![]() |
|
|
Goed dit is wat ik eigenlijk tot een paar week geleden heb gedaan aan de auto.
Toen toch uiteindelijk de knoop maar doorgehakt en besloten om hem toch om te keuren naar diesel. Het 1500 blok was ik zo kwijt en ik had nog 2 1600 diesels liggen. Ik ben nu bezig met de 1600 diesel en de automaatbak van de 1500JB motor aan het klaar maken. Het eerste gedeelte van de gecoate stalen delen is terug. In een mengeling van zilvergrijs en wit parelmoer. Het lijkt tenminste zo. De delen zijn ge zink fosfateerd. ![]() ![]() De achteras en andere stalen ophangingsdelen kan ik eerstdaags ophalen. Pas na het omkeuren bouw ik de VR6 ophanging weer terug. Dus veel delen zijn dubbel gecoat. Zoals de aangepaste draagarmen, versmalde achteras en dat soort dingen. Ik heb alle boutjes, moertjes en slijt delen nieuw gekocht bij de dealer/auto onderdelen boer. Wil het wel goed doen. Ik heb de powerflex bussen even in de gecoate draagarmen gezet. ![]() ![]() |
Wat ga je nu eigenlijk inbouwen uiteindelijk?
|
De Mechanische TDI motor was ook al redelijk ver klaar. Maar toen ik als een van de laatste dingen de verstuivers wou vervangen door een nieuw geprepareerd setje en toen wou de verstuiver van de 4e cilinder er niet uit. Met als resultaat dat de cilinderkop er af kon.
Bert zou Bert niet zijn als hij dan direct de kop kaal zou maken en dan de poorten zou flowen, klepgeleiding vervangen en nieuwe klepseals plaatsen. Nog nieuwe kleppen zoeken en inslijpen op de klepzittingen. Dan een paar sterkere klepveren erop om meer toeren te kunnen draaien. (6000 a 6500) De kleur van de motor is nog in de stelling van de Caddy, maar de stalen delen krijgen dezelfde kleur als de overige stalen delen (wit/grijs) Als basis heb ik een 1997 AHU TDI motor met 128 dkm gepakt. Deze motor heb ik ontdaan van alle overbodige componenten voor een mechanische direct ingespoten zelf ontbrander. De wijzigingen voor de brandstofpomp van de AAZ zullen blijven bij de volgende dingen:
Ik heb de 1900 IDI pomp naast de pomp van de DI gelegd en gekeken wat de noemens waardige optische verschillen zijn. Ik heb er zo één gevonden aan de achterzijde van de pomp: ![]() De buisjes (persklephouders) waar de brandstof leidingen aan vast zitten zijn verschillend van lengte: ![]() ![]() Die van de DI steken 30mm uit en die van de IDI 40mm. Dit houdt in dat als ik de brandstof leidingen van de tdi wil gaan gebruiken de aansluiting voor verstuiver 10mm te ver richting bakzijde zit. Het plaatsen van de IDI leidingen is niet mogelijk omdat de verstuivers van de IDI minder hoog zijn dan de DI verstuivers. Plus dat de verstuiver van cilinder 3 de sensor heeft voor de lifthoogte. Dus de busjes van de DI pomp ga ik monteren in de IDI pomp. De neus stukken van de IDI pomp en de DI pomp zijn gelijk. Dus ik kan de steunen van de TDI gebruiken. ![]() ![]() Het probleem dat ik tegen ben gekomen is het volgende. De as van de DI pomp is dikker dan de as van de IDI pomp waardoor ik dus een poelie van een IDI moet plaatsen. Ik had nog een poelie liggen van een 1600 diesel, maar die heeft de verkeerde offset waardoor de distributie riem niet gaat passen. ![]() Ik kon weer een pomp van een AAZ kopen voor weinig en dit keer met poelie. Nu kan je het verschil zien tussen de poelie van de 1600 IDI (LINKS) en de 1900 IDI (RECHTS) ![]() Nu zijn de poelies wel mooi uitgelijnt. Dus dames en heren alleen een 1900 AAZ poelie past op een AAZ pomp.. ;) ![]() Een paar brandstof leidingen....... ![]() |
Ik had de pomp van de TDI al uit elkaar genomen en nu ook een foto gemaakt.
![]() De pomp is zover klaar voor de daily, alleen nog de LDA pin en bovenste gedeelte van de pomp vervangen door die van de 1600 en de rest laat ik zo. Ik ben begonnen aan de in en uitlaat spruitstuk en aan de turbo. Probeersel: G60 spruitstuk erop. ![]() ![]() Maar toen vond ik een spruitstuk van een Golf 1 GTI (DX) en die heeft nog langere inlaat buizen en de collector is groter als die van de G60. Plus de inlaat opening zit aan de andere zijde. Zelfs het stuk waar je de inlaat slang van de g60 op aansluit is pas op de DX spruitstuk. Dus nu alleen de bypass klep blokkeren en dit stukkie is zover klaar. ![]() Aangezien ik de grote KKK K24 turbo op de daily wil plaatsen voor een economisch verbruik. Moet ik wat aanpassingen doen om alles te monteren. Om deze turbo op een uitlaat spruitstuk van een 1600 TD in combinatie met de inlaat van de 1.8 GTI motor te kunnen gaan gebruiken moet ik het uitlaat spruitstuk en de turbo op de kop monteren. Dat is het probleem niet, dan maak ik gewoon een andere olie aanvoer leiding (moest ik toch al doen) ![]() Wel moet ik nog iets weghalen op de flenzen zodat de inlaat er bij langs past. ![]() De lucht uitlaat zijde op de turbo schelp zat aan de verkeerde kant dus die maar eens omgedraaid. Maar kan het voor de rest nog kwaad dat de turbo op de kop zit? Lijkt me niet want ik kan gewoon het gedeelte waar de leidingen in zitten ook 180 graden draaien zodat de aanvoer en retour opening ook weer op de goede plek komen te zitten. ![]() ![]() Zo ff omdraaien: ![]() Morgen avond het spruitstuk maar eens verder aanpassen en de leidingen pas gaan maken. Ik heb de krukas, nokkenas en oliepomp keringen vervangen. Ook nog de distributieriem geplaatst. De pomp zit erop alleen nog de persklephouders vervangen door die van de tdi. (het wachten is op de keerringetjes.) De nieuwe achterplaat waar ik de type 1 motorsteun aan vast heb gemaakt zodat de achterplaat niet kan gaan trillen of in de riem kan gaan snijden. ![]() Ik heb de pomp timing op 0.91mm gezet. Ze geven aan voor de AAZ pomp 0.80. Maar ik wil proberen hoe en wat als hij wat vroeger staat. ![]() Ik vond het wel leuk om de afdekkap van de tdi te behouden. Ik moest wel een paar stukjes weg snijden omdat de pom iets hoger is. ![]() ![]() Nu nog de waterpomp en de thermostaat vervangen. Dan kan de dynamo steun er weer op en de dynamo zelf. Dan de nieuwe multiriem erop. Hmmmm mega dip. Had mijn originele verstuivers verkocht en ik dacht kom die wip ik er even uit. Drie stuks gingen er inderdaad heel gemakkelijk uit alleen cilinder 4 niet die zat echt vast. Zelfs met super Beek power :D kwam hij niet los. :-\ Uiteindelijk de verstuiver maar laten overleiden. Er was behoorlijk wat rotzooi in de kop gevallen dat ik maar heb besloten om de kop eraf te pakken. :'( Goed het resultaat van de vervuiling is zichtbaar: ![]() ![]() Na de volgende foto snap je waarschijnlijk wel waarom ik hem eraf heb gepakt..... ![]() Bert zou bert niet zijn als hij dan direct verder gaat: Kop nu dus maar helemaal uit elkaar halen, direct de kleppen en de klepgeleiding cpntroleren en klepseals vervangen. ![]() ![]() ![]() De hydrolische klepstoters zien er mooi uit en de cilinderkop is niet gescheurd. De cilinderkop kaal gemaakt. Nu alleen nog de klepseals eruit. Vervolgens de inlaat en uitlaat spruitstuk even poorten op de openingen in de dieselkop. Dan de in en uitlaat kanalen flowen en dan kan hij gesodablast worden. Dan de klepgeleiding vervangen en dan kan hij weer in elkaar. ![]() ![]() |
Quote:
Er komt een mechanische TDI in. Met naast een turbo ook een Lysholm compressor met variabele overbrenging. |
Ligt het nu aan mij, of zijn er echt geen foto's zichtbaar in dit topic?
|
ik denk dat het dan aan jou ligt aangezien ik wel foto's te zien krijg :)
|
Quote:
Je bent niet de enige, die geen foto's ziet :( |
Heb net stress met mijn pc gehad.
Weet niet of het er iets mee te maken had, maar heb de biosbatterij er even uit gehad en alles opnieuw opgestart en nu heb ik wel foto's (die biosbatterij heeft trouwens niks met het fotoprobleem te maken!!, dat opnieuw opstarten misschien wel) |
Foto's zijn nu wel (weer) zichtbaar. Leuke reportage ;)
|
Hmmm ik denk dat ik even de links naar de foto's opnieuw moet plaatsen, ze staan nog op mijn site, ik heb alleen een beetje de programmatuur veranderd.
|
Goed bezig Bert!
Mijn bak zit er ook weer in, kom ZSM je takel terugbrengen! |
Mooi dat de polo weer ok is. Kan je me mooi mee helpen met de remote control ;D
|
ok is ie nog niet, blijkt dat mijn benzine-pomp niet genoeg druk levert voor het 3f blok...
maar ook dat komt wel goed! |
Hallo Bert! :)
Dit ziet er ook allemaal goed uit bij jouw,ook geen half werk.. :woowoo: Ben wel heel benieuwd als hij klaar is hoe het er allemaal uit ziet,zal wel petje af zijn. Je hebt nog wel wat werk aan de motor,maar dat komt wel goed. :rolleyes: Veel succes nog,en blijven posten natuurlijk!! ;) |
Net de links naar de eerste foto's weer klaar gemaakt.
In de tussentijd weer een andere daily gekocht (op een of andere manier houden de dailies het niet lang bij mij vol.... ;) ) Het is een dieseltje, ik heb de gehele ophanging, stuur inrichting en het remsysteem (16v) geheel vervangen door nieuwe of gereviceerde onderdelen. Paar nieuwe banden eronder, schokkers en veerpoot lagers vervangen. Paar Corrado stoelen erin. Als het mee zit kan ik de G60 automaat van de Jetta ruilen tegen de schakelbak van Richard. Dan kan de aangepaste turbodiesel in de golf. Dan nog de uitlaat vervangen door 2.5" RVS en dan heb ik eindelijk een degelijke daily. Dan komt de Jetta weer aan de beurt. ![]() |
je mag de schakelbak ruilen tegen de lupo onderdeeltjes..;)
|
All times are GMT +1. The time now is 02:04. |