Okee, mooi werk.
Waarschijnlijk staat je terugslagklepje een beetje te klapperen...slang vervangen die tussen inlaatspruitstuk zit en rembekrachtiger. Deze is volgens ETKA niet meer nieuw te krijgen helaas, maar ik heb bij de sloop eentje van een passat af gehaald. Deze week ietsje af qua vorm, maar pastte wel. |
Okee, en aan de slang naar de rembekrachtiger zit meteen dat t-stukje?
Op de sloop zijn genoeg oude golfjes toch? Neem aan dat deze slang niet specifiek is voor een PN motor en wel in meerdere golfjes zal zitten? Maar ik kan natuurlijk ook naar n ouwe passat zoeken ;) (PS: Dit was dus de gouden tip die ik eerder bedoelde :D) |
ja, op je inlaatspruitstukje zit een stuk rubber slang. Hierop zit de slang naar de rembekrachtiger. Deze slang is één geheel met je terugslagklepje (zwart/geel potje) en 2 extra tuutjes (als er geen slangetje op zit, zit er een groen dopje op)
Je kan inderdaad zoeken naar een oud golfje en daar die slang af halen, maar wie zegt dat die slang goed is...daarom heb ik eentje gepakt van een jongere auto. |
Jep, klinkt logisch ;)
En bij mij zit er idd een groen dopje op. Maar je kan die klep testen door hem door te blazen lees ik net. Dus dan weet je of je een goeie te pakken hebt. Ik heb komende week geen tijd, maar de week daarna ga ik er weer mee verder! Bedankt voor de goede tips! |
Je kan er inderdaad op blazen en zuigen om hem te controleren...maar dat zegt niets of hij tijdens bedrijf ook goed werkt. De mijne liet ook niets door als ik erop blies, maar als ik eraan zoog, liet hij wel door.
Maar zodra hij op de auto zat begon hij af en toe wat te klapperen, waardoor de auto vreselijk begon te stotteren....na het vervangen was het gestotter over. Op de sloop kosten ze trouwens niet zoveel...de mijne was gratis ;) |
Hmm ja, dat heb ik nu ook.
Met blazen lijkt t klepje intact :s Wat is eigenlijk de functie van dat klepje? Want hij zuigt toch altijd, en blaast nooit? Ik heb ook mn twijfels over de rubberen pakking en afdichting bij de rembekrachtiger. Kan je kijken of daar nog aan te komen valt? Kan het ook nog zijn dat de rembekrachtiger zelf lucht doorlaat? En gratis is niet duur, dan kan je t altijd proberen ;) maar ik heb volgnde week pas tijd om naar de sloop te gaan. |
de inlaatkant zuigt inderdaad. hij zorgt er voor dat het vaccuum wat in de rembekrachtiger heerst, daar ook blijft.
het vaccuum in het inlaatspruitstuk wisselt namelijk de hele tijd als je rijdt...bij volgas is er een groter vaccuum dan bij gas los. Normaal gesproken rem je bij gas los, dus is er weinig vaccuum....zou dat klepje er niet zitten, dan werkt je rembekrachtiger heel slecht. nu houdt hij het maximale vaccuum wat opgewekt is vast. :) rubbertje kan je ook altijd vervangen, maar probeer anders eerst de slang. als je nu meerdere dingen tegelijk gaat vervangen kan je niet goed uitvinden wat nou precies de oorzaak is. stapje voor stapje :) |
Oke, dat snap ik.
maar zou je dan niet verwachten dat ie slecht remt ipv slecht stationair draait? Want als de rembekrachtiger wel vacuum trekt dan zou ie gewoon goed moeten draaien toch?? Tenzij idd die slang lek is ;) |
Welke slang hebben jullie nou afgedopt dan, wil dit ook eens proberen, maybe een nog duidelijker picca?
|
Quote:
De slang naar de rembekrachtiger |
Quote:
Ik zal vanavond een foto voor je maken. Volg vanaf je rembekrachtiger de (zwarte) vacuumslang. Deze zal eindigen in een zwart/geel T-stukje, vanwaar een slangetje naar je vacuumvervroeger gaat en een slangetje naar je inlaatspruitstuk. Het T-stukje zit met een slangenklemmetje vast op het slangetje naar het spruitstuk. Deze heb ik losgehaald, T-stuk eruit, boutje erin, slangenklem dicht en draaien maar! Scheelde bij mij 99,5% van alle plofjes! Hiervoor moet echter wel het betreffende slangetje niet lekken natuurlijk! Dus wat je ook kan doen is iemand met z'n duim de vacuumaansluiting op het spruitstuk dicht laten houden terwijl je zelf gaat luisteren ;) |
wat je ook nog kunt testen is de vacuumvervroeging op de ontsteking. als je hier het slangetje af haalt en je duim erop legt of hij dan nog steeds blijft ploffen. Deze zit ook op de slang naar de bekrachtiger en doet dus ook niet mee als je `m bij het inlaatspruitstuk afdopt.
haal je `t slangetje eraf, vinger erop en blijft hij nog steeds ploffen, dan moet de oorzaak liggen bij de dikke slang tussen inlaat en bekrachtiger, de bekrachtiger zelf, of de 2 rubbers van de bekrachtiger (zit eentje waar de vaccuumslang in gaat en er zit eentje tussen hoofdremcillinder en bekrachtiger). |
en weer n update:
Heb vanochtend van de sloop een slangetje uit een golf III getrokken. Deze aangesloten: motortje draaide top! Maar helaas: na een stukje rijden verergerden de klachten weer. Hierop heb ik kit in de afsluitring van de rembekrachtigerslang gedaan, maar dat hielp ook al niet. Toen heb ik het groene dopje van het oude t-stuk op het 'nieuwe' t-stuk gezet. Nu zit dus alleen de rembekrachtiger op de slang richting spruitstuk, de vacuumvervroeger is afgesloten. Nu draait hij weer prima! De slang naar de vervroeger had ik al vervangen, deze is het dus niet. Conclusie: vervroeger lek?? Als ik er aan zuig krijg en hou ik hem vacuum. Als ik erop blaas, hoor ik een 'plopje'. En als ik zuigen en blazen afwissel, komt er op een gegeven moment een ranzig vloeistofje in mn mond :s :confused: Duidt dit alles op een lekke vacuumvervroeger?? Of moet ik gewoon de ontsteking even opnieuw af laten stellen? |
dan zou je inderdaad denken dat er iets met de vacuumvervroeger moet zijn...dat hij daardoor dan valse lucht trekt? Dat je een ranzig vloeistofje in je mond krijgt klopt sowieso niet. je zou de ontsteking eraf kunnen halen en eens open kunnen halen en eventueel ook de vervroeger vervangen.
Of een andere ontsteking met vervroeger van de sloop halen. |
Jah, maar dan weer hopen dat die goed is..
want die is ondertussen ook al 20 jaar oud en nieuw zijn ze 70 eu Kan ik die slang naar de vacuumvervroeger niet gewoon los houden? Of ga ik dan problemen krijgen met rijden? *edit* Heb het net mn vader even laten zien wat ik bedoelde. Bij draaiende motor zoog hij aan de slang naar de vacuumvervroeger en ademde toen vieze lucht in, bijna uitlaatlucht. Lijkt me niet de bedoeling... Alleen vacuumunit lek of is er meer aan de hand met deze ontsteking? Zijn er volgens de etka nog nieuwe vacuumunits te bestellen? Kan via google nix vinden *edit* Op de duitse ebay deze gevonden: http://www.ebay.de/itm/VERTEILER-ZU...9#ht_4630wt_986 Gaat deze passen op een 1.6 PN? De motorcode van een PN is wel 19E 1G1, dus die staat er wel tussen, maar heeft wel weer een vermogen van 51KW ipv 55 wat die site aangeeft... dus gaat het passen? |
En weer even een update:
Ik had een tweede hands ontsteking gehaald van de sloop (uit een PN getrokken, dus die moest wel passen ;)) Deze laten inbouwen en afstellen door de garage, en het ploffen en slechte stationair draaien was over. Maar helaas was de vreugde van korte duur... :( De garage ontdekte dat alle drie de keerringen (nokkenas, krukas en die ander), lekten en dat de distributieriem op knappen stond. Dit zouden ze voor 400 eu repareren, maar halverwege belden ze op dat ze de bouten van de waterpomp hadden gesloopt, en dat die ook vernieuwd moest worden en dat het op 900 eu (!) uit zou komen... De groeten... :D Ik heb de auto er vanochtend weggesleept. De keerringen, waterpomp, distributiekettingset zijn besteld. Iemand nog tips om op te letten bij deze klus?? :thumbup: |
Quote:
400 euro is echt te veel voor zo'n klusje, is echt niet zoveel werk, en welke bouten hebben ze van de waterpomp gesloopt, die van de poelie ?? is naar mijn mening al helemaal geen reparatie van 500 euro. |
Quote:
Nou, de bouten die de beide delen van de waterpomp bij mekaar houden. Daarvan zitten nu nog 5 halve boutjes in het huis. :( En ik deel je mening dat t teveel geld is voor zo'n klus, vandaar dat ik em daar gauw heb weggehaald. Al het 'zware' werk is al door hun gedaan (poulies loshalen), dus ik hoef nu alleen nog maar de ouwe ringen eruit, nieuwe erin, alles er weer op monteren en afstellen... Daar zit ik een beetje mee: waar zitten de merktekens en waarop te letten? |
Quote:
Dat die boutjes afgebroken zijn is toch helemaal geen probleem, de vraag is alleen waarom ze aan de waterpomp hebben zitten schroeven. Daar hoeft alleen de poelie van af. Het zware werk zal ook wel mee vallen, als je wat gereedschap en er niks tegen zit doe je het in nog geen 30 minuten. Gewoon een nieuwe waterpomp erop welke compleet met huis is, dit kost nog geen 100 euro. Voor de merktekens kun je het beste hier kijken (geluid uit zetten). http://www.esvj.be/websites/mk2_golf_jetta Let er wel op dat je het krukastandwiel goed vast zet. |
Quote:
Oke, bedankt voor die tip! Maar het is toch gangbaar om meteen de waterpomp te bekijken als je de distributieriem gaat doen? Als je het dan toch allemaal los hebt... Alleen jammer dat ie stuk ging :p Hoe komt die garage er dan bij dat het 2-2,5 uur extra werk is om die 3 keerringen te doen bovenop het werk van de distributieriem?? Waterpomp heb ik besteld voor 60 eurie ;) Die site had ik vanmiddag ook al gevonden, zal het even goed bekijken. |
All times are GMT +1. The time now is 21:43. |