Solderen met een Weller 50w met puntstift en lekker heet, hoef je maar kort te raken om gelijk goed te solderen. Als je draadjes niet bij elkaar willen blijven kan je ter ondersteuning 2 of 3 tiertjes van een draad pakken en die als een soort borgdraad erom draaien, zit het helemaal snor, wel kort afknippen na het solderen anders past je krimpkous niet meer :thumbup:
Edit; net even een voorbeeldje gedaan voor je: Oude Weller Magnastat is goed genoeg voor dit werk, hier heb je geen digitaal station voor nodig :thumbup: Typische instrumentpaneel draadjes, dun en makkelijk te solderen, alleen willen ze alle kanten op! Je stript ze 10mm aan en gebruikt het best harskern met 60% tin en 40% lood. 63/37 zou nog beter zijn maar is niet overal meer verkrijgbaar geloof ik. Even vertinnen Hoe korter je met de bout eraan bent, hoe beter, de soldeer vloeit onder de isolatie en je draad wordt "hard" dwz. minder buigzaam en gevoeliger voor breuken. Men neme een stuk draad met dunne tiertjes, op de foto gebruik ik dezelfde blauwe draad, maar die gebruik ik ook om zwaardere stukken aan elkaar te solderen. Je pakt 3 tiertjes en draait die ineen. Je maakt er deze lasso van, uiteinde haaks om, kan je straks makkelijk en zonder gereedschap de draden samenbinden. Zo ziet dat eruit voor het solderen, staan je draden onder erg veel spanning (mechanisch gezien dan) dan gebruik je er gewoon 2 Even aantippen met een schone bout voorzien van verse soldeer (dus niet die soldeer die al 5 minuten aan de tip zit :thumbup: ) En zo kort mogelijk afknippen geeft volgend resultaat, nu is het voor de verbinding het beste om hem met een doekje met isopropyl schoon te maken, maar het is voor jezelf alleen een stuk slechter :D Krimpkous erom en klaar is kees! (is wel een lang stuk op de foto, dat lag nog in de buurt) |
Quote:
dank voor de tip, toch maar eens een anders solderbout halen dan. Ik heb zo'n standaard ding, moet je wel heel lang op een draad houden om de tin te laten vloeien. Denk dat ik sowieso het dash eruit haal, kan ik echt overal goed bij. De stekker bij de achterruit verwarming is ook helemaal verbrand, kan ik deze ook meteen vervangen. |
Quote:
De meeste hobby-bouten worden simpelweg niet warm genoeg, 370 graden is minimum. Quote:
Da's een bekend probleem, ik heb al eens geopperd dat de schakelaars en bedrading bij VAG producten uit die tijd een beetje de sluitpost op de begroting waren :screwy: edit; even feitje aangepast |
@ Audi1981: WoW, wat een geweldige reply man :eek: Foto's zeggen meer dan 1000 woorden gaat ook hier op!
Waar haal ik zo'n bout, ga er deze week werk van maken... |
Goeie hobby / elektronica winkel, maar online zal ie vast wel veel goedkoper zijn, ga lekker voor een simpel model als je geen ambitie hebt om printen te solderen.
Conrad heeft de opvolger van die van mij: klik maar die is wel aan de prijs. Marktplaats heeft ze ook; klikerdeklik en klikerdeklikkerdeklik let wel even op de prijzen waar ze voor gaan. Een nieuwe kost 200 euro en gaat eeuwig mee, een 2e handsje heb je voor onder de 100 en die gaat ook nog langer mee als jij...:D |
Quote:
Had deze allebei al gevonden idd. Ook even op soldeerstation gezocht en dan kom je dus ook dit tegen: el cheapo Kan dit uberhaupt wat zijn?? |
Kan wel wat zijn, maar je weet absoluut niet op welke temperatuur je bezig bent. Dat is het voordeel van die Magnastats, die staan gewoon op 370 graden, ideaal voor bedrading. En tipjes voor Weller zijn altijd nog te krijgen, evenals thermostaten. Weet je met China Export maar nooit :D
|
Ik strip altijd beide draden een een stukje en druk ze dan horizontaal tegen elkaar aan. Zodat ze in elkaar gaan.
Dan even de soldeerbout eronder en vertinnen. Krimpkous erom heen en klaar. |
Gaat ook prima, maar als je in een boom aan het solderen bent is het soms lastig, in de vliegtuigbranche is de methode die ik net omschreef ongeveer de standaard van werken. Heb 1000 pagina's over elektrische verbindingen liggen :screwy:
|
Best bewerkelijk om er telkens een draad omheen te moeten knopen eerlijk gezegd. Een van de twee langer strippen dan de ander, in elkaar draaien, tin erop/erdoor laten lopen en dan kun je de langer gestripte draad terugklappen, je krimpkous erom verhitten en klaar... nietwaar?
|
Quote:
En dan heb je de voorwaarde voor een breuk al geschapen.... Je kunt het ook gewoon zonder doen als je draden makkelijk bij elkaar blijven, dit was een toepassing voor plaatsen waar je moeilijk erbij kunt komen e.d. |
he collega, als je wat spul gesoldeerd moet hebben kan je altijd effe bellen he.
|
Quote:
hey Jelle, super aanbod, wil het eigenlijk wel zelf doen! Hebben we op de zaak zo'n Weller soldeerbout, zou wel eens willen proberen of ik hiermee uit de voeten kan. Huibert |
Vandaag geen tijd meer gehad aan de G60 te werken, laat thuis en wezen sporten. Sinds gister staat de Pirelli op Ebay.de, een collega woont in Elten en heeft hem voor mij op deze site gezet. Zondag loopt deze af, ben benieuwd.
voor wie het wil volgen: klik hier |
Quote:
Duidelijk! |
Opmerkerlijk dat er heden ten dagen zo weinig mensen zijn die kunnen solderen...
Ik kan me daar weinig bij voorstellen (als je het bijna dagelijks doet)..:) |
Is voor mij ook moeilijk te begrijpen, maar m'n achtergrond maakt dat ik graag uitleg aan geïnteresseerden :thumbup:
@ Huibert: al aan het oefenen ? |
Quote:
nou, nee... gisteren voor de 2e keer vader geworden, heb even andere prioriteiten ;) |
Gefeliciteerd ! :thumbup:
|
Quote:
cheers Peter |
update:
Pirelli verkocht! Mk3 cabrio nog bij schadehersteller, dan is het wagenpark ineens beperkt... G60 maar weer in elkaar gezet om later alsnog de soldeerwerkzaamheden te doen. Vandaag weer verder gewerkt aan de bodemplaat voor de achterbak, zo'n plaat op maat zagen neemt toch aardig tijd in beslag! Omwille van de bruikbaarheid heb ik vanavond bedacht dat de accu naar achter moet. Ik wil namelijk een luik bij de accu hebben, als ik deze tegen de achterbank aan zit kan de subkist daar niet staan. Verder moet ik gaan nadenken over de plaats voor de andere versterker(s), in de reservewielbak is geen ruimte meer. Vandaag nog even snel naar de Ralva shop gereden voor wat bedrading zodat ik verder kan met aansluiten, wil in ieder geval proberen naar MIVW te gaan met een werkende stereo.... wordt vervolgd (tussen luiers verschonen door :cool: ) |
Gefeliciteerd met je zoon/dochter :thumbup:
|
Quote:
dank je, we hebben een zoon gekregen: Jelte |
Vandaag weer wat verder gegaan met de kofferbakinbouw. Kom erachter dat het allemaal best krap is achterin een Mk1 :rolleyes:
Zoals ik de accu had neergezet kom ik op geen mogelijkheid uit met de Sub! Ik wil een luik maken in de plaat om altijd bij de accu te kunnen komen en om de versterkers te kunnen afstellen. Inmiddels een en ander aangepast en bijgezet: van: naar: Nu past de subkist en kan ik toch een fatsoenlijk luik maken boven de accu: Plaat in voorbereiding: Hoogte instellen: En dan in de auto precies tussen de balken waar ook de bumper in zit gebout, op hoogte met de zijkanten. Voorzijde uitvullen: en dan de achterbank erin: To-do: - luik inmeten en zagen - versterkers plaatsen - bekabeling leggen naar versterkers en headunit - accu vastzetten (iemand ervaring met de accu op deze plaats??) - platen bekleden. wordt vervolgd |
Komt helemaal goed :thumbup:
Accu vastzetten in een frame op de bodem en dan beugeltje erover? Als ie aan de wandel gaat zijn de gevolgen meestal niet zo best... :screwy: |
na MIVW was het weer FOTOTIME!!
Aangezien ik tijdens het event niet echt de volle aandacht van fotografen mocht genieten dan maar mijn co-piloot Marcel aka cabriodriver om een shoot gevraagd: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MABLXZ6L.jpg http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4YNPPXLS.jpg http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z6ALCDV6.jpg http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-E8HLZXI6.jpg mag er zijn toch.... :rolleyes: |
Quote:
:thumbup: Zekers ! |
Hoi allen, met Dave hier.
Ik heb ook een mk1 gti met schuifdak. Kan iemand tips geven ivm dak schijf/kantel te maken ? Mvg Dave |
Je kan het beste een eigen topic aanmaken.
|
All times are GMT +1. The time now is 22:02. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.