Vandaag is door Vagtechniek de aangepaste software geplaatst en is de auto voorzien van duidelijke bestickering. Check de foto's op http://www.mijnbluemotion.nl/zuinige-chiptuning-6
De volgende update zal met de velgen/banden te maken hebben. |
Wat ga je met het geld doen wat je overhoudt? Of heb je andere redenen om zo zuinig te rijden...
Ik heb sindskort ook een tdi'tje maar ik vind er niks meer aan om zo rustig te rijden.. GR en succes (mooie site) |
Quote:
Het gaat mij om de technische uitdaging, niet om geld te besparen. De aanpassingen aan de auto worden niet allemaal gesponsord, dus dit project kost mij sowieso geld. Het zuinig rijden zelf is echt een sport en ik ben geen minuut later op mijn werk. Zuinig rijden is niet langzaam rijden. Maar lekker gas geven is ook leuk, dat komt wel bij mijn volgende project :) |
Morgen staat de auto in de garage voor onderhoud, waaronder een koelvloeistoflekkage.
Dan kunnen we daarna er weer met volle kracht tegenaan. |
Koelvloeistoflekkage is opgelost en de auto rijdt weer op 4 dezelfde wielen. De binnenrand van de velg was geoxideerd. Dat is geschuurd en gespoten.
Er zit nog steeds een schurend geluid in de auto bij het uitrollen, vooral in lagere toeren. Het zit naar mijn idee linksvoor en ik voel het goed als ik mijn linkervoet op de voetsteun heb staan. Twee verschillende bedrijven hebben ernaar gekeken, maar het is nog steeds niet duidelijk. Er zit wat speling op het stuurhuis, maar of het daar vandaan komt... |
Dat schurend geluid is waarschijnlijk het wiellager en dat heb je waarschijnlijk ook bij gasgeven alleen wordt het gevoel en of geluid dan overstemt door de motor. Het kan dan overigens zo zijn dat de monteurs er niets aan horen (met de hand wieldraaien) of speling voelen.
Ik heb het gehad met een nieuwe wiellager en het was uiteindelijk een monteur die mee ging rijden het in eerste instantie betwijfelde en later toch toegaf. |
Quote:
Bedankt voor de tip! Het weer van de afgelopen en komende dagen bevordert het zuinige rijden niet; ik vrees dat dit geen zuinige tank gaat worden. Mijn collega heeft gisteren een leuk stukje over mijn project geschreven: http://sanderdegans.blogspot.com/20...-een-hobby.html |
Leuk man! :thumbup: En ik blijf het een vette uitdaging vinden!
|
Gisteren het voordeel van Rain-X ervaren, de ruitenwissers hoefden niet eens aan.
Naar aanleiding hiervan een nieuw artikel op de site geplaatst: http://www.mijnbluemotion.nl/geen-ruitenwissers-nodig-7 |
Sinds het begin van het project heb ik nog nooit zo 'onzuinig' gereden: vandaag stond bij thuiskomst de verbruiksmeter op 5.1L/100km!
De harde wind was hier de spelbreker. Waar ik normaal op deze dam bij 100 km/u rond de 4,0L/km rijdt, was dat vandaag maar liefst 6,3L ! Nu wordt de winst van de chiptuning dus volledig teniet gedaan. |
Vandaag weer getankt. Door het slechte weer kwam hier een verbruiksgemiddelde uit van 22,1 km/L (4,5L/100km). Nieuwe update op http://www.mijnbluemotion.nl/wind-is-spelbreker-8 met wat uitleg over luchtweerstand.
|
Over de tellerafwijking: bij 100 km/u op de teller geeft de TomTom 97-98 km/u aan zag ik gisteren. Dus de afwijking is niet zo groot als soms gezegd wordt.
|
Een reeks verzoeken de deur uitgedaan voor sponsoring.
Even afwachten dus. |
Binnenkort een gesponsorde fotoshoot door Foto Fase, www.fotofase.nl
En binnenkort een artikel over Mijn BlueMotion in Wonen in uw Regio, magazine voor Tholen en West-Brabant. Ik houd jullie op de hoogte! |
Net het interview gehad voor Wonen in uw Regio, het zal begin januari gepubliceerd worden. Volgende week de fotoshoot (binnen). Ik zal de foto's ook hier posten.
|
De site is op een aantal punten verbeterd en ik heb de mogelijkheid toegevoegd om een e-mail te ontvangen zodra er een nieuwe update is geplaatst op de site. Geïnteresseerden kunnen zo het project makkelijker volgen. Check http://www.mijnbluemotion.nl/updates
De auto staat gepoetst en wel klaar om deze week een mooi resultaat te halen. Ik verwacht nu boven de 1:23 uit te komen met deze tank. Ondertussen worden de opties bekeken voor de banden en een freeflow uitlaatlijn. |
Super gaaf! :cool:
|
De fotoshoot staat gepland voor a.s. woensdag!
http://www.mijnbluemotion.nl/fotosh...n-in-uw-regio-9 |
Je hebt toch wel reclame voor dubmeisters gemaakt.
Gr Richard |
Quote:
Ik heb het wel genoemd ;) |
De fotoshoot gaat vanavond niet door, verplaatst naar volgende week woensdag.
Ik heb een bandensponsor gevonden, binnenkort meer details hierover! |
Quote:
ik heb een keer in autoweek gelezen.. dat als je je cruise control aan hebt dat je auto meer verbruikt aangezien de dynamo harder moet draaien gaat ie meer vebruiken.. is het geen optie om een keer zonder cruise control te proberen..? dan kun je meteen weten of de theorie van autoweek ook klopt.. je kunt het zien als een tip.. nooit gegooid is altijd mis.. probeer het zal ik zeggen.. ik hoop dat je iets hebt aan de tip ik zeg niet dat het klopt want heb geen auto met cruise control anders had ik het zelf wel geprobeerd.. het stond in de autoweek en ze hadden het getest het scheelde wel..stond erin |
ik vind het idee van het project leuk, maar echt bijzondere dingen heb ik hier nog niet zien gebeuren. de aanpassingen zoals bandenspanning van 3 bar, dat kan iedereen doen, en gewicht van je middenarmsteun, hoeveel scheelt dat nou helemaal in verbruik, en daarbij zit zo'n middenarmsteun erg lekker! en die stickers begrijp ik niet helemaal, ik vind ze niet echt mooi..
Tot nu toe vind ik het nog niet zo'n bijzonder project, maar wie weet komt dat nog. |
@oettinger_18: heb ik al getest en zonder cruise-control is zuiniger. CC gaat op verkeerde momenten (te veel) gas geven.
@Jan-Jelle: bijzondere dingen komen nog, het project is nog maar 7 weken aan de gang. De stickers is voor de sponsoring. Morgen moet er getankt worden, maar ik verwacht niet boven de 1 op 23 uit te komen. Toch weer last van de wind gehad afgelopen dagen. Dus morgen een update en begin volgende week kan ik mooi nieuws melden over de banden. |
Vandaag getankt en zoals verwacht de 1 op 23 niet gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/tankbeurt-12-dec-10
Meteen daarna in de file beland... |
Mijn ervaringen zijn dat je met cruise control ZEKER zuiniger rijdt... Die koppelt de hele tijd terug en geeft exact de hoeveelheid brandstof die nodig is. Daar hoeft je dynamo niet harder voor te draaien, dat is pure onzin!
Ik haal trouwens met m'n oude vertrouwde golfje 1 diesel ook makkelijk de 1 op 23, en daar hoef ik geen 3 bar voor in m'n banden te doen. Middenarmsteun en al die andere onzin scheelt je gewoon niks, dat ga je echt niet merken! Verder vind ik het wel een erg tof streven hoor, ga zo door, als je de 1 op 25 haalt (en dan niet toevallig 1 keer, maar een aantal keren of over een paar duizend km, top, respect!) p.s. waarom je tank de hele tijd zo maximaal leegrijden? Zo krijg je alle vuildeeltjes uit de bodem van tank ook lekker je brandstoffilter of motor in... Terwijl je ook het gemiddelde uit 2 tankbeurten kan nemen! Of gewoon 100km eerder tanken.. Als je motor nu minder snel op bedrijfstemperatuur komt zou ik even een stukje karton voor je radiateur zetten, koeling in de gaten houden maar zo'n diesel wordt toch niet heet! |
Mijn ervaring met cruisecontrol is dat het écht zuiniger rijdt. Want deze, zoals Melvin zegt, communiseerd contstant met de regeleenheid voor een juiste inspuiting..
Ik zou trouwens een moord doen om 1:22,8 te halen. Vorige tank heb ik 1:16,2 gehaald, waar ik al tevreden mee ben. :rolleyes: |
Cruise control rijdt niet zuiniger als je het constant gebruikt. Het is alleen zuiniger op rustige en lange rechte stukken. Waar je zelf ongemerkt het gas beetje loslaat of waar je niet meer gas gaat geven (helling e.d.), doet een cruise control dat wel.
Heb net de fotoshoot gehad, was erg profi, volgende week heb ik naar verwachting de foto's. Het nieuws over de banden volgt later, het is nog niet 100% duidelijk. |
Je kunt met je ogen verder voor uit kijken en daardoor denken als een cc systeem kan, dat is een feit. Maar jij kiest er misschien voor om te vertragen als je een helling op gaat (dus een aanloopje nemen). Een CC doet dit niet en zal ten allen tijde proberen dezelfde snelheid aan te houden.
Die constante snelheid zorgt voor een zeer constant verbruik. Ik ben dus van mening dat een CC systeem onder aan de streep een besparing op zal leveren... |
De op internet veel besproken AeroFinn gaat ingebouwd worden in mijn auto. TCE GoFour uit Stadskanaal heeft dit aangeboden. Sommigen zeggen dat het werkt, sommigen spreken dit tegen. Binnen een paar maanden zal blijken wat het effect is van de AeroFinn op het verbruik. Simpel gezegd komt het erop neer dat hierdoor meer lucht in de cilinders komt met een betere verbranding als gevolg.
Update over de AeroFinn: http://www.mijnbluemotion.nl/tce-go...n-bluemotion-11 |
Ziet er mij uit als een restrictie in je inlaat kanaal, en ik verwacht (op eerste oog) dan ook geen positief resultaat... Ben wel erg benieuwd wat het in de praktijk gaat brengen!
Trouwens, als je met cc rijd kan je die ook gewoon op tijd uitzetten als je een stoplicht nadert, 1 tikje op de handel en klaar, dus het is niet zo dat je zonder cc eerder van het gas gaat, dat ligt natuurlijk aan jezelf! Succes he! |
Die word dus na de turbo geplaatst? Anders heeft het zeker geen zin.
En een diesel draait met lucht overmaat, dus hoe kan de vulling dan beter worden ;) |
Waar de AeroFinn exact geplaatst wordt weet ik niet. Bij het inbouwen zal ik uitgebreid foto's maken.
De lichtgewicht Audi velgen liggen klaar, te wachten op nieuwe smalle bandjes: http://www.mijnbluemotion.nl/lichtg...liggen-klaar-12 Volgende week verwacht ik eindelijk het nieuws over de banden te kunnen melden. |
Zou je die wielen even kunnen wegen? Ik heb zelf een Cupra, daar van zijn de originele wielen ook erg licht. Ben wel benieuwd wat deze wegen.
Zodra ik het van mij 16"ers weet zal ik dat hier wel posten (zal nog wel 3 jaar duren ;)). |
Deze ga ik wegen (over paar weekjes), tegelijk met de 16 inch die er nu onder zit en standaard 15" staal. Ik ben benieuwd hoeveel lichter ze t.o.v. staal zijn.
|
Nieuws over de banden moet toch nog even wachten.
Nog een sfeerfotootje: |
Van de week getankt; door de sneeuw en 2 files niet eens de 1 op 22 gehaald: http://www.mijnbluemotion.nl/sneeuw-en-files-13
|
Het is zover: a.s. zaterdag worden nieuwe, smalle banden gemonteerd op de 15" Audi velgen.
Maxxis Banden sponsort het project en zij leveren 4x 165/80-15 banden. Dat is 40 mm smaller dan de banden waar ik nu op rij (205/55-16). Als het weer het toelaat doe ik een vergelijkingstest m.b.t. het verbruik voor en na de montage. http://www.mijnbluemotion.nl/maxxis...n-bluemotion-15 |
De afgelopen dagen gebruikt om even lekker door te rijden, flink toeren maken, hard doortrekken e.d.
Om problemen met turbo e.d. te voorkomen door het zuinige rijden. Over 289 km nog 1 op 19,5 gereden (5,1L/100km). Vandaag auto afgetankt, morgen nieuwe smalle bandjes eronder en weer zuinig rijden. Morgen meer nieuws en foto's! |
Jezus... Dat is wel ERG smal. Op m'n Kever heb ik nog wel breder. :eek:
|
All times are GMT +1. The time now is 01:15. |