Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Project - 1.9TD (AAZ) in Passat 32b (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=90279)

JohanHilverda 27-10-2011 16:39

Nieuwe auspuff!

Compleet voor ongeveer 130 euro inclusief verzenden, gekocht bij kfzteile24-shop.

JohanHilverda 03-11-2011 22:05

Nieuw uitlaatspruitstuk is binnen. Het is een gewoon 8v T3 spruitstuk en past gewoon. Zit ook een klein beetje verschil in de grootte van de turboaansluiting :D

Ik zit nu nog wel een beetje met het afstellen van de dieselpomp. Op de een of andere manier moet ik er achter zien te komen hoe de pomp moet staan voor de 1e cilinder. Op een website heb ik gelezen dat je dit kunt doen door naar de sleuf voor de spie te kijken. Het schijnt zo te zijn dat deze naar de verstuiveruitgang wijst op de pomp. Kan iemand dit bevestigen?

Quote:
At the point of injection, the keyway of the shaft will align with the delivery valve receiving the injection and the illustrated hash mark on the seal housing.

JohanHilverda 05-11-2011 21:05

Mijn turbo is ook binnen. Het is een turbo van een Volvo/VW D24 blok en moet nog een beetje aangepast worden.

Zoals te zien is komen de olietoevoeg- en retourleiding niet goed uit. Het huis moet dus nog een beetje gedraaid worden.

Iemand trouwens nog antwoord op de vraag hierboven?

tiepe ain 06-11-2011 03:06

Stonethrower, hele klus een huis verplaatsen. bierhok zit er aanvast toch?

Samurai 06-11-2011 17:22

Kleppendeksel eraf, zit een sleuf in de nokkenas die gelijk moet liggen met de rand (versnellingsbakzijde).
Je hebt er een speciaal plaatje voor, en afstelgereedschap voor de bosch pomp.

Toevallig heb ik wel zo'n setje liggen hiero.

Of heb je de pomp eraf liggen?

JohanHilverda 06-11-2011 21:11

Probleem is al opgelost! Als je het tandwiel van de pomp afhaalt dan staat er een heel klein merktekentje op de pomp. De spiebaan moet met dit merktekentje gelijk staan. Morgen de pomp maar even goed afstellen.

Gertjan 07-11-2011 12:58

Dat met dat turbospruitstuk en turbo is wel geinig om te weten voor me in de toekomst.
Hoeveel groter is die turbo vergeleken met het ding wat er origineel op zit?

J-9A-N 07-11-2011 13:23

Goed bezig mbt de turbo!
Ik snap alleen niet waarom je dan een standaard uitlaat monteerd :confused:
Met een grotere diameter spoelt de turbo eerder op , wat bij zo'n groot ding toch wel wenselijk is.

JohanHilverda 07-11-2011 13:33

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Goed bezig mbt de turbo!
Ik snap alleen niet waarom je dan een standaard uitlaat monteerd :confused:
Met een grotere diameter spoelt de turbo eerder op , wat bij zo'n groot ding toch wel wenselijk is.

Ik zet er eerst maar een standaard downpipe op omdat de ombouw al lang genoeg duurt. Later kan ik alles wel gaan fine-tunen zoals een dikkere downpipe, intercooler en de boostpin.

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Dat met dat turbospruitstuk en turbo is wel geinig om te weten voor me in de toekomst.
Hoeveel groter is die turbo vergeleken met het ding wat er origineel op zit?

Behoorlijk wat groter, de luchtinlaat van de oude turbo past ruim in de luchtinlaat van de nieuwe. Zal vanavond eens even een foto maken zodat je ze kunt vergelijken.

J-9A-N 07-11-2011 13:37

Quote:
Originally Posted by JohanHilverda
Ik zet er eerst maar een standaard downpipe op omdat de ombouw al lang genoeg duurt. Later kan ik alles wel gaan fine-tunen zoals een dikkere downpipe, intercooler en de boostpin.

:thumbup:

JohanHilverda 08-11-2011 23:03

Motor hangt erin! Was behoorlijk wat geklooi om alles goed uitgelijnd te krijgen.

Het volgende moet nu nog gebeuren:
-Dieselpomp afstellen + nieuwe distributieriem
-Downpipe maken
-Flens maken voor olieretourleiding
-Olieaanvoer aansluiten
-Oliekoeler aansluiten
-Chassisbalk aanpassen voor ruimte voor de turbo
-Koelslangen aansluiten + radiateur
-Luchtfilter zoeken/aansluiten
-Pakkingen voor turbo zoeken
-Inlaatbuizen maken/zoeken
-Nieuwe uitlaat onder de auto hangen
-Olie bijvullen
En vast nog wel wat meer, genoeg te doen dus.

Eerst maar wat crappy pictures!

Meer foto's op m'n Flickr pagina

JohanHilverda 10-11-2011 20:12

De startmotor zit inmiddels ook op de bak. Het paste niet in een keer want de startmotor kwam tegen een oud ophangpunt van een motorsteun aan. Deze heb ik zeer professioneel( :D ) met een afbraamschijf weggeslepen waardoor de startmotor nu wel past.

De gaskabel, koppelingskabel en dieselleidingen zijn ook aangesloten, dit ging gelukkig wel zonder problemen.

Morgen maar even een flens fabriceren voor de olieretour van de turbo. En dit weekend even wat slangen zoeken voor van de turbo naar de inlaat.

M v D 11-11-2011 23:39

Goed bezig!! Whahaha, wát een vettte turbo! Als die één keer is aan het joelen is, stopt ie niet zo maar weer....
Ben reuze benieuwd of het wat wil lukken met de downpipe en de rest van de auspuff pasmaken. Iig. succes!

JohanHilverda 12-11-2011 17:23

Zo, vanmiddag lekker bezig geweest met de Passat. Ongeveer alles is nu aangesloten behalve de koelslangen en de uitlaat. Ik heb net nog even geprobeerd of de motor zin had om te starten maar dat was niet het geval. De startmotor draait ook niet, vast een aardeprobleem oid. Vanavond wat betere foto's van het geheel!

JohanHilverda 12-11-2011 19:47

Het was een aardeprobleem! Aarde aangesloten en toen kon er wel gestart worden. De startmotor is te zwak voor deze 1.9 motor, hij krijgt hem echt moeilijk rond en er komt rook vanaf. Tijd voor en nieuw startmotor dus! Ik heb net even gezocht en het dikste is een 1.7kW, morgen maar even kijken wat voor startmotor dit is. De inlaatbuizen zijn gemaakt van een stuk hydrauliek slang van een heftruck en een stuk uitlaatbuis van een Fiat Uno. Het is nog niet gelukt om de motor aan te laten slaan. Morgen ga ik de Passat aanslepen, kijken of het dan wel wil. Tijd voor plaatjes! Klik = groot

JohanHilverda 14-11-2011 20:19

Vanavond heb ik geprobeerd om de Passat aan te slepen maar dit had helemaal geen effect. Nog geen zuchtje kwam uit de motor. De timing van de motor moet wel goed staan want hij heeft goede compressie. Ook komt er een beetje diesel uit de turbo. Wanneer je de dieselleiding van de verstuiver loshaalt en daarna start komt er niks uit. Als je je vinger op de leiding houd dan voel je maar een heel klein beetje druk. Best vreemd dus. Ik denk dat de dieselpomp kapot is, dus dat wordt weer een andere kopen.

De startmotor heb ik ook nog even bekeken, dit is een 1.7kW startmotor. Het kan ook zijn dat de startmotor een klein beetje scheef in de bak zit waardoor hij nogal zwaar draait. Dat moet dus ook nog even bekeken worden. En anders moet er óók nog een nieuwe startmotor komen... :mad:

Heeft iemand nog een goed adresje voor lasbochten/uitlaatbochten van staal?

Gertjan 16-11-2011 22:40

Dat is idd een redelijk grote turbo :D
Ik ben ook wel benieuwd waar je wat lasbochten en materiaal voor een uitlaatje maken kan krijgen...

joostvw 17-11-2011 00:41

volgens mij heeft zelfs autostyle nog wel bochtjes en pijpjes op voorraad.
Leuk project man!

JohanHilverda 19-11-2011 16:49

Hij doet het!

Vanmorgen heb ik een wel werkende dieselpomp opgehaald bij een sloperij in Groningen. Vanmiddag de pomp erop gezet en afgesteld op 1mm ipv 0.8mm. Filmpje:

Passat 32B met 1.9 td op youtube

De ghetto-tuning uitlaat rammelt wel een beetje in het filmpje. Ik heb de auto een paar kilometer geprobeerd en hij lijkt goed te lopen. Op sommige momenten trekt hij hem door de koppeling, ik hoop dat dit een beetje nieuwigheid is. Binnenkort meer!

joostvw 19-11-2011 16:51

Klinkt lekker!
Ik zou de uitlaat zo laten ;)

Gijs 19-11-2011 17:21

Nice! :)
Wat voor koppeling heb je erin zitten? Komt ie wel goed vrij, eventueel kun je deze bijstellen.. Anders moet je misschien een zwaardere drukgroep monteren.

ronnieabf 19-11-2011 19:12

ik ben benieuwd hoe hij gaat lopen ben zelf met de zelfde setup bezig in een golf 1
ik hou het in de gaten!!

Jel Golf 2 GTI 19-11-2011 19:21

netjes hoor :thumbup:

JohanHilverda 20-11-2011 21:38

Zojuist heb ik een heuse tuiningsluchtfilter gekocht! Een heuse neppe Green filter nog wel -> klikkerdeklik Het moest wel een platte filter worden want anders komt de luchtfilter in de knoop met de oliekoeler en een toekomstige intercooler. Daarnaast heb ik nog een paar lasbochten en pijpen besteld bij Car Fantasy (die naam! :giggle: ). Dus dat zal dinsdag ook wel weer binnen zijn. Volgend weekend hopelijk een stukje rijden :D

Oja, de koppelingshendel is ook een beetje teruggedraaid. Daarna heeft de koppeling niet meer geslipt denk ik.

Gertjan 21-11-2011 18:06

Hihi, die uitlaat :D
Wel creatief ;)

JohanHilverda 30-11-2011 15:15

De nieuwe uitlaat hangt er onder! Pieter heeft gisteren even de 63mm downpipe gelast. Het enige wat nog verbeterd moet worden aan de downpipe is de flens die op de turbo komt, het gat wat hierin zit is namelijk veel te klein. Ik moet dus nog even zo'n flens (laten) maken.

De nieuwe luchtfilter is nog steeds niet binnen dus ik kan nog niet al te veel rijden. Gister heb ik de Passat natuurlijk wel even uitgeprobeerd. Ging zeer mooi! Op rode klinkers slippen de banden in z'n tweede versnelling nog :D En het turbogeluid, BRUUT! Zal binnenkort wel even een filmpje maken.

Voor de rest zijn er nog een paar kleine dingetjes die gedaan moeten worden. De retourleiding van de turbo lekt nog een klein beetje en de krukaspoelie wobbelt een beetje. Ook moet de inlaat nog wat aangepast worden want hij komt nu tegen de motorkapisolatie aan.

Oja, nog een plaatje van de downpipe:

Tuners! :tongue:

Johan1982MK1 30-11-2011 16:05

Geweldig dit! :thumbup:

JohanHilverda 30-11-2011 22:41

Vanavond heb ik ook nog even een stukje gereden want de luchtfilter was binnen, ging mooi! De eerste versnelling is helemaal onbruikbaar als je hard optrekt. In z'n twee slipt hij ook nog redelijk op een beetje vochtig wegdek. Ook heb ik de turbodrukmeter er even aan gehangen en de turbo levert nu 0,7 bar. Kan nog omhoog dus :D Hij trekt ook mooi in een stuk door naar 140 km/h :thumbup:

Nu de kleine dingetjes nog afmaken...

Ron.s 02-12-2011 21:06

Leuk projectje... :)

Gertjan 03-12-2011 19:10

Gaaf, dit wil ik ook :D

JohanHilverda 03-12-2011 21:20

Filmpje!

Gertjan 04-12-2011 14:49

Heel veel gefluit hoor ik niet? ;)

tiepe ain 04-12-2011 15:00

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Heel veel gefluit hoor ik niet? ;)

http://youtu.be/g247CEZ9p70

JohanHilverda 27-12-2011 16:20

De Passat deed het redelijk. Tot gisteravond. Gisteren is een stuk van de kabelboom tegen de uitlaat gekomen waardoor er kortsluiting ontstond. Vette vonken en veel rook. Gelukkig waren de kabels (van de dynamo) gemakkelijk te vervangen.

Daarna heb ik weer een stukje gereden op een autoweg (+/- 120 km/h) en op de afrit klonk de motor heel anders. Net alsof hij nog maar op 3 cilinders liep. Met je hand voor de luchtfilter was er een klein beetje druk te voelen, blazen. Er was al wel een klepstoter een tijd aan het tikken... Vanavond maar eens kijken wat er aan de hand is, vrees een gat in de zuiger of een verstuiver die dicht zit :( Hoop maar op het laatste dan.

Audi1981 27-12-2011 17:14

Zou alvast een koppakking bestellen ;)

JohanHilverda 09-01-2012 11:04

De koppakking was het niet. Wel twee klepstoters waar de bovenkant van losgekomen is :confused:

Gisteren wouden we de kop eraf halen maar toen we bij de nokkenas aan waren gekomen zagen we dat een stoter er raar uit zag. Nokkenas eruit en het was meteen duidelijk. Bij de 1e cilinder was de klepstoter van de uitlaatklep helemaal aan gort. Bij de tweede of derde cilinder zat de bovenkant van de stoter ook al los. Moeten dus alle acht even vervangen worden. De nokkenas heeft gelukkig geen beschadigingen.

Plaatjes!

M v D 09-01-2012 12:26

Goeiedag, serieuze schade! :( Zoiets nog nooit gezien... Hoe kan het uberhaupt gebeuren?
Ik zou me er ook maar even van verzekeren dat er geen 'brokstukken' in het blok zijn beland, dus misschien verstandig om effe de carterpan eronder weg te halen?

JohanHilverda 09-01-2012 13:45

Op zich best apart idd. Misschien een slechte batch klepstoters ofzo, echt geen idee. Volgens mij heb ik alle stukjes metaal er uit gevist, heb ook niet zoveel zin om de caterpan er onderweg te halen. Als ie stuk gaat lepel ik er wel een ander blok in.

Vanavond ga ik in Winschoten even 8 nieuwe klepstoters ophalen. :)

JohanHilverda 10-01-2012 20:45

Weer een succesje vanavond. Klepstoters erin gezet, verliep allemaal soepel. Toen de moeren op de nokkenasbrug vast proberen te zetten maar daar ging het fout. Een draadeind van de nokkenasbrug is even lekker afgebroken. Heerlijk!

Morgen dus even opzoek naar 8 nieuwe draadeindes. Het zit gelukkig allemaal wel weer mee. :)

Audi1981 11-01-2012 18:41

Soms zit het mee....meestal zit het...tegen :rolleyes:

All times are GMT +1. The time now is 21:41.