Quote:
Nee is niet vaag...daarom zei ik al ZO UIT HET HOOFD....als je die stoterbus verhoogd dan hef je speling op...als je dat namelijk NIET zou hoeven doen is er geen speling die je op kan heffen...... De nokken van je *nieuwe* nokkenas zijn afgeslepen....dat moet ergens anders gecompenseerd worden ....toch... |
jy hebt het geloof ik over de hoogte...Waarom zou het dan niet kunnen...de klep kan dan gewoon nog omhoog komen, alleen komt dan ook die shim mee omhoog...dan heeft hij toch nog wel genoeg ruimte?
|
Ik heb net even een oud model kop (nieuw in doos) uit de voorraad gepakt...en de shims (vulplaatjes) die daarop zitten zijn zelfs bijna 30 mm groot....dus ik weet niet wat jij in je bezit hebt....maar ergens klopt er iets niet :D
|
Quote:
De shim....ligt in een stoterbus.........die ligt op zijn beurt weer OP de klepsteel....de gehele stoterbus gaat met de klep op en naar.... |
pssst... misschien moeten die plaatjes er éxtra bij tussen...
|
yups en op die klepsteel past PRECIES die verhoger...
bedankt trouwens :D! |
Ik heb er maar even een plaatje bij gemaakt.. Je ziet hier op de shim, de stoterbus waar die in ligt en een nok...de nok die je ziet is al 17 mm breed, dus de shim is duidelijk groter dan wat jij zegt Dat deel waar je dat uitsparinkje in ziet zitten is de stoterbus.. daar BOVEN op ligt dus de shim....tussen de stoterbus en de klepsteel zit normaal niks...nada noppes |
Ja nee die bedoel ik niet :)! Als je dus die shim eraf haalt...kijk je recht op de klepsteel (die is maar een halve cm doorsnee ofzo) en daarop moet je dat plaatje gooien...
|
Quote:
Als ik de shim er afhaal kijk ik op de stoterbus.....daar horen die dingen thuis.. Alles wat er onder word gelgd is beunhazerij.. |
Ja en dan heft het dus de speling op...hmmmz met als gevolg motorschade als je die dingen er toch op doet? want dan komt het hele geval bij hitte omhoog en dan...?
|
Quote:
Dan slepen ze ze ten eerste continu tegen de nok...en zoals iemand anders ook al aanhaalde als het loopvlak van de afgeslepen nok NIET opnieuw is gehard slijt het als de nete... Ten tweede als de boel niet ver genoeg uit kan zetten zal de klep niet meer sluiten....de gevolgen daar van zijn je al uitgebreid verteld Normaal is de speling een paar tiende millimeter...juist genoeg om de klep voldoende uit te kunnen laten zetten....zodat ie op het moment dat de nok omhoog wijst deze net vrij komt van de stoterbus... Dat is nou het beroemde kleppen stellen...mbv shims Tis verdorie net of ik voor de klas sta :woowoo: :woowoo: |
Maar hij sleept nog lang niet tegen de nok aan...of zet dat zomaar ff een halve cm uit...dat kan ik me niet voorstellen
En hij is wel opnieuw gehard...en is zeker geen beunwerk geweest...is bij een duits bedrijf gedaan (ja ik weet niet hoe duitsers zijn :))...maar dus wel berekend op hydrolische klepstoters... Maarja, ze schijnen het wel vaker te doen dus, want ik heb er hier een handleiding in het duits bij... |
BTW...nokkenas in aan de achterkant ook bijgwerkt dus...
|
Quote:
Huh.....wat moet je daar nou aan bijwerken ???? |
Quote:
Oh, maar ik beweer niet dat het fout is...maar jouw beschrijvingen doen het ergste vrezen soms...... Goeie tip van mij hebben??....kijk of je een kop met hydraulische stoters op de kop kunt tikken.....die zijn op een aantal punten verbeterd tov het oude type, en er zit een extra aansluiting aan de zijkant van de kop voor een extra oliedruk meetpunt...dit type VW motoren had / heeft nog al eens last van Black Sludge vorming in de kop, waardoor de olie druk te ver kan dalen, de extra sensor geeft dan alarm als de druk in de kop te ver zakt Het is geen noodzaak hoor om de kop te vervangen, maar als je toch bezig bent... PS, mocht je een ander kop gaan kopen...geef ik je nu vast antwoord op één van de vragen die je dan gaat stellen: JA je moet nieuwe kopbouten kopen...die zijn (officieel) maar 1 x bruikbaar :D :D :D |
Om ruimte te maken hebben ze dat dikkere deel weggeslepen...ik weet het niet zo uit mn hoofd, maar het scheelde nog aardig wat...hij loopt daar vlak, dus heeft hij meer ruimte. Aan de zijkanten hebben ze dat ook een beetje gedaan.
|
Maar je verteld me net dat hydrolische stoters niet met een scherpere nok om kunnen gaan, of daarom juist die sensor wanneer dat Black Sludge vorming voorkomt :D? En zo'n vraag stel ik niet hoor ;)
Ik heb hier twee koppen liggen van mn type, dus ik denk niet dat ik dat doe...verzin wel weer wat anders :). Had alweer iemand gevonden voor deze nokkenas...zal hem er alles wel duidelijk bij vertellen, dan weet hij ook waar hij eventueel aan begint! Ik kan ook wel een 300 graden nok krijgen, maar dat is volgens mij een beetje teveel van het goede voor straatgebruik :|... |
Om het even duidelijk te maken, de basisdiameter van de nokkenas zelf is verkleind. Dit moet opgevangen worden met de shims of kokerbussen. Als je de basisdiameter van de nokkenas verkleind, wordt de nok/as verhouding groter! Met andere woorden, de nok wordt groter.Waar uit resulteerd dat je de nok weer een andere vorm kunt geven, waardoor je de karakteristiek van een nokkenas kunt bepalen.
Als je hydraulische klepstoters hebt, vangen deze de verkleinde diameter van de as op. Heb je mechanische stoters, zul je dit met shims en/of kokerbussen moeten aanpassen. Zelfde verhaal met ombouwen van hydro naar mech stoters, daar komt ook een stoterbus in, waarna je de kleppen moet stellen met shims. Dit doen motorsport firma's dus ook die custom nokkenassen aanbieden, deze laten ze slijpen van een blank....same idea! |
Quote:
Oei...wat ben jij moeilijk zeg, je boft dat ik zo geduldig ben :D :D Ik beweer nergens dat een scherpe nokkenas niet kan met hydraulische stoters...het word wel afgeraden ja.... En inderdaad zoals ik al zei (pfffff) die extra sensor is geplaatst om probleem door Black Sludge te voorkomen..... Om gelijk maar uit leggen wat dat nou weer is: dat is sludge (prut) vorming van olie, en zeker in de kop waar de smeer kanalen al niet zo groot zijn kan dat verstoppingen veroorzaken....daarom dus die tweede sensor.. Er is trouwens een norm in de olie industie die ontstaan is uit dit soort problemen... |
Quote:
Ben blij dat ik tussendoor even keek, want ik was net van plan een vergelijkbaar verhaal neer te zetten.... :D :D Wel even een kleine aanvulling: hydraulische stoters kunnen maar zeer beperkt speling opvangen, word het te groot dan moeten er andere stoters worden geplaatst.. |
Ja ok, maar ik houd toch mechanisch, heb ik reserve e.d. :)
Besteed ik het liever aan een nokkenas wat er zo in past, maar nu weet ik iig wel dat deze nokkenas wel goed is, alleen dan voor nieuwere type blok (nog steeds raar dat mijn code van de nokkenassen precies overeenkomen, of is dat bij het oude en nieuwe blok gelijk?). Thnx! |
Quote:
GRRRRRRRRRRRRR, lees je wel?? dat is een posting of 10000 geleden al voorbij gekomen..... :woowoo: :woowoo: :woowoo: |
sorry hoor...stond onderaan zo'n bladzijde...die had ik dan ff gemist, de posting kwam dan ook 10000 te laat ;)
Thnx :D! |
Quote:
Pas maar op anders ga je over de knie !!! :D :D :D :D :D :D :D :D |
zalig :hug:... nee bedankt man!!! :cool:
|
Heb even wat info vergaard :)
Het kan dus wel, alleen van de grondcirkel inlaatzijde is wat afgedraaid, dus 4 stuks en de andere 4 van de uitlaatzijde blijven zoals ze zijn!!!! Hierdoor komt de klep ca. 1,5mm hoger maar dan zit je met je uitlaatklep en daar heb je dan weer opvulplaatjes (pasplaatjes dus) voor nodig. Echter is het volgens de beste man een constructie dat nergens op lijkt en het resultaat is minimaal. |
tip van flip........
pas wel je klepveren aan, anders heeft t allemaal niet zo'n nut!!! en heb je een 8 of 16v??? bij een 8v kan je er ook een tdi nokkenas in zetten, dat geeft pas echt verschil |
Jeffdekkers...TDI nokkenas in een golf II GTi met EV blok? En dat geeft echt een verschil? Is dit echt zo, of meer gehoord her en der? En gaat dat passen op een blok met mechanische stoters, of moet ik dan een hydraulische kop monteren?
Vwleusden...ja dat is het, bedankt! |
RKR dat wat jij wilde kan gewoon maar zoals Tommy al zei: de verharding is eraf gedraaid. De nokkenas kan dus eigenlijk niet veel meer hebben en moet eerst gehard worden.
Zo is bij de racemotor bij ons op school een tuimelaar afgebroken, uiteindelijk in de cilinder gevallen en heeft zich lekker in de zuiger genest, met alle gevolgen van dien. Dus het werkt wel maar je moet hem wel eerst laten harden. |
Quote:
Hmmzzz, dat van die tdi nokkenas is wel interessant, maar het lijkt me stug, eigenlijk... Een nokkenas van een geblazen motor op een ongeblazen motor...??? :iamwithst |
Ja, vertel eens wat meer over een tdi nok in een 8v? :confused:
|
ach...als je al z`n andere posts leest.... dan heb je wel door dat er geen ruk van klopt
|
O die heb ik niet gelezen :D! Laat de 'verklaring' dan maar ;)
|
All times are GMT +1. The time now is 15:50. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.