Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Polo 6N2 1400 16v => 1900 mTDI 6-speed (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=127530)

DÁ-BRT 03-09-2014 16:44

Ik heb zelf ook nog een 1997 diesel staan, maar bedankt voor het melden.

Turbo-Variant 06-09-2014 19:35

Verloopt die datum niet steeds, Bert? Dus dat het volgend jaar na een bepaalde maand 2000 is?

DÁ-BRT 06-09-2014 19:53

Daar zou je gelijk in kunnen hebben want het was eerder 1/2 1998. Maar hij is van half 2001, dan zou ik nog 2 jaar moeten wachten.

Turbo-Variant 07-09-2014 08:37

Ik hoop maar dat het zo is. Heb nog een motorombouw klaarstaan in een 2000er voor deze winter. Weinig zin in het lelystad traject, al is het voor de kosten...

2001 is inderdaad ongunstig.

jos_br 07-09-2014 13:14

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Klopt, heb je goed gezien. De RDW loopt verschrikkelijk moeilijk te doen. Naar SDI lijkt nog mogelijk maar via Lelystad. De uiteindelijke mTDI motor is niet aannemelijk dat ze hem goed gaan keuren. De hoofdreden omdat de auto na 6-1999 op kenteken is gezet. Als hij voor deze datum geregistreerd was, dan had ik niet eens naar de RDW gehoeven...

Twijfel nu heel erg. Als ik de GTI vlot kan verkopen, dan koop ik een Jimny weer van voor half 1999 en bouw ik die om. Als ik hem niet verkoop blijft het misschien bij SDI met wat tweaks.

Waarom moet deze ombouw via de RDW in Lelystad? Ik moest met de '99 TT alleen voor de uitlaat naar Lelystad aangezien hier geen typekeuring voor was. Verder moet de auto aan de toen gestelde normen (dus als een benzine versie qua geluid en uitstoot) voldoen, deze worden met een dieselmotor makkelijk gehaald. Bij mij gaf de uitlaat wel een probleem, dit kun je echter voorkomen door er een behoorlijke demper tussen te zetten.

Jos.

Mtdi 07-09-2014 13:19

Regels veranderen Jos, met mijn Scirocco ging het net zo gemakkelijk als jij omschrijft, ook al is de mijne mechanisch.

DÁ-BRT 07-09-2014 15:31

Van wanneer in 1999 was de TT? Ze geven aan bij de RDW dat het vanaf half 1999 alleen type goedgekeurde motoren erin mogen en dat je anders naar de RDW in Lelystad.

Turbo-Variant 11-09-2014 10:31

Waar is "half 99" vermeld op Bert?

Naar mijn weten was het namelijk ook halverwege 99, maar vroeg het van de week toevallig aan een keurmeester toen ik bij het RDW station zei, en die vertelde weer 1998, en dat dit niet verspringt. Hij zei dat dit de maken heeft met de invoering van europese typegoedkeuring/CVO verhaal.
Op de website vind ik in de gauwigheid ook even de 'half 99' niet meer terug.

Zou voor mij ook nadelig uitpakken voor het klaarstaande project voor komende winter...

Of zijn informatie sluitend is, betwijfel ik overigens ook. De beste man heeft i.v.m. verkeerde bronnen ook mijn auto afgekeurd wegens te hoge aslast aan de voorzijde. Onterecht overigens, dus mag weer terugkomen...

DÁ-BRT 11-09-2014 10:34

Ik heb een mail ontvangen (30-juni) van de RDW zie de quote hieronder:

Quote:
Geachte heer Zwalve,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt informatie over het wijzigen van of de wijziging aan de motor van uw personenauto.

Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moet het kentekenregister en soms de kentekencard worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij één van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).

In gebruik genomen voor 1 juli 1999:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 juli 1999 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.

In gebruik genomen na 30 juni 1999:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 30 juni 1999 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand ook individueel moet worden getoetst op het TestCentrum Lelystad (TCL). Na de keuring op een keuringsstation neemt het TCL contact met u op om de aanvullende testen te plannen.

Herkomst motor:

In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Hierbij is het noodzakelijk dat u de herkomst en het kentekennummer of voertuigidentificatienummer van het donorvoertuig overlegt tijdens de keuring.

Kosten:

De kosten kunnen variëren van € 27,00 tot € 82,00. Dit is afhankelijk van het aantal wijzigingen.
Als de personenauto in gebruik is genomen na 30 juni 1999 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

DÁ-BRT 11-09-2014 10:36

Update: Gisteren de Polo verkocht en een Suzuki Jimny weer gekocht :screwy:

Nee, gekheid. Ik heb een Jimny gekocht van voor half 1999 om die om te gaan bouwen naar mTDI. Dan kan ik er af en toe ook nog eens mee het terrein mee in. (Ook geschikt om de Kever van A naar B te vervoeren met trekstang)

Turbo-Variant 11-09-2014 10:42

RDW weet ook niet wat het wil zeg... RDW site zegt;

Quote:
Als u een wijziging aanbrengt aan een voertuig, kan het zijn dat de RDW het voertuig moet keuren. In hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen kunt u nakijken of u de wijziging die u aanbrengt moet laten keuren. Hieronder leest u de informatie over het wijzigen van een voertuig en wat u moet doen, zodat u na de wijziging weer een geldig kentekenbewijs bij uw voertuig kunt krijgen.
Identificatie na wijziging
Bij ieder onderzoek moet de RDW de identiteit van het aangeboden voertuig vaststellen. Als een voertuig ingrijpend is gewijzigd, is de identiteit na wijziging soms niet (meer) vast te stellen. Dit heeft mogelijk gevolgen voor de (her)afgifte van het kentekenbewijs.

Eisen bij wijziging
De wettelijke basis voor het beoordelen van een wijziging is te vinden in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen. De RDW toetst de aspecten, die geraakt worden door de wijziging, aan de eisen zoals die golden ten tijde van de eerste toelating van uw voertuig. Dit is niet van toepassing bij een wijziging naar elektrische aandrijving en inbouw van een gasinstallatie. In dat geval wordt getoetst aan de eisen die gelden op de dag van de wijzigingskeuring.
Heeft uw voertuig een datum eerste toelating van na 31 december 1997, dan toetst de RDW op:

de toelatingseisen, zoals vermeld in bijlage IV van de Regeling voertuigen, en op
de permanente eisen zoals vermeld in hoofdstuk 5 van de Regeling voertuigen.

Als uw voertuig een datum eerste toelating van voor 1 januari 1998 heeft, dan toetst de RDW op de permanente eisen.

Als u bij de wijziging van uw voertuig componenten uit een typegoedgekeurd donorvoertuig heeft gebruikt, kan de RDW besluiten om minder aspecten te beoordelen.

Jammer dat je door ondoorzichtigheid van regels van hun zijde, je project steeds moet aanpassen. :rolleyes:

Hopelijk (voor mij) verspringt het binnenkort naar juli 2000 dan... Dan zit ik goed.

DÁ-BRT 11-09-2014 10:58

Graag zie ik een link naar deze tekst, dan reageer ik direct op de email van de RDW.

DÁ-BRT 11-09-2014 11:01

http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas...Portal/IGK/Auto

Ik heb het zelf al gevonden en reeds een email met de vraag om opheldering gestuurd.

Turbo-Variant 11-09-2014 11:06

Jij bent snel. ;)

Zeer benieuwd... Ben deze "instantie" momenteel echt even moe..

Polo1w 11-09-2014 11:43

Ik weet t niet zeker, maar volgens mij staat die datum al aardige poos op vóór bouwjaar '98. En blijft ie daar ook op.
Totdat ze weer iets nieuws verzinnen uiteraard.

DÁ-BRT 11-09-2014 11:44

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Zeer benieuwd... Ben deze "instantie" momenteel echt even moe..

Ik ook, want dat zou betekenen dat de Jimny hetzelfde probleem heeft als de Polo...

Turbo-Variant 11-09-2014 12:05

Quote:
Originally Posted by Polo1w
Ik weet t niet zeker, maar volgens mij staat die datum al aardige poos op vóór bouwjaar '98. En blijft ie daar ook op.
Totdat ze weer iets nieuws verzinnen uiteraard.

Dat was ten tijde van de invoer van deze regel.

Het mailverkeer dat diverse mensen op o.a. dit forum, en ook ikzelf, gehad hebben met de RDW, laat zien dat na verloop van tijd dit verschoven is van half 98 naar half 99.
Ik ben derhalve ervanuit gegaan dat het volgend jaar dus half 2000 zal zijn. (leeftijdsgrens 15+ wellicht? Net zoals bijvoorbeeld schorsen of slopen een onderscheid kent van <15 of >15)

Wellicht dom van mij om daar vanuit te gaan, maar tegen de willekeurige regelgeving van de RDW is toch niet op te plannen qua projectjes etc.

Ik verwacht binnen nu en een week weer bij de RDW te zijn voor een herkeur. Eens kijken wat ze daar nog te zeggen hebben over bovenstaand verhaal. (en of ze mij tegemoet komen als gevolg van hun verkeerd vergaarde informatie over aslasten. :screwy: )

DÁ-BRT 15-09-2014 09:59

Reactie gekregen van de RDW waar ik heel blij mee ben ;-)

Quote:
Geachte heer Zwalve,

Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt de RDW informatie over het wijzigen van een motorblok.

De informatie welke u van ons heeft gekregen is de juiste informatie, in hoofdstuk 6 van de Regeling voertuigen is namelijk het volgende opgenomen:

Op de wijziging in constructie van een gekentekend voertuig, met uitzondering van de inbouw van een elektrische aandrijflijn of een brandstofsysteem voor al of niet tot vloeistof verdicht gas, zijn de toelatingseisen van toepassing zoals die luidden ten tijde van de ingebruikname van het voertuig. Omdat echter niet bekend is of een voertuig misschien deel uitgemaakt heeft van een restantvoorraad van een typegoedkeuring, kunnen de eisen worden toegepast zoals die 1,5 jaar eerder dan de DET van het voertuig van toepassing waren.

Vragen?
Heeft u na het lezen van deze e-mail nog vragen? Wij helpen u graag verder. U kunt ons bereiken door te reageren op deze e-mail, of telefonisch via 0900 07 39 (€ 0,10 per minuut, maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur). U kunt ons ook bellen vanuit het buitenland.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

DET betekent Datum Eerste Toelating.

Audi1981 15-09-2014 10:02

Polo GTI-TDI komt eraan dus?

DÁ-BRT 15-09-2014 10:05

Nope die heb ik verkocht zoals hierboven al gemeld was.

Wel had ik hetzelfde probleem met de Jimny gehad als deze regel wel anders zou zijn dan dat ze mij hadden verteld.

Heel simpel gezegd zegt de RDW dat je de regels aan kan houden die 1.5 jaar ouder zijn dan jouw DET (Datum Eerste Toelating) Wat bij de Jimny augustus 1997 is en daarmee heb ik wat ruimte gekregen en hoef ik waarschijnlijk niet langs Lelystad.

Turbo-Variant 15-09-2014 11:08

Dat is al iets. De vraag is natuurlijk nog steeds; waar ligt de harde grens? half 98? of 99 zoals vermeld in de door jou ontvangen mail. ;)

DET begin Januari 2000 in mijn geval... Minus 1,5 maakt het spannend.

DÁ-BRT 15-09-2014 11:13

Zo zie ik het:

Voor 1998 geven ze aan zoals jij zelf ook al gequote hebt. Waarbij ze uitloop van 1.5 jaar op DET willen geven en dat is half 1999.

Dan zou het niet meer op gaan voor een auto van na half 1999.

All times are GMT +1. The time now is 20:56.