Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 4 (411-412) & Thing (kubel, vw 181) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=29)
-   -   VW 412S projectje (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=10917)

Beetspeed 08-08-2005 21:36

Quote:
Originally Posted by JeeWee
Ok die mag wielen zijn wel lekker anders als anders en helemaal goed! Zijn ze echt licht bdw, en 4x130? Je gaat straks dus daily in dat ding rijden, bekijks gegarandeerd. Ga ze maar eens tellen de 411 en 412 op meetings, meestal maak ik er wel een foto van, zeker als ze nog wat zijn opgeleukt, maar 't is veelal schaars. Heb nog een trekhaak liggen als het goed is, interesse (mag je hebben)

Leuke reactie JW ;)
Ja, ze blijken idd erg licht, zeker toen we de banden eraf hadden (don't ask :redface: ): 7.576,8 gram op mijn digitale weegschaal :biggrin: , dus er zal idd een vrij hoog percentage magnesium in zitten hiep hoi. Ik vind ze daardoor nu nog leuker haha!
Bevestiging is met een set aparte tapeinden die je eerst in je schijf of trommel draait met een inbusboutje. De moer is een pasmoer, die op die manier de centrering verzorgt. Heel apart iig.
Foto van 412 met velgen eronder duurt dus nog even een paar dagen...
(ik PM je nog wel ff morgen over de trekhaak :) )

molenari 08-08-2005 22:53

Quote:
Originally Posted by skywalker
:eek:

Sinds wanneer is die uit de type 4 lijst gehaald? :confused:

Vrees niet, de 181 zit nog steeds in de type 4 lijst. Maar de 181 wordt niet een type 4 omdat ie op dit deel van het Forum staat.

Djoek 09-08-2005 00:50

gevaarlijk terrein hoor :mad:

wij horen nergens bij!!!

:D :D

molenari 09-08-2005 20:32

Quote:
Originally Posted by Djoek
gevaarlijk terrein hoor :mad:

wij horen nergens bij!!!

:D :D

Jawel hoor: bij de type 1's, dus wegwezen hier!

Neill_s 09-08-2005 22:45

[QUOTE=Beetspeed]Bevestiging is met een set aparte tapeinden die je eerst in je schijf of trommel draait met een inbusboutje. De moer is een pasmoer, die op die manier de centrering verzorgt. Heel apart iig.QUOTE]

Hmm klinkt een beetje zoals de bouten/moeren van Revolution wielen, die kun je ook met zo'n pasbout/moer krijgen

Djoek 09-08-2005 23:17

Quote:
Originally Posted by molenari
Jawel hoor: bij de type 1's, dus wegwezen hier!

ben al weg en zwijg al... :redface:

Beetspeed 10-08-2005 06:46

Quote:
Originally Posted by customcabrio
[QUOTE=Beetspeed]Bevestiging is met een set aparte tapeinden die je eerst in je schijf of trommel draait met een inbusboutje. De moer is een pasmoer, die op die manier de centrering verzorgt. Heel apart iig.QUOTE]

Hmm klinkt een beetje zoals de bouten/moeren van Revolution wielen, die kun je ook met zo'n pasbout/moer krijgen

Grappig! Zijn dat soms ook engelse velgen? De tapeinden hebben namelijk aan 1 zijde engelse schroefdraad. In de schijf/trommel schroef je (uiteraard) de M14x1,5 kant, maar daarna gaat het over in een iets smallere, engelse draad, waar weer de (pas)moerdop op komt, die je (uiteraard) met een engelse sleutelwijdte moet aandraaien. Gelukkig zit op de meeste kruis-wielmoer-sleutels deze 13/16" maat standaard erbij :)
Velgen zitten er eindelijk op: het staat echt supergoed, nog beter dan ik vooraf dacht. Vanavond zal ik wel ff fototje maken. Schijnt dat in de Volksworld van een poos geleden eens een SP2 met deze velgen heeft gestaan... Heeft iemand deze uitgave mss nog?

Tnx,
Walter

Beetspeed 10-08-2005 20:13

As promised, foto's van de 412 nu met de MAG product velgen en 195/50 (vooraan) en 195/65 banden achter (en 3 zakken grind voorin... :D ):

http://www.kodakgallery.eu.com/Phot...oid=44158162933

Greets,
Walter

Neill_s 10-08-2005 20:53

Revolution is inderdaad ook engels. Die maken deze bout of moer bevestiging nogsteeds, alleen zijn ze dan met de normale draad. Als je er ooit 1 mist, misschien eens kijken voor Revo bouten...

volksfahrer.nl 10-08-2005 21:04

Die wagen ziet er gelijk héél anders uit!
De belijning van de velg past erg goed bij de lijnen van
de auto, goeie keus!

Don 10-08-2005 21:22

Type 4 rijdt geweldig.
Ik heb 2 weken gelden ook een 412 verzekerd.
Ben er niet meer uit weg te meppen.

Zeker nu mijn Notch een hartaanval heeft gekregen kwam dit perfect uit.

Rijdt perfect.

Enne walter, die chrome strips vooraan de wielkassen heb ik nog wel voor je.
GRATUIT

Beetspeed 10-08-2005 21:33

Quote:
Originally Posted by keverpech
Die wagen ziet er gelijk héél anders uit!
De belijning van de velg past erg goed bij de lijnen van
de auto, goeie keus!

Ja he, ik had er al zo'n gevoel bij dat deze het moesten zijn :)

Die SP2 met deze velgen schijnt trouwens in Ultra VW (niet Volksworld) gestaan te hebben :redface: . Het is toevallig de auto die ook de koplampen met de 412 deelt :rolleyes:

Zoals iemand anders eens zei: "wheels maketh the car" :D

Don 10-08-2005 21:43

Walter heeft geen chroomringen meer nodig :wink:

JeeWee 10-08-2005 21:53

Staat idd nog beter dan ik van te voren dacht! Gefeliciteerd!

a.busser 10-08-2005 22:25

Wielen zijn echt goed!

Neill_s 10-08-2005 22:58

Ow ja, hij ziet er dik uit met die wielen....!

Airtime 11-08-2005 07:21

Helemaal goed, Walter! :cool:

412 le 11-08-2005 08:13

:eek:

die willik ook!

krukab 11-08-2005 08:23

Staat inderdaad beter dan (ook) ik had gedacht !!

Beetje Cosmic & Gasburner stijl ... veel zwart, weinig gepolijst oppervlak

Peppie 11-08-2005 09:45

Lekker hoor, die kleur met die zwarte wielen..... :tongue:

Beetspeed 11-08-2005 11:47

Thanks voor het enthousiastme guys!
Na een leven lang een ongewild kindje te zijn geweest, doet dat de miskende type 4 vast goed ;)

Vandaag voor het eerst meegenomen naar het werk: Ik had wel eens gelezen over overdreven overhellen in bochten en zo, maar dat zullen de eerste 411's gedaan hebben, maar deze dus nie. Zal ook te maken hebben met de standaard achterstabilisator die de 412 niet-variant modellen hadden en de betere (iets progressievere) veren van het laatste model.
En DAMN, wat trekt deze motor door zeg!! :eek: Tsja, 85 pk heeft nu eenmaal niet zo'n moeite met ff 1000 kg (gelukkig) :D

Ik denk alleen dat ik een achterwiellager hoor en ik wordt wat onprettig geprikt door 2 stoelveren...maar dat zal ook nog wel goedkomen ;)

bugdaddy 19-08-2005 10:29

Hey Walty,

Je gele "bootje"ziet er goed uit man :)
Ik zag dat je ook op het engelse forum druk bezig bent om info te vergaren, good busy!
Ben jij er al achter hoe je de voorkant (en eventueel achter ook) goed kant laten zakken? mijn technisch engels is niet denderend vandaar dat ik jou er ook mee lastig val. Lang leve het engels technisch woordenboekje!!
Als ik mijn zin krijg komt er op mijn oprit binnen afzienbare tijd een 412 variant te staan en zijn arrogante neus mag best een beetje zakken.

Voorzover ik het nu begreep zijn de veren niet echt het "probleem" maar zijn de dempers de echte uitdaging.
Weet jij meer over de optie van vroege 1302 voorpoten??

Beetspeed 19-08-2005 11:21

Quote:
Originally Posted by bugdaddy
Hey Walty,

Je gele "bootje"ziet er goed uit man :)

Thanks dude! :D

Leuk dat je het ook overweegt er eentje te gaan rijden :)

verlagen: tsja, er is eigenlijk maar 1 iemand die zegt dat het zeer kritisch is; helaas is die persoon ook zeer ervaren in 411/412's...
Zelfs de volkswagen fabriek heeft er eens eentje uitgebracht met verlaagd onderstel en 6J (x 14) velgen. De fabriek bracht iig de onderste veerschotels iets lager aan. Dat kunnen wij dus volgens mij ook relatief makkelijk doen, zolang je veer nog iets van voorspanning heeft bij vol uitveren. 5 cm schijn je daarmee al te halen; meer is niet aan te raden omdat de onderste veerschotel dan je de bovenkant van je band gaat raken, eea natuurlijk afhankelijk van de gebruikte velgdiameter en bandcombinatie.

Verder heb ik eens een duitse 411 gezien die de voorkant verlaagd had met BMW E30 (3-serie ca. 1980...) veren...(?) Ik vraag me af of dat de voorveren zijn geweest, want die lijken mij erg stug vanweeg de motor voorin bij de bmw...maar van de set bmw E30 veren die ik eens gezien heb, zagen de windingen er niet erg dik uit, alhoewel dat niet veel zegt natuurlijk.
De voorveren van de 412 (de blauwe) zijn schijnbaar de stugste en de beste. Ik heb nu 75 kg voorin liggen en ik rij nog steeds fluitend met 40-50 km/h over verkeersdrempels zonder gevoelsmatig op de aanslag te komen. Zelfs met mij erbij in de kofferbak, veerde-ie nog niet veel meer meer in. lekkerprogressief dus. Daarom hou ik ook liever de origineel veren: stug zat. Een upgrade van de dempers zou idd zeer welkom zijn. De uitveerdemping is ook volgens mij te slap. Liefst had ik een gasdemper voor voor en achter. Achter is dat standaard bij een Variant dacht ik. Echter vervangingsdempers zijn voor zover ik weet, onvindbaar, ook niet bij de club. Unobtainium noem ik dat dan... :tongue: Laat staan gasdempers: kansloos :(
De club schijnt peugeot 406 dempers aan te passen aan de bovenkant, dus dat is nog een mogelijkheid (iets van 230 euro dacht ik). Aangezien zo'n demperstang knoerthard is, is bewerken (lees afdraaien oid) zeeer moeilijk, dus de prijs mogelijk zonder meer waard.
Voor forsere verlaging zou je echter liefst een lagere aanslag hebben om iets van veerweg te behouden (a la Golf 1 dempers gebruiken bij een late 1303 veerpoot, wat ik gedaan heb op de 03), maar of dan je peugeot demper nog past...I dunno. De standaard demper zeker niet meer.
Kortom, er zijn wat mogelijke oplossingen en nog meer vragen. Vrijwel niemand heeft dusdanig veel ervaring met de verschillende manieren van verlagen van een 412 dat er een pasklare oplossing voor is. Er zijn echter wel 1 of 2 andere verlaagde 412's in de 412 club, maar die heb ik nog niet ontmoet...

Achter verlagen is nauwelijks nodig want daar zijn ze vaak al doorgezakt. verder heb ik daar helemaal nog nooit iets van gezien of over gelezen.

Tot zover maar weer. laat je 412 Vari straks maar uitgebreid zien :)
Groetjes,
Walter

bugdaddy 19-08-2005 21:29

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
tsja, er is eigenlijk maar 1 iemand die zegt dat het zeer kritisch is;

Klopt, Ray is ook degene die iedereen als eerste aanraadt vrijwel de hele voorwiel ophanging uit elkaar te trekken en alle slijtende delen en rubbers te vervangen als zijnde levens bedreigend.
Enigzins opvallend, dat wel en hij weet het leuk te brengen ook.

5cm zeg je met verlagen van de schotels?, ik heb helaas geen voorbeeld voor de deur staan, maar hoeveel ruimte heb jij nog over met jouw 15inch en redelijk platte voorband? heb je daar genoeg ruimte voor?
het aanpassen van de 406 dempers kende ik nog niet (niet zo gek, tot voor kort zag ik de type4 vrijwel niet staan) ben benieuwd naar de verschillen, een 406 heeft volgens mij toch ook gewoon het blok voorin zitten??
zou dus mogelijk ook wat fanatieker dempen als de originele jongens.
Interessante optie voor een leuke prijs hoor.

Wel opvallen dat niemand zich druk lijkt te maken om die achterkant omdat die toch al ingezakt is.....gevoelsmatig klinkt ingezakt niet als verbetering voor je wegligging :confused:
Vond de dubbele stabilisator (2x standaard met keverklemmen aan elkaar) ipv gewoon een dikkere monteren weer wel logisch, lijkt erop dat er toch wensen aan de achterkant overblijven.

Als hij hier op de oprit komt te staan, laat ik het weten :biggrin:

Tommy 20-08-2005 13:34

leuke wagen geworden... wielen staan goed!

teveel werk om de laatste 2 postverhalen te lezen... ik hoop niet dat ik wat heb gemist.. :p

JeeWee 22-08-2005 10:37

Heu Walter, flink bezig dus, dit zag en fotograveerde ik op Spa afgelopen weekend:

Geen id verder hoe deze verlaagd was... helaas, maar misschien dat je via via er achter kunt komen, 't is dus een belg!

Beetspeed 22-08-2005 13:10

Quote:
Originally Posted by JeeWee
Geen id verder hoe deze verlaagd was... helaas, maar misschien dat je via via er achter kunt komen, 't is dus een belg!

Ja, die is wel errug laag zeg :eek: Maar zou idd ook wel benieuwd zijn hoe en zo.
Gezien aan al die stickers, komt-ie wel overal...

Hier dezelfde foto die AJ gemaakt heeft:

Wel zeer cool zo van voren gezien met die dubbele koplampen :rolleyes:

tnx,
Walter

Das-looker 26-08-2005 13:17

Meen je dat? Ik vindt het zo net een Saab 96 :o
Greets,
Sander

Mister Cool 26-08-2005 13:23

Quote:
Originally Posted by molenari
Dat kan ik mij nog herinneren ja. ik heb dat ding nooit in real-life gezien helaas.

Maar eh, mister cool, dou bist n Rangeldude I presume? Geen JeeWee maar wel "broer van"...dan blijft er maar 1-tje over :)

Dat hest goed sien seun :wink: Weest alweer zat fansels :biggrin:

arnus71 26-08-2005 13:33

En nog eentje...

En deze, weet alleen niet of het een 411 of 412 is, is wel een 'wagon'

Beetspeed 26-08-2005 13:34

Quote:
Originally Posted by bugdaddy
Weet jij meer over de optie van vroege 1302 voorpoten??

Hmm, nee, dit is volgens mij geen optie. Lijkt erop dat iemand dat verzonnen heeft die er van een afstandje naar gekeken heeft en dacht: 'hey, dat lijkt wel wat op de vroeg model 02/03 veerpoot....'
Hoe kom je eraan? en wat was dan de 'optie'?

Greets,
Walter

Beetspeed 26-08-2005 13:37

Quote:
Originally Posted by arnus71
[En deze, weet alleen niet of het een 411 of 412 is, is wel een 'wagon'

Leuk! Thanks.
Maar het verschil in 411 en 412 moet nu toch wel herkenbaar zijn? :o
Vooral het verschil in de koplampen is errug duidelijk toch?
Daarbij de neus van de 412 een stukje lager in zijn geheel dan die van de 411 :wink:

Beetspeed 26-08-2005 13:39

Quote:
Originally Posted by '72 squareback
Meen je dat? Ik vindt het zo net een Saab 96 :o
Greets,
Sander

Mja, maar ik vond de type 34 altijd net een skoda; smaak moet rijpen zeg maar hahaha!

arnus71 26-08-2005 13:41

Quote:
Leuk! Thanks.
Maar het verschil in 411 en 412 moet nu toch wel herkenbaar zijn? :o
Vooral het verschil in de koplampen is errug duidelijk toch?
Daarbij de neus van de 412 een stukje lager in zijn geheel dan die van de 411 :wink:

De verschillen zijn duidelijk ja, wist alleen even niet welke een 411 en welke een 412 is, Sorry!! :redface:

Vind ze wel erg gave auto's - die van jou ziet er top uit, met die velgen zeker! Nu slammen die handel...

vwfreaks.nl 26-08-2005 13:45

Je hebt toch ook nog van die 411's met een soort van ovaalvormige patrijspoort als koplampen... :confused: (zo ken ik em tenminste)
Of zijn die bij de 411 op de foto gewoon weggelaten...

K70'jes zijn ook wel lache... :D
Standaard 100pk uit een 1700cc'tje dacht ik... :D
(is wel een waterkoker helaas)

En de SP2 is trouwens ook echt SUPER!!!
Jammer dat ie alleen in Brazilië geleverd is... :(

vwfreaks.nl 26-08-2005 14:02

Hier ff wat foto's van de SP2.. ;)

Beetspeed 26-08-2005 14:09

Quote:
Originally Posted by vwfreaks.nl
Je hebt toch ook nog van die 411's met een soort van ovaalvormige patrijspoort als koplampen... :confused: (zo ken ik em tenminste)
Of zijn die bij de 411 op de foto gewoon weggelaten...

K70'jes zijn ook wel lache... :D
Standaard 100pk uit een 1700cc'tje dacht ik... :D
(is wel een waterkoker helaas)

(

Het eerste modeljaar (1969) had inderdaad de ovale koplampen. Daar zit een enkele duplex lamp in net als bij de kever. Vanaf modeljaar 1970 had de nog steeds 411 hetende type 4 dubbele koplampen waarbij dus dimlicht en grootlicht aparte koplampen waren, maar beide zijn nog 411.
Vanaf modeljaar 1973 is er de 412 met geheel andere, plattere neus en hoger geplaatste voorknipperlichten en hoger geplaatste achterlichten op de 2 en 4-deurs modellen en juist weer smallere achterlichten op de variant.
Ook in de ophanging werd de 412 nog wat verbeterd en er zijn nog wat kleine verschillen. Juli 1974 was het eind van de productie.

De K70 had standaard 70 pk (vandaar de naam: Kolbenmotor 70 ps en de Ro80: Rotatiemotor met 80 pk, beiden van NSU); de motor was een 1800 en in de laatste versies had-ie 90 pk dacht ik. De 100pk versie was een bijzondere met Fuchsvelgen en 2 dubbele liggende carburateurs.
Leuk detail: (Kruk, let je op :) ): alle K70's hebben de 5x130 porsche wielsteek...

Ken uw klassiekers :biggrin:

Beetspeed 26-08-2005 14:11

Quote:
Originally Posted by vwfreaks.nl
Hier ff wat foto's van de SP2.. ;)

Komen die koplampen je niet bekend voor? :rolleyes:

vwfreaks.nl 26-08-2005 14:34

Nee... totaal niet... :rolleyes: Opel Manta ofzo... :p :D

Quote:
Ken uw klassiekers :biggrin:

Jaja... ik doe m'n best he.. ;)
Helaas gaat er nogal wat foutieve informatie rond in boeken en op internetsites... :(

Das-looker 26-08-2005 14:36

Quote:
Mja, maar ik vond de type 34 altijd net een skoda; smaak moet rijpen zeg maar hahaha!

Haha, wie weet.. ooit misschien..
Ik kom binnenkort wel weer eens langs, ik heb nog een foto van een SP2 die ook MAG velgen eronder heeft, kun je gelijk zien wat voor naafkapjes hij heeft.

Greets,
Sander

All times are GMT +1. The time now is 03:14.