Dat was volgens mij net zo makkelijk / omslachtig geweest inderdaad, om het hele blok los te halen. Maar uiteindelijk is het zo ook gelukt.
Eerst alle draden morgen eens nakijken, denk dat daarmee iets toch niet in orde is. Als het uiteindelijk toch de startmotor is laat ik je wat weten Joost. In ieder geval bedankt voor het aanbod. :) Ik weet in ieder geval alvast zeker dat er voor mij geen automaat meer komt. :chair: |
Nog maar even een vraagje...
Iemand die me kan vertellen welke aansluiting op de solenoïde van de startmotor precies wat doet? 30 input from + battery terminal, direct Constante plus dus. 50 Starter control (direct) Is dit de actuator die ervoor zorgt dat het asje van de startmotor naar buiten schiet tijdens het starten? 15a Output at dropping resistor to ignition coil and starter Als ik het goed begrijp komt er nog een kabel tussen de bobine en de starter, en die moet op 15a zitten? Ik wil dalijk gewoon alle kabels er uit gaan jenken en nieuwe trekken, maar moet dan wel effe weten wat wat doet. En ik wil even de starter testen buiten de auto, maar dan graag zonder de boel in de fik te zetten. Handig te weten waar ik welke kabel aan moet aansluiten. ;) Moet toch wel iemand zijn die weet hoe je een startmotor aansluit! En misschien de bendix vast? Heb de startmotor gedemonteerd, en overal zit beweging in. Het armpje dat het asje naar buiten moet drukken zit los genoeg om makkelijk met de hand naar voren te drukken, en als ik het loslaat gaat het automatisch weer terug naar de beginpositie. De as zelf krijg ik ook makkelijk uitgedrukt en ingedrukt. Alleen als alles weer in elkaar zit krijg ik het asje niet verder naar buiten getrokken. Als ik dit op de een of andere manier kan testen hoor ik dat ook graag. :thumbup: |
Net de startmotor aan de accu gehangen en getest...
Hoop vonken, warme draden, een uitschietende maar minimaal draaiende starter-as... probleem lijkt dus toch in de starter te liggen. Vervolgens nog maar eens open gedraaid, en het probleem (denk ik) gevonden. Het omhulsel van de draden binnenin het middelste deel van het huis van de starter heeft een kleine beschadiging. Het gaat dus om die met zwart kunststof omsmolten draden die de stroom overbrengen naar de metalen blokken die de spoel doen draaien. Heb geprobeerd deze blokken er uit te draaien, maar die platkop-schroeven in het middelste huis zitten echt vreselijk vast. Zelfs met een flink brede bit op de ratel krijg ik er nog geen beweging in. Eentje is los, de rest blijft muurvast. Nu heb ik nog een starter van een 1.3 liggen. Hiervan kan ik misschien het middelste deel omzetten, dus dat ga ik maar eens proberen dalijk. Eerst de WD40 maar eens laten inwerken op de schroefjes die de startmotor in elkaar houden. Want ook die zitten echt muur- en muurvast! :screwy: |
Foto van de beschadiging aan de ommanteling:
Kan het hierdoor komen dat de startmotor niet meer draait? |
De startmotor draait weer als een malle. Morgen maar nieuwe kabels trekken en monteren als ik er de tijd voor vind, anders dinsdag.
Merk wel dat de info die je aangerijkt krijgt als je naar zoiets vraagt een stuk minder is dan wanneer je vraagt wat voor soort velgen er onder 'n auto passen of hoe je hulpveren kunt verwijderen. :D René, bedankt voor 't printscreentje trouwens nog, had geholpen. ;) |
en dan uit de verkoop ? :)
|
Zoveel leden hier rijden ook geen automaat in hun MK2 denk ik ;)
Maar mooi dat ie weer draait, en wanneer je een velgenkeus moet maken, dan horen we het wel :D |
Quote:
Sowieso maar bar weinig over te vinden op 't internet. Ben uiteindelijk via een Mazda-forum verder gekomen. :D Velgen trek ik waarschijnlijk gewoon onder de witte uit, maar als ik daar hulp bij nodig heb stuur ik je effe 'n PB-tje. :tongue: @Martijn: als ie weg gaat gaat ie weg en gaat 't geld naar de witte. Als ie braaf is en blijft rijden mag ie blijven. ;) |
Quote:
haha zit je maar te stangen Chris... we zien wel wat je doet :D |
I know, maar zo denk ik er wel over. :tongue:
Heb 't ook al tegen de Golf gezegd. Dat ze zich maar gedraagt, anders mag ze met een of andere maffe Pool voor de export mee. :D |
Ok, volgens mij begin ik helemaal simpel te worden en is er iets dat ik mis...
Ik heb de starter aangesloten op een losse accu met 13v spanning. De pluskabel op de plus-aansluiting van de starter, de massa op het huis en een aanstuurkabel op de juiste aansluiting direct vanuit de plus. Zolang de aanstuurkabel stroom heeft blijft de startmotor op volle toeren draaien. Daarna de startmotor aangesloten in de auto met de massa via een startkabel, direct op het huis. De aanstuurkabel heb ik van de auto zelf genomen. De constante plus doorgemeten, die was ok, en dus ook gewoon aangesloten. Bij het starten gebeurt er echter niets. Vervolgens heb ik alles, op de aanstuurkabel na, laten zitten. Toen heb ik een losse kabel gebruikt, zoals in de eerste opstelling, om als aanstuurkabel te fungeren, en de startmotor draaide direct rond. Probleem lag dus in de aanstuurkabel van de auto, dacht ik. Die doorgemeten, en gaf prima 0v bij niet-omgedraaide sleutel. Met de sleutel in start-stand gaf ie dikke 12v door. Is m'n startmotor dan zo eigenwijs dat ie op de ene kabel niet wil starten en op de andere wel, terwijl beide keurig dikke 12v doorgeven? Ik weet langzaamaan niet meer waar ik 't moet zoeken, ieder afzonderlijk onderdeel werkt perfect, maar als ik ze allemaal bij elkaar zet werkt 't niet.... :screwy: |
Is er dan tenminste iemand die me effe kan zeggen welke aansluiting achterop het contactslot voor 't starten is? :rolleyes:
|
Quote:
Je schrijft dat je de massa op het huis hebt aangesloten en een directe kabel op de + gezet, waarmee je startmotor draait. Daarna heb je alles aangesloten behalve je + draad vanaf je contactslot, die heb je apart genomen, en het werkt niet. Maar deze kabel geeft wel 12V. Je hebt dus een + spanning, via je contactslot of direct, maar hij werkt alleen als je de eerste opstelling gebruikt. Waarschijnlijk kan je de volgende vraag uit mijn verhaal halen: werkt de massa wel op de startmotor? Op het huis blijkbaar wel, maar ook op de aansluiting? |
Quote:
Hoe meet ik die precies door? Heb wel een massakabel op de massa-aansluiting van de startmotor gezet, maar daarmee deed ie niks. Omdat deze aansluiting verder eigenlijk nergens mee verbonden is, ging ik ervan uit dat de starter zijn massa van de versnellingsbak haalde, waar ie op vastgebout is. Heb een andere startmotor getest, en die deed ook niks buiten vonken als ik de massakabel op de massa van de startmotor zette. Met de kabel op het huis deed ie het wel. Zelfde verhaal dus als met de starter van de auto die nu niet wil rijden. Heb ondertussen al een losse kabel van de pluspool van de accu naar binnen getrokken, en die met een knopje er tussen weer door naar buiten gehaald, naar de startmotor. Ben nou bezig met inbouwen en zien of ie het in ingebouwde stand ook doet. Uitgebouwd doet ie het wel, met de massakabel op het huis. Ik vermoed dat er toch ergens iets met de aanstuurkabel mis is, hoewel deze wel gewoon 12v geeft. Bij het starten hoor ik wel een zachte klik vanuit de startmotor, maar meer dan dat komt er niet. Als ik de standaard aanstuurkabel uitschakel en een aparte kabel trek, werkt ie wel. De opstelling zoals ie werkt is dus: - Constante plus op de startmotor gebout. - Massa op het huis, op de plaats waar de starter op de bak wordt gezet. - Aparte 12v kabel vanuit de plus op het aanstuurpunt zetten. Doe ik die opstelling gelijk als hierboven, maar dan met de originele aanstuurkabel, die bij starten net zo goed 12v geeft, werkt ie niet... |
Hhmm, mijn tweede idee was een andere starter gebruiken en kijken of deze het wel deed, maar dat heb je al gedaan.
Ik ken de VW automaat starters niet, maar je hebt 3 kabels naar je starter: +, massa en stuur/schakel. Toch? Zo werkt het bij R5jes. Massa is voldoende via het blok (ervan uitgaande dat als je je starter op je bak zet, dat deze dan verbinding maakt), + weet ik niet, stuur is 12V vanaf contactslot maar is niet voldoende, via directe kabel wel. Kan het niet zo zijn dan je + niet voldoende is, dat ie daarom de spanning via het contactslot pakt, maar dat je 12V van het contactslot is afgeschermd en daarom niet voldoende geeft. Maar als je een directe kabel vanaf de accu legt, hij wel voldoende door deze kabel geeft om het mindere van je + op te vangen? |
Nee, d'r gaan maar twee kabels naar de starter. Eentje is een dikke constante plus, direct vanuit de accu. De ander is de geschakelde plus die de starter inschakelt.
De massa haalt ie als het goed is meteen van de bak af. Er zit wel nog een kabel tussen de solenoïde en de starter zelf, wat volgens mij de massa van de solenoïde is. Het is in ieder geval een blote kabel, dus zonder plastic er omheen. Dit is bij de andere starter ook zo, dus zal wel zo moeten. Morgen ben ik op 't werk, donderdag heb ik vrij gekregen, dus dan ga ik weer aan de slag. Meteen ook even de weerstand door de aanstuurkabel meten, misschien dat dat wat geeft... De plus zou met 13v wel genoeg moeten zijn, maar zal de accu's morgen de hele dag aan de druppelaar zetten, kijken wat daar het resultaat van is. In ieder geval al bedankt voor 't meedenken. :thumbup: |
Vanmorgen maar weer de startmotor gemonteerd, nadat we alles hadden nagelopen.
De startmotor draaide, de aanstuurkabel had genoeg spanning en bood geen weerstand, de accu was vol genoeg, de constante plus was in orde en de massa was ok. Dus, ingebouwd, en hij deed 't. Vervolgens naar Frank gereden, ongeveer 'n uurtje rijden, en onderweg bleef relais 17 (wat volgens mij het startrelais is) de hele tijd tikken. Elke twintig seconden ofzo hoorde je tik-tik, alsof ie in- en uitschakelde. Bij de pomp eraf gereden, relais eruit getrokken, en verder gereden. Geen problemen gehad onderweg, maar toen we aankwamen en de motor uitzetten, wilde ie niet meer starten. Daarna een paar uur gesleuteld, relais 17 er weer in, en de Golf weer tegen beter weten in willen starten, en hij sloeg aan. :screwy: Vervolgens weer naar huis gereden, met relais 17 er weer uit, en geen problemen meer gehad onderweg. Eenmaal thuis toch weer geprobeerd te starten, en hij sloeg aan... bedacht me toen dat relais 17 nog in de middenconsole lag. :confused: Daarna een paar keer gestart, met en zonder relais 17, en hij startte telkens probleemloos. Iemand 'n idee? Want ik weet steeds minder goed waar ik 't moet zoeken... |
ik heb zelf bij een golf 1 1.5 automaat hetzelfde probleem gehad,geen vertrouwen in die klote startmotor want had een eigen wil.
had eerst een andere startmotor geprobeerd(is dus super te monteren bij mk1 haha) en leek een tijdje goed.toch weer problemen,meestal bij warme motor werkte hij niet. auto is daarna verkocht.maar had wel meer info gevonden hierover,schijnt toch een overgangsweerstand in de aanstuur draad te zitten dan. je hebt in deze circuit ook de beveiliging van de stand van de automaatpook. je kan eens proberen om een h7 pit te laten brandden op de aanstuurdraad bij de starter en die verders een losse massa te geven. op het moment dat de auto dus niet wil starten zou je dit moeten testen met die lamp,dan gaat de lamp niet aan. al meet je dan misch wel 12v maar kan hij gewoon geen amperes trekken. |
Quote:
Spanning, stroomsterkte en weerstand heb ik allen gemeten, tussen het contactblokje en de aansluiting op de startmotor. Dit was alles in orde, ook toen ie niet wilde starten. De startmotor getest, en die draaide elke keer perfect rond als ik hem aansloot zonder de aanstuurkabel van de auto te gebruiken. Alles werkt dus prima, en doet exact wat het moet doen, behalve als alles op elkaar is aangesloten. Dan doet ie het niet. Afgelopen twee dagen heeft ie het echter gedaan zoals 't moet, dus we houden de hoop er maar gewoon effe in. ;) Probleem is dat ik niet "effe" een lampje kan aansluiten op de stekker van de aanstuurdraad, omdat ik deze pas los krijg als de startmotor is uitgebouwd. En daarvoor moeten eerst de bevestigingsbeugel, aandrijfas, veerpoot en hitteschild los. Ga er nu van uit dat ik het probleem toch in de zekeringenkast moet zoeken. Kan m'n vraagbaak effe niet vinden, maar als ik weet waar relais 17 voor dient kan ik weer verder. |
volgens mijn Olving vraagbaak is nr.17 'vrij voor zekeringsadapter' , met de opmerking : 'zekering voor mistachterlicht' ??
|
All times are GMT +1. The time now is 18:14. |