoor, je kan aardig ver vlakken voordat dat gebeurt.

VolkswagenRacing 23-06-2005 21:22

En het carter ontluchtingsprobleem? hoe is dit op te lossen?

Zie dat mensen een g60 injectie op hun 16v hebben maar dat dit afgeraden word omdat deze voor een geblazen motor is. Dit probleem heb je natuurlijk niet als je het injectie systeem van de 2.0 8v gti gebruikt? Of loop je dan weer ergens anders tegen aan?

WilliamF 23-06-2005 21:25

Waarom zou je geen g60 inj. mogen gebruiken, een beetje extra peut kan nooit kwaad hoor. (behalve in de portemonee dan)

MelG60 23-06-2005 22:41

Dan maak je toch zelf een krukasontluchting? en een paar gaten in het kleppendeksel er ook meteen bij. Ik geloof dat bv Lehmann ook Digi-1 op atmo 16v's heeft gebruikt, het is heel goed geschikt om op een 16v te bouwen alleen heb je wel een goede chip nodig.

serge pot 25-06-2005 15:51

Quote:
Originally Posted by MelG60
Dan maak je toch zelf een krukasontluchting? en een paar gaten in het kleppendeksel er ook meteen bij. Ik geloof dat bv Lehmann ook Digi-1 op atmo 16v's heeft gebruikt, het is heel goed geschikt om op een 16v te bouwen alleen heb je wel een goede chip nodig.

goh hier reageer je wel

serge pot 25-06-2005 15:57

verdichting 8 op 1 roept om turbo

steven16v 25-06-2005 16:26

Quote:
roept om turbo


Yep, ik hoor hem al fluiten. :biggrin:

MelG60 25-06-2005 18:22

Quote: goh hier reageer je wel


??????????

serge pot 25-06-2005 18:53

zie deze topic

Reaper Kustoms 22-08-2005 02:10

kun je op een 2E motor een kr 16v kop zetten, en gewoon de originele (dus van een 8v) injectie gebruiken?

Reaper Kustoms 22-08-2005 02:45

past het spruitstuk van een 8v ook op een 16v kop trouwens?

Zestienkleppen 22-08-2005 07:45

Quote:
Originally Posted by Reaper Customs
past het spruitstuk van een 8v ook op een 16v kop trouwens?

Je eerste vraag zal ik niet beantwoorden (edit:want dat staat hierboven al... :o ), maar het spruitstuk van een 8v past niet op een 16v kop.

Marcski 22-08-2005 10:37

lees ff het topic goed door voor je wat post ;)

Quote:
Originally Posted by MelG60
Klopt als een bus, kijk wel even of de jouwe een gesmede kruk heeft en het een oud model blok is (bijv 2E) dan kan je zo de 16V kop er op knallen en je hebt ~8,5:1.


Quote:
Originally Posted by Allart-Ghetta
Alleen een dingetje: 8V blok met 16V kop = geen carterontluchting.

Reaper Kustoms 22-08-2005 19:04

kabelboom
 
Weet iemand of je een andere kabelboom nodig hebt als je een 2E motor omruilt voor een ABF?

serge pot 23-08-2005 19:55

Quote:
Originally Posted by MelG60
Quote: goh hier reageer je wel


??????????


:D je heb gelijk

Bolletje 25-08-2005 15:42

En hoe zit het als je een nieuwer type blok heb geen 2E???

Gr Bjorn

Jeroentjuh 25-08-2005 16:18

Is zo'n combinatie geschikt voor een leuke turbo set-up?

vwbullit 26-08-2005 18:11

als ik hier op mag reageren???

Een 2 liter agg du shet nieuwe type een 8 v wel t everstaan.

Daar past toch een 20 v kop op? van een ibiza cupra of zo?????

WilliamF 27-08-2005 15:57

volges mij moet dat wel passen ja.

vwbullit 28-08-2005 22:59

mooi droom droom 2 liter 20v turbo mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

VolkswagenRacing 29-08-2005 17:09

is 2l zoveel beter als 1.8? :S

WilliamF 29-08-2005 18:27

de 2 liter heeft een langere slag, meer vermogen in lagere toeren.

vwbullit 30-08-2005 21:45

psies onderin .
Echt wel sneller dan standaard g60 corrado

Bolletje 31-08-2005 14:36

Weet iemand hier of het uitlaatspruitstuk van een 20V turbo op een 16v kop kan passen?? Het gaat om het volgendespruitstuk.



ronnie 18-01-2006 21:55

en hoe zit het met de klepuitspaaringen die in een 16v zuiger zitten heeft de 8v die ook????

MelG60 18-01-2006 22:39

Nee, zal je ook niet snel nodig hebben maar wil je zekerheid dan frees je die er toch in?

Blue Rallye 19-01-2006 18:13

16V kop op een 2E onderblok is kut met de oliepompaandrijving. Tussenas is anders tov 16V, je moet een dummy hebben om de tussenas met de oliepomp te verbinden. van KR en PL past niet...

MelG60 19-01-2006 19:15

9A.... Er zijn al velen die deze motor gebouwd hebben in dld en de vs.

vw4-ever 20-02-2006 23:40

2E onderblok/16v kop
 
Heey,

Heb het allemaal theoretisch uitgezocht een 16v kan zonder veel moeite op een 2E onderblok, 2E heeft dezelfde carterontluchti9ng als een 1.8.
Wat de oliepomp en tussenas betreft, oliepomp is precies hetzelfde onderdeelnummer alleen aandrijftandwiel is anders, en op de plaats waar bij een 8v de ontsteking zit komt een blindstop omdat de ontseking van een 16v op de kop zit.
Het verschil tussen een abf (16v) en 2E (8v) onderblok zijn de krukas en de zuigers, maar dit moet geen probleem zijn.
Bij een compressie van 1:8.5 is de kans dat de motor gaat pingelen een stuk groter dus denk dat de motor een specialist afgesteld moet worden om te voorkomen dat motor schade oploopt.

Als iemand nog suggesties heeft of opmerkingen of een andere mening over dit onderwerp hoor ik het graag, ben namelijk ook een 2E met 16v kop aan het bouwen en misschien zie ik wat over het hoofd!!

ronnie 22-02-2006 22:16

heeft een 2e ook olie sproeiers net als een kr of pl?

Blue Rallye 25-02-2006 20:08

Op de 2E tussenas gaat nooit en te never het riemwiel van een 16V passen. De aansluiting is heel anders. De distributieriembreedte van een 2E is 20mm en die van een 16V is 26mm. Je moet dus alle riempoelie's van een 16V gebruiken.
Oplossing: Complete oliepompaandrijving van een ABF of 9A gebruiken (2e hands NIET te vinden, nieuw kost deze dik 500 Euro). Of KR/PL tussenas het tandwiel afpersen, 2E tandwiel erop persen, moet alleen 4mm in de diameter afgedraaid worden. ABF/9A rondsel/oliepomp/afsluitdop gebruiken.
De complete KR/PL oliepompaandrijving icm de 92.8mm kruk gaat niet passen, de drijfstang van de 4e cilinder loopt tegen het tandwiel van de tussenas aan vanwege de grotere slag, daarom heeft een 2liter een kleiner tandwiel op de tussenas.
Nu zou je dit tandwiel iets kunnen bewerken en de drijfstang iets kunnen bewerken, dit loopt vaak op een drama uit, het tandwiel gaat nl. vreten als je dit doet. Ik ken nl. een paar autocrossers die dit is overkomen en bij een ander gaat het goed...

Ik heb zelf e.e.a. beleeft met ombouw naar de 95.5mm dieselkruk in mijn 16VT, ik zal je de details besparen...

mibo motorsport 19-10-2007 20:40

koop gewoon een g60 blok laat hem opboren tot de grootste overmaat nieuwe zuigers,drijfstangen en een andere slag krukas erin en je hebt ook meer dan 2 liter ook past hier zo een 16v kop op ideaal voor turbo project
ik rij zelf ook met deze setup maar dan met g-lader 8v maar wel bijna 2100 cc op basis van een pg motor

MORREN 22-10-2007 19:53

En ff een vraag tussendoor..

Hoe zit het met een DX en dan 16v kop?


All times are GMT +1. The time now is 22:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.