Quote:
Wow... heb je een lijst met alle aanpassingen die je tot nu toe aan je golf hebt gedaan? |
-15" wielen met 195/50R15 eraf gehaald en 13" staal gestoken met 175/70R13.
-banden opgepomp tot 2.6 bar -achterbank verwijderd -kofferpanelen verwijderd (bodem en houdenplank) -roetstop terug uitgedraaid en zelf iets armer gezet dan normaa -en lichte schoenen aantrekken :D, dwz: niet hard meer rijden, niet onnodig inhalen, weten wanneer op de autosnelweg gas te lossen zodat je tegen 70 de afrit afbolt enzo. anticiperen op lichten (bv op baan 70km/h waar het allang groen is, gas lossen en op gemak 45-50km/h rijden. licht gaat rood, en weer groen tegen dat jij daar bent. soms is vroegtijdig remmen en tegen lage snelheid beter dan uitbollen en tot stilstand komen voor de lichten), zo weinig mogelijk met lichten, verwarming, achteruitontdooiing... rondrijden, kost allemaal electriciteir en die komt van de dynamo mijn golf heeft wel standaard een 5bak steken, standaard een carterplaat zodat de wind vlotter over de bodem gaat volgende wat ik wil testen is grotere bandenmaat, daaraan dacht ik aan 165/80R14 en proberen een merk te vinden met lage rolweerstand. ik ga nu al over de 1400km met een tank denk ik. vanmorgen op 1250km toch vlak voor het reserve geraakt. terwijl die gisteren dicht tegen de 1/4de stond met het naaldje, stond die vanmorgen na het starten toch iets lager |
Lekker bezig dan!
En een goede koeling komt zeker ten goede aan het verbruik. Lijkt me ook dat dat het verschil is waarom hij nu zoveel zuiniger rijd. |
:eek: sick, dat haal ik bij lange na niet op een tank. Heb jij trouwens een trekhaak? Die zijn namelijk ook behoorlijk zwaar, dus daar zou nog gewichtswinst in kunnen zitten.
|
nope, nog geen trekhaak. moet ik nog monteren :D .
er kan best nog veel gewicht, uit, maar volgens mij gaat dit het hem niet maken hoor. het grootste deel van het gewicht zit hem nog in tapijten, deurpanelen, wielkastbeschermers ... en dit wil ik er allemaal niet uithalen. de accu eruit en kleine erin kan ook nog veel schelen, helft van onder de motorruimte weghalen ook... vorige week weer een paar dagen met de subwoofer gereden en heb dus geen verschil ervan. dus die komt terug denk ik. achterbank blijft eruit omdat die makkelijker is voor te winkelen en ook voor de hond te vervoeren. een polo is toch een heel stuk lichter, en ik denk niet dat die 0.5L zuiniger zal geraken dan ik nu. het scheelt wel iets, maar in verbruik zal het toch minimaal zijn. men firmawagen destijds (renault megane break 1.5TDCI) was altijd propvol geladen (koffer en achterbank tot het dak gevuld). die verbruikte ook maar een 4.3L/100km zowel leeg als vol. deze tank was dus zonder aceton en verbruik is nagenoeg hetzelfde. met aceton heb ik het zuinigste gereden op 3,43L/100km. de laatste tank was 1402km met 49L hetgeen op een 3,5L/100km uitkomt. we gaan nu nog een tank zonder aceton testen, en daarna weer eentje met. k zal dan uitsluitsel geven of het nut heeft op niet. ik denk wel dat die aceton een reinigende werking heeft gehad op de injectoren vandaar ook het lagere verbruik |
ben vandaag gaan tanken (anders zit ik maandag weer op kantje boordje te rijden om het tankstation te halen).
1136km met 39,01L of een goeie 3,43L/100km. en dan heb ik EXACT hetzelfde verbruik als die heel zuinige tank met 0,15% aceton erbij. mijn conclusie, aceton helpt gewoon niet. t heeft in het beste geval de injectors eens gereinigd. ik heb als test er weer eentje met aceton gevuld en zal vrijdag weten of men auto wonderbaarlijk onder de 3L is gedoken (vrees ervoor). ook lag deze week men subwoofer weer in de auto (is toch niet hetzelfde met enkel die 2 deurspeakertjes). k had die 0,1L zuiniger er niet voor over :D nu blijkt dat dit dus niks uitmaakt voor het verbruik. die 11kg sub doen het dus niet |
Is het een idee om alle naden af te plakken met tape bijv. die van de motorkap. Ben wel benieuwd of dit zal schelen in brandstofverbruik :)
|
ik denk het niet.
aerodynamisch is een golf 2 niet echt, terwijl de snuit van een golf 3 veel beter is. ik zie die toch ook niet zuiniger lopen dat de mijne. in tegendeel, zo een 1.9D mk3, blok loopt heel zuinig in een mk2 kas, mede door het lager gewicht. door het trager rijden ben je al veel verliezen door de wind kwijt. moest ik nu altijd 130 rijden, en dan eens een tank tegen 130 rijden met alles afgetaped, dan zou het misschien wel een grotere invloed kunnen hebben. het enige die nog zou kunnen helpen is veel grotere banden. ik rijd veel autosnelweg waar je een constante snelheid aanhoud. dan zou lager toeren toch veel meer helpen. maarja, t is een hele investering, 4 nieuwe banden gaan zoeken in een redelijke zeldzame maat (kan ze niet ff 2dehands kopen) om 0,3L/100km ofzo eraf te krijgen. |
Quote:
Verschillen tussen een MK3 en MK2 m.b.t. luchtweerstand (leuk om te weten): PHP Code:
De luchtweerstand coëfficiënt kan je ook van je eigen auto berekenen door een leuke test te doen, http://www.iwilltry.org/b/how-to-me...nt-of-your-car/ Maar heb je al gedacht aan moon discs voor je velgen? http://www.mooneyesusa.com/shop/index.php?cPath=188_211 Verlagen van je golf bijv. 40/40. Misschien dat ik zelf is even ga testen of het dichtplakken van naden in verbruik scheelt immers de lucht vloeit dan langs de auto ipv. dat het kaatst of een recht vlak door de naden. |
Zoals eerder al gezegd is, Lupo 3L velgjes met 145/70/14 banden... :)
Heeft je versnellingsbak een overdrive? Wellicht een idee om uit te zoeken welke bak de langste eindoverbrenging heeft, en deze eentje te zoeken. En 'n subtiele verlaging is ook nooit erg om toe te passen ;) Leuk om te zien dat zo'n oud Golfje het qua verbruikcijfers beter doet dan de huidige Bluemotion/Greenline etc diesels :thumbup: |
en zou een oud golfke kan perfect op 100% biodiesel rijden, terwijl veel nieuwe wagens niet eens op de nieuwe brandstof mogen rijden (E85). dat is dan vooruitgang
|
vandaag weer gaan tanken. deze keer zat er weer aceton bij in de tank.
heb 1198km gedaan met 41,48L hetgeen een verbruik is van 3,46L/100km. dus niet zuiniger dan de tank met gewone diesel. t blijft zo rond hetzelfde schommelen. mijn besluit is dus dat aceton niet helpt. t heeft in het beste geval vorige maand de injectors wat properder gemaakt |
Merk je ook verschil tussen bijv. shell Vpower en "normale" diesel?
|
ik wel, mijn auto rijdt toch wel iets zuiniger, is een 1.6 td
|
De Cw is leuk, maar zegt niets... Pas als je m hebt vermenigvuldigd met het frontaal oppervlak kan je ze vergelijken!! :)
|
ff een update.
ik gebruik de auto niet meer voor woon-werk verkeer. rijd met de trein nu. bijgevolg is het verbruik ook gestegen aangezien ik enkel nog stadsverkeer doe (naar staion 5km, naar carrefour 8km, naar colruyt 5km, mijn vrouw naar haar werk brengen 10km ...). verbruik zit hierdoor weer rond de 4,5liter. rijd ook weer met brede 195 winterbanden rond (de zomerbandjes zijn eraf). ik denk dat ik de enige gek ben die in de zomer met smalle zomerbandjes op 13" staal rondrijd en als winterbanden brede banden op 15" alu velgen :screwy: vandaag op de keuring dus afgekeurd voor roest. ook een opmerking dat mijn rubbers van de injectoren lekken en ik brandstof verlies. t is misschien ver gezocht, maar aceton vreet rubbers weg. en nu ineens lekken de injectoren. toch maar afraden om aceton in de tank te gieten. éénmalig kan misschien geen kwaad om de injectoren te reinigen, maar tank na tank lijkt niet zo gezond. |
Jammer dat het zuinig-rijden project ten einde is. Maar ik vond het interessant om je ervaringen te lezen :thumbup: En een verbruik van onder de 3,5l/100 km is toch wel super.
Betekent de roest nu ook het einde voor je Golfje? (Volgens mij is een diesel auto in Belgie een stuk goedkoper, maar hier in NL is een diesel niet rendabel voor de afstanden die je nu noemt) |
Als je je injectors schoon had willen maken had je beter met een filterwissel het filter kunnen vullen met Forté diesel system cleaner, dat reinigt en tast de afdichtingen niet aan.
|
Quote:
http://volksforum.com/forum/showthr...18&page=2&pp=20 tuurlijk niet, deze gaat pas weg als die versleten is. een auto afvoeren voor zo een onbenullig gaatje, dat te erg is geworden door een slechte reparatie vroeger, das gewoon zonde. hij is nu afgekeurd op de zetel die niet naar voor kantelde met het hendeltje, en dit gat. voor de rest geen problemen. CO, ophanging, andere roest ... alles nog heel goed. maw: plaatje ertegen voor deze winter en de zetel fixen en ik heb gegarandeerd weer een groene kaart voor 1 jaar . zijn aankoopprijs van 200€ 3jaar terug heeft die al dik terugverdiend. aangezien de meeste 1.6D motortjes vlot 600-700 000km halen met uitschieters over de 1 000 000km, dan kan deze nog lang meegaan bij mij met 15 000km/jaar zou die nog een 40jaar kunnen meegaan dan . k zal de kas wel al iets moeten oplassen hebben, maar dit is geen probleem voor mij. heb nog een gezonde sloper staan met een heleboel goed plaatwerk. met de jaren zal die toch een restauratie ondergaan en dan krijgt hij dit plaatwerk ingezet (oa wielranden en aan de tankdop is er al aan 'gefoefeld'). die nieuwe nr platen is nog een extra reden om deze op de baan te houden. binnen 20jaar is zo een 6karakterplaat een zeldzaamheid. in februari wordt de mijne belastingsvrij, dus voor 30€ tax en 300€ verzekering is dit zowat de goedkoopste 2de auto die je maar kan hebben. en dan zijn zuinig verbruik er nog bij. ideaal gewoon. in de toekomst zal er toch iets electrisch ofzo komen, en dan is zo een ouwe dieselaar perfect voor eens een lange afstand te doen (buitenland ofzo). mijn vrouw doet toch enkel korte ritjes, dus overwegen toch al om electrisch te gaan nu. die korte autonomie is nu toch geen probleem voor ons zolang we deze golf nog hebben. zou hem wel eens in ere willen herstellen nu. de chauffeurzetel is echt versleten. ik heb een goed interieur in die andere staan, maar is zonder hoofdsteunen achteraan. de mijne zijn origineel met hoofdsteunen achteraan (één van zijn vele opties). in de toekomst komt er wel een golf3 versnellingsbak in met langere verhoudingen (de dag dat deze bak sneuvelt). en elk jaar proberen één opmerking van het keuringsbewijs af te halen (volgende is een opmerking voor een roestplek op de dorpel. dit is er dan volgend jaar af. ff schuren en herspuiten). zie die er niet goed uit voor de leeftijd :D (foto vorige week genomen) |
Dat hendeltje zal wel door een gebroken kabel komen die vanaf de hendel naar de scharnier loopt, heb dat ook "gefixt" met een fietsremkabel.
Echt tof dat je veel experimenteerd met het zuinige rijden, heb het ook een tijd geprobeerd, maar met de benzine waar ik nu mee rijd haalde ik ooit 870 km op 1 tank met een continue 100 km/u. Dan stond de meter halverwege het rood. Is lang niet slecht, maar de je moet je er best voor inspannen om zo weinig te verbruiken. Wat bij mij wel aardig hielp is V power en een schroefset monteren. Daarmee kon ik de wagen "recht" op de wielen zetten waardoor de bodem niet als windvanger fungeerde en een stukje verlaagd om minder lucht onder de auto door te laten gaan. ps, Welke kleur is de wagen eigenlijk? op bovenstaande foto lijkt het Calypso groen. |
All times are GMT +1. The time now is 16:57. |