Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Begonnen met de restauratie (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10131)

vwcrewcab 25-06-2005 13:13

Zonde, klinkt toch een beetje als een tegenvaller, de eerste echte dan!

Maar een voordeel als je nieuw vervoer hebt kan je het wel op het gemakje doen!!!

Rico 25-06-2005 13:48

Quote:
Originally Posted by vwcrewcab
Zonde, klinkt toch een beetje als een tegenvaller, de eerste echte dan!

Maar een voordeel als je nieuw vervoer hebt kan je het wel op het gemakje doen!!!

ja, het valt ook tegen. Toen ik de bus kocht werd mij verzekerd dat ik er zo jaren mee kon rijden. Maar helaas heb ik al te veel elende meegemaakt, dat wil ik niet zo laten, hij is te onbetrouwbaar op dit moment.
om niet elke keer te moeten stoppen met klussen aan de bus, is het gewoon beter om niet meer met hem te rijden en hem zo op te kunnen knappen.
motor er uit, daar het een en ander lassen, tussenschot er in en echt helemaal schoonmaken en zorgen dat daar niets meer mis is.

dus.... we hebben wat te doen deze zomer!

vwcrewcab 26-06-2005 11:29

Quote:
Originally Posted by Rico
ja, het valt ook tegen. Toen ik de bus kocht werd mij verzekerd dat ik er zo jaren mee kon rijden. Maar helaas heb ik al te veel elende meegemaakt, dat wil ik niet zo laten, hij is te onbetrouwbaar op dit moment.
om niet elke keer te moeten stoppen met klussen aan de bus, is het gewoon beter om niet meer met hem te rijden en hem zo op te kunnen knappen.
motor er uit, daar het een en ander lassen, tussenschot er in en echt helemaal schoonmaken en zorgen dat daar niets meer mis is.

dus.... we hebben wat te doen deze zomer!

Maar daarna wel jaren van plezier!!!

Rico 27-06-2005 17:19

PROBLEEM:

Vandaag moesten wij nog ff weg en na 600meter stonden we stil, geen benzine meer. Nu heb ik vorige week het andere dashbord er in gezet en vond het al heel raar dat de benzinemeter maar 1 draadje had.

(op de foto niet te zien) maar er staat op de achterkant van de meter G 12V +
in de beschrijving van hayes kom ik geen detail tekening tegen.

is er iemand die mijn kan helpen, de meter geeft nu gewoon alleen vol aan en spingt af en toe naar 0 en daan weer naar vol.

door een stomme rekenfout stonden we helaas stil, weer lucht in de leiding, weer heel veel stotteren.....

JeeWee 27-06-2005 22:28

Hoi Rico, dus toch een autotje voor erbij, gefeliciteerd! Zelf ook dat probleem gehad, dat de bus meer stilstond dan reed, en dat is heel vervelend wanneer je dan echt moet rijden! Met een daily driver erbij is de hobby wel een stuk aangenamer. Succes ermee, het is je gegund!

Rico 28-06-2005 09:25

Quote:
PROBLEEM:

Vandaag moesten wij nog ff weg en na 600meter stonden we stil, geen benzine meer. Nu heb ik vorige week het andere dashbord er in gezet en vond het al heel raar dat de benzinemeter maar 1 draadje had.

(op de foto niet te zien) maar er staat op de achterkant van de meter G 12V +
in de beschrijving van hayes kom ik geen detail tekening tegen.

is er iemand die mijn kan helpen, de meter geeft nu gewoon alleen vol aan en spingt af en toe naar 0 en daan weer naar vol.

door een stomme rekenfout stonden we helaas stil, weer lucht in de leiding, weer heel veel stotteren.....

Heeft niemand een idee? of een schematje liggen????

Rico 29-06-2005 08:32

Niemand een Idee? een plaatje? een foto van hoe het bij hem/haar zit????

Fahrvergnugen 29-06-2005 10:49

Quote:
Niemand een Idee? een plaatje? een foto van hoe het bij hem/haar zit????

Kik eens op www.thesamba.com bij het tabblad technical en dan kiezen voor wiring.

daar heb ik de schemas voor mijn T2a gevonden.

Rico 29-06-2005 21:26

Quote:
Originally Posted by P.N.
Kik eens op www.thesamba.com bij het tabblad technical en dan kiezen voor wiring.

daar heb ik de schemas voor mijn T2a gevonden.

Ja, klopt, dit schema heb ik ook, staat (niet in kleur) ook in Hyenes.
maar dat is het men juist, de aanduiding G kom ik nergens tegen.
Alleen K, maar ik vind dat ik niet zomaar mag uitgaan dat dat hetzelfde is, zeker omdat ik er niet acheter kom of dat ok daadwerkelijk zo is.

maar brutle vraag, zou jij een keer achter je dashbord willen kijken wat daar is aangesloten?

Just A Funk 30-06-2005 00:20

Schema

Zit even in Official service manual te kijken en daar staan twee draden naar de tankmeter, een vanaf de Fuel Gauge (waarchijnlijk de G) en een direct naar terminal 15 op de fusebox (waarschijnlijk contact geschakelde 12V+)
In het schema staat idd een K. Maar in principe is de werking vrij eenvoudig van een brandstofmeter, zie de meter als een amperemeter, in serie met een weerstand.

(+ )-----------(A)---------(R)----- (-)

De A is de amperemeter en dus de brandstofmeter en de R is een variabele weerstand. I = U / R. De U is de 12V+ en de R varieerd waardoor de I (stroomsterkte) varieerd. Deze meet je met de Brandstofmeter.

Logischerwijs is de G dus de aansluiting aan de Fuel Gauge (variabele weerstand) en de 12V+ gewoon een geschakelde 12V

Succes ermee

Rico 30-06-2005 07:09

Quote:
Originally Posted by Just A Funk
Zit even in Official service manual te kijken en daar staan twee draden naar de tankmeter, een vanaf de Fuel Gauge (waarchijnlijk de G) en een direct naar terminal 15 op de fusebox (waarschijnlijk contact geschakelde 12V+)
In het schema staat idd een K. Maar in principe is de werking vrij eenvoudig van een brandstofmeter, zie de meter als een amperemeter, in serie met een weerstand.

(+ )-----------(A)---------(R)----- (-)

De A is de amperemeter en dus de brandstofmeter en de R is een variabele weerstand. I = U / R. De U is de 12V+ en de R varieerd waardoor de I (stroomsterkte) varieerd. Deze meet je met de Brandstofmeter.

Logischerwijs is de G dus de aansluiting aan de Fuel Gauge (variabele weerstand) en de 12V+ gewoon een geschakelde 12V

Succes ermee

Kijk dit is info waar ik wat mee kan, De Bus gaan begin volgende week op de bokken, en dan ga ik er naar kijken!

BEDANKT!

Rico 25-08-2005 18:37

zo, het is even geleden, maar vandaag weer aan het schuren en plamuren geweest.

Omdat we zaterdag naar naarden gaan (VCT2) dacht ik, hij moet wel een beetje smoelen... dus:

wat ze in zeeland kunne, kant ik ook, Hamerite, voor tijdelijk dan!

volksaddiction 25-08-2005 19:06

Quote:
zo, het is even geleden, maar vandaag weer aan het schuren en plamuren geweest.

Omdat we zaterdag naar naarden gaan (VCT2) dacht ik, hij moet wel een beetje smoelen... dus:

Split52 25-08-2005 19:07

Quote:
Originally Posted by volksaddiction
[QUOTE=Rico]zo, het is even geleden, maar vandaag weer aan het schuren en plamuren geweest.

WHAHAHAHAHA

Vette shit Rico!!! :D:D:D:D:D

@ Leon! Geniaal!!

vwboesie 25-08-2005 21:01

we zijn nog even verder gegaan

Rico 25-08-2005 21:52

nu weet ik het zeker, Jullie hebben een hekel aan mij!

vwcrewcab 27-08-2005 10:43

:biggrin: Was wel een beetje een inkoppertje, Rico!!! ;)

Maar ligt het opknappen nog een beetje op schema??!!

Rico 27-08-2005 11:47

Quote:
...ligt het opknappen nog een beetje op schema??!!

nee, helaas niet, heb er nog wat andere klussen bij gekregen en was vooral op zoek naar een paar dagen dat het niet regende, en elke keer als de zon scheen, was ik of ergens anders of met iets anders bezig.

Maar we houden de moed er in.

volksfahrer.nl 27-08-2005 13:07

Quote:
nee, helaas niet, heb er nog wat andere klussen bij gekregen en was vooral op zoek naar een paar dagen dat het niet regende, en elke keer als de zon scheen, was ik of ergens anders of met iets anders bezig.

Maar we houden de moet er in.

Moed.... ;)

Rico 27-08-2005 13:39

Quote:
Originally Posted by keverpech
Moed.... ;)

ja, moed, hoezo :D

Martin '73 27-08-2005 14:29

Quote:

Ik heb op het forum van lvwcn gelezen dat je nooit Hammerite moet gebruiken.
Hier de quote:

please, gebruik nou nooit hammerite!!!! Dit spul is leuk om op een oud tuinhek te schilderen maar nooit op een auto! het is als t ware een soort silicone achtig spul, daarom trekt ook de verf open en krijg je het hamerslag effect. Je kunt er niet meer overheen spuiten, en op liggende delen zal de roest gewoon verder gaan. Want deze verf staat als t ware open, daardoor zal op een liggend deel waar vocht op kan blijven staan de roest gewoon verder gaan. Net wat ik zeg, leuk voor op een tuinhek, maar een auto...neeeee, echt niet!!!!

Ik denk, ik zeg het even...

Groet, Martin

vwcrewcab 27-08-2005 14:36

Quote:

Hoezo, in zeeland??? :confused:

Martin '73 27-08-2005 16:02

Quote:
Hoezo, in zeeland??? :confused:

Omdat de bus van de VW Barn komt. Daarom, denk ik.

Rico 27-08-2005 21:14

Quote:
Originally Posted by Martin '73
Ik heb op het forum van lvwcn gelezen dat je nooit Hammerite moet gebruiken.
Hier de quote:

please, gebruik nou nooit hammerite!!!! Dit spul is leuk om op een oud tuinhek te schilderen maar nooit op een auto! het is als t ware een soort silicone achtig spul, daarom trekt ook de verf open en krijg je het hamerslag effect. Je kunt er niet meer overheen spuiten, en op liggende delen zal de roest gewoon verder gaan. Want deze verf staat als t ware open, daardoor zal op een liggend deel waar vocht op kan blijven staan de roest gewoon verder gaan. Net wat ik zeg, leuk voor op een tuinhek, maar een auto...neeeee, echt niet!!!!

Ik denk, ik zeg het even...

Groet, Martin

Martin, bedankt, maar dit wist ik ook, en vandaar dat ik van dat Hamerite af wil!. Het gaat alleen minder snel dan ik hoopte en om de bus nu even te laten "smoelen" heb ik hem maar weer in dezelfde kleur gezet dan de rest... en tja, dat is helaas Hamerite :( .

wanneer ik tijd heb, ga ik al die Hamerite er af halen en wordt hij heel mooi gespoten!, eerst mooie grondlak en daarna een 2k echte autolak. moet goed zijn hoop ik :), maar bedankt dat je met mee meedenkt! :)

Meetlint 27-08-2005 21:56

Wat moet ik doen? behandelen, dichtplamuren/lassen en lakken of deze stukker er uithalen en er en nieuw stuk inzetten.

Ik zou een heel stuk paneel er in zetten, en het verlijmen met teroson carrosserielijm
http://www.loctite.be/bevestiging/teroson.html

verlijm de zijde boven de kuiprand in verzet.
zo he je geen last van spanning, daarna las je de kanten deurstijlen onderkant dorpel gewoon wel af met co2.

Zie hier hoe ik het onderfront verlijmd heb

In verzet ,strak afsmeren en klaar.

als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D :D

Rico 27-08-2005 22:21

Quote:
Originally Posted by Meetlint
Wat moet ik doen? behandelen, dichtplamuren/lassen en lakken of deze stukker er uithalen en er en nieuw stuk inzetten.

Ik zou een heel stuk paneel er in zetten, en het verlijmen met teroson carrosserielijm

verlijm de zijde boven de kuiprand in verzet.
zo he je geen last van spanning, daarna las je de kanten deurstijlen onderkant dorpel gewoon wel af met co2.

Zie hier hoe ik het onderfront verlijmd heb

In verzet ,strak afsmeren en klaar.

als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D :D

Zo, goed bezig, tja, ik hou het nu ff op lassen, maar zou zo maar een ander onderdeel kunnen gaan lijmen.
dat is overigens niet nieuw voor mij, ik kom uit de luchtvaart en daar (bij Fokker) lijmen ze hele vliegtuigen in elkaar. Doen ze nog steeds nu voornamelijk voor Airbus.

Meetlint 27-08-2005 22:28

Quote:
Zo, goed bezig, tja, ik hou het nu ff op lassen, maar zou zo maar een ander onderdeel kunnen gaan lijmen.
dat is overigens niet nieuw voor mij, ik kom uit de luchtvaart en daar (bij Fokker) lijmen ze hele vliegtuigen in elkaar. Doen ze nog steeds nu voornamelijk voor Airbus.

Nou dat bezig is al weer drie jaar geleden hoor.

dus dat valt wel mee.

Rico 20-10-2005 10:32

Helaas, de bus is niet door de APK

Helaas, de bus is niet door de APK,
reden:
  • wiellager kapot
  • gat is vooras
  • remmen niet goed afgesteld
  • koplamp (glas) kapot

dus... werk aan de winkel

Split52 20-10-2005 10:45

Quote:
reden:
  • gat is vooras

Leuk moment om een verstelbare en versmalde aan te schaffen?

vwcrewcab 20-10-2005 16:13

Quote:
reden:
  • wiellager kapot
  • gat is vooras
  • remmen niet goed afgesteld
  • koplamp (glas) kapot

dus... werk aan de winkel

Valt best te overzien, ff een dagje knallen en dan weer lekker rond pruttelen!!! :D

Rico 20-10-2005 17:26

Quote:
Valt best te overzien, ff een dagje knallen en dan weer lekker rond pruttelen!!! :D

Dat is waar, maar die as is echt heel erg slecht.

Rico 20-10-2005 17:27

Quote:
Originally Posted by Split52
Leuk moment om een verstelbare en versmalde aan te schaffen?

Hoor ik daar iemand die de boel voor mij gaat financieren!!!!!!?!

Split52 20-10-2005 18:02

Quote:
Hoor ik daar iemand die de boel voor mij gaat financieren!!!!!!?!

Ik wil wel een paar euro sponsoren als jij em gaat verlagen hoor! Zal ik een actie op touw zetten? :D:D

Pedaalemmer 20-10-2005 18:42

Zet hem op Rico!

vwcrewcab 20-10-2005 19:43

Quote:
Dat is waar, maar die as is echt heel erg slecht.

Dat ziet er idd wel ernstig uit, helaas.

Maar misschien kan je er idd wat moois van maken (idee van split52) ;)

dready 20-10-2005 20:34

hoi rico ik word er behoorlijk enthousiast van
mij b is ook ongeveer in deze staat
ik wil hem voor budel klaar hebben
er is alleen nog een extra struikelblok
die van mij moet ook nog rdw gekeurd worden
maar goed we zien wel
groeten bert

JeeWee 20-10-2005 20:50

haha ik heb nog wel een harde as liggen rico... een probleem hij is verlaagd! Maar die as is echt super rot man die kun je wel weggooien! Ombouwen is ook nog wel een behoorlijke klus, je bent zo een dag verder. Succes ermee!

O ja dready, beter een RDW keuring (eitje) dan APK!

Rico 21-10-2005 08:38

Quote:
Originally Posted by JeeWee
haha ik heb nog wel een harde as liggen rico... een probleem hij is verlaagd! Maar die as is echt super rot man die kun je wel weggooien! Ombouwen is ook nog wel een behoorlijke klus, je bent zo een dag verder. Succes ermee!

O ja dready, beter een RDW keuring (eitje) dan APK!

tja, nu hoorde ik van de keurmeester, zelf een kever rijder, dat er voor de kever reparatiestukken zijn voor deze plek, zijn die er ook voor een bus? of betekent dit echt het einde van deze as?

Rico 21-10-2005 08:40

Quote:
Originally Posted by Split52
Ik wil wel een paar euro sponsoren als jij em gaat verlagen hoor! Zal ik een actie op touw zetten? :D:D

Wow, wat gaaf dat je dat voor me wil doen!!!!!

kijk, het hoeft natuurlijk niet alleen in geld, onderdelen mag ook!

zoals:
andere motor (1600 enkel/dubbel)
andere schuifdeur
ben bang voor andre (niet verlaagde) vooras
paar kilo plamuur
paar 100 meter schuurpapier...

hm, zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Tim Spijlbus `61 21-10-2005 11:01

ik doneer bij deze de eerste meter schuurpapier!!

All times are GMT +1. The time now is 05:32.