Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Ander blok in ons polootje -- kan sneller? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=5346)

Dennis@polo86c.nl 10-01-2005 20:42

Nee, compressieVERHOUDING (1:12 waar je het over hebt) is wat anders dan de compressieDRUK.

De verhouding is puur "hardware"-matig, de druk is de uiteindelijke druk die het oplevert bij start-motor toerental.

berendd 10-01-2005 20:42

mm ok, en het verschil is???
hardwarematig, lijkt wel een computer...

Dennis@polo86c.nl 13-01-2005 13:56

Je kunt deze waarden niet direct vergelijken, maar het heeft wel met elkaar te maken.

De compressieverhouding is puur de verhouding tussen het volume dat 1 cylinder kan bevatten wanneer de zuiger op het laagste punt is, en het volume dat onstaat wanneer de zuiger op het hoogste punt is (-> het luchtvolume wordt dan [compressieverhouding]x kleiner.)

Wat je meet is de gemiddelde luchtdruk die in een cylinder onstaat wanneer je de motor met startmotortoerental ronddraait.
Deze is afhankelijk van de compressie-verhouding, maar met name ook van de klepsturing, de staat van de zuigerveren en de kleppen(zittingen) en toerental.

Misschien is het zo duidelijker. :rolleyes:

berendd 13-01-2005 17:11

mmm ik begrijp wat je bedoelt, maar is het dan niet de max druk die je meet??? aangezien zoon metertje een ventiel heeft waardoor er wel lucht bij kan maar niet uit..

ennuh compressiedruk zegt niet toevallig iets over je koppakking?? want heb het idee dat ik met een lekke kop zit... weet eigenlijk bijna zeker, maar de auto rijdt verder prima, start alleen beroerd.. (der passat)

Dennis@polo86c.nl 13-01-2005 19:26

Vergeet niet dat de in- en uitlaatkleppen ook gewoon hun werk doen, dus je meet echt een gemiddelde druk.

Quote:
Originally Posted by berendd
mmm ik begrijp wat je bedoelt, maar is het dan niet de max druk die je meet??? aangezien zoon metertje een ventiel heeft waardoor er wel lucht bij kan maar niet uit..

ennuh compressiedruk zegt niet toevallig iets over je koppakking?? want heb het idee dat ik met een lekke kop zit... weet eigenlijk bijna zeker, maar de auto rijdt verder prima, start alleen beroerd.. (der passat)

berendd 13-01-2005 20:36

ja maar, hij maakt toch wel een normale compressie slag, en dan geeft ie max druk, en die meetwaarde komt op je meter, is toch niet gemiddeld....
of bedoel je dat als ie echt draait dat die dan nog meer druk opbouwd..

Fred 13-01-2005 21:00

De compressie verhouding geeft wel degelijk de einddruk ná de compressie slag weer MITSde compressie adiabatisch zou verlopen..oftewel bij gelijke temperatuur, volgens de wet van Boyle, echter gecomprimeerde mengsels worden warm....dus zal de einddruk hoger uitvallen...vandaar

Dennis@polo86c.nl 13-01-2005 21:17

You´re right, bedacht mij niet dat de maximale waarde op het metertje blijft staan...

P x V/T bedoel je?

berendd 13-01-2005 21:32

heb vanmiddag al een college stromingsleer gehad....
was al erg genoeg...

gezellig in 5 min bernoulli afleiden

dus 13,5 is mijn max waarde voor alle cil gelijk, best ok voor blokkie uit 86, maar kop is wel lek, vanochtend starten na een weekie stilstaan en de hele straat stond blauw..

berendd 13-01-2005 22:26

mm daar heb je dan wel weer gelijk in, maar wat kan het anders zijn, ik wordt er helemaal gek van...

s zomers rookt ie de hele tijd blauw, rijdt prima verder.....
en swinters start ie beroerd onder het uitbraken van vele rookwolken, en rijdt vervolgens prima....???????

dacht ff dat het was opgelost.... maar dus niet..
was de pakking tussen inlaat en kop in koelvloeikanaal naar zn grootje heb ik vervangen en dat hielp nog niets...

dus ik heb als enige optie over... de koppakking, aangezien de compressie prima is 13,5 bar...

Fred 14-01-2005 17:49

Quote:

dus ik heb als enige optie over... de koppakking, aangezien de compressie prima is 13,5 bar...

Nou als het je koppakking is heb je echt géén 13,5 bar compressie druk op alle cylinders...

Fred 14-01-2005 17:53

Quote:
heb vanmiddag al een college stromingsleer gehad....
was al erg genoeg...

gezellig in 5 min bernoulli afleiden

dus 13,5 is mijn max waarde voor alle cil gelijk, best ok voor blokkie uit 86, maar kop is wel lek, vanochtend starten na een weekie stilstaan en de hele straat stond blauw..

Dat heeft niks met je kop te maken, ik denk eerder dat je klepsteelrubbers versleten zijn .......

Lekke kop is meestal herkenbaar aan WITTE rook en koelwaterverlies

Fred 14-01-2005 17:55

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
You´re right, bedacht mij niet dat de maximale waarde op het metertje blijft staan...

P x V/T bedoel je?

Zoiets ja.....maar die is niet nauwkeurig genoeg...maar geeft bij benadering wel de haalbare druk aan

berendd 14-01-2005 21:30

zal hem nog eens meten dan, heb geen idee wat het anders kan zijn....

berendd 14-01-2005 22:26

koelwater was laatst wel aant borrelen, en staat vaak flink druk op. Maar het zou ook de kop kunnen zijn.. ook geen schande na 18 dienstjaren en 313000 km. zal hem binnenkort eens openschroeven... an als het de kop is eens een nieuwe gaan opzoeken.. (dan gelijk maar een gereficeerde en dergelijke)

berendd 14-01-2005 22:51

mm zal eens kijken of ie rook uitbraakt... m(eteen),eh morgen!
dan kan ik nu met een gerust hart bier gaan zuipen.. moet morgen toch aan de passat aan het werk.

Dennis@polo86c.nl 14-01-2005 23:23

Klepsteelrubbers zou goed kunnen idd, aangezien die geen invloed hebben bij de compressieslag (kleppen zijn dan gesloten).
Je meet dan wel een goede (maximale) compressiedruk.

berendd 15-01-2005 11:23

mmm lijkt me op zich wel een goede verklaring...
ff de vraagbaak gecheckt maar uiteraard is er weer gereedschap benodigd dat ik niet heb. Iemand een idee of het op een simpele manier, ten eerste te testen, maar ook op te lossen is?

ps. had serge mailtje gestuurd over kop revisie, en flowen ed. maar nog niets gehoord.. is hij op vakantie?

Ron polo1f 15-01-2005 23:00

Quote:
ook geen schande na 18 dienstjaren en 313000 km.

bij een cil.kopje met 313.000 km achter de kiezen zullen de klepgeleiders (en misschien ook kleppen) iig ook wel aan vervanging toe zijn. vind ik het echt niet gek dat ie blauw rookt.

berendd 16-01-2005 02:59

heb het al van hem gehoord...

maakt niet uit ik heb geduld..,......

All times are GMT +1. The time now is 20:56.