Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Jetta MkII, '86, injectie, 70.000 km wel of geen LPG? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103442)

Jetta86 16-08-2012 09:23

Jetta MkII, '86, injectie, 70.000 km wel of geen LPG?
 
Graag zou ik ervaringen horen van jullie over het al dan niet plaatsen van een LPG installatie. Doordat de auto blijvend belastingvrij is is de verleiding erg groot om "aan het gas" :D te gaan, want het scheelt heel veel geld. Ik wil hem er echter niet mee slopen, daar is hij nog veel te mooi voor!
Oh, om jullie voor te zijn; wij koken elektrisch :thumbup:

Berrychello 16-08-2012 15:37

Ik kook op gas!
Het geld wat je aan belasting bespaart, geef dat lekker uit aan benzine. Zonde, al die oldtimers op lpg.

Alberto 16-08-2012 17:03

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Ik kook op gas!
Het geld wat je aan belasting bespaart, geef dat lekker uit aan benzine. Zonde, al die oldtimers op lpg.

:thumbup:

Dutch_Jetta_GT 16-08-2012 17:24

LPG krijgt toch een extra milieu heffing net als Diesels????


Of zit ik nu heel erg uit de richting?

Alberto 16-08-2012 17:27

Quote:
Originally Posted by Dutch_Jetta_GT
LPG krijgt toch een extra milieu heffing net als Diesels????


Of zit ik nu heel erg uit de richting?

heb ik ook wat van gelezen , maar of dit al is op auto's die al zonder WB rijden weet ik niet .

yniezink 16-08-2012 18:10

alles vanaf 87 krijgt een brandstofheffing. daar zit hij met de 86'er nog net goed voor

Jetta86 16-08-2012 18:23

Quote:
Originally Posted by yniezink
alles vanaf 87 krijgt een brandstofheffing. daar zit hij met de 86'er nog net goed voor

Heb me er flink in verdiept; ze gaan het oldtimer-verhaal oprekken naar 30 jaar, elk jaar een jaar meer. Als je een auto van 87 hebt wordt hij pas bij 26 jaar belastingvrij, een auto van 88 pas bij 27 etc. :screwy: tot en met 30 jaar oud. Dit is het poldermodel voor de aanvankelijke plannen om het helemaal af te schaffen (wat er onherroepelijk van gaat komen).
Daarnaast gaan ze inderdaad brandstofheffing vragen voor auto's vanaf 1987, voor LPG en diesel. Volgens een kennis die er mee te maken heeft is dat ca. €350,- per jaar voor een Jetta. Voor diesel weet ik het niet.
Die van ons is van 12-1986, een van de redenen dat we hem gekocht hebben dus! :cool:
Het is dus financieel rete-interessant om er LPG in te schroeven. Met 1:9 a €0,80/l en €5,- verzekering per maand is alleen fietsen nog goedkoper....!

Alberto 16-08-2012 18:52

hobby kost geld ;) .. als het niks mag kosten , is dit niet de juiste hobby denk ik :D

daar om betaal ik dat beetje wegenbelasting wel en tank waar hij voor gebouwd is , benzine . en liefste 98 ook nog :D

Jetta86 16-08-2012 18:57

Quote:
Originally Posted by Alberto
hobby kost geld ;) .. als het niks mag kosten , is dit niet de juiste hobby denk ik :D

daar om betaal ik dat beetje wegenbelasting wel en tank waar hij voor gebouwd is , benzine . en liefste 98 ook nog :D

Niet mogen, niet mogen.... Mijn meisje betaalt zelf haar peut en ze kan veel vaker op pad om te shoppen met vriendinnen als t minder kost. Is ook een van de selling-points geweest toen ik perse de Jetta wilde hebben :cool:
Daarbij, t is niet de enige hobby ;)

peter H 16-08-2012 21:17

Volgens mij is de vraag of het kan en niet het moraal van de belastingontduiker of mag een hobby geld kosten.
Kijk eens op www.vogelsautogas daar hebben ze veel ervaring met de wat oudere auto,s en verkopen ze ook doe het zelf pakketten.
Ik heb in mijn bmw E21 toendertijd ook zelf gas ingelegd en dat stelt niet zoveel voor ( ongeregelde installaties mag je zelf laten keuren bij de rdw)
Daarnaast ben ik erg blij dat er lpg bestaat ik rij naast de steilheck ook met een Cadillac Fleetwood en die loopt 1 op 4,5 op gas reken is om naar benzine :wink: :wink:

De Pul 16-08-2012 21:26

gas....dat is voor op de camping of amerikaanse auto's.
niet aan beginnen,als je wat wil,.gooi er dan een diesel in.

Wojtek 16-08-2012 21:32

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Ik kook op gas!
Het geld wat je aan belasting bespaart, geef dat lekker uit aan benzine. Zonde, al die oldtimers op lpg.


:thumbup:

Jetta86 16-08-2012 22:11

Dank voor alle reacties!
Natuurlijk begrijp ik dat het gevoel bij LPG niet fantastisch is bij dergelijke auto's en daar heb ik respect voor (voel het zelf ook). Echter, de vraag is voornamelijk: kan het straffeloos (technisch)?
Jullie zullen vast begrijpen dat ik bij een vrouw niet aan hoef te komen met een verhaal over "het gevoel" bij LPG. Met een vragende blik volgt dan de vraag waar het eigenlijk om gaat: "Kan hij er niet tegen dan?" :wow:
Terechte vraag, welke ik nog altijd niet kan beantwoorden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ervaringen/advies zodat we een wel overwogen besluit kunnen nemen om het wel of niet te doen....

René 16-08-2012 22:42

Gewoon lekker je eigen kop volgen en dat ding laten ombouwen op gas.
Ik zelf zit ook te denken aan LPG op de Golf...verstook samen met mijn vriendin elke maand zo`n 500eu aan benzine....dus daar valt dan flink op te besparen.

En of ze er tegen kunnen? Er reden vroeger ook genoeg GTI`s op gas...8v of 16v, dus dat zal wel goed komen.

De Pul 16-08-2012 22:43

Quote:
Originally Posted by Jetta86
Dank voor alle reacties!
Natuurlijk begrijp ik dat het gevoel bij LPG niet fantastisch is bij dergelijke auto's en daar heb ik respect voor (voel het zelf ook). Echter, de vraag is voornamelijk: kan het straffeloos (technisch)?
Jullie zullen vast begrijpen dat ik bij een vrouw niet aan hoef te komen met een verhaal over "het gevoel" bij LPG. Met een vragende blik volgt dan de vraag waar het eigenlijk om gaat: "Kan hij er niet tegen dan?" :wow:
Terechte vraag, welke ik nog altijd niet kan beantwoorden. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met ervaringen/advies zodat we een wel overwogen besluit kunnen nemen om het wel of niet te doen....

nee,hij zal het even goed doen,maar je motor is er simpelweg niet voor gebouwd.dus als je het goed wil doen,moet je de motor intern er op aan laten passen.[gaat in feite alleen om de cilinderkop]

René 16-08-2012 22:46

Wat moet er dan aangepast worden Gerben? Andere kleppen erin? Want mij is namelijk verteld dat ik niets hoefde aan te passen aan het blok (1.6 8V)

De Pul 16-08-2012 22:59

Quote:
Originally Posted by René
Wat moet er dan aangepast worden Gerben? Andere kleppen erin? Want mij is namelijk verteld dat ik niets hoefde aan te passen aan het blok (1.6 8V)

sowieso de klepzetels,of de kleppen van jouw blok geschikt zijn durf ik zo niet te zeggen.

fcapri 17-08-2012 06:52

als je auto op loodvrij kan rijden, dan kunnen je kleppen ook tegen LPG.
amerikaanse wagens zijn van rond de jaren 70 al voorzien met geharde klepzittingen, in europa is dit rond de jaren 80 gebeurd.

als je een carb hebt, is LPG heel simpel in te bouwen, je moet er wel rekening houden dat LPG een ANDERE ontstekingscurve heeft dan benzine, en juist daarom zal je auto trager worden op LPG en ook meer verbruiken. daarentegen heeft LPG een oktaan van 116 of zoiets. dus kan je een hoogcompressieblok op LPG zetten en blijven gaan.
als je nu de ontsteking gaat verbeteren zodat je meer naar de lpg curve gaat, dan zal je auto beter rijden op lpg en meer gaan stotteren op benzine. dus het hangt er vanaf waar je het meeste op wil rijden. starten op benzine is NIET nodig, is eigenlijk slechter voor de motor. het wordt alleen aangeraden om af en toe eens op benzine te rijden zodat carb, benzinepomp en leidingen niet droog komen te staan. door mensen aan te raden elke keer op benzine te starten, kunnen ze dit dus nooit vergeten (mijn dodge heeft geen benzinesysteem meer omdat net de pomp en de carb al overleden waren).
bij LPG heb je ook GEEN chokeklep nodig aangezien dit nu een belemmering vormt voor de brandstoftoevoer (op benzine sluit deze enkel de lucht af zodat de motor meer benzine aanzuigt, op LPG sluit de chokeklep alles af).

voor injectie wordt het een heel pak anders. daar moet je allereerst je injectoren al dichtkrijgen van het benzinesysteem en moet je dus op de één of andere manier LPG in de motor krijgen, zijnde met injectoren (LPI) of via een oud verdampersysteem in je luchttoevoer (LPG). ook de onsteking veranderen is bij injectie al moeilijker omdat deze over een computer zal beschikken en deze alles regelt (tenzij bij een oude mechanische injectie). je zal ook lambdazondes enzo moeten uitsluiten zodat de computer niet naar noodloop gaat. als je er een installatie wil inhangen, steek er dan direct een goeie in.
bij een oude mechanische injectie moet je ook opletten met backfires. sommige autos gaan direct kapot als de mechanische injectie 1 backfire krijgt van de LPG installatie.



Jetta86 17-08-2012 08:36

Quote:
Originally Posted by fcapri
als je auto op loodvrij kan rijden, dan kunnen je kleppen ook tegen LPG.
amerikaanse wagens zijn van rond de jaren 70 al voorzien met geharde klepzittingen, in europa is dit rond de jaren 80 gebeurd.

Ik heb exact dat verhaal inderdaad gehoord van een LPG-boer, maar wilde het ook heel graag horen van iemand die me niet een installatie probeert te verkopen :D
De laatste die ik sprak leek het reëelst; hij vertelde dat bij VW/Audi blokken van die leeftijd zelfs de flash-lube (voor het extra smeren van kleppen) niet nodig is omdat ze kwalitatief al erg goed waren in die tijd.
Quote:
......
bij een oude mechanische injectie moet je ook opletten met backfires. sommige autos gaan direct kapot als de mechanische injectie 1 backfire krijgt van de LPG installatie.

Ik heb de K-Jetronic uitvoering. Dat is idd een mechanische injectie. Zou het mogelijk zijn om inderdaad de injectors te vervangen door LPI-injectors en het hele benzine gedeelte er uit te slopen? Of moet je dan perse een Lambda sonde en computer hebben? Is die computer later in te bouwen? Of zijn er LPG installaties met een computer?

Het liefst koop ik een systeem wat goed, betrouwbaar en degelijk is, en dan gaat het hele benzine-systeem in de opslag... :cool:

Larsv5 17-08-2012 09:10

Quote:
Originally Posted by Jetta86
Ik heb exact dat verhaal inderdaad gehoord van een LPG-boer, maar wilde het ook heel graag horen van iemand die me niet een installatie probeert te verkopen :D
De laatste die ik sprak leek het reëelst; hij vertelde dat bij VW/Audi blokken van die leeftijd zelfs de flash-lube (voor het extra smeren van kleppen) niet nodig is omdat ze kwalitatief al erg goed waren in die tijd.

Ik heb de K-Jetronic uitvoering. Dat is idd een mechanische injectie. Zou het mogelijk zijn om inderdaad de injectors te vervangen door LPI-injectors en het hele benzine gedeelte er uit te slop
en? Of moet je dan perse een Lambda sonde en computer hebben? Is die computer later in te bouwen? Of zijn er LPG installaties met een computer?
Het liefst koop ik een systeem wat goed, betrouwbaar en degelijk is, en dan gaat het hele benzine-systeem in de opslag... :cool:



Ik zou persoonlijk niet het hele benzine systeem in de opslag doen.... Het is extra werk (in en uit bouwen) en het is naar mijn idee niet echt safe (mocht er ooit een keer een plek zijn waar je geen LPG kan tanken?)

Als je aan de ombouw begint bedenk dan wel dat de auto wellicht minder goed kan gaan lopen omdat die al vanaf 86 op benzine rijd, een collega van mij heeft het ook gedaan (alleen dan met een Manta) en die heeft er best veel tijd en energie in moeten stoppen om het ding fatsoenlijk op de weg te krijgen zonder stotteren enz...

Any way, good luck :thumbup:

fcapri 17-08-2012 11:16

let er ook mee op, als er een probleem is met de LPG is het direct gedaan met rijden.
bougies die niet goed vonken, LPG staat aan kant (benzine kan je nog 2jaar mee verder rijden voor die gaat inhouden),
tank leeg = slepen (je kan niet achter een flesje LPG gaan),
installatie moet vernieuwd worden (mijn dodge moet elke 6jaar gedaan worden), zonder tank kan ik niet meer rijden
en of het echt zo goedkoop is, een golf 2 haalt met moeite 1:12 op LPG, en de prijs van LPG stijgt ook snel. neem je een 1.6D dan kan je vlot 1/25 halen ermee en dat rijd goedkoop (heb ik ook nu).

je mechanische injectie is volgens mij niet de ideale combinatie om LPG in te leggen. dan zou je beter voor LPI gaan en gewoon 4 injectoren in je inlaat bij laten steken. als je de huidge injectoren vervangt naar gasinjectoren, kan je niet meer op benzine rijden. het nadeel bij u auto is dat je ook geen grote tank kan monteren (mijn dodge is uitgerust met 2x80liter dus ik kan me veroorloven zonder benzinetank te rijden).
een oude LPG installatie op een mechanische injectie, dat zou ik sterk afraden. als je LPG tank ver leeg is, durft gas wel eens een backfire te geven. bij een ford is dit dodelijk voor de injectie (zowel de mechanische als de electronische)

De Pul 17-08-2012 11:35

Het is mij om het even hoor,maar als ik je iets uit de praktijk vertel en je wimpelt dat zo af....wij hebben hier een aparte koppenafdeling draaien,ook om koppen gasklaar te maken en het overgrote deel is van na 80.maargoed jij hebt je zinnen al op gas gezet,ik zou er nog niet op willen rijden al won ik er de jackpot mee.

peter H 17-08-2012 12:01

Gewoon op gas gaan rijden en zeker in het begin heel regelmatig de klepspeling controleren.
Als je cilinderkop er niet tegen kan merk je dat door de klepspeling die steeds kleiner wordt.
Mocht je cilinderkop uitgesteld zijn kun je altijd nog een revisie overwegen.
Dit heeft bij mijn BMw die absoluut niet geschikt was voor gas bijna 100.000km geduurd maar ik heb dan wel een rustige rijstijl
Ik heb de ervaring met een vw 411 met injectie dat een mengstuk in het inlaatkanaal zeer goed werkt, dus geen injectoren geplaatst.
Maar dit is iets wat een fatsoenlijke gasboer je kan vertellen.

Jetta86 17-08-2012 12:40

Quote:
Originally Posted by De Pul
Het is mij om het even hoor,maar als ik je iets uit de praktijk vertel en je wimpelt dat zo af....

Excuus als het zo over komt, het is zeker niet de bedoeling het af te wimpelen! We hebben ooit eens geïnformeerd naar LPG voor een oude Saab, daar speelde het probleem met de koppen/kleppen idd, om die reden er niet verder mee gegaan. Men (gasboeren, VW techneuten) vertelt me echter steeds dat dat bij VW van die jaren niet speelt, omdat er geharde zittingen in zitten met hydraulische klepstoters.

Jetta86 17-08-2012 12:52

Ik ga dit weekend eerst maar eens veel Euro "98 verstoken in Belgie met mijn andere hobby (2 wielen, 2 cilinders, meer dan zat :thumbup: ) en, zodra het kenteken er is, eerst maar eens op pad met de Jetta. Hij heeft tenslotte al een tijd niet gereden, eerst maar eens zien of alles fit en heel is.
Heel erg bedankt voor jullie meningen en uitleg, hoewel mijn twijfel er alleen maar groter door geworden is! :D
Ik was eerst zeker van LPG, maar nu al veel minder. Toch wel wat haken en ogen die de kans op ellende vergroten...

fcapri 17-08-2012 13:15

ik zou goed gaan afwegen hoeveel je die gebruikt.

stel dat die 1:12 doet op benzine, en 1:8 a 1:10 op gas.
1000km kost je 80liter benzine of in het ergste geval een 120liter gas.
met de huidige prijzen kost dit je 130€ benzine of 60-70€ gas.

stel dat je er 10 000km mee doet op een jaar, kost je dat 1300€ benzine of 600-700€ LPG. een deftige installatie (in belgie) kost je vlotjes 1500 a 2000€ en duurt het een 2.5-3tal jaar of 25-30 000km voor je dat eruit haalt.
als je maar 5000km rijd per jaar duur het 2 keer zolang.

ik doe zo een 1500-2000km per jaar met de dodge. er kan 96liter benzine in, of 128liter LPG. ik verbruik zo een 25-30liter of 1:3 (op beide t zelfde, want ontsteking werd aangepast voor idealer te staan op LPG).
1000km bij mij kost 500€ benzine of 180€ aan LPG.
elke 6jaar moet ik mijn installatie vernieuwe, zijnde tanken herkeuren, nieuwe vulslangen en nippels, en auto 3weken buiten strijd. kostprijs 1000€ elke 6jaar. dit komt op een 200€/jaar uit, dus dat haal ik er op 1000km vlotjes uit.

voor een kleine wagen als een golf/jetta met een kleine motor, zou ik de investering niet doen. het verschil is te klein. wil je goedkoop veel km's doen, neem dan een diesel (mijn golf 2 1.6D verbruikt gemiddeld 3.8L/100km, berekent over 20 000km. ding kost me 55-60€/1000km

LorenzoVW 17-08-2012 13:24

Golf 2 1992 handgeschakeld 1.6 benzine zwart pasadena APK tot 1 mei 2013
 
bij deze tekoop aangeboden:

golf II
bouwjaar 1992
motor inhoud 1600 cc
211000 km
5 bak
kleur zwart
het is een drie deurs
Apk 1 mei 2013

inteieur ziet er goed uit
auto rijd goed
schakelt goed
trekhaakje
zal best een plekje hebben maar het is beslist geen roestbak
distributieis vorig jaar augustus vervangen

inruil is mogelijk voor een Volkswagen jetta 2 1987

Jetta86 17-08-2012 16:24

Quote:
Originally Posted by LorenzoVW
bij deze tekoop aangeboden:
golf II
bouwjaar 1992
inruil is mogelijk voor een Volkswagen jetta 2 1987

Effe serieus...Waarom zou ik? :screwy:
Je mag de Golf komen brengen en €2750,- bijleggen. Dan rij je met een schitterende Jetta weer weg! :thumbup:

LorenzoVW 17-02-2013 16:29

Ik weet niet hoe ik zelf men auto kan te koop zetten hier
Vandaar

Spierings 17-02-2013 19:40

Quote:
Originally Posted by LorenzoVW
Ik weet niet hoe ik zelf men auto kan te koop zetten hier
Vandaar

Sorry dit is wel een erg slap excuus :screwy:

Gewoon met simpel het forum te bekijken weet je het wel.

Gewoon even kijken naar:
VRAAG EN AANBOD --> AUTO'S TE KOOP AANGEBODEN

Lesley 18-02-2013 09:59

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik zou er nog niet op willen rijden al won ik er de jackpot mee.


Weet je dat heel zeker :D

De Pul 18-02-2013 10:12

ja,als er iets is wat me geen klap interesseert is het geld.

Lesley 18-02-2013 10:30

Als je genoeg hebt dan interesseert het je ook niet! Is wel een verschil tussen gas of benzine :-)

De Pul 18-02-2013 10:39

tegenwoordig loopt toch iedereen te zeiken over geld,alles word gekocht op afbetaling etc,en nog niet eens omdat ze het zelf graag willen maar omdat ze de buren moeten imponeren.en ondertussen met de sik op de grond bij de voedselbank hangen en zeuren over politiek.kijk even om je heen dan weet je genoeg.

Lesley 18-02-2013 10:47

Wat is zeiken over geld Gerben, als je 1 euro hebt kun je er geen 2 uitgeven!

De Pul 18-02-2013 11:23

dat is anders de orde van de dag,ik ben zelf opgevoed volgens het 'je kan 1 gulden uitgeven als je er minimaal 2 hebt' principe.call me oldfashion,maar het houd je wel uit de problemen.


All times are GMT +1. The time now is 01:14.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.