Quote:
Klopt inderdaad: Stabi achter = Overstuur Neiging -> Achteras Rolstijver Stabi voor = Onderstuur Neiging -> Vooras rolstijver Goede verhouding tussen Voor & Achter betekend een rolstijfchassis maar wel meer kans op onder- of overstuur zoals je zegt. Nou wordt dit geen circuit auto dus zal ik niet continu op het randje zitten. Het voordeel van een verhoogde rolstijfheid is wel dat de banden een veel beter verdeelde druk houden. Zo is er potentieel voor een totaal hogere grip van de gehele auto. Geldt uiteraard alleen als de meest belanden band binnen de cirkel van Kamm valt. Ander ga je onder-/over sturen inderdaad! |
De stabilisator achter is bij alle Golf 2’s hetzelfde als je een gti/16v/g60 achteras met schijven hebt.
Door voor een G60 stabilisator te plaatsen creeer je geen onbalans in de vorm van onder- of overstuur. |
Interessant project om te volgen door (ook) een afgestuurde Automotive Engineer (alleen wat langer geleden ;-)
Succes! |
Quote:
Thanks! :thumbup: Was dat nog in de tijd dat de opleiding in Apeldoorn zat of heb je destijds in Eindhoven gezeten? |
Het eindeloze schoonmaken, ontvetten en stralen gaat gestaag door.
Ondertussen bijna klaar met het verzinken en passiveren van de heveltjes, veren en moertjes van het gasklephuis. Waar ik nogsteeds problemen ondervind met de gele passivering ben ik nog altijd aan het experimenteren met de juiste wijze hiervan: Waar ik achter ben gekomen is dat de gele passivering een erg kieskeurige vloeistof is. Indien het verzonken oppervlak niet met de exact juiste voorbereiding geprepareerd is, bladert de passivering al af voordat deze te drogen wordt gehangen. Hoe dit precies mogelijk is, is zowel mij als de leverancier een raadsel. Om een idee te geven van hoe nauw dit soms komt: Twee exact dezelfde onderdelen krijgen beiden na het glasparelen een zuurbad van 10% HCl (zoutzuur-oplossing) voor 60 seconden, gevolgd door dezelfde standtijd in het verzinkbad. Hierna worden beiden grondig gespoeld met demi-water en krijgen ze nogmaals een activeringsdip van 30 seconden in deze zoutzuur-oplossing. Hierbij krijgt 1 van de 2 ipv 30 seconden een dip van 40 seconden. De ene keer hecht de passivering als een gek aan het onderdeel dat een langere activeringsdip heeft gehad, terwijl deze de keer erop juist enkel goed hecht aan het onderdeel dat juist de korte dip heeft gehad. Hierbij is ook geen verband te vinden in de vorm of het oppervlak van het onderdeel. Dit is dus gewoon een kwestie van herhalen totdat elk onderdeel wél goed gepassiveerd kan worden. Echter heb ik nu het eerste onderdeel via de 'Double Passivation' manier behandeld. Hierbij wordt het verzonken deel ook eerst in de zoutzuuroplossing geactiveerd, maar wordt hierna eerst 'blauw' gepassiveerd. Dit doe ik met een trivalente passivering. Hierna spoel ik het onderdeel in demi-water en krijgt deze vervolgens een dip in het bad met de gele passivering. ` De blauwe trivalente passivering is een stuk minder kieskeurig dan de gele hexavalente. Echter is deze ook weer iets minder corrosie-resistent en geeft deze natuurlijk niet de mooie gele uitstraling. Door echter eerst deze blauwe passivering te gebruiken heeft de gele passivering een veel beter oppervlak om aan te hechten. Op het moment kan ik echter nog geen concrete uitspraak doen over de consistentie van deze methode, want ik heb er pas 1 onderdeel mee gedaan. Ik hoop wel dat dit de juiste oplossing gaat zijn want sommige delen heb ik ondertussen al 100x in mijn handen gehad :D :rolleyes: |
Plaatje bij 't praatje
Laatste onderdelen van het gasklephuis liggen nu te drogen, dus een dezer dagen de complete inlaat afbouwen! |
Netjes :thumbup:
|
Mooi met dat zwart....
Gaat een mooie motorruimte worden ;) |
Tja, zo dus ;) |
Super!!
|
Je pakt het goed aan top!
|
Adapterplaat Kabelschakeling
Eventueel geïnteresseerden in een lasergesneden adapterplaat voor het pasmaken van een G60 kabelschakelbox in een 'standaard' golf 2?
- RVS 304L kgw - 4 [mm] dik - Tekst ingegraveerd 1 stuk laten snijden kost mij namelijk evenveel als 4 :rolleyes: |
Gisteravond aan de gang gegaan met de verdere demontage van het blok.
Wat een smerige vette bende is dat toch ook altijd. Je blijft maar peuteren, vegen en krabben. :cry: Niemands favoriete deel neem ik aan ;) Eerst de pikzwarte olie afgelaten, en het oliefiter even opengeknipt. Hoewel ik dacht redelijk wat babbitt in de olie te zien, was het filter van binnen niet schokkend. Zat wel een beetje kleur in, maar ik heb ze veel slimmer getroffen. Toen de kop er maar eens afgehaald, en toen kwamen de mooie stootrandjes in het zicht: Cilinderwand zag er ook niet heel super meer uit. Gelukkig niet ingevreten of beschadigd, maar een hele hoop verkleuringen erin en bijna geen hoonsporen meer te bekennen. Nou verwacht ik dat dit door de hete loop van de G60 komt. Radiale speling op de drijfstangen ook meteen maar even gecheckt. Hier gelukkig niks geks in kunnen vinden. Nu nog even het autopotje aanvullen en ondertussen eens bedenken wat ik precies met het onderblok wil. |
|
Quote:
Als het budget er is en je wilt het goed aanpakken (je moet toch naar minimaal 2e overmaat) een mooie set wiseco zuigers er in met een iets hogere C/R en 144mm drijfstangen. De motor loopt daar veel rustiger mee dan met de originele 136mm stangen en zware zuigers. |
Quote:
Ga ik inderdaad in overweging nemen! Binnenkort even wat offertes her en der aanvragen, weet ik hoe diep ik precies in de buidel moet tasten. |
Quote:
Daar zijn we ingenieurs voor ;) :D |
Quote:
Nou niet helemaal mee eens maar tis net waar je tevreden mee bent, en welke mogelijkheden je hebt. Ik heb geen vertrouwen in 4 boutjes die net een randje van een schakelbakje vasthouden. Heb wel het volle vertrouwen in deze RVS plaat die de helebak muurvast op zn plek houd. |
Quote:
Wel eens met Martinus inderdaad. Ongetwijfeld dat de 4 bouten het bakje ook wel op zijn plaats houden, maar ik kan toch fijner slapen bij het idee dat de hele bak goed geklemd zit :rolleyes: |
Snap ik wel. Maar ik heb al heel wat ombouwen gedaan en nog nooit zo’n ding verloren :D
|
Ik werkte toendertijd bij een plaatbewerkingsbedrijf als tekenaar, dat maakt het ook wel heel makkelijk een paar van die plaatjes te fabriceren.
|
Quote:
Ik ben in 2005 afgestudeerd aan de HTS-A in Arnhem. Apeldoorn waren ze al een tijdje weg. Topopleiding. |
Quote:
Die heb ik ook gevolgd inderdaad! Denk alleen dat jullie al het toffe ervan afgekeken hebben want het was af en toe een aardige tyfuszooi :D :rolleyes: |
Onderhand het hele onderblok op het draaiend gedeelte na gestript. Deze gaat vanavond naar Emming voor een revisie. Op het moment in de wraptastic.
Nog wel tegen een klein probleempje aangelopen bij het leeghalen van de kop: Tapeinden van de 3e cilinder waren er door een vorige eigenaar scheef ingedraaid of iets.. vond ze achteraf gezien ook al wel soepel losgaan :shake: Gelukkig heeft een collega hier netjes twee helicoils ingezet, en die gaan echt nergens meer heen: |
Zo heb ik gister nog een 6 bak de schroefdraad opnieuw volgelast (aluminium) en nieuwe draad erin.
Maar mooi werk, dit gaat nergens meer heen inderdaad. |
Quote:
:D :D Bij ons ging voor 90% gewoon nog over benzine en diesel en over downsizing en amper over hybride of elektrisch.... mooie tijd was dat :thumbup: :) |
Quote:
Dat was mijn volgende stap geweest als de helicoils niet zouden lukken :D Laten we t houden op een gebrek aan TIG-apparaat ;) |
Quote:
Bestaat Emming tuning nog? :cool: Ik heb daar heel lang geleden (zal al mooi richting de 20 jaar gaan :wow: )og eens een vliegwiel af laten draaien. Zit hij nog in die boerderij naast het klooster? |
Quote:
Dat was bij ons ca. 30%.. De andere 65% was 'professional Skills' om fijn te leren hoe we met elkaar om moeten gaan en een e-mail moeten opstellen :screwy: :screwy: De overige 5% was vrezen voor je leven als de Indische groepsgenoten die nog nooit een hamer hadden vastgehouden een slijptol hadden bemachtigd :drill: Afijn, Papiertje binnen dus geen last meer van nu :thumbup: |
Quote:
Als ik Maps moet geloven zit Emming inderdaad nog in een boerderijpand op steenworp afstand van een Klooster! Reden dat ik daar heen ga zijn de goede ervaringen van mijn G60 aanspreekpunt en het feit dat hij vroeger naar horen zeggen de motoren klaarmaakte voor JD engineering. |
Toen er nog echte motortuning plaats vond ipv software en downpipe. :D
Hij deed (of doet) ook heel veel voor de ovalracers. In Ter Apel ligt ook een ovaalbaan. Hij is wel echt een begrip hoor, kan je zeker heen gaan met je motor. ;) |
Quote:
Check !! Ik kom uit deze regio en inderdaad is Emming Tuning een begrip. Als er "back in the days" iemand een Emming motor in z'n GTI had liggen dan wist je zeker dat deze loei-snel was :thumbup: En ouderwetse motortuning zal altijd cool blijven !! :D |
Quote:
Nou doen zij voor mij enkel een 'standaard' revisie van het onderblok, dus op het moment geen enorme vermogenstoenames voor mij. Wél een fijn gevoel dat ik een 100% goed blok ga terugkrijgen :) |
Quote:
Daar binnen was het werkelijk waar een paradijs :D Ze doen inderdaad nog veel voor de Oval Racers en autocross. Bizar om te zien dat ze gewoon zelf complete motoren CNC frezen :screwy: |
Klein beetje pech met de cilinderkop..
Ik zocht een goede manier om de cilinderkop weer netjes schoon te krijgen, kwam uit bij mijn straalcabine. Omdat ik er wel als de dood voor ben dat er zicht een legertje glasparels in mijn oliegalerij gaat verstoppen die bij de eerste keer starten meteen fijn naar de lagers gaan lopen, opzoek gegaan naar een alternatief: Soda. En hoe dat spul werkt zeg! Alleen erg jammer dat er dan ook vrijwel direct twee mooie scheurtjes onder de roet vandaan kwamen :( :shake: Ik dacht dat deze scheurtjes alleen een Diesel kwaaltje was. Afijn, ongetwijfeld dat ik deze kop nog kan gebruiken. Echter ben ik bang voor de vorming van hotspots door ophoping van gas/brandstof/oliedamp in deze scheuren, op zoek naar een nieuwe kop it is. Mocht iemand nog een mooie P kop en AD inlaat in de weg hebben liggen; Schroom niet! :D :D |
Mooi Robert, lekker doorpakken en als je het toch doet beter goed :thumbup:
|
Je ziet t inderdaad wel vaker. Vooral met wat hogere km standen kom je dit tegen, maar ook wel gezien met minder meters dat er scheurtjes in zaten.
Als het bijv. een simpele platte diesel was dan mooi terug erop, maar ik zou ook voor een andere kop gaan in jou geval. |
Misschien domme vraag/opmerking, maar er is zoveel omhanden om herstellingen uit te voeren, kan je dit niet dichten, als dit oppervlakkig is natuurlijk?
Weet ook wel als dit is door gescheurd, dat het voor de vuilbak is. Wel tegenslag! |
Quote:
Uiteraard is dit wel te dichten, dat klopt! Dan moeten de klepzittingen eruit, de scheuren uitgefreesd worden, de scheuren opgelast en in vorm gevreesd worden en nieuwe klepzittingen geplaatst worden. Dan ben ik ongetwijfeld minimaal 150-200 euro kwijt en heb ik een kop die ik niet met 100% vertrouwen terugplaats. Voor iets extra's heb ik een compleet gereviseerde cilinderkop zónder scheuren :D Je bent natuurlijk altijd van harte welkom om deze kop voor een kratje bier op te halen ;) |
All times are GMT +1. The time now is 23:10. |