Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   tuning dx motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=105115)

vwfiel 29-09-2012 13:24

tuning dx motor
 
Is het deze die je nodig hebt ervoor ?



Style 29-09-2012 13:50

Als de diameter groter word dan de gene die je hebt wordt het inderdaad iets beter.
Zo op het gezicht zie ik niet dat de gaten groter zijn.
Volgens mij moet je hem van een bepaald soort type Audi hebben die zijn wel degelijk groter.
Maar moeilijk te vinden :D

Beter zoek je het in een nokkenas of zo iets dan heb je er voelbaar meer plezier van :thumbup:

heinz74 29-09-2012 17:36

Quote:
Originally Posted by Style
Als de diameter groter word dan de gene die je hebt wordt het inderdaad iets beter.
Zo op het gezicht zie ik niet dat de gaten groter zijn.
Volgens mij moet je hem van een bepaald soort type Audi hebben die zijn wel degelijk groter.
Maar moeilijk te vinden :D

Beter zoek je het in een nokkenas of zo iets dan heb je er voelbaar meer plezier van :thumbup:


gaskleppenhuis en warmdraairegelaar van een Audi 100 5cylinder pakken
inlaatspruitstuk aanpassen ,K&N inlegfilter
Schrick 272 nokkenas,verstelbaarnokkenas tandwiel ,spaghettie spruitstuk 4-2-1 ,supersprint groep N/A erachter
en een rollenbank/afstel sessie bij een GOEDE tuner...
al het bovenstaande levert +- 135 vliegwielpk's op voor redelijk weinig geld,
zonder dat het blok open/eruit moet..
en een veel beter 'ademend' blok...moet de basis wel goed zijn ,maar een DX is zowat onverwoestbaar..

trust me ,i've been there :thumbup:

vwfiel 29-09-2012 19:22

wat kost zoiets dan ?

sciroccoGTII 29-09-2012 20:52

Quote:
Originally Posted by heinz74
gaskleppenhuis en warmdraairegelaar van een Audi 100 5cylinder pakken
inlaatspruitstuk aanpassen ,K&N inlegfilter
Schrick 272 nokkenas,verstelbaarnokkenas tandwiel ,spaghettie spruitstuk 4-2-1 ,supersprint groep N/A erachter
en een rollenbank/afstel sessie bij een GOEDE tuner...
al het bovenstaande levert +- 135 vliegwielpk's op voor redelijk weinig geld,
zonder dat het blok open/eruit moet..
en een veel beter 'ademend' blok...moet de basis wel goed zijn ,maar een DX is zowat onverwoestbaar..

trust me ,i've been there :thumbup:



En de mengverdeler van een 1.6GTI niet te vergeten! Heeft een grotere vlakkere conus waardoor die meer lucht flowd en meer brandstof geeft.

heinz74 29-09-2012 21:19

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En de mengverdeler van een 1.6GTI niet te vergeten! Heeft een grotere vlakkere conus waardoor die meer lucht flowd en meer brandstof geeft.

helemaal correct...benzinedrukregelaar in de aanvoer kun je eventueel ook veranderen ..deed van Kronenburg vroeger al
dat van die mengverdeler weten veel mensen niet..op een aangepaste DX geeft dat een ander karakter 'bovenin' vond ik zelf
de mijne kon zonder toerenbegrenzer doorknallen tot 7000rpm ..zuiver zonder flatspot
powerband begon net als een 16v rond de 4000rpm..
maar dat kan ook aan de afstelling liggen en de toenmalige 'echte' 98 octaan

vwfiel 29-09-2012 21:26

Waar aan herken je de 1.6 versie ten opzichte van de 1.8 versie
Ik weet namelijk niet welke er nu op zit

MORREN 30-09-2012 09:04

Quote:
Originally Posted by heinz74
helemaal correct...benzinedrukregelaar in de aanvoer kun je eventueel ook veranderen ..deed van Kronenburg vroeger al
dat van die mengverdeler weten veel mensen niet..op een aangepaste DX geeft dat een ander karakter 'bovenin' vond ik zelf
de mijne kon zonder toerenbegrenzer doorknallen tot 7000rpm ..zuiver zonder flatspot
powerband begon net als een 16v rond de 4000rpm..
maar dat kan ook aan de afstelling liggen en de toenmalige 'echte' 98 octaan



De benzine druk regelaar kan je dan weer doormiddel van ringetjes iets aanpassen.
Ik had dit bovenstaande gebeuren ook allemaal. Op het laatste ook nog getest met de injectoren en spinnekop van een 16v.

sciroccoGTII 30-09-2012 09:48

Quote:
Originally Posted by MORREN
De benzine druk regelaar kan je dan weer doormiddel van ringetjes iets aanpassen.
Ik had dit bovenstaande gebeuren ook allemaal. Op het laatste ook nog getest met de injectoren en spinnekop van een 16v.



En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. Te herkennen aan de rand waar het rubber omheenkomt naar de inlaat. Is een dun randje doordat de conus zeg maar breder is. Je kunt er ook een van een porsche ik geloof 924turbo pakken maar vergt weer wat aanpaswerk omdat deze andersom werkt.

vwfiel 30-09-2012 10:14

jULLIE PRATEN OVER INJEKTOREN MAAR IK HEB EEN MECHANISCHE INJ EN GEEN COMPUTER GESTUURDE

Jel Golf 2 GTI 30-09-2012 10:33

mechanische heeft ook injectoren. Daarvoor is het een injectie, anders zou je carburatie hebben.
:thumbup:

heinz74 30-09-2012 11:56

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. Te herkennen aan de rand waar het rubber omheenkomt naar de inlaat. Is een dun randje doordat de conus zeg maar breder is. Je kunt er ook een van een porsche ik geloof 924turbo pakken maar vergt weer wat aanpaswerk omdat deze andersom werkt.


924turbo past ook ja..alleen vind je die niet zo veel..van een Kr 16 kan ook ,enkel op een Dx maakt een 1,6 luchtweger het meeste verschil

let wel dat tuning van een atmosferische motor enkel een cumulatief effect heeft...
d.w.z,enkel en alleen een snelle nokkenas in een standaardmotor zal weinig effect hebben
er is uit een DX motor op kjet eigenlijk nooit meer dan +- 170-180 pk te halen
en dan heb ik het over 'alles uit de kast' ,dwz grotere kleppen ,nokkenas boven de 300graden ,verregaande kopbewerking ,flowen
opboren tot +2000cc,versterkte krukas,uitgewogen drijfstangen,K.S zuigers etetc,,later eventueel (laatste restrictie)Webers/Dellorto's erop
een en ander kost een godsvermogen...alhoewel dit soms vroeger wel gedaan werd toen er nog geen g60,vr6,of 1,8t was
ook is dergelijke tuning bijna niet geschikt voor dagelijks gebruik..buiten een hoog verbruik ,betrouwbaarheid etc (niet te vergeten dat fijne..differentieel van de 020 bak)..zijn er tegenwoordig nog maar weinig monteurs die er mee uit de voeten kunnen
sleutelen tegenwoordig met een Laptop...
in de Autocross/Rallye cross misschien wel :thumbup:

golf1gti83 30-09-2012 13:46

mooi omschreven
zoals quintin wilson zegt in de gti special

the best should not be bettert
why make whats al ready the best better :rolleyes:

heinz74 30-09-2012 14:27

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
mooi omschreven
zoals quintin wilson zegt in de gti special

the best should not be bettert
why make whats al ready the best better :rolleyes:


nou ,eerlijk gezegd volgens hedendaagse begrippen is een standaart Golf 1 GTi niet echt snel...
de techniek staat niet stil...dus ook een klein boodschappen japannertje loopt tegenwoordig al 180..
toch zeker met alle moderne fratsen en electronica...(wat allemaal kapot kan/gaat)turbo's ,compressors etc etc

Maar..het was en het zal altijd zo zijn ,mede ook weer dankzij de technische vooruitgang ..lees de g60 en 1,8t blokwissels en moderne injectie systemen (digifant bijv)..
dat dat oud vierkant gebakje aldanniet met 3 letters in de grill...mensen toch raar kan laten opkijken
de GTI is al vele malen gekopieerd door vanalles en nog wat...en de benaming GTI is gemeengoed geworden met een snelle uitvoering van een kleine hatchback
net zo goed als elk bruisend bronwatertje 'Spa rood' heet..
het is en was altijd de eerste in zijn soort...er zijn wereldwijd zijn /waren er honderden clubs
er zijn vele maandbladen..
ik heb Baarlo meegemaakt..Worthersee(alle jaren) :cool: :thumbup: ,dat vergeet ik nooit meer...ik heb er veel gehad ,gereden,gesloopt,etc (soms afgetrapt,maar kreng wou desondanks niet kapot)...
zoals een Brits bekend autojournalist ooit zei; there will never be a monthly magazine called Astra +...will there?
nuff said...

off topic ,ik weet het...

Domi 30-09-2012 14:31

Quote:
Originally Posted by heinz74
nou ,eerlijk gezegd volgens hedendaagse begrippen is een standaart Golf 1 GTi niet echt snel...
...



Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin.
Snelle tijd hebben we wel gehad :thumbup:

heinz74 30-09-2012 14:57

Quote:
Originally Posted by Domi
Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin.
Snelle tijd hebben we wel gehad :thumbup:


ik krijg het akelige gevoel dat je van mijn leeftijd bent...
ik ben het helemaal met je eens..alhoewel ik toch weer een type 1 terug wil en van de grond af weer opbouwen vanaf 0
of de basis dan wel of niet een GTi is maakt me niet zoveel uit...probleem is dat ik nu een Bmw e30 met m50b25 blok heb...(dat vinden de meeste VW mannen ook dik..geef het maar toe)...
en bij tijd en wijlen ga ik die power gewoon missen straks ..dus..


met G60 blok als pleister op de wond. :redface:

mk1-madness 30-09-2012 16:00

Al een hele tijd info aan het vergaren over dit onderwerp en nu staat het hier ineens allemaal. (heb al 12 jaar een Pirelli in de schuur staan) Wat er tot nu toe gebeurd is: kop bewerkt, 4-2-1 spaghetti ligt hier, 272/272 nokkiestok van newman besteld. Druk op zoek naar audi 5cil gasklephuis. Ik lees eigenlijk weinig over de zuigers hier, schijnt ook dat je een betere compressie met kr zuigers krijgt, en je schijnt met een 16v luchtweger en injectoren toch ook verschil te merken.

Domi, die foto van de twins op de achterbank vergeet ik niet snel..... :)
Nog geen spijt van de 2e ipv een dx?

passatje2 30-09-2012 18:33

ik heb eens een nokkenas 290 graden zonder verstelbaar tandwiel bij van kronenburg gehaald(werd mij daar aangeraden)en mijn sciroccootje ging als een tierelier ineens,
dus dit werkt perfekt bij een standaard motor.............ik heb ook al veel gereden en geknutseld,haha,geloof dat een inlaatspruitstuk van een cabrio vanaf 88 ook al een grotere inlaat heeft standaard voor een 5e gasklep,ma ja probeer tegenwoordig maar eens een gasklep en goeje warmdraairegelaar te vinden,vroeger veel gehaald in aachen op de sloop voor 30 mark,dat was lachen toen,tegenwoordig huil je om de belachelijke prijzen van het 2e hands gebeuren...de 3e post van heinz klopt als een bus voor een dx blokje en voor de rest kun je idd met de ringetjes wat knutselen voor meer druk op de spinnekop.

MORREN 30-09-2012 19:36

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. .



Nou ik heb ze vaak zat naast elkaar gehad, en hoe of wat het is weet ik niet.
Maar er zaten toch echt duidelijk verschillen in hoor.
Compleet 16v systeem maakte trouwens merkbaar niet veel uit, het ging er ons toe om dat hij wat te arm liep bovenin.

Tegenwoordig kan je voor veel minder geld elk ander blok erin bouwen met 3x meer vermogen.

golf1gti83 30-09-2012 19:40

Quote:
Originally Posted by Domi
Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin.
Snelle tijd hebben we wel gehad :thumbup:


haha, vandaag nog gedaan, mooi weer, zonnedak open
enne, Gti is toch nog best snel hoor, 75% van de auto's zijn langzamer

picasso_16v 30-09-2012 21:00

Quote:
Originally Posted by mk1-madness
Al een hele tijd info aan het vergaren over dit onderwerp en nu staat het hier ineens allemaal. (heb al 12 jaar een Pirelli in de schuur staan) Wat er tot nu toe gebeurd is: kop bewerkt, 4-2-1 spaghetti ligt hier, 272/272 nokkiestok van newman besteld. Druk op zoek naar audi 5cil gasklephuis. Ik lees eigenlijk weinig over de zuigers hier, schijnt ook dat je een betere compressie met kr zuigers krijgt, en je schijnt met een 16v luchtweger en injectoren toch ook verschil te merken.

Domi, die foto van de twins op de achterbank vergeet ik niet snel..... :)
Nog geen spijt van de 2e ipv een dx?


kr zuigers kan je idd gebruiken, hebben wij ook gedaan, je moet ze wel bewerken anders word de compressie verhouding veelste hoog. Ik hou hier wel van old skool tuning, doe ik zelf ook, alleen gebruik geen k-jet maar carburateurs

mk1-madness 30-09-2012 23:26

Hans Weiss schijnt het vroeger ook gedaan te hebben (of hij ze bewerkte weet ik niet). Toch fijn dat wel iemand het kan bevestigen. Reden voor de K-jet bij mij is dat ik onder de kap toch de originele look wil houden (sleeper-blokje :) )
Het gasklephuis lijkt ook goed te komen en misschien wel met een inlaatspruitstuk, al heb ik er een aantal liggen maar toch. :) Me happy...........

jarno vw 01-10-2012 13:17

jongens jongens die spinnekop moet er af de helf van die rommel is toch al stuk voor je het er op zet gewoon dubbele 45 ers gaan rijden veel beter

Domi 01-10-2012 14:17

Quote:
Originally Posted by heinz74
ik krijg het akelige gevoel dat je van mijn leeftijd bent...


:D :D


Quote:
Originally Posted by mk1-madness

Domi, die foto van de twins op de achterbank vergeet ik niet snel..... :)
Nog geen spijt van de 2e ipv een dx?


:thumbup:
Nope geen enkele spijt. Ben super tevreden met de 2E motor erin.Rijdt lekker soepel met aardig wat koppel ;)

markg60 01-10-2012 21:51

:goodpost: :goodpost:
Quote:
Originally Posted by heinz74
ik krijg het akelige gevoel dat je van mijn leeftijd bent...
ik ben het helemaal met je eens..alhoewel ik toch weer een type 1 terug wil en van de grond af weer opbouwen vanaf 0
of de basis dan wel of niet een GTi is maakt me niet zoveel uit...probleem is dat ik nu een Bmw e30 met m50b25 blok heb...(dat vinden de meeste VW mannen ook dik..geef het maar toe)...
en bij tijd en wijlen ga ik die power gewoon missen straks ..dus..


met G60 blok als pleister op de wond. :redface:
:D :thumbup:

heinz74 02-10-2012 06:41

Quote:
Originally Posted by jarno vw
jongens jongens die spinnekop moet er af de helf van die rommel is toch al stuk voor je het er op zet gewoon dubbele 45 ers gaan rijden veel beter


45er webers op een 8v?
ooit wel eens het hele jaar mee doorgereden ?...zomer en winter?
en waar zitten die webers dan?...juist ja, recht boven een loeiheet (spaghetti)uitlaatspruitstuk...daar helpt echt geen asbest heatwrap aan geloof mij maar
ooit wel eens van 'vapour lock' gehoord?
Waarom is bijna geen enkele tuner behalve Schrick ooit begonnen aan een fatsoenlijke turboconversie voor de 8v motoren?..3 X raden
voor shows,rally's,autocross etc allemaal heeeeel mooi,dat weer wel
1,wie stelt die dingen af?...met Hydrokolom voor synchronisatie?
2,wat doe je met de verstuivergaten in de kop?...bout erin(prop Ducttape)?
3,wat dacht je van 1op4 bij stadsverkeer?

het kan zeker wel..je kunt met pijn en moeite een 8v nog wel ombouwen naar 16v ...alles kan
maar ik heb liever een golfje dat enigszins zich nog gedraagt als 1 zo uit de doos..dat met regulier onderhoud, verbruik,en gebruiksgemak,te rijden valt..
behalve wanneer het gaspedaal richting bodem gaat
zolang je beneden de 280graden nokkenas blijft loopt hij ook nog enigszins redelijk stationair en wilt hij onderin ook nog wel van zijn plek ,kun je er nog altijd 'normaal'file mee rijden etc etc ...

K jetronic is een oud systeem..en voor hedendaagse emissie eisen natuurlijk hopeloos verouderd ,dat geef ik toe...maar het is wel een goed systeem
dat zowel door VW,Mercedes,Bmw etc gebruikt is
waar dikwijls het probleem zit...is dat er figuren aan rotzooien die er weinig tot GEEN verstand van hebben....hier aan draaien ,dat losschroeven...dingen overzetten van andere auto's,vacuumlekkages dichtkitten,
vervolgens toch naar iemand gaan die er wel verstand van heeft...die er dan weer veel tijd in moet steken om al dat beunwerk weer te moeten verhelpen
(kost ook wat)..en dan is het zogenaamd een hoop rommel...
of Advertentie MP,'..Auto moet even beetje afgesteld worden(5min werk)maar ik kom er niet aan toe,,loopt verder als een leipe,echt fokking snel, ding is echt vet ! '
zoiets..dat lees je wekelijks

Newskoolratz 02-10-2012 09:17

:goodpost:

k jet werk best goed zolang er idd geen beunhaas aan ligt te klooien!
en carb boven uitlaatspruitstuk :screwy: denk is na!

Jeff 02-10-2012 11:28

En wat wil de topicstarter?

yal 02-10-2012 16:44

K-Jetronic ben ik ook goed over te spreken bij mijn mk1 gti , starten en lopen en nog zuinig ook sinds de revisie.

Grt Yal

vwfiel 03-10-2012 17:47

Ik vroeg me af of de getoonde foto het goede gasklep is voor eenvoudige tuning voor een DX motor

MORREN 03-10-2012 18:13

Quote:
Originally Posted by heinz74
45er webers op een 8v?
ooit wel eens het hele jaar mee doorgereden ?...zomer en winter?
en waar zitten die webers dan?...juist ja, recht boven een loeiheet (spaghetti)uitlaatspruitstuk...daar helpt echt geen asbest heatwrap aan geloof mij maar
ooit wel eens van 'vapour lock' gehoord?
zoiets..dat lees je wekelijks



Wel eens van een Crossflow kop gehoord? :rolleyes:

heinz74 03-10-2012 20:43

Quote:
Originally Posted by MORREN
Wel eens van een Crossflow kop gehoord? :rolleyes:


ja ,dat weet ik...amerikaanse 2.0 bijv heeft er eentje..er zijn een paar duitse tuners geweest die ze gebruikten...
het ging hier over een standaard DX blok en dat is geen crossflow..(daar heb dan weer wel van gehoord)

Rinus66 04-10-2012 00:17

Quote:
Originally Posted by Domi
:D :D




:thumbup:
Nope geen enkele spijt. Ben super tevreden met de 2E motor erin.Rijdt lekker soepel met aardig wat koppel ;)


2E met k-jet gaat ook als de brandweer :D

MORREN 04-10-2012 18:10

Quote:
Originally Posted by heinz74
ja ,dat weet ik...amerikaanse 2.0 bijv heeft er eentje..er zijn een paar duitse tuners geweest die ze gebruikten...
het ging hier over een standaard DX blok en dat is geen crossflow..(daar heb dan weer wel van gehoord)



Hahah ok man.
Maar jij begon over de problemen, als je toch over Webers , turbo,'s andere injectie etc etc praat kan je er toch ook een andere kop opzetten?
Heb je een betere flow, en een betere temp.

mk1-madness 04-10-2012 20:36

Quote:
Originally Posted by vwfiel
Ik vroeg me af of de getoonde foto het goede gasklep is voor eenvoudige tuning voor een DX motor


Ik heb dus inmiddels (als het klopt) een gasklephuis van een audi 5 cil. ik kan de diameter wel opmeten van de kleppen. Hij ziet er iig net zo uit.

carbreaker de autosloper 04-10-2012 20:45

5cil gasklep is gewoon hetzelfde als een 16v ,,,,,,,kr ,,,imo

De Pul 04-10-2012 21:51

Quote:
Originally Posted by MORREN
Hahah ok man.
Maar jij begon over de problemen, als je toch over Webers , turbo,'s andere injectie etc etc praat kan je er toch ook een andere kop opzetten?
Heb je een betere flow, en een betere temp.

ja dat is plug&play idd :rolleyes:
maarja als je toch bezig bent he......


All times are GMT +1. The time now is 20:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.