Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   APK vragen wie kan me helpen ? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=54351)

GertJan Vento 27-04-2009 19:49

Als je veel strooilicht hebt zijn je refelctoren gewoon naar de klote en maakt het niks uit of je wel of geen xenon hebt maar is het beide afkeur.
xenon er gewoon in laten zitten als je reflectoren goed zijn geeft dit geen probleem.
voor de rest zie ik geen probleem mbt afkeur

gti-pirelli 27-04-2009 20:44

Quote:
Originally Posted by GertJan Vento
Als je veel strooilicht hebt zijn je refelctoren gewoon naar de klote en maakt het niks uit of je wel of geen xenon hebt maar is het beide afkeur.
xenon er gewoon in laten zitten als je reflectoren goed zijn geeft dit geen probleem.
voor de rest zie ik geen probleem mbt afkeur

Dit is niet waar. Ook mijn lampen waren niet goed met xenon. Zonder zijn ze prima. Volgens mij zijn de xenon lampen iets langer als de normale h7 lampen en zo krijg je dus een verkeerd lichtbeeld. Heeft niks met de spiegel te maken.

Je stopt iets in je lampunit wat er niet hoort en dan kun je problemen krijgen. Ik had een erg vlekkerig beeld met xenon en nu met de gewone h7 is het gewoon top.

Campion 27-04-2009 21:03

oftewel hangt van de keurmeester af ;)

classic-edition 27-04-2009 21:07

Jongens Jongens....... zo kan niemand er meer een touw aan vast knoppen.

Ik rij vrijdag even langs de garage en laat jullie weten af ie er mee goedgekeurd kan worden of niet. Ik laat het hier dan nog wel even weten ,want dit schiet niet echt op zo.

Edward 28-04-2009 06:17

doe eens, ik wil xenon in mn jetta van 1983 gaan bouwen.

neoninside 28-04-2009 07:02

De xenon lampen zijn wel degelijk voorzien van het goede brandpunt afstand
Dat de lamp eventueel langer is maakt niet uit
Het is niet zo dat de volledige xenon lamp licht geeft het is alleen het kleine bolletje in het midden
Wat de meeste wel last van hebben is bij een normale lamp heb je aan de voorkant een afgeschermt gedeelte (hoedje) dit heet de xenon lamp echter niet
Maar die zit ook vaak in de koplapmp zelf verwerkt dus dat euvel is ook weer minder

Met betrekking tot de K waarde dat is de licht (temperatuur) en als ik het goed heb ik mag de kleur temperatuur niet hoger zijn dan die 6000 K
Dat heeft meer te maken met de kleur dan met licht deeltjes
Hoe hoger de kleur des te blauwer hij word en nog hoger hoe paarser hij word

Ik had trouwens Xenon in mijn type 3 uit 1971 met heldere golf 1 koplampen
En het lichtbeeld was goed
Had 6000K erin zitten
Die is ondertussen veranderd in 10000K (ja ik weet het veeeeeel te blauw maar zo leuk in een al erg opvallende auto)

PvdP 28-04-2009 16:03

@ classicline , ik schrok al, maar toen zag ik een stuk leeg dus dacht, misschien dan toch een grapje :screwy:

Was leuk hoor :)

Maar goed, mijn vragen:

1.) barst in koplamp, geen los glas verder., afkeur ?
2.) op het koppelings en rempedaal zijn de rubbers vanaf gesleten, afkeur?

Komen er nog wel een paar bij, maar moet ik nog ff nakijken...

Alvast bedankt mensen.

hajee 28-04-2009 17:12

1.) nee, mits goed lichtbeeld
2.)rempedaal moet stroef zijn

classic-edition 28-04-2009 18:04

Quote:
Originally Posted by PvdP
@ classicline , ik schrok al, maar toen zag ik een stuk leeg dus dacht, misschien dan toch een grapje :screwy:

Was leuk hoor :)

Maar goed, mijn vragen:

1.) barst in koplamp, geen los glas verder., afkeur ?
2.) op het koppelings en rempedaal zijn de rubbers vanaf gesleten, afkeur?

Komen er nog wel een paar bij, maar moet ik nog ff nakijken...

Alvast bedankt mensen.

Was inderdaad een flauwe grap van me.

btw classicline is weer iemand anders dat is Twan ;)

Vento Vice 02-05-2009 06:14

Goed lezen!

Ik denk niet, dat er veel personen zijn, die daadwerkelijk op de LINK van 'bighead' hebben geklikt, want in het artikel, waarnaar hij in post#8 verwijst, staat namelijk o.a. het volgende:

Op 1 mei 2009 verandert er iets in de "Regeling voertuigen" voor lichtarmaturen van voertuigen. Wat verandert er?
Lichtarmaturen van voertuigen mogen vanaf 1 mei 2009 alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen (xenonlampen) horen in armaturen met een code DC, DR of DCR.
Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.

Essentiëel hierin is dus vooral het soort armatuur wat je hebt! (Blijkbaar aangegeven met een code)

Ik ben bang (voor mezelf en voor veel van jullie; after-market xenon-inbouwers), dat xenon in veel gevallen verboden is geworden... :(
Ik denk zèlfs, dat deze nieuwe regeling juist bedacht is, om 'de wildgroei' van after-market xenon tegen te gaan...

'Vroeger', toen de koplampen nog niet helder waren, gaf de structuur van het koplampglas een bepaald lichtbeeld (bijv. mijn originele Vento koplampen) Ik denk dat het felle xenon-licht dÃ*n inderdaad veel te wijd wordt verstrooid!
Echter; ik heb nu 'angeleyes', waarvan het glas dus wèl helder is.
Voor mijn gevoel heb ik wel min of meer hetzelfde lichtbeeld, alleen veel feller/ witter (xenon 4300K) en dus is het fijner rijden voor mezelf.
Ik heb ook nog geen seinende tegenliggers gezien, dus zal het allemaal, qua ergenis, wel meevallen.
Een goede afstelling is, om verblinding van tegenliggers te voorkomen, bij xenon wel veel belangrijker!

Strikt theoretisch, natuurkundig gezien:
Als de brandpuntafstand van zo'n xenon-lampje idd hetzelfde is van de halogeenlamp, die hij vervangt,
(dus het lichtpunt zit daadwerkelijk op precies dezelfde plek) dan zal ook het lichtbeeld niet veranderen!
M.a.w.: Is het lichtbeeld van jouw xenonverlichting NIET goed, dan was-ie dat ook al niet, toen er nog halogeen in zat... ;)
(die brandpuntafstand is alleen zo moeilijk te bepalen...)

Voorlopig hoef ik nog niet, maar bij de volgende APK gaat er voor de zekerheid gewoon H7 halogeen in...
(maar ik ga eerst even checken of ik mss tòch nog de juiste code op mijn units vind... weinig kans, denk ik)

Maar goed: even afwachten wat 'classic' gisteren (1 mei 2009, dus!) te horen heeft gekregen!

hajee 02-05-2009 07:13

@vento vice. bovenstaande klopt,
echter tijdens de apk wordt hier niet op gelet, op het keurmerk.
dwz. bij apk is het geen probleem, echter tijdens een politiecontrole kan het inderdaad misgaan, ook vóór 31-12 2006..

classic-edition 02-05-2009 07:30

Ben gisteren langs de garage geweest mijn mijn vragen:

- Xenon mag niet en moet eruit
- Knipperlichten in het zijscherm terug monteren ipv type plaatjes
- Verstralers worden als afdekkapjes gezien omdat er geen stekkers naar toe lopen.
- sidemarkers hoeven niet te werken.

Dus voor de apk komende maand nog even wat terug bouwen.

hajee 02-05-2009 08:21

sorry,
maar dat heeft de keurmeester niet goed,
als de auto ouder is dan 1998, zijn zijknipperlichten niet verplicht.
en waarom mag volgens hem dat xenon niet? of is het lichtbeeld niet goed?
want nogmaals, als het lichtbeeld goed is, en de auto is van voor 2007,
mag het bij de apk gewoon goed worden gekeurt.
sidemarkers mogen werken, hoeft inderdaad niet
en van de verstralers klopt ook.

classic-edition 02-05-2009 17:10

Quote:
Originally Posted by hajee
sorry,
maar dat heeft de keurmeester niet goed,
als de auto ouder is dan 1998, zijn zijknipperlichten niet verplicht.
en waarom mag volgens hem dat xenon niet? of is het lichtbeeld niet goed?
want nogmaals, als het lichtbeeld goed is, en de auto is van voor 2007,
mag het bij de apk gewoon goed worden gekeurt.
sidemarkers mogen werken, hoeft inderdaad niet
en van de verstralers klopt ook.

Ik heb de auto meegenomen en heb het er alleen even met hem over gehad.
Het was te druk om ook het licht te laten checken met de xenon erin maar hij kwam met bovenstaande opmerkingen.
Het is allemaal niet zo veel werk en het zijn de kosten ook niet dus ik denk dat ik het voor de zekerheid maar even ombouw.

Bedankt voor het meedenken :thumbup:

All times are GMT +1. The time now is 23:21.