Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf,Bora en New Beetle MK IV (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Project Mijn BlueMotion met Golf IV TDI (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61229)

breadfan83 08-01-2010 23:16

En dat in dit weer...

lowrider23 09-01-2010 12:00

een zeer opmerkelijk project vind ik het! lijkt me dat de auto traag wordt van het zuinig rijden.. maar een doel heeft het zeer zeker... :D

maniacmark 09-01-2010 12:42

ik verbaas me wel over je bandenkeus
met de andere bandenmaat die je hebt gemonteerd heb je volgens mijn berekeningen een tellerafwijking van dik 2 procent. Dit geeft misschien ook verkeerde informatie voor je verbruikscijfers.
Een 165-75-15 band heeft een afwijking van een half procent, dus benadert beter de originele band.

Misschien heb je er iets aan....

René 09-01-2010 12:49

Quote:
Originally Posted by Gijs
Mijn ervaring met cruisecontrol is dat het écht zuiniger rijdt. Want deze, zoals Melvin zegt, communiseerd contstant met de regeleenheid voor een juiste inspuiting..
Ik zou trouwens een moord doen om 1:22,8 te halen. Vorige tank heb ik 1:16,2 gehaald, waar ik al tevreden mee ben. :rolleyes:

Ik ben al blij als ik de 1:14 red met de Golf.
Wel lekker goedkoop autorijden zo met al die sponsors :thumbup:

boravariant1976 09-01-2010 15:25

houd idd GOED rekening met afwijking in de banden.
de rolomtrek wordt groter...... +2.28%
heeft gevolgen voor de kilometertelling en waardes op de display.
165 heeft wel veel minder rolweerstand,dus zal op zeker minder gaan verbuiken.
houdt wel rekening met mindere rij eigenschappen ivm 4cm smallere banden.
suc6 verder met je project

ps: rijd momenteel nog geen 1:12 met mijn gechipte TDI en climatronic :)

boravariant1976 09-01-2010 15:40

trouwens jammer dat je TDI niet terug kan zetten naar 14" ivm te grote remschijven.
met de basis maat 175/80r14 voor standaard golf4: 1.4/1.6/1.9sdi zou je het zuinigste kunnen rijden.....

Yoan 09-01-2010 19:51

Over de bandenkeuze is goed nagedacht! Dat 165/80 hoger is komt juist goed uit, zie de link hieronder:

De lichte velgen en smalle banden zitten eronder! Uitgebreid verslag met uitleg, motivatie van de bandenkeuze, veiligheidsaspect en foto's staat op http://www.mijnbluemotion.nl/lichte...n-gemonteerd-16

Sneeuw is mooi voor de foto, maar wat mij betreft mag het snel voorjaar worden!

Erikk- 09-01-2010 21:44

Quote:
Originally Posted by boravariant1976

ps: rijd momenteel nog geen 1:12 met mijn gechipte TDI en climatronic :)

Mag je de auto wel eens na laten kijken :D

Domi 09-01-2010 22:25

Quote:
Originally Posted by René
Wel lekker goedkoop autorijden zo met al die sponsors :thumbup:

Vandaar ook zijn blue motion project. Er wordt gewoon voor hem betaald. :D
Tja, dan kan ik ook wel goedkoop gaan rijden :rolleyes:

breadfan83 09-01-2010 22:31

Wel leuk hoe je gedetailleerd je zo'n dingen bij houdt.

Heb het laatst hier ergens op het forum gelezen, en kan zijn dat ik het mis heb, maar 't schijnt dat die gele stip op de zijkant van de wang recht tegenover het ventiel in de velg hoort te zitten. Zal wel iets met de gewichtsverdeling in de band te maken hebben oid. Nu is dat niet het geval bij jouw band / velg combi.

Bespaard je weer een paar gram misschien. ;)

rob1986 09-01-2010 23:33

Quote:
Originally Posted by Domi
Vandaar ook zijn blue motion project. Er wordt gewoon voor hem betaald. :D
Tja, dan kan ik ook wel goedkoop gaan rijden :rolleyes:

Haha en waarom doe je dat dan niet? :rolleyes:

Ziet er niet uit met die bandjes! Maar daar gaat het helemaal niet om want ik weet zeker dat je die 1:25 gaat halen. Ik vind dat je je zaakjes knap regelt met al die sponsors :thumbup:

Yoan 10-01-2010 12:41

Quote:
Originally Posted by rob1986
Ziet er niet uit met die bandjes! Maar daar gaat het helemaal niet om want ik weet zeker dat je die 1:25 gaat halen. Ik vind dat je je zaakjes knap regelt met al die sponsors :thumbup:

We komen er wel, en de 1 op 25 is nog maar een tussenstap :)
Nog bedankt voor het lenen van je camera :thumbup:

Yoan 11-01-2010 18:50

Vandaag eerste werkdag met de smalle bandjes en het is goed bevallen. Ik kan overal nog steeds vlot door de bocht, ook in de 3e versnelling over rotondes driekwart rond is geen enkel probleem. Ik vind ze iets comfortabeler rijden. Waarschijnlijk komt dit door het lichtere gewicht van de velg+band waardoor oneffenheden in de weg minder hard aankomen.

Nog wat foto's van afgelopen zaterdag:

RubenD 11-01-2010 22:17

Hoeveel wegen de velgen nu (Audi's) met en zonder banden?

Yoan 11-01-2010 22:20

Ik ben met een personenweegschaal aan de slag geweest maar dat werkte voor geen meter. Ik zoek daarom nog naar een beter alternatief. Maar de 5,8 kg per velg klopt wel, want twee velgen op de personenweegschaal gaven 12 kg aan.

Zodra ik een betere weegschaal heb / weet te staan dan laat ik het weten!

Jurgen Santana 11-01-2010 22:24

Quote:
Originally Posted by Yoan
Ik ben met een personenweegschaal aan de slag geweest maar dat werkte voor geen meter. Ik zoek daarom nog naar een beter alternatief. Maar de 5,8 kg per velg klopt wel, want twee velgen op de personenweegschaal gaven 12 kg aan.

Zodra ik een betere weegschaal heb / weet te staan dan laat ik het weten!

Je moet jezelf wegen, vervolgens jezelf wegen met een velg in je handen en een beetje rekenen. Wel rekening houden met een kleine afwijking.

Dingen onder de 6 kg los wegen werkt niet op zo'n ding.

Yoan 11-01-2010 22:26

Verdraaid daar had ik nog niet aan gedacht! Goede tip :thumbup:

Yoan 13-01-2010 19:23

Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

DÁ-BRT 14-01-2010 07:27

Naast deze afwijking telt natuurlijk ook nog de banden slijtage mee. (die t.z.t. gaat komen.)

Kan je niet bij een aantal snelheden kijken wat de teller en de gps aangeeft? Dan weet je of de afwijking lineair is en of je een verhoudings factor over je berekeningen kunt rekenen.

Trouwens als je wat waarden hebt kan ik je wel helpen met Excel.

Mijn Polo 9N2 heeft een afwijking van 8%.... niet leuk als je continu de teller terug moet rekenen...;-)

rob1986 14-01-2010 17:17

Quote:
Originally Posted by Yoan
Ik heb vandaag een rit opgenomen met GPS en vergeleken met de dagteller.

Dagteller: 43,6 km
GPS: 44,63 km

Reken ik de waarde van de dagteller terug a.d.h.v. de oude bandenmaat, dan had de dagteller 44,5 km aan moeten geven. Kortom: het werkt niet zoals ik had bedacht en de tellernaald is dus niet de snelheid die de auto registreert.

Conclusie: ik ga vanaf nu alle ritten bijhouden met GPS om te kijken wat de precieze afwijking is. Die afwijking gebruik ik dan om de verbruikscijfers van de komende tankbeurten te corrigeren.

Iedere gereden meter van de volgende tank(en) ga ik met GPS bijhouden om te vergelijken.

Meten is weten!

Om de discussie op gang te houden: GPS zal ook niet 100% accuraat zijn. Maar ja, wat dan wel.

Ik heb het gemeten met de software Nokia Sports Tracker op mijn Nokia N85.

geen enkele personenauto teller geeft precies de goede snelheid aan!! dus met je standaard spulm was dit waarschijnlijk ook al zo :)

All times are GMT +1. The time now is 01:20.