![]() |
gister gespot. mercedes vito op de cruise control en bestuurder uit de auto duwend
|
Vorige week moest de Seat Leon naar de garage waar een setje 16 inch met winterbanden onderzit, rijdt prima in het winterweer.
De leenauto was een Seat Altea XL met 17 inch en 215 brede zomerbanden, i.c.m. een diesel en automaat was dat niet fijn rijden kan ik je vertellen. Waar ik met winterbanden wel fatsoenlijk kon optrekken en remmen, was dat met die zomerbanden totaal niet het geval. Voor mij in de winter gewoon winterbanden en als het weer beter wordt weer zomerbanden. Ik kan ook iedereen aanraden om een keer proberen te rijden in de sneeuw met een auto met winterbanden, en dan durf ik met zekerheid te zeggen dat je je een stuk veiliger voelt door de controle die je dan nog hebt over de auto. |
Gisteren een freesje op gaan halen bij een plaatselijke gereedschapsboer. Komt er een stucadoor (dat zei ie toen ie binnen de Bosch actie, twee halen een betalen, voor een accuboor kwam ophalen) aanrijden in een donker blauwe Seat Leon. Meneer wil vooruit inparkeren in een parkeervak, en remt, maar de auto glijdt een meter of vijftien door, en komt hoppa in het hekwerk / vangnet terecht.
Die zal ook geen winterbanden hebben gehad denk ik. :D |
Winterbanden zijn top! Inderdaad vanaf zo'n 5 graden gooi ik alles om. Geen sneeuw of ijs? Tóch winterbanden bij koude temperatuur...
Alleen jammer dat al die andere mensen waar je vervolgens achter in de file staan dat dan weer niet doen. Verplichting hoeft van mij niet, er is al zoveel verplicht, en dat is het in Duitsland ook niet. Maar koppel het inderdaad maar aan de verzekering: schade met zomerbanden met temperaturen onder 3 graden of zo: aansprakelijk tenzij heel duidelijke schuldvraag bij andere partij. |
Quote:
:wow: De auto zal ineens grip krijgen. :screwy: |
Quote:
En in die tijd dat je op winterbanden rijd slijten je zomerbanden ook niet dus kost het je ook minder setjes zomerbanden. Erik. |
Heb sinds deze winter ook een setje winterbanden op mijn golf en ik vind dat het wel goed werkt. Ik heb echter wel een stuk minder stuurgevoel dan op mijn zomerbanden (zelfde maat), het is net of de auto de bocht in valt voordat je echt het gevoel hebt in te sturen. Dit is wel verbeterd toen ik de spanning wat verhoogde maar weg is het niet helemaal. Toch is het wel de moeite, ondanks deze kleine tekortkoming ;)
|
Quote:
Dan ben je 'm kwijt... :D Dit jaar heb ik m'n winterbanden al in oktober gemonteerd. Lekker vroeg, maar dit wordt toch het laatste jaar voor die banden. Zitten nu op 4 Ã* 5mm profiel. Eerst deze banden goed afrijden en als de zomerwielen er weer onder gaan, ik denk in april of mei, ga ik deze banden op een paar oude kever velgen leggen en lekker opgummen :rolleyes: Vergeleken 18"/19" banden kosten deze banden geen zak, en dan bedoel ik een fatsoenlijk merk dus geen Nankang ofzo ;) |
Ik heb mijn winterbanden ook weer gemonteerd zegt de moeder van het verdronken kalf... :redface:
Omdat de winter in oktober-november niet echt doorzette (constant temperaturen rond de +10 graden) had ik besloten mijn winterset eerst nog even te laten liggen, totdat dus een week of wat geleden de winter ineens wel erg snel om de hoek kwam kijken. De donderdag van de hevige sneeuwval mocht ik nog op mijn zomerbandjes naar het werk; 100 km. waar ik 3 uur over deed, om vervolgens op de terugweg 500 meter van mijn huis nog even á la "blij-dat-ik-glij" flink een stoeprand mee te pakken. Resultaat: 1 velg spuiten en een ritje uitlijner (was allang blij dat het daar bij bleef maar goed). Ik heb mijn winterset de volgende dag meteen gemonteerd, en ik kan je zeggen dat je dán het verschil meteen kan merken! Zelfs een handrembochtje slaagt in de meeste gevallen niet eens meer; zeker met winterse omstandigheden kan ik ze alleen maar aanraden! |
Mijn daily heeft 26" wielen. Geen winterbanden voor te krijgen:(
|
26? :eek:
|
|
Quote:
kun je nagaan dat ik even heb staan wachten :D , maar ging goed |
trouwens vandaag erg gelachen om een subaru sti met alle toeters en bellen behalve winterbanden.. ding was veels te ver verlaagd en lag daarom stijfvast in de sneeuw..
|
Quote:
Zodoende :thumbup: |
Rijd al jaren op winterbanden, ze zouden het gewoon verplicht moeten stellen.
Momenteel is half nederland in paniek omdat men er nu het nut pas van in ziet. Maar omdat er een ware "run" op winterbanden is ontstaan sinds een week of 3 a 4 is er bijna niks meer te krijgen... Aan iedereen die het nut er nu (pas) van inziet, wees er snel bij aankomend seizoen:D |
Natuurlijk winterbanden werken..
Maar een gezond ingestelde rijstijl en goede zomerbanden kom je ook heel ver mee.. vind het bijvoorbeeld in nl beter om een slipcurses verplicht te stellen dan winterbanden.. puur en alleen omdat het onzin is om in ons landje winterbanden te verplichten.. zo heel koud is het normaal gesproken gewoon niet.. het is nu toevallig al een maandje koud.. maar zelfs dan kan je met zomer banden ook prima rijden.. als je je er maar naar gedraagt.. Gevaarlijk aan winterbanden is dat mensen overmoedig worden.. ook winterbanden hebben een grens.. je moet echt niet denken dat je omdat je winterbanden onder je auto hebt, je wel 120 kan rijden in een sneeuwstorm.. dan zal een winterband je ook gewoon in de steek laten......... |
Quote:
en met deze conclusies heb ik dus moeite.. nederland heeft elke winter wel graden onder de 5 graden.. elke test( kijk maar eens op driversforum) zegt dat je winterbanden vanaf graden lager dan 5 graden beter zijn. ik zie hier ook mensen die 40 rijden ongelukken krijgen met zomerbanden op dit moment ( zit zelf 70.000 per jaar op de weg) en zelfs mijn ouders die 1500km doen hebben winterbanden.. waarom? je zal maar net een spelend kind ervoor krijgen. de kosten voor de winterbanden zijn toch praktisch niets tov van blikschade en de banden slijten met zomerbanden ook... en een antislipcursus ipv winterbanden.. tja |
Quote:
maar laat me raden, je rijd op zomerbanden |
Quote:
De komende 30 jaar gaat koud verlopen ... |
All times are GMT +1. The time now is 01:47. |