Je compressiewaardes zijn erg hoog. Ze mogen tussen de 10-13 Bar liggen bij fabrieksafmetingen van de componenten. Als je snel over de duim even rekent dan zou de kop 3mm gevlakt moeten zijn (quick & dirty rekenen, dus geen exacte wetenschap hier) om een dergelijke waarde te halen. Dat lijkt me echt heel erg veel.
|
Klopt de compressiemeter wel? Ik heb eens een bandenspanningmeter gehad die ook een behoorlijke afwijking bleek te hebben.
|
Heb je toevallig ook al eens naar de lambdasonde gekeken / gemeten ?
Ik kan me iets herinneren van die imbus op de luchtweger tussen de lucht aansluiting en de spinnenkop in. Heb je hier ook al eens aan gedraaid om te kijken of er iets veranderd? Het blijft grappig dat ik dit zelfde probleem er ook in had zitten en ook nooit heb kunnen oplossen. Zou het niet een PL kwaaltje zijn ? :screwy: |
Bij 16 bar hoort een compressie van 11.5:1 ipv de originele 10:1. Dat is idd wat gortig.
Het is een Gunson compressiemeter, hij oogt betrouwbaar en of je 3 bar afwijking kan krijgen.... Maargoed alles kan... dat zal ik moeten checken. Ik kan met mn compressor 8 bar genereren, als ik een koppeling weet te fixen, zou ik die waarde kunnen controleren. Ik kan ook een andere motor proberen in de hoop dat die wel 13 bar aangeeft (of ook 16), maar dat lijkt wat halfbakken. |
Quote:
Met dat schroefje stel je de verschildruk iets bij. Ideaal zou die op 0.4 staan volgens een Mercedes Amerikaan op internet en hij staat op 0.5. Dat vond ik niet direct aanleiding om daar iets aan te doen. Lambda regeling lijkt netjes te regelen rond 5 mA. |
Even terzijde: Van dat inbus schroefje blijf je best af als je niets van meetapparatuur hebt aangesloten! Je mag hier enkel aan draaien als je de stroommeting naar de verschildrukregelaar hebt aangesloten, anders riskeer je de afstelling zo te ontregelen dat je de auto niet meer gestart krijgt. Learned that the hard way.
Je lijkt nogal te focussen op die hoge compressiewaardes maar ik denk persoonlijk niet dat je de kop zo ver kan vlakken dat de auto slecht gaat lopen door te hoge compressie, zonder dat de kleppen de zuigers gaan raken. Dus ongeacht wat je meter aangeeft, dat gaat je probleem niet zijn denk ik. Ook in de klopregeling zou ik het niet zoeken. Deze is deel van het ontstekingssysteem, ik zou het in het volledige ontstekingssysteem zoeken. Want dat is uiteindelijk ook wat je ziet. Dat merkteken, toont eigenlijk gewoon de moment dat cylinder 1 ontsteekt. Maw, het ontstekingstijdstip van cylinder 1 (en hoogstwaarschijnlijk ook de andere) schommelt. Wat bepaalt het ontstekingstijdstip? De verdeler, en de vervroeging die hierin zit. Het eerste is mechanisch vastgelegd door de timing, het tweede wordt door de ontstekingsmodule bepaalt afgaande op onderandere de hall sensor, en de klopsensor. Ergens in deze ketting gaat iets mis lijkt me. Of je merkteken kan bewegen ten opzichte van de krukas. |
Quote:
Ik weet dat je er altijd 98 mee tankt, maar wat ik me ook afvraag en gelezen op wikipedia, dat er inderdaad met een hoger octaan gehalte benzine ook een hogere compressie verhouding gekozen kan worden. Als dat zo is, dan zou "slechtere" bezine lees 95 je auto nog slechter moeten doen lopen. En als dit dan weer zo is, dan zou je de conclusie kunnen trekken dat alles goed is op de compressie verhouding na, en dus een verkeerde koppakking. :screwy: Of zit ik nu heel scheef te denken. http://www.wilmink.nl/wilmink/produkt/kopvlakken.html Deze kwam ik nog tegen https://www.mvwautotechniek.nl/compressieverhouding/ en hier staat beschreven hoe je de compressie verhouding kan uitrekenen Ook zat ik nog te denken om te kijken of je BDP (bovenste dode punt) wel echt correct is. Zou niet weten waarom het niet het geval zou zijn, maar je weet maar nooit. Dit zou je kunnen nakijken door een plastic staafje of iets in het gat van de zuiger van cil 1 te zetten (wel iets wat niet kan breken en er niet in kan vallen) en dan draaien tot hij niet meer beweegt, en dan halverwege het moment gaan zitten tussen dat hij weer naar beneden gaat en naar boven komt. Dan kan je ook op dat moment kijken of je nokkenassen correct staan. Het is misschien een "not so sofisticated way", maar dit puur om op een andere manier naar de boel te kijken zonder de hele motor open te halen. |
Quote:
Dank voor je overwegingen! met alle info en meedenkers komen we steeds dichter bij de oplossing. Ik probeer zoveel mogelijk uit te sluiten door te meten, liefst niet door lukraak wat te gaan vervangen. Ik zit inderdaad nu even op de compressie, omdat ik daar wat geks ervaar. Of dat een oorzaak is van het probleem, moet blijken. Ik heb net gecontroleerd, maar de meter lijkt ok. Direct op de compressor gaat hij netjes mee met de metertjes daar tot 8 bar. Ik moet aannemen dat de meter ok is. Ik krijg de indruk van je stukje dat we het over een andere inbus hebben. Jij bdoelt mogelijk de inbus 3mm in de luchtweger. Daar moet je niet aan draaien zonder stroommeter over de verschildrukregelaar. Dat heb ik gedaan en dat lukt goed. De stuurstroom regel ik netjes af op 5 mA schommelend, dus regelend. De inbus wÃ*ar Gino over praat (denk ik) is die achterop de verschildrukregelaar. Het filmpje rept erover. Als ik de 0.5 bar verschildruk toch op 0.4 bar wil krijgen zou ik daaraan moeten draaien met een 2mm inbus. Hier lees ik op internet echter niet zoveel over. Staat op mijn todo lijstje als ik niets anders meer weet. Als ik compressie niet meeneem kan ontstekingstijd een probleem geven... maar daar heb ik al best veel gecontroleerd. De verdeler is mechanisch en de speling die daarin zat is eruit. Ik kan hem met de hand nauwelijks ronddraaien en alleen in de lengte die 0.2mm. Ik zou dan heel nauwkeurig de timings moeten loggen om te zien wie wat veroorzaakt, maar dat is best een uitdaging. Iets dat nog op het lijstje staat is de ontstekingsmodule (platte plakje op de CU). Iemand een idee wat deze precies doet? de puls maken? |
Quote:
Joost, dank! ik heb de meter gecontroleerd op mn compressor en die geeft tot 8 bar exact dezelfde waarde aan. Het is geen aliexpress compressiemeter, dus mag aannemen dat de 16 bar klopt |
Ik bedoelde de imbus wat in de luchtweger zit waar je idd de stuurstoom mee kunt afstellen :)
|
Die hogere compressie zal in geen enkel geval aanleiding zijn voor de schommeling stationair.
Ten eerste zal een hogere compressie juist iets meer eindcompressiedruk opleveren, wat volgens de ideale gaswet ook een hogere temperatuursverandering met zich meebrengt. Bij stationair zou je dus met een iets hogere compressie juist een snellere en betere verbranding hebben doordat de begintemperatuur bij de ontbranding dichter bij de eindtemperatuur ligt en bij een hogere temperatuur de brandstof beter (meer homogeen) vernevelt in de verbrandingskamer. Nou is het in werkelijkheid stationair slecht een miniscuul verschil in deze waarden gezien de vullingsgraad van de motor met een gesloten gasklep echt minimaal is. Het enige waar ik nog iets is zou kunnen zoeken als ik de thread zo nog eens doorlees is of de bobine of de bougiekabels. In het Mk3 deel had onlangs ook iemand problemen welke gek genoeg veroorzaakt werden door slechte kabels. En als je injectoren op de juiste druk met een constant spuitbeeld werken, zou een onregelmatigheid in de intensiteit van de vonk wel eens de aanleiding tot het verschuivende merkteken kunnen zijn. Je bobine eveneens, je gaf aan dat deze buiten de specs uit het handboek ligt. Ik ben ook principieel tegen het random vervangen van delen, maar ik denk dat de bobine wisselen geen kwaad kan in dit geval! Die dingen gaan vaak toch uit het niets stuk; dus een reserve is sowieso niet weggegooid ;) Ik weet niet hoe je duits is, maar hier meer info wat betreft het ontstekingsprincipe met het transistor (Telefunken) blok! http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_25.PDF |
Quote:
Dank weer! Bobine... tja die kan ik proberen. De ontstekingsmodule kan ik gebruiken van mn GU, die is hetzelfde. Zou ik daar de Bobine ook van kunnen gebruiken? dat is lekker makkelijk getest... anders een kopen. |
Quote:
Die kun je gewoon van de GU overzetten geloof ik, alle transistor ontstekingen werken geloof ik met dezelfde spoelen/bobines! |
Quote:
Mogelijk zijn ze in de basis hetzelfde. ETKA zegt dat het een ander type nummer is voor de PL en RH. Groen vs Grijs, maar je ziet de grijze ook wel voor PL staan. Ik kan ze wellicht naast elkaar leggen... |
Quote:
baat het niet dan schaadt het niet ;) |
Quote:
Ik hoop vandaag aan beide items toe te komen en dan laat ik het weer weten... |
Quote:
Je kan hogere compressies aan met hoger octaan getal omdat een het hogere octaan getal voor een klopvastere brandstof zorgt, en hoge compressie sneller voor klop zorgt. In het verleden, voor de klopsensor, werd er gewoon van uit gegaan dat je 95 tankt en zorgden de ontwerpers ervoor dat de auto goed liep op 95. Je kon dus 98 tanken maar je kreeg er geen extra vermogen uit. Door de klopsensor kan je auto zich dus aanpassen aan de brandstof die in je tank zit. Dus neen, 95 tanken laat je auto niet slechter lopen ;) Quote:
Dat inbusje op de verschildrukregelaar heb ik geen ervaring mee, maar ik denk dat dat een fabrieksinstelling is. Er wordt in de Bentley boek niet over gepraat, denk niet dat het de bedoeling is dat je daar aan draait. De ontstekingsmodule bevat de transistoren die je ontsteking aansturen. het maakt dus inderdaad de puls. Heb het blokje al eens open gehad, de mijne was stuk en ik was nieuwsgierig.. Doe dat niet bij eentje die werkt! Wat betreft de bougiekabels, had je deze al niet vervangen of herinner ik me dat verkeerd? |
Quote:
Heb je ergens een uitleg van de klopsensor, liefst specifiek die voor de KE-Jet. Ik meen me ooit eens iets gezien te hebben waar in stond hoe hij de ontsteking vervroegde op zoek naar een werkende setting. De verschildrukregelaar wil ik nog wel een keer verder bekijken inclusief at inbusje. Het zal zeker een fabrieksinstelling zijn en het feit dat hij niet in het werkplaatshandboek beschreven wordt doet vermoeden dat je er in de afstelling niet direct aan hoeft te zitten, maar ik sluit het niet uit. Daarnaast zou ik denken dat als je met de 3mm inbus nog in bereik kan komen, dan doet de Lambda de rest. Dit lijkt me meer om in bereik te komen. Volgens de Amerikaan heeft het verdraaien en een verschil tussen 0.4 en b.v. 0.3 veel impact op het lopen van de motor. Tot slot zat ik gisteren nog eens jouw topic door te lezen waarin je een paar jaar geleden worstelde met jouw PL en uiteindelijk terecht kwam bij de ontstekingsmodule. Je hebt hem al eerder gehint en ik moet die zeker uitsluiten. Wat ik me afvraag: loopt jouw PL nu als een zonnetje? hoe constant was de ontsteking voor de wisseling van de module? was het overduidelijk de oorzaak (naast alle andere zaken die de auto een beetje beter lieten lopen)? ik merk ook dat de motor bij alle aanpassingen (bougies, injectoren etc) allemaal wel iets beter gaan lopen, maar dat het hoofdprobleem blijft bestaan. De kabels zijn inderdaad als eens vervangen en ik heb toen niet zuinig aan gedaan. Ze zijn al wel 15 jaar oud inmiddels, maar zeker niet veel kms. |
Ik heb vanavond eens zitten rekenen aan de hand van deze formules:
https://www.mvwautotechniek.nl/compressieverhouding/ Als ik hiermee ga rekenen kom ik met de compressie waardes die jij geeft op een verkleining van 2.9mm in hoogte in de verbrandingskamer. Dit lijkt mij echt wel heel erg veel. Maar zeg nooit dat is onmogelijk want voordat je dat hebt gezegd is het al gebeurt...... Helaas maar al te vaak gezien :screwy: Maar als het zo een groot verschil is dan zou het wel mogelijk moeten zijn om dat na te meten, misschien niet exact 2.9mm maar 3mm is wel af te lezen. |
Quote:
Neen ik heb enkel wat in het Bentley boek staat. Maar, ik weet wel hoe zo een systeem theoretisch werkt. Kort gezegd komt het erop neer dat als er geen klop is, hij gaat proberen vervroegen, en als er wel klop is hij weer verlaat. Zo balanceert hij op de rand van kloppen. Gebeurt denk ik wel enkel als je vermogen vraagt, denk stationair dat hij die klopsensor bijvoorbeeld niet nodig heeft. Aha, hopelijk heb je genoten van mijn ellende :D Mijn PL loopt als een zonnetje nu. Zeker eens hij opgewarmd is, dan loopt hij erg zacht en rustig. Ik weet niet meer precies hoe het merkteken zich gedroeg, maar ik weet wel nog dat telkens hij inhield het merkteken ook even versprong. Nu is het merkteken mooi stabiel. Uiteindelijk was het wel duidelijk dat dit de oorzaak was van het oorspronkelijke probleem, omdat het gedrag voor ik iets deed aan de motor en het gedrag na al mijn werkjes, maar voor het vervangen van die ontstekingsmodule, gelijkaardig was. Al was het meer uitgesproken, en waren er nog wat symptomen bijgekomen. Wat betreft je bougiekabels: die willen wel eens breken. Dan krijg je dat de auto dus soms geen vonk krijgt als de kabel op een bepaalde manier plooit. Nu, ze breken voornamelijk door onvoorzichtig ermee om te gaan tijdens onderhoud/werken. Of door slijtage. |
All times are GMT +1. The time now is 16:04. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.