Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   1.6TD op druk.... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=11504)

Stijn 28-01-2006 18:01

Kan Golf 1 GTD nergens vinden behalve origineel (katjing).
Zoveel Golf 1 GTD's zijn er niet gemaakt en als je al wat GTDachtigs vindt in de 'Brezan' boeken dan zijn het uiteindelijk altijd Golf 2 radiators (net te breed, zitten net tegen de dynamosteun aan).

MauSeR35 28-01-2006 18:23

heb nog wel een nummer van zo'n bedrijf dat ze maakt, moet ik eens bellen of ze van die dingen hebben en wat ze dan kosten?

Stijn 28-01-2006 19:15

info altijd welkom :D

sjampoo 28-01-2006 20:22

"t schijnt (naar ik ook maar van horen zeggen heb) dat zolang de zijkanten heel zijn (de plastic delen), je er 'naar wens' van alles tussen kunt laten maken.

Rickyrick 08-02-2006 08:58

Watvoor soort buizen heb je exact gebruikt Stijn? ik neem aan dat de diameter ook van belang is?

AD racing 26-03-2006 22:55

Rijdt deze nog steeds en nog veranderingen doorgevoerd?

Kan je soms eens een lijstje geven wat je er ondertussen al allemaal aan hebt verandert?

Bedankt al... ;)

Stijn 27-03-2006 22:34

Buis: gewoon een eind leiding wat ik nog had liggen, de diameter kwam aardig overheen met de aansluitingen hier en daar :) Lekker DHZ project dus :p

Hij rijdt nogsteeds, en het is alweer bijna zonnebloemtijd!

Veranderingen:
-Pomp maximaal opgeschroefd
-Toerenbegrenzer gedeactiveerd dmv vastzetten veer
-Verrijkpen verdraaid naar steile zijde
-Overdruk klep geblokkeerd
-Wastegate gedeactiveerd

Moroder 27-03-2006 22:44

En hoe hard gaat dat nou dan ;)?? Estimated power :D??

En ff off:

Je v8 is een gave bak :)!

Moroder 27-03-2006 22:51

Quote:
Originally Posted by Stijn
Kan Golf 1 GTD nergens vinden behalve origineel (katjing).
Zoveel Golf 1 GTD's zijn er niet gemaakt en als je al wat GTDachtigs vindt in de 'Brezan' boeken dan zijn het uiteindelijk altijd Golf 2 radiators (net te breed, zitten net tegen de dynamosteun aan).

En Brezan kan em wel leveren :) (jaah kank zien, aangezien ik bij de Brezan werk :P). En deze zit dus ook niet voor een Golf 2 TD.
Ik had laatst al gevraagd wat ie koste, dacht iets van 80-90 euro Bruto ex btw....

Marco 27-03-2006 22:55

Quote:
Buis: gewoon een eind leiding wat ik nog had liggen, de diameter kwam aardig overheen met de aansluitingen hier en daar :) Lekker DHZ project dus :p

Hij rijdt nogsteeds, en het is alweer bijna zonnebloemtijd!

Hell Yeah !!

Voor die tijd bij mezelf ook maar eens ff de begrenzer de-activeren !! :)

Stijn 28-03-2006 09:04

Thanks Moroder :)
Zal eens even gaan buurten bij de Brezan dan, hopelijk kan ik ooit eindelijk de koelproblemen vaarwel zwaaien.
Estimated power: geen idee. Blokkie is best gaar aan het worden (compressie is niet meer je-van-het) maar loopt volledig dankzij de turbo nogsteeds richting de 180km/u.

Moroder 28-03-2006 19:54

Quote:
Thanks Moroder :)
Zal eens even gaan buurten bij de Brezan dan, hopelijk kan ik ooit eindelijk de koelproblemen vaarwel zwaaien.
Estimated power: geen idee. Blokkie is best gaar aan het worden (compressie is niet meer je-van-het) maar loopt volledig dankzij de turbo nogsteeds richting de 180km/u.

Hehe gaat dus best hard. Is et dinkie ook niet zo erg op berekend :D!

Ow jah ff handig, de nummers van de radiateur.

Radiateurs die wij leveren zijn van AVA, maar van die nummers kunnen wij weer een goedkoop alternatief leveren ;).

Hella nummer:
8MK 376 715-091

Quinton Hazell nummer:
QER1664

MVG,

Jeroen :)

Stijn 13-04-2006 21:49

De QER1664 is dus gegarandeerd en helemaal Golf 1 GTD? Ik ga hem namelijk bestellen, de oude is gepl...gejinxt :)

Piet78 30-06-2006 06:08

Hallo,

heb zelf ook met een 1.6tg gereden met 300.000 km op de teller.
Motor bijna op zou je zeggen?!
Rond deze km-stand zat ik met een uitlaatgaslek tussen cilinderkop en uitlaatspruitstuk. Terwijl de turbo er toch af moest heb ik metteen een kleinere watergekoelde turbo gebruikt van 1.6 TD intercooler. En metteen de druk wat verhoogt en de pomp wat verrijkt.
Vertrek vanuit stilstand: fenomenaal, mijn hoofd werd tegen mijn hoofdsteun gegooid! serieus van verschoten! Echter: in 3de versnelling het effect/de winst volledig weg. Na wat geredeneer tot het vermoeden gekomen dat de inlaatlucht te heet wordt bij hoge belasting. Intercooler van mercedes CDI genomen en verlast+ ingebouwd => blijvend effect maar minder zoals eerst: groetendeels turbodrukleiding is turbodarm ipv buis: drukverlies op uitzetting leiding dus.
referentie pk's/koppel: leon TDI 110 pk kon niet mee in acceleren
evenals passat 130pk met 6 versnellingen was net gelijk in accelereren. (bedoel het eigenlijk andersom :) )
Rookte natuurlijk nogal.
Heb er zo een 15000 km mee gereden totdat ik in het achteruitrijden misschien iets geforceerd heb.
1 uur later (1 uurtje op café gezeten) reed ik op m'n gemak naar huis en na kleine km begon m'n golf te schudden, net alsof je met een platte band rijdt. Bleek mijn motor te zijn. Ik moet nog steeds het blok eens opendoen om te kijken wat er juist defect is. Door wat ik hier net las kan het dus hoogst waarschijlijk de koppakking zijn, aangezien bij het snel achteruitrijden (70 meter) bijna geen lucht door de radiator gaat.
Ik ben na dit incident naar een vermogentestbank gegaan (wat ik eigenlijk veel eerder had moeten doen) en mijn blokje leverde nog steeds 86 pk.

Heb onderstussen enkele jaren met mn gti gereden en nu terug begonnen om de diesel OK te maken. Zelfde turboconfiguratie op een 1.9TD.

Mijn vraag is nu aan jullie: de Boschpomp die ik gemonteerd heb voor dit blok is er 1 zonder turbodrukaansluiting maar komt wel van een AAZ-motor.
Is dit normaal en werkt dit goed. (mijn motor heeft geen EGR-klep)
Wanneer de motor draait is het net alsof er in 1 cilinder een klopje/tik zit welke verbeterd met warmdraaien. Rookt niet terwijl.
Hebben jullie soms een handboek of tekening van de opbouw van een boschpomp?

Groeten,

Piet

Weten jullie soms raad?

DÁ-BRT 30-06-2006 10:37

Kijk voor alle dieseldingen eens op VWCaddyforum.nl

Ik ben een van de forum gebruikers daar die zijn eigen brandstofpompen bouwt.

Wat je zegt over de brandstofpomp dat er geen turbodruk aansluiting is. Komt dat omdat je niet goed kijkt of omdat er geen paddestoel (LDA membraam) op zit? Zit er geen paddestoel op dan is de kans groot dat het een frankenstein motor is of een 1Z.

sjampoo 30-06-2006 10:40

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Zit er geen paddestoel op dan is de kans groot dat het een frankenstein motor is of een 1Z.

Frankenstein? Modelletje zelfbouw bedoel je?

DÁ-BRT 30-06-2006 11:19

Jein. Ik bedoel dan heeft hij of een andere motor gekocht dan hem is verteld of iemand heeft van reserve onderdelen weer een lopende motor gemaakt.

Haas 02-11-2007 19:54

kuch kuch... pfffffffffffffffffffffffffffffff..... ff stof afblazen :)

denk dat ik het hier wel neer kan zetten, net het topic doorgelezen.
Ik rijd op het moment een Golf II 1.6 TD met de turbodruk op 1.1 bar. Dit is gedaan door de vorige eigenaar. Ook de dieselpomp is opgeschroefd (althans, daar vertrouw ik op, gezien de vorige eigenaar me dat verteld heeft en hij best wel hard loopt). Veel veel lol mee, rookt goed op de snelweg en dus niets te klagen zou je zeggen. alleen...moetie op voor apk; dat wordt dus een probleem :D

nu is het zo bij flink optrekken:

Best lachen dus en goed tegen bumperklevers (niet veel last van, maar goed ;) )

Nu wil ik voor de apk de turbo gewoon op druk laten staan, maar de pomp ff wat dichter zetten om door de roetmeting heen te komen. Nu dus de vraag: hoe doe ik dat :) Ben niet bekend met VW en al helemaal niet met dieselpompen. Nu heb ik al gelezen dat uitdraaien van t schroefie minder toevoer is en dat ik daarbij ook het stationair bij moet stellen. Dat zal niet zon probleem zijn. Maar zijn er ongeveer richtlijnen? Heb namelijk geen meetapparaat bij de hand, dus hoe weet ik nu of ik voor de apk goed sta? Ik wil m daarna weer terugzetten, aangeizen deze nu goed loopt.
Normaal loopt zo'n ding op 0.7 bar oid? Dus als ik daar naar terug wil, moet ik dan 1 x ronddraaien, 2 x, of wat? Of wordt het gewoon terugdraaien en proefrijden? ;)
(geen gevaar voor te schraal gaan lopen btw?)

Stijn 02-11-2007 21:36

Een diesel loopt altijd schraal bij minder dan vol 'gas'.
De turbodruk zou ik niks aan veranderen, alleen je pomp wat terugschroeven is genoeg voor de APK. Als je dat trucje kent dan zul je je realiseren dat iedere (ouderwetse) diesel de roetmeting haalt :)

Draai de 'rookstop' (dat is die schroef aan de zijkant met contramoer, net boven de injectieleidingen) terug om minder brandstof in te spuiten (= minder rook = trager).
Ik zou zeggen een a twee slagen, het is gewoon net zo ver draaien tot hij bij acceleren niet meer rookt (gewoon met de hand de gashevel snel naar volgas draaien om te testen). Je zult daarna dus weer de stationair op moeten schroeven (tapeindje M6 met contramoer, wijst zichzelf).

Na APK terugzetten: weer net zo ver indraaien tot je de juiste balans tussen plezier en burenruzies gevonden denkt te hebben. Je bent slechts gelimiteerd door hoever je je stationair kunt terugschroeven of Femke Halsema die aan komt bellen.

lwin 02-11-2007 21:57

blijft leuk, je femke grappen :D

Quote:
Een diesel loopt altijd schraal bij minder dan vol 'gas'.
De turbodruk zou ik niks aan veranderen, alleen je pomp wat terugschroeven is genoeg voor de APK. Als je dat trucje kent dan zul je je realiseren dat iedere (ouderwetse) diesel de roetmeting haalt :)

Draai de 'rookstop' (dat is die schroef aan de zijkant met contramoer, net boven de injectieleidingen) terug om minder brandstof in te spuiten (= minder rook = trager).
Ik zou zeggen een a twee slagen, het is gewoon net zo ver draaien tot hij bij acceleren niet meer rookt (gewoon met de hand de gashevel snel naar volgas draaien om te testen). Je zult daarna dus weer de stationair op moeten schroeven (tapeindje M6 met contramoer, wijst zichzelf).

Na APK terugzetten: weer net zo ver indraaien tot je de juiste balans tussen plezier en burenruzies gevonden denkt te hebben. Je bent slechts gelimiteerd door hoever je je stationair kunt terugschroeven of Femke Halsema die aan komt bellen.

Haas 02-11-2007 22:28

stijn, bedankt :thumbup:
ben niet zo thuis in de diesels ;)
Sja, die rookpluimen.. niet iedereen is er fan van, maar kan mij dat boeien? Als het maar hard gaat :P :screwy: :eek: :D

Haas 03-11-2007 13:11

:woowoo: Tis gelukt hoor, 1.25 keer rondgedraaid en hij pluimt echt amper nog. Goed, nu komtie ook neit meer vooruit, maar dat komt maandag na apk wel weer.

heren, bedankt!!
ben www.renault-tuning.com gewend als thuisbasis, maar dit forum staat ook bol van hulpvaardige mensen, top! :thumbup:

Stijn 03-11-2007 13:25

Mooi :)

Haas 11-11-2007 14:15

ff een late reactie, maar apk is goedgekomen hoor! :thumbup:

moest nog wel mijn ruitenwisser veranderen, verticaal mag niet blijkbaar. (wist ik niet)

nogmaals: dank heren!

Stijn 12-11-2007 00:07

Die van mij heeft ook weer een verse APK sinds twee dagen, zelfs die komt door een roetmeting (als je de juiste schroeven weet te bespelen :))

DÁ-BRT 12-11-2007 09:19

Wat voor verstuivers heb je nu stein. Ik heb onlangs dezelfde pomp ongeveer gebouwd als de Frankenstein pomp die op jouw motor zit. In eerste instantie met originele TD verstuivers en vervolgens met Mercedes nozzles en een hogere openingsdruk.

We moesten wel alles weer opnieuw afstellen, maar de Golf 4 130pk TDI van z'n broer kon hem niet meer bijhouden... ;)
Terwijl daarvoor het andersom was en hij de TDI niet bij kon houden.

Stijn 12-11-2007 11:00

Poeh, weet het DNO nummer zo even niet, maar de grootste die in deze houders passen (Unimog staat me bij?) en afgesteld op 175 bar. Loopt nogsteeds super maar ik zou NOG meer diesel kunnen gebruiken (bij 2,2 bar is de rook weg, en da's zonde :))

DÁ-BRT 12-11-2007 11:05

11mm plunjer? ;) Mechanisch bediende VNT 20 of 25 Turbo.... :D

Pedaalemmer 12-11-2007 11:20

[nieuwsgierig] Dat staal wat eronder ligt is 8j? welke bandjes heb je erop liggen?[/nieuwsgierig]

Haas 23-02-2008 10:14

zo.. deze maar ff omhoog halen.
Afgelopen woensdag heeft de Golf de geest gegeven helaas. Op de snelweg met een 140 a 150 viel het vermogen ineens deels weg. Ik had daarvoor een stuk op volle druk gereden (1.2 bar) en dat zal m de kop gekost hebben gok ik. Hij loopt nog op 2 a 3 cilinders, dus er zal ergens wel wat compressie missen? Gezien ik niet zo heel bekend ben met VAG motoren, iemand ideeen om te achterhalen wat er mis is? Zal zo de compressie ff meten, maar jaa.. waar zit het dan? Heb het idee datie ook licht ratelt....

Zelf denk ik dat een ander TD blok financieel gezien verstandiger is?
deze stond op een luttele 428.000 km :D :woowoo:

jullie ideeen? :)

Rallye-VR6t 23-02-2008 10:23

Stond laatst nog een 1.6TD 80pk intercooler motor op marktplaats.
Voor 350euro oid.

Keuze lijkt mij snel gemaakt.

Maar 1.9TD's moeten er ook genoeg zijn.
Of ARL 150pk's :-)

Haas 23-02-2008 10:48

en hoe makkelijk is een 1.9 over te bouwen? Tis namelijk mijn daily (waar ik 1000 km in de week mee rijdt ), dus het moet geen project worden. Die heb ik al 2 namelijk :P
Beetje plug en play of valt dat vies tegen?

DÁ-BRT 23-02-2008 12:32

Het overbouwen is vrijwel identiek. Je zou bij de volgende dingen problemen kunnen verwachten:

Bij een type 1 heb je een andere distributie steun nodig (van een benzine 1600 motor of groter) of de oude steun door slijpen. (Het deel waar de brandstofpomp van de 1600 aan vast wordt gezet)

En de downpipe van de uitlaat kan voor problemen zorgen omdat het onderblok iets hoger is.

Voor de rest is alles pas. (bak enz.)

Let wel op wat voor 1900 je koopt er is heel veel rotzooi en die motoren verdienen ook geen schoonheidsprijs. (problemen met krukas lagering en krukas poelie, scheurende cilinderkoppen enz.)

Haas 23-02-2008 12:38

hmz.. zie nu dat t onder MKI golfies staat. Ik heeft een II'ers :)

DÁ-BRT 23-02-2008 12:43

Das nog beter, heb je ook geen problemen met de distributie steun. Waarschijnlijk enkel de lengte van jouw originele downpipe die voor problemen zorgt. Of je moet die van de 1900TD (aaz) overbouwen.

Haas 23-02-2008 13:13

alsie langer moet worden, las ik er toch 'gewoon' een stuk tussen of bekijk ik dat te simpel?

DÁ-BRT 24-02-2008 09:49

Nee hoor, je ziet het helemaal goed.

integra 25-02-2008 02:03

dit is het grafiek van de testbank van mijn golfje 2. eerste piek is de eerste versnelling langzaam op trekken. dan naar de derde versnelling en vierde dat was genoeg om het vermogen te meten hihi had de 5 nog over orginele eco ondeblok met kop en turbo pomp alleen de bovekant wat aangepast en de lda;) en een zelf gemaakte uitlaat. draai op 1,3 bar turbo druk

Gijs 26-02-2008 22:28

Topic laatst even snel doorgelezen.. best handig te doen om wat meer vermogen te krijgen.. binnenkort hier ook maar eens een TDje pijn laten lijden :rock:

All times are GMT +1. The time now is 08:03.