Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   2.5 TDI V6 blokken (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=105307)

BlackN 03-10-2012 22:10

2.5 TDI V6 blokken
 
Leden,

Wie weet er iets over de onderstaande motoren, zijn ze betrouwbaar of zijn het probleemmotoren?

Ik heb een Audi A4 op het oog uit 2003 met een 2.5 TDI V6 automaat.

Hopelijk kunnen jullie mij iets meer vertellen.

Johan1982MK1 03-10-2012 22:39

Ten eerste kan je met sleutelen niet goed erbij :)
Eerdere modellen hadden nokkenas slijtage problemen. Weet niet of dit modeljaar ook zo is. Dan moet je ff de motorcode googlen.
Als ik mocht kiezen ging ik voor en 4cilinder.
Zijn gwn hele bewerkelijke motoren.

BlackN 04-10-2012 09:56

Dankje.

Het is overigens een 163 pk versie. Het motortype krijg ik nog van de verkoper aangezien ik die niet kan traceren via internet.
Het is overigens een A4 cabrio, weet niet of dat nog verschil maakt qua motoren die daar in liggen.

Maar 4 cilinders zijn er geloof ik niet in die cabrio's, tenminste ik zie ze niet staan. Bijna allemaal 2.5 V6 TDI.

De Pul 04-10-2012 21:21

niet aan beginnen,waardeloze blokken.brandstofpompen zijn zeer zwak,de nokkenas troubles zijn nog steeds niet opgelost[al duurt het bij de nieuwere of gemodificeerde blokken wel iets langer voor het gebeurt],multiriemen lopen om de haverklap van de rollen door versleten of vastgelopen rollen[waar er weet ik hoeveel van op zitten],turbo's zijn slecht,carterontluchting zit snel verstopt[waardoor ze op hol kunnen slaan,of in het gunstigste geval blauw gaan roken],kortom er is altijd wel wat.
ik wou zo'n motor nog niet gratis voorin hebben.

stinky 04-10-2012 21:24

Nou, dat is duidelijk :thumbup:

mk2d 05-10-2012 08:14

Het zijn inderdaad redelijk problematische motoren maar dat ze nou allemaal verrot lopen is ook overdreven, ik ken er toch genoeg die het eigenlijk redelijk probleemloos doen.

Allemaal waar hoor wat de pul zegt maar je moet het niet te zwart wit zien, kennis van me heeft er een in een a6 liggen met 356000 km erop geen problemen, alleen bij 3 ton nieuwe turbo erop maar dat vind ik een normale levensduur van een turbo.

Wat betrefd de nokkenassen, de juiste olie erin afhankelijk van type 0w30 of 5w30 ll (Leichtlauf) komt de ;levensduur ten goede, heb bij verschillende garages gezien dat ze er gewoon 10w40 inpleuren.

Gijs 05-10-2012 10:37

Idd, zoals de Pul zegt. En een automaat is bij VW/Audi ook niet echt fantastisch (technisch gezien dan).

Johan1982MK1 05-10-2012 10:58

Goede olie is heel belangrijk idd. Die je dit niet en/of niet op tijd een onderhoudsbeurt dar zijn de nokkenassen heel gevoelig voor. Ze lekken deze blokken vaak olie. Denk eraan dat je het vaak niet hoort aan de motor dat de nokken versleten zijn. Ik ben ook al eens geschrokken toen er een nieuwe riem op zon ding moest en ik de olievuldop eraf haalde.

Goed checken zo een ding voor de aanschaf op zulke gebreken en of hij voldoende onderhoud heeft gehad.

Christiaan 05-10-2012 11:34

En toch zie je (maar dat kan ook aan mij liggen) met enige regelmaat een (oudere) A6 met de 2.5 TDI rijden.

Gtsi-R 05-10-2012 15:58

uhh er zijn motorcodes beschikbaar van blokkn welke je beter kunt laten liggen,
gemiddeld in de A4 moet je bouwjaar na 2004 hebben voor een 2.5tdi..

heeft met rollen of slepers van de nokkenassen te maken.
reparatie 4000 euro, en dan nog geen garatie dat het terugkomt of niet..


dat is bij mij de bewuste keus geweest voor de 1,9tdi (AWX) en de A4 daar rondomheen.

en automaat, geen ervaring bij Audi.

Spierings 05-10-2012 17:29

Is inderdaad een niet zo'n goed blok

Nokkenassen en tuimelaars lopen in, bij latere modellen zitten roltuimelaars in.
Kleppendeksels en flenshuis bij carter gaan vaak lekken.
Brandstofpomp wil nog wel eens kapot gaan
Schanierpunt van multiriemspanner wil wel eens uitslijten waardoor de multiriem eraf loopt.

Alle bovestaande dingen zijn niet goedkoop om te laten vervangen.

Daarnaast kan de bak nog eens een probleem zijn als deze voorwiel aangedreven is. Vooral bij de eerste multitronic bakken zijn er problemen.
Regelapparaten die in storing gaan en hierdoor vervangen moeten worden.
Ombouw koppelings platen van automaat van 6 naar 7 lamellen
Kleppenblok wil ook wel eens voorkomen.

Ook weer niet goedkoop..

De Pul 05-10-2012 18:27

de versies met roltuimelaars zijn hele andere blokken.
2.7 of 3.0 tdi,commonrail inspuiting.

ik begrijp dat er van de weet-ik-hoeveel van die dingen best tussen zitten die goed onderhouden zijn en weinig tot geen problemen hebben of gehad hebben,maar ik typ hier wat ik in de praktijk zie.

Spierings 05-10-2012 19:20

Quote:
Originally Posted by De Pul
de versies met roltuimelaars zijn hele andere blokken.
2.7 of 3.0 tdi,commonrail inspuiting.

ik begrijp dat er van de weet-ik-hoeveel van die dingen best tussen zitten die goed onderhouden zijn en weinig tot geen problemen hebben of gehad hebben,maar ik typ hier wat ik in de praktijk zie.

De allerlaatste zijn wel met rol tuimelaars gelevert.
Volgens mij is de 163pk al met roltuimelaars.

Ibibi 06-10-2012 19:46

Maaaaar als je een vind die goed is (onderhouden) wil je ook eigenlijk nooit meer anders.
Wat rijdt dat heerlijk soepel tegenover zo'n "klepperende" 4 cil.

Vanaf 1200rpm in de 6e versnelling probleemloos naar welke snelheid ook.

Maar ja duur in onderhoud zijn ze wel...

passatgt16vg60 06-10-2012 20:39

Ik heb een bouwjaar 2000 passat 3B highline v6 TDI gehad en heb er
Voldoende ervaring mee !

Ik zeg ook blijf er Ã*.u.b. vanaf !!!

De volgende dingen heb ik meegemaakt met deze dealer onderhouden en bij de dealer gekochte passat :

Na aflevering op de terugweg van Alkmaar naar Venlo , schakelde de tiptronic alleen nog maar in de 1,2 en 3 .
Zodra hij naar de 4 en 5 schakelde was er geen verbinding tussen motor en wielen .
De dealer gebeld en aangezien ik nog maar 70 km van huis was in overleg in de 3 naar huis gereden .
De volgende maandag de auto in overleg naar een versnellingsbakspecialist gebracht .
Conclusie na het demonteren en openen van de bak : koppelingskooien en platen van de 4 en 5 totaal naar de kl*te !
Kosten revisie gehele tiptronic incl. versterkte onderdelen € 2.500,- :(

Vlak na de bakrevisie begon de 2.5tdi olie te lekken via de voorste krukaskeerring ! Achterste was nl. Op mijn verzoek tijdens de bakwissel vervangen.
Aangezien hiervoor alles los moest zoals het front en multi / distributieriem ervoor gekozen om dit alles zelf te vervangen !
Kosten voor de originele VW onderdelen excl. werk +\- € 750,-
Bij het monteren van de distributieriem gelijk de nokkenassen etc. Laten bekijken door een bevriende VW / Audi monteur .
Deze waren in prima staat omdat conform notitie in het onderhoudsboekje de complete cilinderkoppen links en rechts vervangen waren .

Olielekkage net opgelost ten kwam het volgende alweer aan deze passat .
Ik reed op een avond bij een vriend weg toen er bij het afremmen voor een van de prachtige drempels een Enorme knal onder mijn auto vandaan kwam .
Deze knal werd opgevolgd door alle mogelijke stop meldingen in de MFA .
Bij nadere Inspectie lag de volledig nieuwe contitech multiriem op de stoep te kijken met niet verder definieërbare aluminiumdelen erbij.
Na het verwijderen van alle mulririemresten met een kerstboom MFA naar mijn loods gereden en mijn passat daar neergezet .
De volgende dag alles geïnspecteerd en daaruit bleek dat de multiriemspanner compleet van het blok gescheurd was .
Aan deze steun zaten ook delen van het oliesysteem van de blok dus lekkage ohne ende !
Steun , pakkingen , bouten , spanner , riem en rollen besteld en zelf gerepareerd
Wederom meer dan € 400,- alleen aan delen .

Dit multiriem debakel opgelost en na een paar weken kreeg de v6 tdi last van vermogensverlies : oorzaak turbo kapot .
Turbo vervangen en gelijk het membraan van de carterontluchting meegenomen.
Kosten voor wederom alleen de delen + € 1.000,-

Dit was alleen even de grotere reparaties opgesomd die ik binnen 1 jaar aan mijn passat v6 TDI gehad heb , de kleinere en auto gebonden reparaties niet eens meegenomen .


Mijn advies , BLIJF ER VAN AF !!!!!!

Spijky 06-10-2012 22:50

Quote:
Originally Posted by De Pul
niet aan beginnen,waardeloze blokken.brandstofpompen zijn zeer zwak,de nokkenas troubles zijn nog steeds niet opgelost[al duurt het bij de nieuwere of gemodificeerde blokken wel iets langer voor het gebeurt],multiriemen lopen om de haverklap van de rollen door versleten of vastgelopen rollen[waar er weet ik hoeveel van op zitten],turbo's zijn slecht,carterontluchting zit snel verstopt[waardoor ze op hol kunnen slaan,of in het gunstigste geval blauw gaan roken],kortom er is altijd wel wat.
ik wou zo'n motor nog niet gratis voorin hebben.


Beetje overdreven :confused: :confused:
Als er goed onderhoud word gedaan niks mis met die motor.
Het Nokkenas verhaal is wel een minpunt.
Brandstofpompen krijgen op hun flikker als mensen niet weten hoe bij deze motor een brandstoffilter vervangen moet worden.
Is een heerlijke motor om mee te rijden. :thumbup:

De Pul 06-10-2012 22:58

Quote:
Originally Posted by Spijky
Beetje overdreven :confused: :confused:
Als er goed onderhoud word gedaan niks mis met die motor.
Het Nokkenas verhaal is wel een minpunt.
Brandstofpompen krijgen op hun flikker als mensen niet weten hoe bij deze motor een brandstoffilter vervangen moet worden.
Is een heerlijke motor om mee te rijden. :thumbup:

ik heb alleen mijn mening vanuit de praktijk(werk bij een dieselspecialist-motorevisiebedrijf) neergezet(die overigens direct wordt onderbouwd aan alle kanten,ook vanuit de praktijk)waarom is het volgens jou overdreven?

mk2d 06-10-2012 23:01

Zo maar uit nieuwsgierigheid hoor, maar hoe moet volgens jou dan het brandstoffilter vervangen worden? :confused:

De Pul 06-10-2012 23:09

Quote:
Originally Posted by Spierings
De allerlaatste zijn wel met rol tuimelaars gelevert.
Volgens mij is de 163pk al met roltuimelaars.

idd,je hebt gelijk.dat hadden ze beter meteen kunnen doen misschien,heb het nog nooit gezien/losgehad.

Spierings 06-10-2012 23:09

Quote:
Originally Posted by mk2d
Zo maar uit nieuwsgierigheid hoor, maar hoe moet volgens jou dan het brandstoffilter vervangen worden? :confused:

Brandstoffilter vervangen is net gewoon als bij iedere andere diesel, na vervangen nieuw filter opnieuw vullen en monteren ;) .
Weet niet hoe je dat verkeerd wil gaan doen.
Brandstofpompen gaan gewoon vaker kapot, je ziet vaker dat het gebeurt als hij de 2 ton gepasseerd is.

mk2d 06-10-2012 23:10

Dat wou ik zeggen :thumbup:

Spijky 06-10-2012 23:19

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik heb alleen mijn mening vanuit de praktijk(werk bij een dieselspecialist-motorevisiebedrijf) neergezet(die overigens direct wordt onderbouwd aan alle kanten,ook vanuit de praktijk)waarom is het volgens jou overdreven?


Dealer werkplaats is mijn ervaring.
In een normale gebruiksperiode heb ik weinig grote probleemgevallen meegemaakt.
Probleem ontstaat vaak als deze auto's van de dealer in het handelscircuit terecht komen. niet dat ik nu alle handelaren in een kwaad daglicht wil zetten, maar we zitten met een feit dat auto's uit de VW Audi groep gewild zijn en blijven.
Gevolg daarvan is dat er nog wel eens vaak op slinkse wijze gerommeld word met de km.standen. Zeker bij de dikkere en luxe bakken.
Een dikke A6 verkoopt immers slechter met 275.000km dan met 175.000km
De gevolgen daarna hoef ik niet uit te leggen.
Een defecte turbo bij 300K kan en eveneens brandstofpompen.
Mensen kopen vaak iets wat net betaalbaar is en met weinig km's zonder een grondig onderzoek naar het verleden. En dat kan je soms duur komen te staan.
Daarom vind ik dat deze geweldig rijdende motor niet zo de grond ingeboord hoeft te worden.

Onderhoudskosten van zo'n motor zijn inderdaad wat hoger dan van een 4 cil.

De Pul 06-10-2012 23:27

dat is echt een reply van niks.dus jij wil beweren dat alle v6en die bij ons de werkplaats in rollen,en gerold zijn, teruggedraaide hokken zijn die door sinistere figuren worden verhandeld?larie natuurlijk.br.pomp is gewoon standaard tussen 150d en 2ton,en dan heb je je eerste set assen er net in zitten en lekt alles al wat er lekken kan.wij hebben klanten zat die niet eens meer met hun VAG langs dealers gaan als er wat loos is,omdat je daar compleet leeggetrokken word,en dan nog de riem met verfstrepen op tijd staat.maargoed,iemand anders nog een opinie?

Spierings 06-10-2012 23:30

Quote:
Originally Posted by Spijky
Dealer werkplaats is mijn ervaring.

In een normale gebruiksperiode heb ik weinig grote probleemgevallen meegemaakt.

Daarom vind ik dat deze geweldig rijdende motor niet zo de grond ingeboord hoeft te worden.


Zit zelf al 14 jaar in de dealer werkplaats (audi only) maar moet zeggen dat ik andere ervaringen heb. Zeker op gebied van olie lekkage en nokkenassen.

Tot 2 ton zijn er inderdaad meestal minder problemen, maar daarna begint het.
Maar olie lekken doen ze allemaal.
Natuurlijk is het allemaal afhankelijk hoe er mee gereden wordt

Kwa karakter van de motor verschillen de meningen, vind het zelf een vrij rauwe motor (zeker als deze koud is)
Mijn voorkeur gaat uit naar de 3L TDI waar je nauwelijks om kijken naar hebt en zelden kapot gaat en nooit olie lekt

Spijky 06-10-2012 23:30

Quote:
Originally Posted by Spierings
Brandstoffilter vervangen is net gewoon als bij iedere andere diesel, na vervangen nieuw filter opnieuw vullen en monteren ;) .
Weet niet hoe je dat verkeerd wil gaan doen.
Brandstofpompen gaan gewoon vaker kapot, je ziet vaker dat het gebeurt als hij de 2 ton gepasseerd is.


Belangrijke wat bij de oude V6 tdi vaak vergeten word is om de dieselslangen op het filter af te knijpen.
Op moment dat de slangen leeglopen waardoor er een grote luchtbel ontstaat vind dit gevoelige pompje niet leuk.

De Pul 06-10-2012 23:34

Quote:
Originally Posted by Spierings
Zit zelf al 14 jaar in de dealer werkplaats (audi only) maar moet zeggen dat ik andere ervaringen heb. Zeker op gebied van olie lekkage en nokkenassen.

Tot 2 ton zijn er inderdaad meestal minder problemen, maar daarna begint het.
Maar olie lekken doen ze allemaal.
Natuurlijk is het allemaal afhankelijk hoe er mee gereden wordt

Kwa karakter van de motor verschillen de meningen, vind het zelf een vrij rauwe motor (zeker als deze koud is)
Mijn voorkeur gaat uit naar de 3L TDI waar je nauwelijks om kijken naar hebt en zelden kapot gaat en nooit olie lekt

helemaal mee eens :thumbup:

Spijky 06-10-2012 23:37

Quote:
Originally Posted by Spierings
Mijn voorkeur gaat uit naar de 3L TDI waar je nauwelijks om kijken naar hebt en zelden kapot gaat en nooit olie lekt


Die rijd fijner maar is niet altijd voor iedereen weggelegd qua portemonee.
Ik vind dat je het wel moet vergelijken met de motoren van autos uit gelijke bouwjaren.
Een TT RS rijd ook immers soepeler dan een S2 Coupe.

Spierings 06-10-2012 23:48

Quote:
Originally Posted by Spijky
Die rijd fijner maar is niet altijd voor iedereen weggelegd qua portemonee.
Ik vind dat je het wel moet vergelijken met de motoren van autos uit gelijke bouwjaren
.

Maar als je naar je portomonee gaat kijken is een 2.5 TDI zoizo nooit de juiste keuze, want vroeg of laat ben je een keer aan de beurt.

Maar als je naar motoren van hetzelfde jaar gaat kijken, zou ik liever een 4 cil. TDI hebben, deze zijn meestal niet kapot te krijgen (ouderwetse 110pk).
Je hebt dan wel iets minder vermogen, maar het verschil kun je al voor een groot deel met een chip oplossen.
Daarnaast kost het onderhoud maar een fractie van wat een 6 cilinder kost

Spijky 06-10-2012 23:49

Quote:
Originally Posted by De Pul
dat is echt een reply van niks.dus jij wil beweren dat alle v6en die bij ons de werkplaats in rollen,en gerold zijn, teruggedraaide hokken zijn die door sinistere figuren worden verhandeld?larie natuurlijk.br.pomp is gewoon standaard tussen 150d en 2ton,en dan heb je je eerste set assen er net in zitten en lekt alles al wat er lekken kan.wij hebben klanten zat die niet eens meer met hun VAG langs dealers gaan als er wat loos is,omdat je daar compleet leeggetrokken word,en dan nog de riem met verfstrepen op tijd staat.maargoed,iemand anders nog een opinie?


Quote:
Originally Posted by Spijky
niet dat ik nu alle handelaren in een kwaad daglicht wil zetten
Verkeerde interpretatie van jou dat ik beweer dat alle v6en die bij jullie komen teruggedraaide hokken zijn.

Quote:
Originally Posted by De Pul
en dan nog de riem met verfstrepen op tijd staat

Alle universelen zijn heilig dan wil je zeggen.

De Pul 06-10-2012 23:58

Quote:
Originally Posted by Spijky

Alle universelen zijn heilig dan wil je zeggen.

nee,wil ik niet zeggen,en heb ik ook niet gezegd.ik zeg alleen dat een vw of audi logo aan de muur zeer zeker niet zaligmakend is,noch dat de aldaar gehanteerde prijzen reeel zijn.

Spijky 07-10-2012 00:16

Quote:
Originally Posted by De Pul
nee,wil ik niet zeggen,en heb ik ook niet gezegd.ik zeg alleen dat een vw of audi logo aan de muur zeer zeker niet zaligmakend is,noch dat de aldaar gehanteerde prijzen reeel zijn.

Sommige reparaties zijn zeker niet goedkoop, alsmede ook het uurtarief. tov een universeel. daar heb je helemaal gelijk in.

En overal bij een universeel of bij een dealer werken mensen, die maken wel eens een foutje is menselijk.

ids 07-10-2012 12:15

ik vind het geweldige motoren en automaat bakken, je kan er veel aan verdienen ;)

Isard 09-10-2012 20:35

Ik heb er eentje gehad in een A6. Met de motor en handbak geen gezeur gehad, en er toch bijna 2 ton opgezet. (weggedaan bij 3 ton)

Christiaan 09-10-2012 20:40

Quote:
Originally Posted by ids
ik vind het geweldige motoren en automaat bakken, je kan er veel aan verdienen ;)


:lmao:


All times are GMT +1. The time now is 11:45.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.