Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   1.6TD op druk.... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=11504)

Stijn 28-06-2005 17:09

Voor een diesel wel ja

ingrob 28-06-2005 20:14

hoeveel koppel en pk zal hij dan ongeveer leveren met 2bar?

Allart-Ghetta 28-06-2005 20:32

Quote:
Originally Posted by Caddy-Daddy
De T3 heeft trouwens een A/R van 0.42

Staat in de inlaatbehuizing:

De A/R van de inlaat is niet zo interessant volgens mij, en heeft niets met het opspoeltoerental te maken.

Heeft volgens mij invloed op hoeveel lucht (cfm) bij welke druk.
Alleen druk zegt natuurlijk niet zoveel. Als de kop niet meer flowt loopt de overdruk op in het spruitstuk zonder dat je er iets aan hebt.

Ja de Turbo techniek is niet zo gemakkelijk en als je er mee bezig bent leer je steeds weer een beetje bij.

sjampoo 28-06-2005 20:59

Als we dit dan toch verkrochten tot een algemeen 'hoe maak ik van een diesel' een moordsloep topic..

Mag ik me dan als 'leek' even opmengen: Hoe zit dat met die diesel: Wat is er anders aan een atmosferische diesel en een turbo diesel? (niet alleen de pomp met drukregelaar, maar vooral dingen zoals: compressie verhouding, nokkenas, uitlaat/inlaat kleppen, etc etc..

Als de 1.6 met benzine onderblok namelijk geen goed plan is.. dan blijft er alleen de 1.4 over.. Daar MOET dan wel een turbo (of G40 lader) op om t nog een beetje 'soep-lessen' te geven :) maar moet ik dan gaan denken aan compressie verlaging? Denk t niet (of niet veel): starten doe je zonder druk...

(schijn een lichtje op mij!)

Allart-Ghetta 28-06-2005 21:05

Compressie verlagen doe je bij een benzine motor om detoneren te voorkomen, een diesel loopt juist door de zelfontbranding. Zo hoog mogelijke compressie is dus het doel, zolang de koppakking en startmotor het trekken.

Stijn 28-06-2005 21:21

Yep, de 1.6TD blokken verschillen in de basis maar weinig van 1.6D blokken, op het turbospul en drukgevoelige pomp na dan. Compressie is dus hetzelfde maar er zijn wel zuigerkoelers gemonteerd (oliesproeiers onder de zuigers), cylinderkoppen van hoogwaardiger metaal en (denk ik??) ook andere nokkenas (doorspoeling/klep overlap etc is natuurlijk precies hetzelfde verhaal als bij een benzine geblazen motor).

sjampoo 28-06-2005 22:37

Kiek, dat zijn de berichten:
De 1.4 (code: 1W) schijnt al olie-sproeier te hebben ter koeling van de zuigers. (had t zelf kunnen bouwen in de 1.6 ABU met AEE drijfstangen (hol) en zuigers, maar goed: 1.6 heeft geen stalen krukas)...

Nu alleen de vraag: zou een 1.6 'turbo' pomp passen op een 1.4?

Met Eur 1.30 per liter voor benzine, en 59 cent voor PPO is t wel errugh verleidelijk te gaan dieselen... (nu alleen de auto erom nog omheen)..

Caddy-Daddy 29-06-2005 05:03

Originele SAE Paper VW Diesel ontwikkeling

Een schat aan dieselinfo

Hier de link let op 20Mb

SAE Paper

jetta einser 29-06-2005 06:22

mischien nog een tip voor de td-freaks :biggrin:

ik heb bij men vorige golf 1.6td men nokkenas binnengedaan bij cat-cams en deze laten bewerken ! scheelt ook nog een pak(je) :eek:

dapain 25-07-2005 19:15

He stijn,

hoe verloopt het project?? Rij je nog steeds met 2 bar overdruk? En heb je de pomp al maximaal aangepast?

Groet Anno

Stijn 13-10-2005 09:54

3 maanden verder en het loopt nogsteeds :)

-Jens!- 13-10-2005 10:05

zeker en hoe :eek: , gister ff mee mogen rijden.... :cool: ding blaast af als een stoomboot :D

Big_Mac_Mark 13-10-2005 13:21

Quote:
Originally Posted by Stijn
3 maanden verder en het loopt nogsteeds :)

FILMPJE, FILMPJE, FILMPJE! :D

Quote:
Originally Posted by da_black_bull
zeker en hoe :eek: , gister ff mee mogen rijden.... :cool: ding blaast af als een stoomboot :D

:woowoo: :woowoo:

-Jens!- 13-10-2005 13:33

but only in da mornin' ghehehe

Rickyrick 24-11-2005 18:42

Aangezien ik ook binnen enkele dagen een GTD heb, zit ik ook naar leuke mogenlijkheden te kijken.
Is dit wat?
http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-2-3-TD...Qcm dZViewItem

Stijn 24-11-2005 19:59

Dat is een goed begin ja! Maar er is nog zoveel meer te doen aan je pompje

Een Golf 1 of 2?

Vraag eens aan die kerel wat ze kosten als je er twee neemt? Moet er ook nog 1!

Rickyrick 24-11-2005 21:58

Quote:
Originally Posted by Stijn
Dat is een goed begin ja! Maar er is nog zoveel meer te doen aan je pompje

Een Golf 1 of 2?

Vraag eens aan die kerel wat ze kosten als je er twee neemt? Moet er ook nog 1!

Toll :cool: gaat om een Golf 2 GTD met Mercedes Sprinter intercooler.
Verbruikt die van jou nou veel meer diesel door die aanpassingen?

Hoe zit het met bv een andere turbo? passen sommigen die meer vermogen leveren?

Diesel :cool: ik wil ook de straat zwart trekken!

Marco 24-11-2005 22:47

Wat ik van Stijn begreep is dat zijn diesel nu ongeveer 1:10 - 1:12 verbruikt.
Je spuit een berg brandstof meer in als gebruikelijk. Mijn opgeschroefde saugdiesel haalt de 1:20 wat ie vroegah deed ook nie meer. 1:12 - 1:14 hooguit

Rickyrick 24-11-2005 23:22

Dat is flink een verschil maar je hebt er natuurlijk wel een hoop lol voor terug!
Stijn vertelde dat z'n pa met de A8 moeite had om de TD bij te houden :-)

Marco 24-11-2005 23:55

Niet helemaal goed geluisterd denk ik, hahahaha. Moest echt gas geven om bij te blijven, dat wil niet zeggen dat ie em niet bij kon houden. Winnen van een A8 quattro blijft toch lastig

All times are GMT +1. The time now is 13:54.