Quote:
Nope, alleen wat tkst in jou topic ;) |
Staat de koets erop dan?
|
Quote:
Ja.................op schragen, jij ben zeker de leukste thuis. morgen is het pas 1 april :screwy: |
Helaas niet veel zichtbaars gedaan, maar ik ben toch bezig geweest. Omdat ik toch ben gaan twijfelen over de sterkte van de 14mm uniball ophanging, ben ik begonnen met de "redisign"
Ik gebruik nu M18 uniballs van zeer hoge kwaliteit, M18*1,5 L/R verstellers met moeren die een sleutelwijdte van 22m hebben en M18*1,5 12,9 bouten en moeren. Hierboven een overzichtje van hoe het ongeveer moet worden, de uniball is hier nog met een tijdelijke M14 bout vastgezet. De uniball komt tussen het chassis en de buitenplaat in. In de torsiebuis komt een urethaan lager met daarin een buis (origineel stuk) dat door een ingelaste moer tegen de andere kant van de uniball getrokken wordt. In volgorde; M14 moer (moet nog M18 worden), buitenplaat, Uniball, ring (waarin een M18 moer gelast moet worden), pijp (waar de ring aangelast moet worden), origineel rubber (dat nog door urethaan vervangen moet wroden)en het chassis (torsiebuis). Het geheel moet natuurlijk nog verder tegen het chassis getrokken worden. Gr, Paul. |
Vandaag weer verder gegaan met de achtewielophanging.
Er zitten wel wat verstelmogelijkheden in, maar het leek me toch verstandig om het e.e.a. eens te controleren en alvast een beetje in de richting te zetten. Nadat ik een laserpointer op de schijf had gemonteerd kwam ik er al snel achter dat ik +/- 3 meter uitspoor op de achtewielen had :redface: :redface: Dit wetende heb ik zowel aan de achterkant als aan de voorkant het midden van het chassis bepaald, het chassis geheel waterpas gelegd, voor en achter hoekprofielen haaks en waterpas aan het chassis gelast, hoekprofielen van schaalverdeling voorzien, IRS steun doorgeslepen en ben ik met de laser gaan spelen. Hier zijn de hoekprofielen met schaalverdeling te zien. De laserpointer aan de schijf gemonteerd, en (met een super modern stukje plakband) bediend. Laserpunt aan de achterkant. 100% zal het op deze manier nooit worden, maar zoals ik al eerder schreef wil ik in de buurt van de juiste afstelling zitten. Laser punt aan de voorkant. Nadat ik zowel op de voorste als op de achterste schaalverdeleing hetzelfde aflas, heb ik de IRS steun weer vastgelast 8) Paul. |
Ook linksachter moest het een en ander (letterlijk) rechtgezet worden.
Ook Links de steun doorgeslepen. :eek: Na een veel meten weer vast gehecht. Check en double check met de laser. En weer vastgelast :cool: Paul. |
Wat nou laser! dat hadden ze niet in 57 jongen! hahah
|
Slim gedaan. En super netjes gelast!
|
Meten = Weten!
nice welds btw ... |
Quote:
Deze auto krijgt ook iets modernere prestaties ;) Quote:
Ach je moet iets, lassen gaat me idd redelijk af. Quote:
Zo is dat, ik heb nu een basis afstelling en later op de uitlijnbank gaan we het precies afstellen (de afstelmogelijkheden bouw ik er nl. ook op) K'heb een lasbedrijf in de familie, dus ik heb wat kunnen oefenen. :cool: Paul. |
Zoals al eerder gemeld, ben ik met de achteras verstellers overnieuw begonen. Versie 2 (M18) is bijna klaar :cool:
De verstelspindel moet nog ingekort worden, en dan is het tijd voor de linkerkant. De buitenplaat zit met M10 bouten op de originele plaats, en de urethaan rubber valt in de torsiebuis. Paul. |
nice:cool:
|
Niet veel te melden de laatste tijd. Niet dat ik niets gedaan heb, maar de IRS-versteller-dinges-bevestiging heeft net ff wat meer tijd gekost dan ik verwacht had. Goed werk kost tijd, en nu ben ik eindelijk tevreden.
Klaar en gemonteerd, alleen de 4 M10 bouten moeten nog door 12,9 bouten vervangen worden. Paul. |
Vandaag de laatste, technische, puntjes van de bodem afgewerkt.
Omdat de torsiebuis +/- 19cm versmald is, was ook de bodemplaatverteviging (die normaal van de torsiebuis naar de bodemhoek zit) weggeslepen. Vandaag heb ik aan de linkerkant een nieuwe strip gelast. Omdat ik bij de nieuwe bodemplaat de (te moderne) kriksteun had weggehaald, zat hier ook het stukje dubbel plaatwerk niet meer. Nieuw stukje plaatwerk gemaakt. En ook rechts een stripje naar de hoek gelast. De aftermarket IRS punten hebben rondom het boutgat geen opstaand randje, bij een origineel gebruiken ze dit randje om de grote inbusbout te borgen. Het leek me toch verstandig deze bout te borgen, dus heb ik zelf een opstaand (borg) randje gemaakt. Paul. |
En toen was het eindelijk tijd om aan de koets te beginnen.
Wat gebeurt er als je je even kwaad maakt? met een puntlasboor in je handen Ik denk dat ik ook maar een nieuw hemeltje moet aanschaffen :D Paul. |
lekker bezig! mooi projekt
|
Quote:
Thanx. |
De "kattenbak" ga je demontabel maken neem ik aan, of komt ie niet meer terug? :)
|
Quote:
Hij komt wel terug. Omdat de versnellingbak en motor hoger liggen dan origineel en omdat er over de versnellingsbak ook nog een stukje kooi zit, ga ik de kattenbak hoger dan origineel weer terug lassen. Paul. |
echt respect voor je oog voor detail..
|
All times are GMT +1. The time now is 09:45. |