Milieuzones kun je natuurlijk wel op wachten, al was het alleen maar vanwege het gelijktrekken van Europese wetgeving?! Frustrerender daarbij is dat mijn oldtimer met volledig nieuw-opgebouwde motor waarschijnlijk een veel betere uitstoot heeft dan een auto-met-kat die al drie jaar door een leaserijder continu op z'n staart wordt getrapt... Om nog maar niet te spreken over de milieubelasting van fabricage en vernietiging van auto's, terwijl ik die van mij 30 jaar+ rijdend houdt...
Maar ja, dergelijke argumenten zijn aan dovemansoren gericht en niet met statistiek te onderbouwen. Sommige lobby-stromen zijn nou eenmaal machtiger dan andere?! Zie ook huidige sloopregeling. Geniet er van zolang het kan. Als het afgelopen is gaat de diesel er wss wel uit, zo eerlijk ben ik ook wel, maar heb ook nog een benzine-Passat achter de hand, en natuurlijk mijn 2 Polo's en 1 Derby nog. LPG-tankje erin en ik rijd net zo goedkoop met een daily? :D |
In belgië is de staat al even een klopjacht op oldtimers en lichte vracht auto's aan het doen. 't is overal crisis, mannen. En één ieder die zich ontrekt aan het 'normale' voor Jan Modaal, zal de rekening krijgen.
Een Oldtimer in belgië mag enkel ter voorbereiding van een meeting testritten doen. Dit houd in thuis vertrekken binnen een straal van 30km blijven. En terug naar huis. Zonder stoppen, zonder parkeren, zonder uitstappen... (Het zelfde geld ook voor mensen met Z** platen die met een dikke slee naar de kust op weekend gaan. Of de vrouw die met een dikke V10 of V12 naar de lidl boodschappen gaat doen). Dit kan niet de bedoeling zijn. Ook Het voordeel met lichte vracht rijden als particulier zal aan banden gelegd worden. Anderzijds komt er meer voordeel voor bedrijven die deze lichte vracht professioneel nodig hebben. dus Jan Modaal zal geen financieel voordeel meer hebben aan lichte vracht auto's. En voor bedrijven verandert er prijstechnisch niets. Gevolg enkel mensen die 'echt' een bestelwagen, caddy of pickup nodig hebben voor 'de hobby' zullen er blijven mee rijden. Dit komt nu eenmaal omdat deze 'uitzonderingen' bijna regelmaat worden. iedereen kent wel iemand in de familie of vriendenkring met een oldtimer, lichte vracht of dagelijks met garage platen rond rijd. Het kan nooit de bedoeling zijn om een auto als oldtimer in te schrijven, en als daily te gaan gebruiken. in belgië zet zich een trend (mede door de slechte tunings regelgeving) dat 2 op 3 oldtimer golfjes plat op de buik gaan, sterker motorblok en andere tuning krijgt. Dit gewoon omdat ze niet meer onderdanig zijn aan de jaarlijkse technische controle. Met de huidige 'eco' mentaliteit, waar de auto als grootste particuliere vervuiler uit komt. Zal dit de koe worden die leeg gemolken zal worden. En hoe ouder, hoe vervuilender hoe meer melk er zal moeten uitkomen. En het oldtimer rijden zal terug zoals vroeger enkel voor de rijken zijn. Of het nu over een exotische oltimer gaan met een waarde van 200.000 euro of een golfje 1. Stilaan tijd om de 200pk TDI of de 600pk 1.8T weg te denken en aan Volt, Ampere, Kw en batterij cellen te gaan denken... Een kwestie van tijd en mentaliteits wijziging... Dat we hier binnen 10 jaar heel andere topics zullen zien, en dat 'de auto' zoals we hem nu kennen en gebruiken, stilaan aan zijn einde komt zal stilaan moeten doordringen bij iedereen. |
Quote:
Tuurlijk, want dat zeiden ze erbij met de verkiezingen :D En nee, ik heb er niet op gestemd... |
All times are GMT +1. The time now is 14:38. |