Ik stel voor dat iedereen AirDvans een PM stuurt om te vragen wat hij bedoeld......
|
Quote:
Ja kom! we draaien de wereld om! :confused: :confused: |
Quote:
We eisen of verplichten niks .. Wat is er toch dat er bij een simpele vraag bijna iedereen op zijn achterste poten gaat staan en er dingen bij halen die nergens staan ? Of moet ik nu ook maar zeggen dat als je niet begrijpt wat er getypt wordt dat hetdan aan jezelluf leg ? :D Dat iemand in zijn dagelijkse werk misschien geen ABN hoeft te typen wil nog niet zeggen dat je redelijk normaal nederlands dan maar moet vergeten en typt zolas je het zelf goeddunkt . Doen we dat ook met rekenen bij de supermarkt ? Ja als de cassiere te weinig aanslaat .. anders zeggen we er ook wat van . Dus waarom wel bij en met rekenen maar taal ho maar ? Omdat het makkelijker typt zonder een hoofdletter en een punt of ander leesteken ? Stel eens in een winkel voor dat ze alleen maar cijfers tot de 7 mogen gebruiken en als ze dat niet willen lekker ageren tegen de manager en eisen dat je airmiles worden uitbetaald ... Maar ok : als ik niet snap wat iemand typt omdat ik vroeger net na de oorlog wel fatsoenlijk nederlands op de lagere school heb gehad dan ligt het aan de generatiekloof dus aan mij .. Je moet premier van Nederland worden : de simpelste oplossingen zijn vaak de beste . Kun je meteen dat cijfergedoe bij winkels invoeren ;) Laten we het maar niet over grammatica hebben want dat is echt lastig . Een hoofdletter en een leesteken als punt en comma niet .. |
whooo whoooo, i am with stupid
getypt voor de duidelijkheid :) |
Hahaha... :D :D
Check Mark1 's avatar nu eens dan! :D :D :D |
Quote:
over MARK1 en afkortingen gesproken... moeten we nou ook in plaats van (i.p.v.) mk1 mark 1 gaan schrijven? 't zijn vooral de onduidelijke aan een stuk geschreven zinnen die t hier zo onduidelijk maken, niet de afkortingen als iig of miss. PB en MK zijn voor niet-forummers ook onduidelijk, en sommige volkswagen liefhebbers weten nog niet eens helemaal waar mk voor staat (kijk maar eens hoeveel golf type 3-tjes d'r dagelijks voorbij komen). 't is hier gewoonte, net als op ALLE andere forums, om afkortingen te gebruiken. moeten we dan 'n lijstje gaan maken met wele afkortingen wel geaccepteerd worden en welke niet? en wie bepaald dit? naast de lange-zinnen-schrijvers zijn dr ook nog n paar die 't nodig vinden hun zinnen te herschrijven. hiermee bedoel ik dat d'r nogal wat zinnen in topics staan die aanvankelijk klopten, maar waarbij de schrijver achteraf nog wat dure woorden heeft geprobeerd te implanteren waardoor 't allemaal een grote onduidelijke brei wordt. 't gebruik van schuttingtaal zal niet positief aan de sfeer bijdragen (en ik ben daar in mijn forum-begin ook al op gewezen) maar dat we woorden als HOK een BARREL moeten censureren, en we sl0pel niet mogen gebruiken gaat wel erg ver. als 'n opel-rijder 't nodig vindt namen te verzinnen voor m'n golfje doet ie dat maar, 't zal mij weet ik waar roesten. andersom 'tzelfde. ik zal wel weer flink op m'n deksel krijgen, maar doe t dan tenminste met zinnen met interpunctie en leesbaarheid :D |
@Luuk: 100% mee eens!
Het wachten is nu op de volgende die we-der-om begint over de hoofdletters en de punten en de afkortingen... snap dat niet hè... is toch duidelijk zat nu mensen.. |
Iedereen moet gewoon goet schreiven. Med de juiste impterpuncsie en treemas en al. Als je het niet begrijpt; nog een keer lezen, anders: corriegeren mag tog ook? :ninjabatt
|
Wat is er met de goede verstaanders gebeurd?...
|
Quote:
Praat jij tegen mij :confused: :confused: Hoeft om mij niet hoor!!!!!!!!!!!!!!!! Ontopic |
Leuke topic, maar toch knaagt er iets.
Allereerst, een taal is nu eenmaal 'in beweging', er zijn steeds nieuwe invloeden. Het mooiste voorbeeld hiervan is het Suid Afrikaans, honderden jaren geleden vertrokken Nederlandse boeren naar Zuid-afrika, en spraken daar Nederlands. Doordat hun enclave geïsoleerd was, werd hun taal 'statisch'. Ergo, wij Nederlanders verstaan hen niet meer. Dus als nu door invloed van het internet onze taal snel veranderd? Who cares. Het domweg niet gebruiken van punten, komma's en/of hoofdletters blijft wél fout. Echter, wat allerlei lieden Neerlandici klaarstomen met de zoveelste nieuwe spelling, in steeds groenere boekjes, staat nog verder van mijn bed! Nog storender vind ik dat de Friese forumgebruikers te pas en te onpas in hun dialect wauwelen (bla bla, geen dialect, bla bla, eigen taal, bla bla eigen grammatica). Zeeland heeft ongeveer tien verschillende dialecten, als ik alle Zeeuwen op het forum in zijn eigen dialect moet aanschrijven word het een onleesbare rotzooi. Fries is in deze dus ook fout. De opmerking van Luuk over het gebruik van t voor "het is", met een aanhalingsteken is het gebruik van 't dus geen foutief Nederlands, eerder een vorm van hypercorrectie om daarover te vallen. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor "da's" Verder is de plaatsnaam in de koptekst bij veel mensen nauwelijks te ontcijferen door het gebruik van dialect. Als je bijvoorbeeld uit Ruinen komt, schrijf dan geen Rûne. (Sorry Luuk) Hetzelfde geld voor Knaôl als je uit Stadskanaal komt natuurlijk, of ut fér voor Raamsdonkveer. Gebruik de plaatsnaam zoals die in de grote bosatlas staat, a.u.b. Het is niet dat mijn mening er toe doet, maar ik wou het toch even kwijt. Greetz, Ron (en da's dus óók fout :tongue: ) |
Je hebt op sommige punten gelijk maar het niet verstaan van een Suud Afrikaner betwist ik . Maar dat komp misschien omdattik een talenbult nog groter dan Quasimodo hebt ;)
Fries is best mooi maar inderdaad : als geintje kan het . Ik als ras Hageneez kan het ook wel over een tamponkauwer ( gewoon in het nederlands gespeld ) hebben maar dan weet het gros hier ook niet wat ik bedoel . En laten we maar zwijgen over dat ik te vaak aan de dahlia leg :D Zojuist mijn twee centen ;) |
> Zeeland heeft ongeveer tien verschillende dialecten
elke dorp/gat heeft hier zijn eigen dialect. dus dat is op 2 handen niet meer te tellen :-) |
er word gewoon te weinig gemasturbeerd op dit forum..dat is onderhand wel duidelijk....
|
@Gert: De Haagse kreten zoals jij ze doorgaans slaakt, zijn grappig bedoelt.
En niet om een hoop forumgebruikers links te laten liggen, zoals Friezen dat nogal eens willen doen. Dáár zit voor mij het verschil ;) . @Luuk: Het gaat er mij niet om je persoonlijk aan te spreken, maar het voorbeeld lag zo vreselijk voor de hand. Als jij een rasechte en trotse Drent bent, waarom vermeld je je plaatsnaam niet dubbel? Zoiets kan ook leerzaam zijn voor anderen uiteindelijk. Maar als je bijvoorbeeld uit Zeeuws-vlaamse dorpje Nieuwvliet komt, en je vermeld alleen maar de dialectnaam Sintepier, heeft dat alleen voor jou en je buurman toegevoegde waarde en verder voor niemand. @Ploon: Ik bedoel serieuze verschillen, zoals tussen de verschillende eilanden, en niet een paar afwijkende woorden onder de dorpen onderling. @De rest: Laten we proberen niet te veel op elkaars fouten te letten, zodat we lekker relaxed kunnen forummen. Ik denk dat dat de bedoeling moet zijn :rock: . @Pedaalemmer: Ik was net klaar. :D :D :D Greetz Ron |
Quote:
Omdat iedereen zich in dit topic toch al persoonlijk aangevallen voelt, ben ik de beroerdste niet om dan hier maar even op te reageren. ;) Ik zit hier nu als Rasfries (Friessprekend, Friesdenkend,...) nu een goed half jaar ingeschreven op dit forum en heb daarvoor zeker 2 jaar meegelezen, maar ik heb het zegge en schrijve nog niet eén keer meegemaakt dat hier ergens in een topic Fries werd gesproken, laat staan "te pas en te onpas". Kom eens op het VWForum en ga eens naar "off-topic, niet auto gerelateerd". Kun je je eigen nog eens doodschrikken! ;) |
Volgens mij is het wel duidelijk wat we bedoelen: Probeer het in de "serieuze topics" goed leesbaar te houden door op de spelling te letten en interpunctie te gebruiken.
Gelukkig hebben we heel veel dialecten op het forum en ik leer graag hier en daar een uitdrukking erbij. Maar een fulltime tolk kunnen we nog niet betalen dus wanneer je wat in dialect neerzet laat dan als het even kan blijken aan de rest wat er bedoeld wordt. Leuk forum? Ja! Duidelijk forum? Ja! Strafkamp? Nee! |
Quote:
Je hebt iets gemist volgens mij :D http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=6050 |
Zo, gaat die Arnaud effe af. :redface: :tongue: :D
Maar goed, eén thread dan, dat is nog steeds niet te pas en te onpas als je het mij vraagt. |
Ik laat binnekort " Anti Fries bijvullen" stickers maken voor op mijn radiator ;)
@ Arnaud : niet schamen joh .. daar zijn die haartjes op je lichaam voor :D Ik ben ook best een memmuhbatsert hoor . |
All times are GMT +1. The time now is 02:14. |