Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Nieuws en actualiteiten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=40)
-   -   MRB nieuws (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=114739)

SciroccomTDI 03-01-2014 23:23

http://www.mijnbluemotion.nl/ bam :)

Dokter D 03-01-2014 23:26

Het kan maar die auto is heftig gesponsord en is volgens mij reeds weer in onderdelen verkocht.

Area51 04-01-2014 12:00

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Hebben jullie ook al zo gerekend?

Tuurlijk, maar gezien het wagengewicht van mijn T3 diesel en de daarbij behorende mrb (480,- per kwartaal) lag het 'omslagpunt' ver boven de 25.000km :(

http://daskapital.nl/2014/01/nieuwe...ting_preci.html

Ronin 04-01-2014 13:24

Quote:
Originally Posted by SciroccomTDI
Ofwel: lekker dieselen laten...

Hebben jullie ook al zo gerekend?

Tsja, gaat niet voor iedereen op denk ik.
In mijn geval, en vele met mij denk ik, was de diesel puur een hobby auto. Ik heb helemaal geen 2e auto nodig en dan kan het natuurlijk nooit uit.

SciroccomTDI 04-01-2014 13:40

... want inderdaad, je kunt geen liefhebber zijn van een dieselauto.. vind het maar aparte gedachte, van dat artikel ..

Mijn Scirocco is mijn rijauto.. ik heb de Audi van Da-BRT gekocht, toen de Scirocco gestolen werd.. Maar heb hem dus terug. Dan wordt het dus toch betalen.. jammer, want voor dat geld had ik er een mooiere motor in kunnen bouwen, met betere emissies en lager brandstofverbruik :)

Area51 08-01-2014 08:35

Ooit eens gelezen op een Amerikanen forum;

Quote:
Ik denk sterk aan een europese oplossing als dit allemaal door gaat,

1. Een vorst vrije stalling met elektro voor een druppellader kost net over de grens nog geen kwart van wat de stalling hier kost.
2. Voertuig schorsen, wel een verzekering met groene kaart en geldige APK.
3. Lekker vanaf mijn buitenlandse stallingsadres leuke ritjes/vakanties maken door de Ardennen, Eifel, Luxemburg, Elzas en mijn vakantie begint bij de stalling.

Buiten Nederland kent geen enkel land het (schorsings)systeem zoals wij dat hier hebben, ze hebben geen toegang tot het register/ database waar de schorsing vermeld staat, de vermelding schorsing op het kenteken zegt ze niets en ook de verzekering doet hier niets mee.

Bijkomende voordelen;
4. Tanken doe ik voor de veelal lagere prijzen in de rest van Europa.
5. Als mijn aandacht door het gevoel van vrijheid iets verslapt en ik onbedoeld iets te hard rij zal het mij niet de kop kosten.
6. Als ik daar dan toch ben kan ik ook mijn drank rookwaren en andere boodschapjes doen, en natuurlijk ook voor een ieder die daar een kleine vergoeding voor over heeft.
7. Wat ik bespaar kan ik uitgeven in de buitenlandse horeca waar ik over het algemeen beter word ontvangen, het eten van hogere kwaliteit is en waar een overnachting nog te betalen is.
8. En eens in de 2 jaar mag ik geschorst naar mijn Nederlandse APK station rijden.

Nadelen;
Ik moet met de daily naar de stalling rijden, die ik dan wel weer daar kan aftanken, persoonlijk is dat nog als zakelijk rijden te boeken.
Een geschorste auto kan bij de APK niet afgemeld worden, dus ontschorsen en gelijk weer schorsen

Als Nederland zo Europa is dan is dit mijn persoonlijke oplossing de europese gedachte en niks voor Nederland
Ik laat me namelijk niet chanteren of beroven.

Oudelut 08-01-2014 23:22

Helaas is de schorsing tegenwoordig ook echt Europees. Word je in België (of Frankrijk) gesignaleerd met een geschorst kenteken, gaan de balletjes rollen. Aangezien de verbonden op juridisch vlak tussen Duitsland en Nederland al veel langer veel soepeler verlopen dan bij de Belgen en Fransen, vermoed ik dat je ook aan die kant van ons landje snel de Sjaak bent... Met Duitsland heb ik echter geen direkte persoonlijke ervaringen op dit vlak... :D

JeeWee 09-01-2014 10:17

en volgens mij kun je een geschorste auto wel degelijk afmelden, althans wel met de 16-sb-40 gedaan 3 jaar terug.

Dat wat oudelut zegt is mij niet bekend!

Cool 09-01-2014 16:09

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Helaas is de schorsing tegenwoordig ook echt Europees. Word je in België (of Frankrijk) gesignaleerd met een geschorst kenteken, gaan de balletjes rollen. Aangezien de verbonden op juridisch vlak tussen Duitsland en Nederland al veel langer veel soepeler verlopen dan bij de Belgen en Fransen, vermoed ik dat je ook aan die kant van ons landje snel de Sjaak bent

Grappig dat dat wel europees word getrokken maar de oldtimerregeling niet.. :rolleyes:

Area51 09-01-2014 16:14

Ja, als er ergens -onder Europese regelvoering- geld te halen is kan het ineens wel :mad:

Gijs 10-01-2014 09:48

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Ja met een kleine diesel kan het snel uit hoor.

Klopt. Ik heb dit destijds vergeleken met m'n Golf 2 16v GTI (belastingvrij) en een Golf 2 diesel (75 euro per maand mrb). Omslagpunt lag op 13000km per jaar. Het verschil zit hem in het verbruik; 1:10 tegen 1:20. Aangezien ik 20000km per jaar rij is dit dus veel cheaper en heb ik dus m'n huidige Golf TDI gekocht en blijft de 16v gespaard :)

SciroccomTDI 10-01-2014 10:15

heeft er iemand wat info over de verzekering? ik heb mijn Scirocco verzekerd voor 11 euro per maand, maar voor die verzekering heeft het niet uitgemaakt of het 1.8 benzine of 1.9 TDI was... stel, je hebt een normale verzekering, wat zijn dan de kosten? lijkt mij sterk, dat het verschil aanzienlijk is?

Johan1982MK1 10-01-2014 11:22

Quote:
Originally Posted by Gijs
Klopt. Ik heb dit destijds vergeleken met m'n Golf 2 16v GTI (belastingvrij) en een Golf 2 diesel (75 euro per maand mrb). Omslagpunt lag op 13000km per jaar. Het verschil zit hem in het verbruik; 1:10 tegen 1:20. Aangezien ik 20000km per jaar rij is dit dus veel cheaper en heb ik dus m'n huidige Golf TDI gekocht en blijft de 16v gespaard :)

En niet alleen het verbruik kan je op besparen maar het onderhoud is ook nog eens relatief goedkoop vergeleken met een nieuwere auto.
Daar spaar je ook aardig mee uit.
Als je (ik noem maar wat) van een lupo die gangsteller stuk hebt of een 2-massa vliegwiel+koppeling van een golf moet vervangen zit je direct met grote kosten.
En alle delen van een 'nieuwere' auto kosten gemiddeld al gauw 75,-
Een deurslotje bijvoorbeeld of een abs module of een draagarmpje.. noem maar op...

Area51 10-01-2014 15:05

Quote:
De export van oldtimers is vorig jaar fors toegenomen. De uitvoer van personenauto’s van 25 jaar en ouder steeg van 6182 naar 14.115 wagens, een groei van wel 128 procent.

Bron; http://www.nu.nl/economie/3672015/e...m-gestegen.html

En dan denk ik met name dat de export van oldtimers pas in het laatste kwartaal van 2013 écht goed op gang is gekomen :(

RickJongema 10-01-2014 16:05

Oldtimer wetgeving

Hallo,

Ik heb net met rijksoverheid gebeld omdat ik een paar vragen beantwoord wilde hebben en wilde deze meteen even hier delen, is wel zo makkelijk denk ik.

Voor iedereen met een oldtimer, betaald tot maart geen wegenbelasting. Voor benzine rijders word er een brief gestuurd in maart waarin je kan aangeven of je voor de 'winterstop' in aanmerking wilt komen en dus maar een kwart van je wegenbelasting hoeft te betalen tot een maximum van €120 per jaar.

Aangezien in over 2 weken uiterlijk mijn apk moet hebben gedaan vroeg ik mij af of ik nog mocht rijden na 1 januari of dat ik vrijstelling voor deze dag moest aanvragen, maar dat mag dus!

Groetjes,
Rick

yuli 10-01-2014 16:35

Goede info :thumbup:

Ik had al een brief gekregen in december maar was erg beknopt.

meijer1972 10-01-2014 19:21

Ik heb vandaag een brief gekregen. Ik heb 28 december een 83-er Polo er bij gekocht. Hierin stond gewoon de volle MRB berekend en verdeeld. Deze gaan ze per maand automatisch afschrijven.
Voor mijn geschorste mk1 heb ik nooit een brief gehad. (deze is wel op lpg!!)
Denk dat ik er ook maar eens een telefoontje of mailtje aan moet wagen.
Ik zit te denken om met de polo gebruik te maken van het kwarttarief. Dit houdt in dat ik in 2014 alleen in december niet mag rijden. Per 1 januari 2015 kies ik er dan voor om volledig te betalen. Dan kan ik in januari en februari gewoon weer rijden.

Een tip voor de mensen met zware oldtimers, zoals amerikanen. Ik weet niet of het kan, maar misschien iets om over na te denken:
Maak gebruik van het kwarttarief, zet de auto per 1 december op naam van jouw vrouw/vriendin of wie dan ook. Die betaald volledig, dus je mag dec/jan en feb. rijden. Daarna weer overschrijven en kwarttarief kiezen.

RickJongema 10-01-2014 22:23

Ik heb helemaal geen brief of iets dergelijks ontvangen, vrij trieste zaak vind ik zelf. Oké, ik heb de golf 1 pas sinds november maar dan toch.. Als ik geen nieuws zou lezen wist ik het tot de dag vandaag nog niet.

Golf1Fan 11-01-2014 01:08

Hallo mensen, ter info:

Rechtzaak: stand van zaken
Zoals eerder gemeld maken wij op 20 januari 2014 definitief bekend of er voldoende toezeggingen zijn om de rechtszaak te starten. Goed nieuws is dat we ruim over de helft van onze doelstelling zijn.

Wij zijn er echter nog niet en daarom roepen wij iedereen op om ook mee doen. Geen woorden maar daden! Via de link www.vrijstellingoldtimer.nl kunt u zich inschrijven voor steun aan de rechtszaak. Alleen indien wij op 20 januari voldoende steun hebben gaan wij over tot de rechtszaak, zo niet, dan zullen wij ook niets bij u afschrijven.

Voor diegene die de voorkeur geven aan een papieren machtiging hebben wij deze als bijlage bijgesloten.

In de media
U hebt van ons nog verschillende filmpjes te goed, daar wordt hard aan gewerkt. Wij wilden u de aanbieding van de petitie aan de Eerste Kamer en de uitzending van de BNR Autoshow, waarin wij onze rechtszaak toelichtten, niet onthouden.

Bezwaarschrift
Los van onze rechtszaak moet u binnen 6 weken na ontvangst van de aanslag voor de MRB hier tegen bezwaar maken, houdt u deze termijn dus goed in de gaten! Wij hebben met onze advocaat een (uitgebreid) bezwaarschrift gemaakt. Dit zullen wij binnenkort via onze website beschikbaar maken voor onze leden, zodat u dit kunt gebruiken.

Nieuwjaarswens!
Graag sluiten wij af met een wens. Laat 2014 het jaar worden waarin wij oldtimerbezitters aan Den Haag laten blijken dat de maat vol is. Dat wij onze hobby niet laten afpakken, dat wij geen onrechtvaardige behandeling en waardeverlies accepteren en verlangen dat onze rechten gerespecteerd worden.

Dus doe mee en zeg uw bijdrage toe op www.vrijstellingoldtimer.nl!

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer

Style 11-01-2014 09:47

Die 50€ is dan al weer bijna de helft van de 120€ die ik moet gaan betalen :rolleyes:

All times are GMT +1. The time now is 15:22.