Quote:
Quote:
|
Quote:
Er blijkt idd. een vlotter in te zitten, en de draden staan parallel aan die van de handremschakelaar. Helaas was het staafje van de vlotter krom en zat het ding dus klem, en een van de draden was uit een kroonsteentje (!) gevallen. Geen wonder dat ik me af en toe suf zoek, zeg ! Deze wagen is afgeragd, verwaarloosd en vernaggeld... :( Enfin, bedankt voor het meedenken, het werkt weer. :) |
Lengte van wielbouten ?
Hoe kan een wielbout met een draadlengte van 28mm nou in vredesnaam aanlopen in de remtrommels (achter dus) ? Dat is toch de normale maat, of... ? Bestaan er kortere, of moet ik ze afslijpen ?
PS. Als ik ze een slag losdraai is het over, dus het gaat om één á anderhalve mm. |
zijn je wielen nog orgineel?
|
Men zegt van wel, maar dat was met de vorige set ook... In elk geval zijn het eenvoudige stalen velgen, volgens mij ook van de juiste maat (net als de banden).
Hoe lang is een standaard wielbout van een Golf 2 ? |
Als je wielen niet standaard waren geweest zou ik zeggen dat het hart van de velg mischien was afgedraaid, dit doen ze wel eens om de et waarde te veranderen.
Hoelang de bouten normaal zijn durf ik niet te zeggen maar 28mm is geloof ik de kortste maat. |
Wanneer Erik mijn oude velgen nog om de auto heeft dan zijn dit originele stalen velgen van een golf 2 uit 1984, het lijkt me heel erg sterk dat die zijn afgedraaid.
|
ff remtrommels open maken en binnenin kijken of je remschoenen niet los liggen.
ik had vorige week ineens een schurend geluid, dacht remschoenen versleten. haal thuis alles open, is 1 van die veertjes losgekomen die de schoen op zijn plaats houden. als dit bij u ook zo is, kan u bout erachter blijven hangen. zolang dat veertje NIET tussen remschoen en trommel komt te zitten, hoor je het niet |
Dokter D: ik zie er niets aan wat op afdraaien wijst.
fcapri: het is bij beide achterwielen zo, en het lijkt me sterk dat dat toevallig en tegelijk ontstaat. Dus, de krik er maar weer onder... [ZUCHT] |
Het was even zoeken, maar ben er uit: mijn bouten zijn toch geen standaard, er hoort M12x1.25 met 24 (!) mm schroefdraad en een _bolle_ onderkant van de kop op te zitten.
Vreemd toch, dat zulke simpele gegevens zo moeilijk te vinden zijn... ;) |
Okee, vandaag kon ik dan eindelijk de originele velgen en banden monteren. Hier had ik ook al pech mee: eerst bleek een van de banden lek, en 2 dagen na de reparatie weer, er zat nl. geen spijker in maar een KRAM (en dat geeft _dus_ 2 gaatjes...). :( Daarna bleken mijn wielbouten te lang (want toch niet origineel), en nu ze er dus eindelijk onder zitten kreeg ik tijdens de proefrit wéér een lekke band. Pffft, het zit niet mee.... Maar goed, hij rolt en stuurt nu een stuk lichter, en daar ben ik wel blij mee.
Leuk is ook dat het ding inmiddels moeiteloos 155 km/h haalt (op de teller), terwijl ik aan de motor eigenlijk niets gedaan heb. :) |
Hoe zit het eigenlijk met bandenmaat "155 R 13" ? Bij de meeste banden staat nog een getal na de breedte, wat dan de hoogte van de band aangeeft (in procenten van de breedte). Mag ik aannemen dat de hoogte in dit geval dus 100 (%), oftewel ook 155mm, is ?
|
nee,
155R13 zou 155/82R13 zijn (is mij allesinds zo toch es gezegd geweest) |
Standaard hoogtemaat is 80% dus 155/80-13 idd.
|
Duidelijk; dank !
|
heb het nu opgezocht, blijkt toch 82% te zijn als het getal ontbreekt en niet 80%
Quote:
EDIT: en op een andere site spreken ze wel van 80% Quote:
en volgens deze tabel, daar spreken ze zowel over 145/80R13 als 145SR13 en die hebben een verschillende rolafstand. daaruit moet ik weer besluiten dat het 82 is http://www.allevelgenvan.nl/popup_bandenwijzer.htm ohja, veel zal het niet maken. zorg gewoon dat je 4 dezelfde onder de auto hebt. denk dat het van fabrikant afhangt welke ze net gebruikt hebben |
Welnee, het verschil is - in dit geval - 3mm, dat is erg weinig. Maar het verschil met mijn aanname van 100% is wél fors, ik ben blij dat dat opgehelderd is; dank voor je research !
|
En toen lekte er olie uit het blok, op een plek waar geen olieleiding oid. in de buurt is. :( De oliespatten zitten tot op grote afstand, dus het moet hard gegaan zijn! Ik denk: koppakking. Maar de olie blijft mooi zwart, de koelvloeistof is okee, en de motor start en loopt nog gewoon prima. Vreemd... Enfin, morgen eerst maar eens goed kijken waar het precies vandaan komt.
Het goede nieuws: ik heb voor 40 euro een heel net en compleet (!) interieur op de kop getikt. Heel aardige en gastvrije mensen ook nog, en de koffie was prima. Als je het doormekaar neemt mag ik dus niet mopperen... :) |
Er viel een clipje van de deurbekleding af, nog nooit eerder gezien, en geen idee waar het precies thuishoort:
Wie herkent dit ? |
Ik heb zojuist de engine-mapping even getuned! Of, in goed Nederlands: het gashefboompje bijgesteld. Als het goed is ga ik nu wat minder hard weg bij de stoplichten, en rij ik nog zuiniger ook. ;)
Voor en na: |
All times are GMT +1. The time now is 06:44. |