tuning dx motor
|
Als de diameter groter word dan de gene die je hebt wordt het inderdaad iets beter.
Zo op het gezicht zie ik niet dat de gaten groter zijn. Volgens mij moet je hem van een bepaald soort type Audi hebben die zijn wel degelijk groter. Maar moeilijk te vinden :D Beter zoek je het in een nokkenas of zo iets dan heb je er voelbaar meer plezier van :thumbup: |
Quote:
gaskleppenhuis en warmdraairegelaar van een Audi 100 5cylinder pakken inlaatspruitstuk aanpassen ,K&N inlegfilter Schrick 272 nokkenas,verstelbaarnokkenas tandwiel ,spaghettie spruitstuk 4-2-1 ,supersprint groep N/A erachter en een rollenbank/afstel sessie bij een GOEDE tuner... al het bovenstaande levert +- 135 vliegwielpk's op voor redelijk weinig geld, zonder dat het blok open/eruit moet.. en een veel beter 'ademend' blok...moet de basis wel goed zijn ,maar een DX is zowat onverwoestbaar.. trust me ,i've been there :thumbup: |
wat kost zoiets dan ?
|
Quote:
En de mengverdeler van een 1.6GTI niet te vergeten! Heeft een grotere vlakkere conus waardoor die meer lucht flowd en meer brandstof geeft. |
Quote:
helemaal correct...benzinedrukregelaar in de aanvoer kun je eventueel ook veranderen ..deed van Kronenburg vroeger al dat van die mengverdeler weten veel mensen niet..op een aangepaste DX geeft dat een ander karakter 'bovenin' vond ik zelf de mijne kon zonder toerenbegrenzer doorknallen tot 7000rpm ..zuiver zonder flatspot powerband begon net als een 16v rond de 4000rpm.. maar dat kan ook aan de afstelling liggen en de toenmalige 'echte' 98 octaan |
Waar aan herken je de 1.6 versie ten opzichte van de 1.8 versie
Ik weet namelijk niet welke er nu op zit |
Quote:
De benzine druk regelaar kan je dan weer doormiddel van ringetjes iets aanpassen. Ik had dit bovenstaande gebeuren ook allemaal. Op het laatste ook nog getest met de injectoren en spinnekop van een 16v. |
Quote:
En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. Te herkennen aan de rand waar het rubber omheenkomt naar de inlaat. Is een dun randje doordat de conus zeg maar breder is. Je kunt er ook een van een porsche ik geloof 924turbo pakken maar vergt weer wat aanpaswerk omdat deze andersom werkt. |
jULLIE PRATEN OVER INJEKTOREN MAAR IK HEB EEN MECHANISCHE INJ EN GEEN COMPUTER GESTUURDE
|
mechanische heeft ook injectoren. Daarvoor is het een injectie, anders zou je carburatie hebben.
:thumbup: |
Quote:
924turbo past ook ja..alleen vind je die niet zo veel..van een Kr 16 kan ook ,enkel op een Dx maakt een 1,6 luchtweger het meeste verschil let wel dat tuning van een atmosferische motor enkel een cumulatief effect heeft... d.w.z,enkel en alleen een snelle nokkenas in een standaardmotor zal weinig effect hebben er is uit een DX motor op kjet eigenlijk nooit meer dan +- 170-180 pk te halen en dan heb ik het over 'alles uit de kast' ,dwz grotere kleppen ,nokkenas boven de 300graden ,verregaande kopbewerking ,flowen opboren tot +2000cc,versterkte krukas,uitgewogen drijfstangen,K.S zuigers etetc,,later eventueel (laatste restrictie)Webers/Dellorto's erop een en ander kost een godsvermogen...alhoewel dit soms vroeger wel gedaan werd toen er nog geen g60,vr6,of 1,8t was ook is dergelijke tuning bijna niet geschikt voor dagelijks gebruik..buiten een hoog verbruik ,betrouwbaarheid etc (niet te vergeten dat fijne..differentieel van de 020 bak)..zijn er tegenwoordig nog maar weinig monteurs die er mee uit de voeten kunnen sleutelen tegenwoordig met een Laptop... in de Autocross/Rallye cross misschien wel :thumbup: |
mooi omschreven
zoals quintin wilson zegt in de gti special the best should not be bettert why make whats al ready the best better :rolleyes: |
Quote:
nou ,eerlijk gezegd volgens hedendaagse begrippen is een standaart Golf 1 GTi niet echt snel... de techniek staat niet stil...dus ook een klein boodschappen japannertje loopt tegenwoordig al 180.. toch zeker met alle moderne fratsen en electronica...(wat allemaal kapot kan/gaat)turbo's ,compressors etc etc Maar..het was en het zal altijd zo zijn ,mede ook weer dankzij de technische vooruitgang ..lees de g60 en 1,8t blokwissels en moderne injectie systemen (digifant bijv).. dat dat oud vierkant gebakje aldanniet met 3 letters in de grill...mensen toch raar kan laten opkijken de GTI is al vele malen gekopieerd door vanalles en nog wat...en de benaming GTI is gemeengoed geworden met een snelle uitvoering van een kleine hatchback net zo goed als elk bruisend bronwatertje 'Spa rood' heet.. het is en was altijd de eerste in zijn soort...er zijn wereldwijd zijn /waren er honderden clubs er zijn vele maandbladen.. ik heb Baarlo meegemaakt..Worthersee(alle jaren) :cool: :thumbup: ,dat vergeet ik nooit meer...ik heb er veel gehad ,gereden,gesloopt,etc (soms afgetrapt,maar kreng wou desondanks niet kapot)... zoals een Brits bekend autojournalist ooit zei; there will never be a monthly magazine called Astra +...will there? nuff said... off topic ,ik weet het... |
Quote:
Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin. Snelle tijd hebben we wel gehad :thumbup: |
Quote:
ik krijg het akelige gevoel dat je van mijn leeftijd bent... ik ben het helemaal met je eens..alhoewel ik toch weer een type 1 terug wil en van de grond af weer opbouwen vanaf 0 of de basis dan wel of niet een GTi is maakt me niet zoveel uit...probleem is dat ik nu een Bmw e30 met m50b25 blok heb...(dat vinden de meeste VW mannen ook dik..geef het maar toe)... en bij tijd en wijlen ga ik die power gewoon missen straks ..dus.. met G60 blok als pleister op de wond. :redface: |
Al een hele tijd info aan het vergaren over dit onderwerp en nu staat het hier ineens allemaal. (heb al 12 jaar een Pirelli in de schuur staan) Wat er tot nu toe gebeurd is: kop bewerkt, 4-2-1 spaghetti ligt hier, 272/272 nokkiestok van newman besteld. Druk op zoek naar audi 5cil gasklephuis. Ik lees eigenlijk weinig over de zuigers hier, schijnt ook dat je een betere compressie met kr zuigers krijgt, en je schijnt met een 16v luchtweger en injectoren toch ook verschil te merken.
Domi, die foto van de twins op de achterbank vergeet ik niet snel..... :) Nog geen spijt van de 2e ipv een dx? |
ik heb eens een nokkenas 290 graden zonder verstelbaar tandwiel bij van kronenburg gehaald(werd mij daar aangeraden)en mijn sciroccootje ging als een tierelier ineens,
dus dit werkt perfekt bij een standaard motor.............ik heb ook al veel gereden en geknutseld,haha,geloof dat een inlaatspruitstuk van een cabrio vanaf 88 ook al een grotere inlaat heeft standaard voor een 5e gasklep,ma ja probeer tegenwoordig maar eens een gasklep en goeje warmdraairegelaar te vinden,vroeger veel gehaald in aachen op de sloop voor 30 mark,dat was lachen toen,tegenwoordig huil je om de belachelijke prijzen van het 2e hands gebeuren...de 3e post van heinz klopt als een bus voor een dx blokje en voor de rest kun je idd met de ringetjes wat knutselen voor meer druk op de spinnekop. |
Quote:
Nou ik heb ze vaak zat naast elkaar gehad, en hoe of wat het is weet ik niet. Maar er zaten toch echt duidelijk verschillen in hoor. Compleet 16v systeem maakte trouwens merkbaar niet veel uit, het ging er ons toe om dat hij wat te arm liep bovenin. Tegenwoordig kan je voor veel minder geld elk ander blok erin bouwen met 3x meer vermogen. |
Quote:
haha, vandaag nog gedaan, mooi weer, zonnedak open enne, Gti is toch nog best snel hoor, 75% van de auto's zijn langzamer |
Quote:
kr zuigers kan je idd gebruiken, hebben wij ook gedaan, je moet ze wel bewerken anders word de compressie verhouding veelste hoog. Ik hou hier wel van old skool tuning, doe ik zelf ook, alleen gebruik geen k-jet maar carburateurs |
Hans Weiss schijnt het vroeger ook gedaan te hebben (of hij ze bewerkte weet ik niet). Toch fijn dat wel iemand het kan bevestigen. Reden voor de K-jet bij mij is dat ik onder de kap toch de originele look wil houden (sleeper-blokje :) )
Het gasklephuis lijkt ook goed te komen en misschien wel met een inlaatspruitstuk, al heb ik er een aantal liggen maar toch. :) Me happy........... |
jongens jongens die spinnekop moet er af de helf van die rommel is toch al stuk voor je het er op zet gewoon dubbele 45 ers gaan rijden veel beter
|
Quote:
:D :D Quote:
:thumbup: Nope geen enkele spijt. Ben super tevreden met de 2E motor erin.Rijdt lekker soepel met aardig wat koppel ;) |
:goodpost: :goodpost:
Quote:
|
Quote:
45er webers op een 8v? ooit wel eens het hele jaar mee doorgereden ?...zomer en winter? en waar zitten die webers dan?...juist ja, recht boven een loeiheet (spaghetti)uitlaatspruitstuk...daar helpt echt geen asbest heatwrap aan geloof mij maar ooit wel eens van 'vapour lock' gehoord? Waarom is bijna geen enkele tuner behalve Schrick ooit begonnen aan een fatsoenlijke turboconversie voor de 8v motoren?..3 X raden voor shows,rally's,autocross etc allemaal heeeeel mooi,dat weer wel 1,wie stelt die dingen af?...met Hydrokolom voor synchronisatie? 2,wat doe je met de verstuivergaten in de kop?...bout erin(prop Ducttape)? 3,wat dacht je van 1op4 bij stadsverkeer? het kan zeker wel..je kunt met pijn en moeite een 8v nog wel ombouwen naar 16v ...alles kan maar ik heb liever een golfje dat enigszins zich nog gedraagt als 1 zo uit de doos..dat met regulier onderhoud, verbruik,en gebruiksgemak,te rijden valt.. behalve wanneer het gaspedaal richting bodem gaat zolang je beneden de 280graden nokkenas blijft loopt hij ook nog enigszins redelijk stationair en wilt hij onderin ook nog wel van zijn plek ,kun je er nog altijd 'normaal'file mee rijden etc etc ... K jetronic is een oud systeem..en voor hedendaagse emissie eisen natuurlijk hopeloos verouderd ,dat geef ik toe...maar het is wel een goed systeem dat zowel door VW,Mercedes,Bmw etc gebruikt is waar dikwijls het probleem zit...is dat er figuren aan rotzooien die er weinig tot GEEN verstand van hebben....hier aan draaien ,dat losschroeven...dingen overzetten van andere auto's,vacuumlekkages dichtkitten, vervolgens toch naar iemand gaan die er wel verstand van heeft...die er dan weer veel tijd in moet steken om al dat beunwerk weer te moeten verhelpen (kost ook wat)..en dan is het zogenaamd een hoop rommel... of Advertentie MP,'..Auto moet even beetje afgesteld worden(5min werk)maar ik kom er niet aan toe,,loopt verder als een leipe,echt fokking snel, ding is echt vet ! ' zoiets..dat lees je wekelijks |
:goodpost:
k jet werk best goed zolang er idd geen beunhaas aan ligt te klooien! en carb boven uitlaatspruitstuk :screwy: denk is na! |
En wat wil de topicstarter?
|
K-Jetronic ben ik ook goed over te spreken bij mijn mk1 gti , starten en lopen en nog zuinig ook sinds de revisie.
Grt Yal |
Ik vroeg me af of de getoonde foto het goede gasklep is voor eenvoudige tuning voor een DX motor
|
Quote:
Wel eens van een Crossflow kop gehoord? :rolleyes: |
Quote:
ja ,dat weet ik...amerikaanse 2.0 bijv heeft er eentje..er zijn een paar duitse tuners geweest die ze gebruikten... het ging hier over een standaard DX blok en dat is geen crossflow..(daar heb dan weer wel van gehoord) |
Quote:
2E met k-jet gaat ook als de brandweer :D |
Quote:
Hahah ok man. Maar jij begon over de problemen, als je toch over Webers , turbo,'s andere injectie etc etc praat kan je er toch ook een andere kop opzetten? Heb je een betere flow, en een betere temp. |
Quote:
Ik heb dus inmiddels (als het klopt) een gasklephuis van een audi 5 cil. ik kan de diameter wel opmeten van de kleppen. Hij ziet er iig net zo uit. |
5cil gasklep is gewoon hetzelfde als een 16v ,,,,,,,kr ,,,imo
|
Quote:
ja dat is plug&play idd :rolleyes: maarja als je toch bezig bent he...... |
All times are GMT +1. The time now is 20:31. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.