Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Ruben's GTI 16V Project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=18142)

GuustKonings 07-05-2007 11:15

Hey, dat is een mooie oplossing, bedankt alvast voor de tip... ene foto's wegzetten van het resultaat ej.

Moroder 07-05-2007 18:11

Quote:
Originally Posted by RubenD
Klopt voor het voorwiel aan de bestuurderskant onder de plek waar normaal de accu zit. Even wat draadeindjes aan de kokkerbalk lassen en dan hangt hij daar perfect. Enig is natuurlijk wel dat ik mijn binnenscherm moet demonteren voor vullen. Maargoed tis in ieder geval APK waardig!

Hee Ruben. Ziet er mooi uit wat je er allemaal van maakt en wil maken :).
Maar waarom niet een flexibele buis opscharrelen zodat je je vaatje toch normaal kan vullen? Tis met een stuk waterslang al opgelost, mits je een beetje creatief bent :).

RubenD 07-05-2007 18:56

Zoiets wil ik ook zeker gaan maken, word me anders teveel werk. Maar ik heb straks wel weer een binnenscherm erin. Dus kan alsnog moeilijk worden.

Maar kan me er nu wel helemaal kapot op denken maar eerst zal het binnenscherm er weer netjes in moeten. Dan weet ik pas echt hoe ik wegkom met de ruimte en wat dan de mooiste oplossing is!

RubenD 18-05-2007 20:28

Update: 18 mei 2007

Zo, afgelopen donderdag mijn laskap binnen gekregen. De buurman kwam hem brengen :D Er was niemand thuis, vandaar. Ik heb nog geen tijd gehad om hem te testen, hoop dat hij goed bevalt!

Hij zou automatisch moeten omschakelen als ik begin te lassen.

Verder woensdag en vandaag na het werk bezig geweest met de luchtfilterbox, het einde is in zicht.

Even een "uitgeklapt overzicht" helemaal links is de bodemplaat, met de bodem naar boven (voor de foto). In die 2 gaatjes komen dus draadeinden voor de bevestiging aan het binnenscherm van de auto.

De 2 aansluiting zijn eraan gelast. De aanzuigbuis is ook dicht gelast (diameter was eerst te groot, stuk er tussenuit geslepen en dicht gelast). Deze is ook op lengte gesneden.

De bovenkant is nu ook passend gemaakt, zodat ik strak in een keer de luchtweger kan monteren. De bovenplaat zit nu op de originele bovenplaat bevestigd, zodat de moertjes op de juist plaats vast gelast kunnen worden. Ik kan straks namelijk de moertjes niet meer vasthouden.

Het enige wat nog moet gebeuren is het vastlassen van de moertjes en de 2 draadeindjes in de bodem. Ook moet ik nog even kijken of er nu wel of niet een vacuum leiding op de luchtfilterbox aangesloten moet worden. Er zit namelijk wel zo'n aansluiting op de luchtfilterbox boven plaat. Dit is ook wel te zien op deze foto (tussen het onderste en middelste boutje zit de aansluiting):

GuustKonings 18-05-2007 22:12

Goed bezig! En zo'n automatische kap is ideaal, heb ik ook en bevalt goed.

RubenD 24-05-2007 16:28

Zo, vandaag 2 pakjes uitgepakt.

D'r zat een wielkastlijst en 2 achterschermlijstjes in het ene pakje. In het andere pakje zat een zekeringkast. Hopelijk zijn alle elektrische storingen hiermee opgelost. Dit kan ik nog even niet testen. Eerst moet het laswerk af zijn.

Toenstraks ook nog even bij het werk langs gegaan en even wat laten lassen voor de luchtfilterbox. Weer een stapje verder!

Het gat moet nog verder uitgeslepen worden, als dat gebeurd is kan de las nog even netjes afgevloeid worden aan de binnenkant. Ook moet ik er nog even wat zuur opsmeren...

GuustKonings 24-05-2007 17:11

Gaat helemaal goed komen. Ik zal proberen vanvond nog wat foto's te maken van het chassis waar de zekeringskast zit, of er ergens gaten zitten voor je kabeldoorvoer, maar ben bang van niet.

RubenD 24-05-2007 18:02

Zou mooi zijn, zag ergens op het internet wel foto's maar waren allemaal van die afdekdoppen. Anders is het heel simpe en zal ik een gaatje moeten maken...

GuustKonings 24-05-2007 18:27

nu je het zegt, denk dat er idd wel gaten zitten. Hoop vanavond nog te kunnen kijken, maar denk dat het zaterdag gaat worden.

RubenD 24-05-2007 20:52

Na het wegslijpen van de accubak bleef er een behoorlijk gat over. Dit kan al bijna dichtgelast worden. De eerste stap was het opmaat maken van de onderste plaat. Dit is zo goed als klaar.

De kokerbalk was aan de bakzijde helaas niet kaarsrecht. Er zat een beetje een holling in. Dit moet dus recht gemaakt worden. Klein strookje metaal gepakt. Ruw afgetekend, uitgeslepen en vervolgens bijvijlen maar!

Vervolgens lassen maar, eerst op een punt vastgehecht en daarna rustig verder. Op het eind alle punten "verbinden" zodat er 1 las ontstaat. Ik denk alleen dat het de amperé knop 1 stand omhoog moet. Maar het gaat me redelijk af. Heb hiervoor eigenlijk nooit gelast...

Het is alleen wel vervelend dat door de licht golf die er in de dorpel zit (stevigheid) dat ik niet zo even met de slijptol de las kan gladslijpen. Dit moet dus met de vijl denk ik.

RubenD 02-06-2007 20:06

Vrijdag en vandaag nog weer bezig geweest met de auto.

De plaat helemaal op maat gemaakt en rondom vast gehecht. Volgende stap was het aflassen boven en onderaan. Dan kan de plaat niet meer zoveel "werken".

Vervolgens aan de binnenzijde van de kokerbalk de plat afgeslepenen vast gelast.

Foto's:

Lassen maar!

Vervolgens de las glad slijpen en controleren of de las echt goed is.

Oefening baad kunst:

Zo staat de auto er nu bij:

Dat is het grootste stuk wat er nog in moet, paar kleine stukjes hier en daar en dan is het af :woowoo:

Vento Vice 02-06-2007 20:31

Zoveel moeite?!

Dat je zoveel moeite in zo'n oud kreng stopt.....

Nee, ff serieus: JIJ BENT ÈCHT GOED BEZIG!!! Complimenten voor je skills!

Greetz Vento Vice :)

Erik 03-06-2007 16:24

oefening baart kunst, en je bent goed bezig met oefenen ;)

RubenD 10-06-2007 23:44

Laswerk bijna klaar

Vrijdag en zondag weer lekker bezig geweest met de auto,

Het kartonnen malletje overgezet op een stuk staal.

En dan begint het bijvijl, slijp werk. Steeds en beetje aanpassen en dan weer controleren. De naden zo strak mogelijk houden is belangrijk.

Als het helemaal past krijg je uiteindelijk dit, helaas was het materiaal niet overal even goed schoon dus ging het lassen niet altijd even lekker. En ja de ervaring moet ook nog steeds opgedaan worden.

Het binnenscherm moet er ook weer in dus ik het maar een boutje ingelast in de wielkas. Normaal zit daar een kunststof busje (onder het ruitenvloeistof reservoir). Dit is nu dus ook strak.

Aangezien het reservoir dus weg is moet er ergens anders wel weer eentje terug komen.

Die komt dus op de kokerbalk!

Hier zie je de linkse bevestiging.

Voor het vullen ga ik op iets doen met een vulspuit of ik zal wat anders moeten bedenken. Ik maak echter wel gebruik van een binnenscherm. Ik zit er over te denken om daar een luikje in te maken. En dan aan de rechterzijde het moertje los te halen zodat ik de boel kan de monteren en dan met een trechter in de weer. Zo vaak zal ik het toch niet gebruiken. En het moet voor de APK werken.

De aangepaste steun, ik kan het tankje immers niet optillen en zo eruit schuiven. Vandaar dat ik dit plaatje erop gelast heb:

En dan krijg je dus iets zoals dit:

De auto kan ik dus al bijna weer in elkaar zetten. Testen of alles werkt, zekeringkast/contactblokje vervangen. Daarna kan de accu definitief verplaatst worden!

Daarna verder met de andere plannen.

Melvin 11-06-2007 06:52

goed bezig, maar niet als commentaar ofzo hoor, maar als je die las op de laatste foto afslijpt hou je toch niks meer over of wel? Met andere woorden, heeft het wel door en door gehecht of ligt de las er op?

GuustKonings 11-06-2007 06:55

Gaat helemaal goedkomen zie ik wel!

RubenD 11-06-2007 11:11

Die las op de laatste foto lijkt inderdaad nergens naar. Ik hield de toorst vrij schuin, dit geeft al probleem voor de "poel". En het metaal was toch niet helemaal schoon. Aan de binnenzijde is de las al helemaal volledig dicht. Maar deze zijde wilde ik ook netjes aflassen. Van het weekend probeer ik het nog een keer!

GuustKonings 11-06-2007 11:15

Alles kan niet in 1x goed gaan, weet er alles van, anders rest de optie vertinnen nog ej.

Pedaalemmer 11-06-2007 11:29

Netje hoor, ben benieuwd hoe het tankje erbij komt te hangen.

RubenD 12-06-2007 18:02

Zo, perongelijk een foto 2 keer gepost ipv een andere foto, namelijk die van de tankhouder!

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RZZUQFBC.jpg

Heb de update al aangepast.

RubenD 24-06-2007 15:36

Sinds een week vakantie, aankomende week ook nog. Daarna nog een week terug naar school voor het laatste tentamen van dit jaar (Mechanica herkansing) en dan kan ik daarna weer verder.

Om aan de auto te kunnen is er geld nodig. Ik werk nu fulltime in de Technische Dienst bij Bouwhuis-Enthoven. Erg leuk en gevarieerd werk. Maar als ik een dag erop heb zitten dan heb ik niet altijd even veel zin om nog wat te doen.

2 weken geleden ben ik bij Martinus83 langs geweest. Daar heb ik enkele onderdelen opgehaald:
- Middendemper
- Bovenste distributieriemkap
- Injectorleidingen + injectoren (laatste kreeg ik er zo bij!)

Van de injectorleidingen weet ik alleen niet zeker of ze echt passen. Ze zijn van een PL en moeten op een KR.

Afgelopen week ook nog bij Domi langs geweest en daar een reserve ACD versnelingsbak opgehaald.

Als iemand nog een 2Y versnellingsbak zoekt, ik heb er nu dus eentje te koop (deze had ik als reservebak liggen maar is nu dus overbodig geworden).

Deze week ben ik bezig geweest met de laatste hand leggen aan het laswerk en de RVS luchtfilterbox, die laatste is binnenkort zeker af. Wel fijn dat ik nu full-time werk. Kan ik dat allemaal wat makkelijker regelen!

De montagepunten van het binnenscherm waren niet allemaal lekker. Dat zijn die stukjes kunststof die in de vierkante gaatjes in het binnenscherm zitten. Eentje daarvan moest wel weg vanwege het "cleanen" de ander ging "vanzelf" weg :(

Ja, een Golf kan dus wel aardig rot zijn. Gelukkig heb ik een lasapparaat! Ik heb het gat uitgefreest en met papier een modelletje gemaakt, daarna uit metaal namaken en lassen maar.

Ik heb er een draadeindje opgelast. Op deze manier zit er geen gat meer in het scherm waar vocht door kan komen. Let niet op het spuitwerk. Wilde het enkel beschermen tegen roest!

Verder ben ik bezig geweest met verwijderen van het steuntje van het KVS expansiereservoir. Zodat ik een ronde kan plaatsen. Dan past het allemaal met mijn veerpoortbrug:

Ik ben er alleen niet echt tevreden over. Normaal zit het steuntje met draadeinden bevestigd. Ik denk dat ik het steuntje maar vastlas aan de veerpoot. Dan sluit het goed aan. Dat is nu namelijk helemaal niet zo.

Verder heb ik ook nog het steuntje voor het ruitensproeier reservoir gespoten. Netjes glimmend zwart:

De RVS luchtfilterbox, hij is bijna af. Helaas was de bovenkant krom getrokken. Deze ga ik opnieuw maken. Eerst de gaatjes boren, moertjes vasthechten en daarna pas het grote gat voor de luchweger maken. De laatste 2 stappen had ik andersom gedaan. Hierdoor werd het materiaal te warm.

Als dat gebeurd is kan de luchtfilterbox verder gehecht worden en tenslotte dichttapen en afvloeien maar. Wat is het toch handig als je een bult professionele lassers op het werk hebt rondlopen!

Hij is nu voor 80% af. Om de bovenzijde perfect te maken heb ik de luchtweger maar gedemonteerd. Die was behoorlijk vies en ingevreten. Ik ben benieuwd of ik die nog een beetje netjes kan krijgen. Alle vettigheid heb ik er in ieder geval vanaf kunnen krijgen!

De luchtfilterbox past in ieder geval wel mooi, het meetwerk wat ik gedaan heb klopt dus goed!

De bovenkanten van de zijdelen zijn helaas niet helemaal in lijn. Dit moet ik dus gaan aanpassen:

Tot slot ben ik gisteren bij VW-Ronald langs geweest. Hij heeft via zijn werk kabels voor mij geregeld. Die zijn perfect. Deze ga gebruik ik om de + en - kabels te vervangen. De accu komt namelijk achterin. Een dikke kabel is dus vereist. Voor de + kabel van accu naar startmotor ga ik een 35 mm2 kabel gebruiken. Daarnaast vervang ik de laadkabel van de dynamo naar de startmotor voor een 25 mm2 kabel. De massakabel aan het onderblok ook. De massakabel aan de inlaat en de motorkap vervangen ik voor een 15mm2 kabel.

De bevestigingsogen worden er nog aan geklonken en er komt ook netjes een stuk krimpkous omheen, [b]Ronald]/b] bedankt!

Zo kom ik dus steeds dichter bij een eindresultaat. Ik ben nu opzoek naar een paar nette stoelen. Dit heeft alleen geen hoge prioriteit.

Ik zou namelijk stage gaan lopen bij Posche in Duitsland maar dit is helaas niet doorgegaan (ze hadden iemand met betere specificaties kunnen vinden, ja ja dacht ik. Ik weet zelf ook wel wat ik in huis heb, dat was perfect voor de stageplaats). Nu ga ik nog eerst een jaar naar Arnhem. Dus dan kan de auto nog wat langer geschorst blijven. En kan ik dus nog wat meer aanpassingen doorvoeren.

Maar eerst al het bovenstaande werk afmaken. Dan kijken of hij nog wil starten. Daarna de zekeringkast/het contactblokje vervangen en de nieuwe kabels plaatsen.

Moroder 24-06-2007 20:35

Hee Ruben! Toevallig ben ik nog op zoek naar een goede 2y bak :). Maar ligt eraan wat je ervoor wil hebben, aangezien ik er wel 100km voor moet reizen (naar Raalte).

RubenD 03-07-2007 12:30

Afgelopen week voornamelijk bezig geweest met de luchtfilterbak. Dat gebeurd allemaal op het werk. Alle zijden zitten erin gelast. Daar moet nog 1 zijde gehecht worden.

De bovenkant heb ik ook zodanig pas gemaakt dat de luchtweger er goed op past. Ik heb ook al afgepast hoe de bovenkant op de luchtfilterbox moet komen. Dit heb ik gedaan door de hele handel in te bouwen. Het paste allemaal perfect :woowoo:

Het luchtfilter zit ook mooi tussen de koplamp en de radiateur:

Het weekend was ik weer bij mijn vader, vrijdag had ik de luchtfilterbox gepast. Zaterdag ben ik ook nog lekker bezig geweest na het werk en zondag ook nog een klein beetje (schoot niet echt op vanwege het bier van zaterdag avond, was nogal gezellig op de verjaardag van een goede vriend :tongue: ;) ).

Maargoed zaterdag dus bezig geweest. Ik was niet helemaal tevreden over de plaatsing van het KVS expansievaatje. Dus ik heb de draadeinden verwijderd en het anders aangepakt: slijptol!

Ik heb de steun verslepen en de 3 overgebleven delen zo aan het binnenscherm gelast. Als dit straks afgewerkt is zal het heel strak ogen.

Aangezien ik toch al aan het cleanen was en nog even wat spullen halen moest ben ik ook maar naar de Karwei geweest, even snel een 1 meter strip gehaald en een hoekprofiel. Waarom? Omdat ik de slotplaat wilde cleanen en de radiateur wel vast moet zitten.

Rond de gaten de verf weggehaald:

Plaatjes op maat gemaakt en lassen maar:

Enige wat nog moet is 1 gaatje, daar zit origineel gezien de klem voor de motorkap staander (of hoe dat geval ook heet).

En ik ben ook nog in de weer geweest met staalplamuur. Daar ben ik zondag mee verder gegaan. Ben ik alleen vergeten foto's van te maken.

Pedaalemmer 03-07-2007 13:25

Mooi werk! word de luchtfilter box gespoten of gepolijst? :D

RubenD 03-07-2007 13:47

Het gebruikte materiaal is RVS. Het word dus zeker niet gespoten. Als polijsten niet veel werk zou zijn dan zou de luchtfilterbox zeker gepolijst worden. Maar zoals je begrijpt komt dat dus onder aan de "To do" lijst te staan. Maar, ja ooit zal die gepolijst zijn.

dw1986mk1 03-07-2007 16:30

goed bezig :thumbup:

vooral de filterbak ben ik erg over te spreken

RubenD 03-07-2007 17:16

Ik doe mijn best om er wat mooi's van te maken!

GuustKonings 16-07-2007 16:51

Gaat goed zo man!

RubenD 22-07-2007 18:22

Sinds de laatste update ben ik wel bezig geweest. Maar ik had aan het einde van de dag geen puf meer om te updaten (fulltime werken merk je wel..). Of ik was druk met andere dingen.

Zojuist terug van een weekje vakantie en was de foto's aan het kijken (van de vakantie). En kwam er nog een paar van de auto tegen.

De tussendemper overal waar nodig gelast.

Ik denk dat die nu wel netjes gasdicht is. Wil nog even alles in dat hitte bestendige zwart zetten en dan is die klaar voor montage.

Elke dag wel even bezig geweest met de luchtfilterbak. Eerst de bovenplaat op maat gemaakt:

Daarna in de bodem 2 boutjes geplaatst. Doordat ik de gaten wat groot had geboord kon dat niet netjes dicht gelast worden. Mooi stom dus van me. Maargoed boel was toch dicht gelast. Ik heb nu dus netjes 2 gaatjes geboord en draad erin getapt. Nu weet ik zeker dat het goed dichtgevloeid kan worden.

Nog even wat foto's van Freddy in actie :woowoo:

De bovenplaat was ook al vast gehecht vorige week vrijdag. Ik hoop dat hij deze week afgevloeid is. Dan is mijn luchtfilterbox dus klaar. Wel ongepolijst maar toch!

Ik ben ook nog bezig geweest met het wegschuren van overtollig plamuur. Dat word ook wel weer een mooi werkje!

Ook heb ik nu een originele kabelboom voor elektrische ramen en spiegels binnen gekregen (van Maurice. Dus ik kan mijn ramen gaan ombouwen.

Tot slot, ik heb meerdere onderdelen gekocht via Ebay.de maar helaas nog niks om te laten zien. Als het zover is zal ik foto's van de delen posten :D

P.S. sommige foto's zijn met de telefoon genomen. Vandaar de soms wat mindere kwaliteit.

Jettameister 23-07-2007 17:32

Mooi luchtfilterhuisje !!
Krijg er zin van om ook te lassen :screwy: :D :D
Zijn de kanten "gesmolten" of gelast?

RubenD 23-07-2007 19:15

Ze zijn gehecht op het moment, helaas.

Ik had gehoopt dat ze al "gesmolten" of zoals we dat bij mij op het werk noemen, dichtvloeien, waren. Helaas was de lasser nogal druk en nu is het bouwvak :( Nog een tijd wachten dus.

En de slimste thuis, moeilijk te zeggen ;) Was wel deze week op vakantie in België, De Haan om precies te zijn. Toen ik in Brugge was hadden ze overal Solden :S En dat is niet eens frans. Ik snap niet hoe jullie elke keer die taaltest winnen ;)

peter139 24-07-2007 22:10

Wat me opvalt aan je lassen: Ze liggen er allemaal bovenop. Ofwel weinig inbranding.
Probeer eens een proefplaatje te maken met verschillende diktes materiaal bv 1mm 2mm 3mm. Vervolgens alle stroomstanden en draadstanden ff proberen op het proefplaatje en je weet welke stand het beste is voor welk materiaal. Zie dit als een tip

mvg peter

Gijs 24-07-2007 23:12

Idd, viel me eigenlijk ook wel op. Je had toch ook een Cebora 155? Hoe is deze ingesteld?
Ik heb met 0.8mm/1mm plaatwerk de stroomsterkte op 3 a 4, draad op 4/4,5 en gas uiteraard op 8 atmosfeer (afhankelijk van je draaddikte).

Zoals peter ook zegt, ga eens wat oefenen met wat los materiaal. Speel ook wat met de houding van de tors (schrijf je dat zo :redface: ?)
Succes! Je bent in ieder geval lekker bezig met de Golf :D

Vento Vice 25-07-2007 05:33

Nog steeds lekker bezig, Ruben!
@ Gijs: het is een 'torch', eigenlijk Engels voor 'fakkel' geloof ik ;-)

Pedaalemmer 25-07-2007 06:34

welding is lassen

Jettameister 25-07-2007 12:38

Quote:
en nu is het bouwvak :( Nog een tijd wachten dus

Spijtig dat je toch zo'n eindje van me woont ik zou het ook wel doen anders ;)

Quote:
Ik snap niet hoe jullie elke keer die taaltest winnen ;)

Een vlaming wint altijd :D :D :cool: :cool: :cool: :cool: :cool: :woowoo:

RubenD 25-07-2007 17:48

@ Jettameister ,

Dat zal ik onthouden. Heb familie in België wonen. In ieder geval heel erg bedankt voor het aanbod.

Ik vrees dat ik de taaltest niet zal winnen met mijn dyslexie. Heb het maar opgegeven om alles correct te schrijven. Wel lees ik de meeste posts die lang zijn op fora even na. Vergeet soms zomaar een woord :redface:

Maar even een update waar ik vreselijk blij mee ben! Iedereen gaat tegen woordig met Recaro's rondrijden, dus ik ook :D Maar zeker geen "standaard" Golf 2 recaro stoeltje!

Kijk zelf maar:

- Elektrische hoogte verstelling, niet in frame maar in stoel zelf!
- Zitting verlenging
- Vakje op de achterkant, voor kaarten. cd's e.d.

Van hetzelfde model heb je ze ook met stoelverwarming, zo eentje ga ik erbij proberen te zoeken :tongue:

Dus alleen even een setje wangen scoren voor een linkerstoel ombouw. En wat zwarte stof voor die wangen. Daarnaast wil ik ook kijken of ik aan het middenstuk stof kan komen (denk van wel) dan wil ik mijn Corrado achterbank daar mee bekleden.

GuustKonings 25-07-2007 18:01

Sow gaaf!

RubenD 25-07-2007 19:39

Dat dacht ik, ben er heel blij mee. En zo komen ook nog redelijk regelmatig voorbij op Ebay.de, wat dus mooi meegenomen is. Op Marktplaats.nl staan er meen ik ook nog een paar. Deze week maar eens gaan speuren!

Christiaan 25-07-2007 20:20

Super! Waar komen die uit?

All times are GMT +1. The time now is 06:06.