Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Luchtgekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=34)
-   -   Bug 1302 `72 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=41369)

Frd 13-09-2008 21:47

Quote:
Originally Posted by -Frank-
Heb weer een dagje kever achter de rug. Ik ben bezig geweest met uitstukken en stukjes nieuw plaatmateriaal op maat knippen en pasmaken.
Vandaag ben ik ook begonnen met het dichten van de lastige plekjes met tin en een brandertje. Heb nog nooit op deze manier gaten dicht gemaakt, maar het resultaat valt me niet tegen.

Hmmm, ik ben geen expert met tin, maar heb wel een kevertje met een dergelijk probleem. Ik denk dat gaten vullen met tin geen blijvende oplossing is. Er zitten daar meerdere lagen blik, zo op de foto lijkt het of er meer aan de hand is. Ik zou voor een huidtransplantatie gaan :D

Frd 13-09-2008 22:03

Plaatje erbij:

Dit zit er onder ;) Deze huidtransplantatie was nodig na enige brandwonden :D

-Frank- 13-09-2008 22:05

Quote:
Originally Posted by Frd
Hmmm, ik ben geen expert met tin, maar heb wel een kevertje met een dergelijk probleem. Ik denk dat gaten vullen met tin geen blijvende oplossing is. Er zitten daar meerdere lagen blik, zo op de foto lijkt het of er meer aan de hand is. Ik zou voor een huidtransplantatie gaan :D

Ik ben ook geen expert met tin. Maar voor grotere gaten zou tin prima zijn. Heb die tip gekregen van een oud plaatwerker, die vertelde dat het een heel lastige klus zou worden om die hoek los te maken en opnieuw in te lassen.(rondingen en gootje) Het gat dat ik gedicht heb, is een enkele laag. Je kunt er vanaf de motor ruimte redelijk bij. Heb er eerst een stukje plaat achter gezet, en vervolgens het gat met tin gevuld. Maar ik begrijp ook niet waarom er daar een gat ontstaan is.

-Frank- 13-09-2008 22:12

Ah dus zo ziet het eruit. Maar wat zijn jou bevindingen van het ontstaan van die plek? Heb je het hele paneel verwijderd?

Frd 13-09-2008 22:34

Quote:
Ah dus zo ziet het eruit. Maar wat zijn jou bevindingen van het ontstaan van die plek? Heb je het hele paneel verwijderd?

Vocht is meestal de oorzaak in combinatie met meerdere lagen metaal en weinig roestbescherming.

ja idd hele paneel verwijderd! :D

-Frank- 14-09-2008 00:15

Dat is wel de beste aanpak :thumbup:

-Frank- 21-09-2008 12:02

Afgelopen week ben ik bezig geweest met het spuiten van de motor beplating. Verder heeft mijn vader weer wat gaten dicht gelast, en ben ik bezig geweest met uitstukken en het passen van de spatborden.

En hier de foto`s bij het verhaaltje :)

Nas 23-09-2008 21:14

Goed bezig Frank!

Als de Mk1 op de weg zit, kom ik wel weer ff kijken :D

-Frank- 27-09-2008 17:51

Het is weer tijd voor een update :)

Afgelopen week zijn we weer een hoop gaten armer geworden. De lastige plekken heb ik goed schoon gemaakt en met tin hersteld. We hebben de kever nu op zijn kant, zodat we aan de onderkant nog wat aflas werk kunnen verrichten.

De foto`s :)

Rand met tin hersteld.

De achterzijde.

Kokerbalk is weer dicht.

Bumpersteun met achterliggend plaatwerk vervangen.

Zelfde hoek, maar dan vanaf de achterkant.

Wielkast.

Op zijn kant.

Nas 28-09-2008 20:59

Ik heb het vandaag weer in levende lijve mogen zien!

Hartstikke mooi project en schiet gelukkig al een heel eind op!

Succes!!

-Frank- 05-10-2008 12:37

De body staat weer op de chassis om de laatste hand te gaan leggen aan het laswerk. De chassissteun beplating zit rechts al in de wielkast gelast. De linker plaat is terug gestuurd, hier zat een productiefout in. Maar voor je er achter bent dat de fout niet in de kever zit...
Het schuifdakje bleek erg slecht te zijn. Deze heb ik helemaal kaal gemaakt en flink in de anti-roest gezet.

De plaatjes:

Het schuifdakje

Kaal gemaakt en in de anti-roest

Na 1 uur

De kraal voor het rubber is er op gelast

Rechter wielkast

Frd 05-10-2008 23:07

Quote:
De body staat weer op de chassis om de laatste hand te gaan leggen aan het laswerk.

Rechter wielkast

Flinke update :thumbup:

Hoe ga je het plaatwerk beneden het oortje aanpakken?

Grtz,

Frd

-Frank- 06-10-2008 18:57

Bedoel je de stukken waar we het laatst over hadden? De oortjes zijn op wat roest na in orde. De linker kant wat erger dan rechts. Daar hebben we in de wielkast een gat gemaakt om te kunnen kijken wat er aan de hand was. Eerst een berg pur weg gehaald en daarna wat roest weggehaald. Vervolgens met fertan anti-roest behandeld, en daarna met holleruimte beschermer vol gespoten.

Nas 06-10-2008 20:47

Ziet er goed uit joh!

begint nu op te schieten :)

Frd 06-10-2008 22:07

Quote:
Bedoel je de stukken waar we het laatst over hadden? De oortjes zijn op wat roest na in orde. De linker kant wat erger dan rechts. Daar hebben we in de wielkast een gat gemaakt om te kunnen kijken wat er aan de hand was. Eerst een berg pur weg gehaald en daarna wat roest weggehaald. Vervolgens met fertan anti-roest behandeld, en daarna met holleruimte beschermer vol gespoten.

:thumbup:

-Frank- 18-10-2008 21:08

Er is weer het een en ander gebeurd. Nu we de juiste chassissteun beplating hebben ontvangen, is de linker wielkast ook weer dichtgelast. Verder nog wat kleine dingen dicht gemaakt. En het een en ander in de anti-roest gezet.

Frank

Nas 19-10-2008 09:42

Ziet er weer netjes uit... heb je het blok inmiddels ook alweer terug?

-Frank- 19-10-2008 11:30

Nee, dat nog niet. Ik zal hem eens bellen... :)

Nas 29-10-2008 20:36

En? Inmiddels al gebeld :P

Verder nog leuke vorderingen!

-Frank- 08-11-2008 17:31

Goed nieuws: Het laswerk is klaar! :)

Verder ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met het behandelen van de onderkant van de body met fertan anti-roest. Gister een "spuitcabine" gemaakt van hout en plastic zodat ik vandaag kon beginnen met spuiten. De onderkant staat nu in de epoxy primer, morgen krijgt hij waar nodig een Bodenschutz laag. Ik probeer de garage op tempratuur te houden met een hetelucht kanon op gas. Gaat best goed, ik krijg hem makkelijk 35 graden.

De motor had twee gescheurde cylinder koppen. Daar zitten nu nieuwe op met als voordeel dat ik loodvrij kan tanken. Ik hoop het blok binnenkort op te halen bij de revisie.

Frank

RubenD 08-11-2008 17:42

Dat nieuwe zwarte plaatwerk heeft een transport lak, die moet er weer af voordat je het gaat spuiten. Anders valt je mooie laklaag er zo af.

Kan niet goed zien of je inderdaad van dat soort plaatwerk hebt gebruikt, maar mocht je dat inderdaad gebruikt hebben, dat je het even weet.

Maar je bent al mooi opgeschoten! Ziet er goed uit.

-Frank- 08-11-2008 18:51

Quote:
Originally Posted by RubenD
Dat nieuwe zwarte plaatwerk heeft een transport lak, die moet er weer af voordat je het gaat spuiten. Anders valt je mooie laklaag er zo af.

Kan niet goed zien of je inderdaad van dat soort plaatwerk hebt gebruikt, maar mocht je dat inderdaad gebruikt hebben, dat je het even weet.

Maar je bent al mooi opgeschoten! Ziet er goed uit.

De reparatie delen zijn idd zwart, ze zitten goed in de lak. Ik heb ze opgeschuurd en over gespoten. Ik heb er een "beun" spuiter bij gehad, en die zei dat het wel ging. Ik laat een professioneel spuitbedrijf het "zicht" werk spuiten. Ik neem aan dat die weten wat ze moeten doen.

Best lastig die keuzes... :(

-Frank- 10-11-2008 19:40

Zondag de onderkant behandeld met Bodenschutz, en vandaag de kleur aangebracht.

Frank :)

(Het lijkt alsof ik plekken niet geraakt heb, maar dat komt door de flits en schaduw op de foto.)

RubenD 10-11-2008 21:49

Ziet er goed uit.

En toch nog even over dat zwart, veel mensen (leden hier) die bij een lakkerij o.i.d. zeg ik regelmatig zeggen zwarte delen helemaal kaal maken. Dus vandaar dat ik het je ook even vertelde, lijkt me dus wel verstandig om ze echt kaal te maken. Mocht het misgaan straks dan zit jij met een beroerd gespoten kever :(

Frd 10-11-2008 23:08

Mooie up-date! :thumbup:

Ziet er netjes uit :cool:

levis 11-11-2008 08:31

strak, ben benieuwd wat dit wordt!

-Frank- 11-11-2008 16:15

Quote:
Originally Posted by levis
strak, ben benieuwd wat dit wordt!

Ik heb Stijn zijn "tussen door project" als inspiratie gebruikt. (Met toestemming van stijn natuurlijk)

Nas 13-11-2008 11:39

Quote:
Ik heb Stijn zijn "tussen door project" als inspiratie gebruikt. (Met toestemming van stijn natuurlijk)

Met uiteraard een eigen "frank touch" ;)

Ziet er allemaal veelbelovend uit :) nog een paar maandjes :P haha

-Frank- 15-11-2008 12:36

Afgelopen week heb ik de wielkasten in orde gemaakt. Grondverf, bodenschutz en afgelakt. :)

Frank

De foto`s:

Nas 15-11-2008 19:03

The bug krijgt gestalten.. mooie vorderingen gemaakt :)

Ben benieuwd naar het eindresultaat straks..
Hoe vind Gerrie het eigenlijk dat zijn geliefde garage als spuiterij wordt gebruikt :P

levis 16-11-2008 10:23

wat wordt de uiteindelijke kleur, en hou je de kever origineel of heb je er nog wat plannen mee?

-Frank- 16-11-2008 20:21

De kleur wordt "HarvestMoon Beige" een originele vw kleur. Verder heb ik hem voor 4/6cm verlaagd, achter ongeveer het zelfde. Het uiterlijk blijft vrij standaard, een 1302 heeft al een lange kofferklep :cool: . Het liefst zou ik van die oude, dichte stalen velgen er onder hebben, maar ik heb me al laten vertellen dat die niet passen op een 1302 :( . Ook zou ik op langere termijn een Porsche blokje willen hebben, of een snelle 1600cc. :)

Het interieur weet ik nog niet precies, daar moet ik nog wat inspiratie voor opdoen. :rolleyes:

levis 17-11-2008 08:26

vindt een 1303 en 1302 steeds dikker worden, met name zoiets:

-Frank- 18-11-2008 09:50

Idd een vette wagen :thumbup: Ik weet nog niet hoe strak die van mij dadelijk ligt, maar dit ziet er goed uit. :cool:

-Frank- 22-11-2008 18:53

Vandaag ben ik begonnen aan het spuiten van de binnenkant. Heb het achterste deel van de kever in de grondverf gespoten. Ook ben ik bij mijn blokje wezen kijken. Hij loopt weer als een zonnetje, en dat mag ook wel na al het werk wat hij er mee gehad heeft. De vorige eigenaar is bij een sleutelbeurt vergeten een klemveertje terug te plaatsen die de zuiger pen op zijn plaats moet houden. Dus de cylinderwand, zuiger met zuigerveren waren flink beschadigd. Maar nu is alles weer in orde en kan ik hem volgende week ophalen :)

Frank.

De foto`s:

.

-Frank- 24-11-2008 20:11

En de koffer ruimte in de grondverf :)

-Frank- 29-11-2008 17:19

Weer een weekje verder en het een en ander gedaan. De binnenkant en koffer in kleur gespoten, en de motor opgehaald. :D Omdat ik net een paar druipers zag zitten, doe ik het geheel nog eens over om er zeker van te zijn dat het strak is. :cool:

Frank

Nas 30-11-2008 15:31

Ziet er netjes uit Frank!

Luchtfilterbak nog netjes maken en het blokje is klaar voor showuse :P

-Frank- 07-12-2008 14:59

Het spuitwerk wat ik zelf doe is klaar. De rest van de wagen laat ik door een "echte" spuiter doen. De chassis staat weer lekker warm binnen zodat ik volgende week kan beginnen met sleutelen :)

Frank

levis 08-12-2008 08:36

super!! ziet er echt goed uit.

All times are GMT +1. The time now is 00:36.