Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   32b TDI project :) (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=103302)

Zollie 11-08-2012 23:35

32b TDI project :)
 
Ik loop al 2 jaar met het plan, een deel van de onderdelen zijn ook al ruim 2 jaar in huis...

Mei 2010: Audi80 kaalgeplukt voor de lengterichting-TDI delen




Ik dacht dat de motor ook zou passen, maar helaas... De bevestigingen voor de motorsteunen zijn verkeerd... Dus keuze tussen lassen of golfblok en origineel bevestigen, ik heb t laatste gekozen!

Alweer ruim een jaar heb ik een station staan in mooi monacoblauw, enkel deukje enzo, maarja... 1981 is alweer een tijdje terug :)

Zo vond ik de station op internets (leboncoin.fr)



Even later in de tuin, lekker op de gok gekocht en laten ophalen. Voor dat geld (transport incl!) vind je op MP nog haast geen slopert...



Alles zat er los in... scheelt demonteerwerk :D en alles blauw, leuk!



Staat m wel leuk dit :)



Toen kwam werk weer in de weg, en verhuizen, geen weekend vrij van mn vriendin ;) en de winter en ga zo maar door...

Nog eens een 1Y opgehaald, wat aan geklust en toen wisten we zeker dat je een 1900D blok in een 32b krijgt. De 1900D loopt wat knikkerend dus verstuivers moeten vervangen. Eigenlijk had ik meer zin om eindelijk het TDI-project weer te beginnen.
Met een maat van me gewoon naar de sloop gereden en een motor gehaald, helaas geen garantie of km-stand, maarja, wat moet je op marktplaats geloven? :)

Deze mag er dus weer uit!



Jammer van t werk, maar als iemand m wil kopen, PM gerust! Is helamaal klaar om in je Passat te lepelen, ff andere 130bar stuivertjes erin en hij zal weel lekker lopen!

TDI kaalgeplukt en audi 80 (donor ivm lengterichting) dynamo erop



En natuurlijk dat wat je gratis bij TDI krijgt...


Hier is nu alleen 12V en massa over :D

Alle audi80 delen op het gescoorde Golf blokje schroeven, waaronder het pannetje :)



Turbo etc (spelingsvrij, de audi had 170d erop staan!)


Als iemand trouwens kan vertellen hoe je dit armpje afstelt... Ik heb m met een klein beetje voorspanning erop, maar is dat goed? Gewoon beetje spanning dat ie dicht zit?

En niet veel later is het pakketje klaar voor inbouw!


Nog ff met een stapel oude waterslangen en klemmen beziggeweest om de warmtewisselaar erin te krijgen, de slangen voor passat/audi zijn niet meer te krijgen helaas...

There goes nothing!



Point of no return ;)



Hoorde klachten over schrapen met de originele uitlaat, van de ernstig lage Santana met deze pijp. Maar mijn blok is iets hoger, en de wagen ook. T valt me alles mee, niets meer aan doen!



Audi 80 zal hier geen scherm hebben gehad... Maar ik zal een klein stukje moeten slijpen om de LLK op de originele plek te krijgen, mooi werk, mast wel gewoon met orgi buizen en ophangbeugels!!



De 80 had ook stuurbekrachtiging, dus gelijk ook het stuurhuis gewisseld. Helaas geen stuurpen erbij, dan maar meten en beunen, waaronder het aanpassen van een originele stuurstang (rechts) zodat ie aangeschroefd kan worden op het blokje!



Morgen meer plaatjes, staan op mn tel, geen zin meer op erop te zetten :)

DÁ-BRT 12-08-2012 06:34

Ik heb die stuurstang ook aan moeten passen voor Arne toen ik daar de GTD in heb gelegd.












Tjaap 12-08-2012 09:29

gaaf project

Dokter D 12-08-2012 09:55

Gaaf project zo :thumbup:
Heb je bij de passat geen ruimte voor de radiateur om de intercooler te plaatsen?
Dan hoef je ook geen gaten te maken.

Zollie 13-08-2012 12:24

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Gaaf project zo :thumbup:
Heb je bij de passat geen ruimte voor de radiateur om de intercooler te plaatsen?
Dan hoef je ook geen gaten te maken.


Ik vind het wel sjiek om de originele 80 cooler te gebruiken met slangen. Hoef ik niets te kopen/knippen/plakken :)

En je slijpt alleen een loos stukje plaat weg, onder de balk.

Kabeltje van telefoon is even zoek helaas :) Vanavond nog wat plaatjes, en dan mag ik helaas zaterdag pas weer aan de slag, werk is weer begonnen :(

Zollie 13-08-2012 21:18

Draadjes uitgepakt...



Beetje snoeien en weer begonnen met terug inpakken :)



Simpel beugeltje gemaakt voor het gaspotje, te monteren aan een M8 bout van de rembekrachtiger. Op de plaatjes nog even vastgebonden, maar heb het pedaal al afgeslepen en wil m ergens laten afdraaien naar 6mm en schroefdraad op het bovenste deel. Dan kan t haakje erover en zit t knap!






Radiateurkap een beetje uitgeslepen, anders kon t waterpomptandwiel er niet tussen



Tankje stuurbekrachtiging moet nog een beugeltje bij. En draadboompje gemaakt naar dynamo/startmotor. Inclusief W-signaal!



Waterbak in verse strijkkit gezet. 32b lekt vaak in deze omgeving... Ook de doorvoer voor kabel van sluitmechanisme motorkap voorzien van vers rubbertje en klodder strijkkit!


(let niet op t beunbeugeltje voor expansievat ;))

Links TDI, rechts TD. Verschil in diameter en nog een afstand te overbruggen. Wie kan dit aan huis maken? Dus de TD pijp verlengen tot de voorpijp? Bert, had jij dit ook bij de passat van Arne??




Zaterdag mag ik weer klussen, dan weer update!!

Mk1driver 14-08-2012 17:04

Leuk project Zollie :thumbup:

joostvw 14-08-2012 17:16

Lekker bezig :thumbup:

M v D 15-08-2012 22:27

Gaaf! Erg leuk project. :) Kan het waarderen dat je iig. probeert om niet teveel te 'verprutsen' aan de 32B, zodat het allemaal ori is/lijkt. En, ook altijd interessant om te weten/zien/lezen waar je dan allemaal toch weer effe tegen aan loopt. Je verwacht het soms niet, want de motorruimtes lijken in de basis zo veel op elkaar.
Wat voor versnellingsbak heb je erin? Een lange 1800 32B bak of de bak van die Audi?

Audi1981 15-08-2012 22:56

Die voorpijp blijft een nekkenbreker als je gaat verlagen, vraag maar aan GJ die mijn Audi GTD overnam :D
Ziet er hier allemaal goed uit trouwens :thumbup:

Zollie 15-08-2012 23:26

Ik gebruik inderdaad een 2N bak van een 1800 32b motor! Voor de TDI bak zou je toch veel moeten aanpassen weer. Zat even te kijken, maar de 2N bak is toch over het geheel een stuk korter dan een TDI bak uit een golf bijvoorbeeld. Nouja, hij wordt ook niet ingezet om 170 te rijden gelukkig :)

De voorpijp lijkt nu netjes uit te komen, en de auto ligt al op gewenste hoogte, iets lager dan origineel. Gaat dus niet schrapen denk ik. Wat wel een leuke wordt is de intercooler, die komt ongeveer even laag, maar wel direct onder de neus dus... We zullen zien!

Gertjan 16-08-2012 11:42

Die downpipe komt nu wat mooier uit omdat zo'n TDI blok hoger is he :)
Vandaar dat ie in de Santana idd af en toe de grond raakte :D
Wij hebben voor de Santana toen ook een stukje op maat moeten maken, maar wij hadden gewoon een brug en een lasapparaat tot onze beschikking.

Zollie 16-08-2012 13:41

Ja, ligt inderdaad wat hoger, ik ga er in elk geval niets aan doen, lijkt me al genoeg gedoe om de middendemper te verlengen naar de voorpijp... Kennis met brug&las zit op uur rijden, moet eens iemand vinden die dat aan huis kan doen, zitten hier liefhebbers die zoiets voor een kop koffie en wat vergoeding ondernemen?? :D

Zollie 17-08-2012 13:08

In een vrij uurtje vanmorgen even de verlaten (bijna-weekend) werkplaats op het werk opgezocht en een draadje getapt in het gaspedaal. Kan ik mooi het touwtje van het gaspotje bevestigen! Gewoon een M6 boutje nemen waarbij op de eerst 5mm geen draad zit, contramoertje, afzagen, klaar!




als oplossing voor dit:


bprijs 19-08-2012 09:46

Leuk project dit, ik vind het altijd leuk om te zien dat iemand een andere motor in zijn auto zet.
En dan vooral een motor die er origineel niet in heeft gezeten.
Zal een lekkere cruizer worden straks.
Ga vooral door met posten van foto's, erg leuk om naar te kijken!

Zollie 20-08-2012 14:49

Gaspedaal zit!


Nu nog noodoplossing met beugeltje (komt van stoelversteller :)) Wil nog ander beugeltje maken!

Audi 80 luchtfilterhuis past!



IC en buizen ook



Moest wel een beetje bijslijpen maarja... :D


Staat nu vers in de unterbodenschutz!

Ook de stuurbekrachtiging zit nu goed op de plek, de aangepaste stuurstang past goed!
Helaas niet veel meer gedaan dit weekend, tijd is weer schaars zo na de vakantie :(

M v D 21-08-2012 10:04

Goed bezig! Wordt een B2 die als een B5 gaat rijden.:P :)

Zollie 22-08-2012 06:59

B4 ;)

Gister nog even snel het gaspedaal een update gegeven, zat met een schroefje vast, maar liep niet 100% soepel...

Nu schroef vervangen door gaskabeldingetje van een gewone dieselpomp!






Nu goed te zien dat zo'n beugeltje van een stoelversteller soms goed van pas komt! Gelukkig is dat een gebrek van mij, nooit dingen weggooien :D

GJ007 24-08-2012 17:05

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Die voorpijp blijft een nekkenbreker als je gaat verlagen, vraag maar aan GJ die mijn Audi GTD overnam :D
Ziet er hier allemaal goed uit trouwens :thumbup:


:thumbup:

klopt wel!

mooiste oplossing zou zijn, inkorten en flexibel stuk er weer bij tussen ofzo, kan die ook wat klappen opvangen.

Larsv5 24-08-2012 18:27

Super project dit.... :thumbup:

Dokter D 24-08-2012 19:21

Iets weggooien staat mij vaak ook erg tegen.
Onderdelen die ik op mijn manier nooit meer hoefde te gebruiken hebben me al regelmatig "gered".

Gertjan 25-08-2012 20:41

Bij het verhuizen van de ene sleutelplek naar de andere heb ik ook eens even grote opruiming gehouden, en nou, dat heb ik geweten ook :redface:
Kom regelmatig nog dingen tegen dat ik dacht, shit ja, dat hád ik liggen :D

Zollie 28-08-2012 14:12

Gisteren weer dagje mezelf vermaakt! Vooral interieurdingetjes aangepakt, niet echt plaatjes van... Komt wel als t af is ;)

Maar er moest nog een kabelboom ergens doorheen..



Voor een set originele elektrische ramen! Allemaal werkend :D



LLK hangt, scherm ook weer op de plek gezet met verse strijkkit!






Hier heb ik nog een vraagje. Het potje aangestuurd door de N75, dus waar de rode slang heengaat. Hoeveel 'voorspanning' moet daarop staan? Ik kan m nu vrij makkelijk met mn vingers opendrukken, maar op een andere turbo die hier ligt gaat dat zwaarder. Is hier een soort richtlijn voor?
Ik heb dit potje er zelf op gezet, en moest eraan verstellen, een originele afstelling is er bij deze dus nooit geweest...

Gertjan 30-08-2012 09:51

Dit is gewoon een wastegate turbo toch, geen VNT turbo?
Dan zou ik dat potje gewoon lekker niet aansluiten, en de wastegate gewoon de boel laten regelen.
Turbodrukmetertje installeren om de boel in de gaten te houden en klaar is Zoltan :)

Zollie 30-08-2012 11:09

Niet aansluiten? Geen idee of t wastegate is, vast wel? Is gewoon een turbo van een golf3 TDI. Dat je de N18 moet weglaten lees je overal. Maar de N75 weglaten en dit potje ook... Waarom? Het is geen VNT inderdaad, een simpele Gerrit :)

Gisteravond even wezen webwinkelen:
*OBD2 female stekker, aan de ECU aansluiten
*OBD2 kabel en software
*Dempingsmatten voor motorkap en bodem, de originele dieselmat past niet meer ivm hoogte blok
*Adaptorstukje om nog een temperatuursensor in mn waterslang te planten. omdat ik de TDI boom naast mn gewone dieselboom heb :)

hopelijk stekkertje OBD en stekkertjes voor in 68pins stekker gauw binnen, dan kan de kabelboom afgemaakt!

Gertjan 30-08-2012 12:10

Voor zover mijn beperkte td en tdi kennis gaat, gebruik je de N75 klep alleen bij VNT turbo's om de variabele schoepen te regelen.
Op een gewone wastegate Gerrit heb je die rommel dus helemaal niet nodig.
Maar ik kan er ook volledig naast zitten hoor :D

M v D 30-08-2012 16:28

Interessant potje idd.. Is het niet zo dat dit potje misschien de variabele schoepen bediend?? En dus wél moet werken om snel opspoelen van de turbo te creeéren? M.a.w: bij weinig turbodruk zet ie de schoepen zó dat de rotor makkelijk op kan spoelen, bij hogere druk zet ie ze dan zodanig dat het toerental van de rotor zo hoog mogelijk kan worden. Weet niet zeker, tis maar een gedachtengang van mij hier. :P
Wat ik wel weet is dat bij 'computergestuurde' TDI's dit N75 potje voor heel wat ellende kan zorgen, waarbij die motoren in de noodloop gaan draaien enzo. Maar ja, vreemde combinatie: 32B én noodloop...

Zollie 30-08-2012 16:41

Euh, dit is een computergestuurde TDI. Dit ding zit aan de N75 en drukt de klep open die je ziet als je de turbinezijde van de turbo in kijkt. Is het dan niet gewoon de waste-gate?

M v D 30-08-2012 22:16

Ja, haha, ja idd... :P Maar, wat ik ongeveer weet, de vroegere TDI's hebben toch minder of geen electronica aan de turbo? Dat bedoelde ik eigenlijk. Maar tsja, misschien is het dan tóch de accumulator, die de wastegate bediend.

Dokter D 31-08-2012 06:36

Afblijven! :D

Zollie 31-08-2012 06:54

Quote:
Originally Posted by Dokter D
Afblijven! :D


Maar hoe 'strak' moet dat ding in ontspannen toestand staan? :D

Zollie 06-09-2012 22:24

Zal morgen weer eens wat plaatjes maken en posten :)

Heb net de draadboom zo goed als af, helemaal ingetaped! Alleen nog de stekkers door het schutbord proppen, hopen dat t past eigenlijk... :)

Weer wat klemmetjes en schroefjes bij de dealer gescoord, 10,56 voor een zak vol rommel, heerlijk winkelen is dat!

Ook op aanraden van meneer VW bij de lokale onderdelenhandel een nieuwe N75 gekocht. Die van VW zijn best duur. Bestelnummer voor gewone onderdelenboer is 7.21895.55.0 en kost 34,30 ex de btw! goed te doen dus. Het ding zit gewoon in een Pierburg doosje, dus ik vertrouw t prima

Morgen weer meer! hopelijk :D

Audi1981 06-09-2012 23:22

N75 regelt je turbodruk wel degelijk, de ecu geeft hem een bepaalde aansturing van 0 tot 100% duty cycle, geeft een klein beetje een zaagtandverloop aan je laaddruk, maar t werkt ;)

Zollie 07-09-2012 06:18

Quote:
Originally Posted by Audi1981
N75 regelt je turbodruk wel degelijk, de ecu geeft hem een bepaalde aansturing van 0 tot 100% duty cycle, geeft een klein beetje een zaagtandverloop aan je laaddruk, maar t werkt ;)


Ja ok, maar de N75 laat de lucht alleen welles of nietes door. Er zit verder geen smoring of wat dan ook in toch..

Zollie 08-09-2012 21:05

Heb met de fietspomp de klep net zo afgesteld als de andere turbo die ik heb. Dus heb er wel vertrouwen in :)

Ook nog ff wat zooi opengehaald in mn daily passat, lichten waren stuk... Als je je trouwens afvraagt wat je moet doen als je oude wagen geen intervalstand op de ruitenwissers heeft...
Dit witte pieletje eruit halen, opgelost!



En hier waarom mn licht stuk was... Het witte ding zit in je grootlichtschakelaar van je stuurhendels. De rechter is een beetje gesmolten, het koperen bruggetje maakte geen contact meer!



EGR afgedopt met originele VW plaatjes, kost iets van 14 euro bij elkaar, prima!



Dat bestellen bij VW is heerlijk, allemaal nieuw stom klein spul!
Klemmetje voor de stang die de motorkap omhoog houdt



klemmetjes voor de kabel van de motorkap



Nieuwe N75 op de plek



Extra plek nodig voor watersensor ivm oude kabelboom en TDI kabelboom naast elkaar


Verdwijnt mooi onder de afdekplaat, wat een foeilelijk ding :)

Beetje demping onder het tapijt vernieuwd



TDI kabelboom klaar voor inbouw



Oh, als je dacht dat het bloemetjesplafond in mn andere passat hoerig was...



Laatst mooi embleempje gekocht, een D, LD en GLD gekocht voor samen 12 euro, nieuw :D



Gezellige sticker :)



Tapijt erin! En console, voor de knoppen van de elektrische ramen!





Hier moet ik de ECU ergens wegproppen



Aarde en 12V+ bij de zekeringkast



En netjes door het rubber waar ook je kachelkabel door gaat, gat was precies goed voor de stekkers!



En zo wordt het nog eens wat!!



Maandag weer klusdag! :D

Audi1981 08-09-2012 22:07

Gele boom :screwy:
:D :D :D

De Pul 08-09-2012 22:20

haha zoltan,die gele kabelboom idd:shake::D
alles hartstikke netjes,behalve die boom;).

Zollie 09-09-2012 00:21

Als het goed is blijft die kap lekker dicht tijdens gebruik! :D

Maar de originele boom van de audi was ook geel, en daarbij zal t me jeuken welke kleur hij is, als ie straks rijdt ben ik zo blij als een kind, de kleur van t tape is dan niets om me zorgen om te maken!

Kap dichthouden, en met je station uit 1981 mensen verbaasde blikken bezorgen als je gas geeft, dat is een beetje de doelstelling ;)

M v D 09-09-2012 09:31

Niks dan lof! :D Ik weet wat je zelfs al tegenkomt als je een '91-er Golf2 GTD motor netjes en functioneel in een (benzine) 32B wilt bouwen, dus dit is nóg effe andere koek!
Straks nog even een testbank-run voor een chip op maat zeker? Hehe, 1000kg met 400+ Nm...

Gertjan 09-09-2012 12:10

Ik vind dat je heel goed bezig ben :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 07:24.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.