Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Welke olie G60 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=3051)

Jeroentjuh 03-06-2004 17:38

Er gaat 4 liter precies in, inclusief vervangen oliefilter (kijk maar in je instructieboekje ;))

Fred 03-06-2004 18:21

Quote:
Originally Posted by niels_g60-power
Ik ga morgen wel ff 5 liter Castrol GTX 10w40 halen.

Doe dat....zijn wij ook weer blij :biggrin: :biggrin:

Elke liter olie verkocht door Castrol/Mobil/Shell/Total enz levert mijn baas weer geld op :cool:

jeroenk 04-06-2004 15:52

Is het erg als er verschillende merken 10w40 door elkaar gegooit worden door bijvoorbeeld het bijvullen?

Fred 04-06-2004 16:10

Quote:
Originally Posted by jeroenk
Is het erg als er verschillende merken 10w40 door elkaar gegooit worden door bijvoorbeeld het bijvullen?

Nee, je kan zelfs minerale olie (hoewel je die nauwelijks meer ziet) mengen met vol of half syntetische olie.

De meeste olie soorten voldoen aan allerlei eisen (API norm etc), zolang dat niet afwijkt kan mengen géén kwaad..

Wel is het verstandig om als je nu bijv met half syntetische olie rijdt, en je gaat naar volsyntetisch de boel goed af te tappen, nieuw filter er op en dan de nieuwe olie erbij.

Houdt er verder rekening mee dat met name oudere motoren nog wel eens willen gaan lekker als je over gaat naar *high tech* olie, puur om dat deze vaak een veel beter reinigend vermogen hebben...

niels_g60-power 04-06-2004 16:24

Ik vul het altijd bij met de olie die er in zit, weet je zeker dat het goed is.

Zestienkleppen 04-06-2004 17:18

Quote:
Originally Posted by niels_g60-power
Ik ga morgen wel ff 5 liter Castrol GTX 10w40 halen.

Gaat per 4,5 liter. Is ook zat.

niels_g60-power 05-06-2004 17:06

Klopt heb zo'n 4,5 liter jarrycan gehaald. Als het niet genoeg is haal ik nog wel ff een litertje bij.

Zestienkleppen 06-06-2004 12:58

ik zou er dan nog zo'n 4,5 l bij halen, is per liter goedkoper.

Jeroentjuh 06-06-2004 13:41

Je heb aan 4 liter genoeg hoor!

niels_g60-power 07-06-2004 17:30

De 4,5 liter was precies genoeg.

Bussie komt zo 07-06-2004 18:44

Quote:
Originally Posted by Fred
Nee, je kan zelfs minerale olie (hoewel je die nauwelijks meer ziet) mengen met vol of half syntetische olie.

De meeste olie soorten voldoen aan allerlei eisen (API norm etc), zolang dat niet afwijkt kan mengen géén kwaad..

Weet je dit zeker zo ja wil je dan je antwoord eens wat weer onderbouwen.
Mij is namelijk iets heel anders verteld. :cool:

Marco 07-06-2004 19:34

Je kunt niet terug naar minerale olie, je kunt wel van mineraal naar synteeth, maar niet andersom.

Erwin16v 07-06-2004 20:40

Ja je kunt niet terug als de auto een vol synteeth nodig heeft zoals de pompverstuiver motoren enzo maar bij een oudere motor gaat dit wel goed

Fred 07-06-2004 22:46

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
Weet je dit zeker zo ja wil je dan je antwoord eens wat weer onderbouwen.
Mij is namelijk iets heel anders verteld. :cool:

Wat is jou dan verteld??

Ik werk slechts op een bedrijf waar o.a smeerolie en dopes hiervoor worden geproduceerd.

Fred 07-06-2004 22:48

Quote:
Originally Posted by Erwin16v
Ja je kunt niet terug als de auto een vol synteeth nodig heeft zoals de pompverstuiver motoren enzo maar bij een oudere motor gaat dit wel goed

Hoe kom je daar nou bij ?????Waarom zou een motor met pompverstuivers een vol synteet nodig hebben??

Weet je uberhaupt wel wat syntetische olie is ?????

Marco 07-06-2004 23:03

In elk geval geen olie zoals ze die uit de grond bore .... :)

Fred 07-06-2004 23:17

Quote:
Originally Posted by Marco
In elk geval geen olie zoals ze die uit de grond bore .... :)

Nou die zou ik ook niet in een motor stoppen :biggrin:

Maar in je antwoord zit wel een stukje eigenschap van de minerale olie verborgen, namelijk het feit dat het gewonnen word uit aardolie. Nou is het probleem met aardolie dat de kwaliteit niet constant is, ook niet uit een en de zelfde bron....Derhalve is minerale olie ook niet echt constant qua eigenschappen, het zit *ergens* tussen de beneden en bovengrens van de specificaties waar het aan moet voldoen....Das geen probleem voor motoren die altijd onder dezelfde omstandigheden werken...Maar in autootjes land vriest het soms, of het is binnen een paar dagen 27 graden zoals vandaag.

Dus ergens in dit gebied tussen vriezen en hitte is minerale olie soms niet geschikt...

Syntetische olie is een mengsel van allerlei hightech vloeistoffen, waarvan de eigenschappen exact bekend zijn, en waarvan men dus weet hoe het zich gedraagt binnen het gehele gebruiksgebied waarin een motor kan werken. Dus altijd binnen de grenzen van de olie.

Syntetische olie KAN deels bestaan uit minerale olie en deels uit, uit andere olie *achtige* geproceerde vloeistoffen, die tesamen de eigenschappen bepalen..

Dit is slecht een sterk vereenvoudigd verhaal...in de praktijk komen er ook nog dopes etc aan te pas

Marco 08-06-2004 00:00

Quote:
Dit is slecht een sterk vereenvoudigd verhaal...in de praktijk komen er ook nog dopes etc aan te pas

Soort coke voor je motor zeg maar :D

Bussie komt zo 08-06-2004 07:28

Quote:
Wat is jou dan verteld??.
Een olie leverancier zie tegen mij dat dit voor de motor niet aan te raden is de reden vertelde hij me niet. ook zei hij dat je altijd de zelfde olie van het zelfde merk erin moest doen omdat 2 merken met elkaar kunnen "botsen" Correct me if he's wrong.

Quote:
Ik werk slechts op een bedrijf waar o.a smeerolie en dopes hiervoor worden geproduceerd.
zoiets dacht ik al, daarom vroeg ik of je je antwoord wat verder uit wil leggen.Leren we weer van

Fred 08-06-2004 08:56

Quote:
Originally Posted by Bussie komt zo
Een olie leverancier zie tegen mij dat dit voor de motor niet aan te raden is de reden vertelde hij me niet. ook zei hij dat je altijd de zelfde olie van het zelfde merk erin moest doen omdat 2 merken met elkaar kunnen "botsen" Correct me if he's wrong.

zoiets dacht ik al, daarom vroeg ik of je je antwoord wat verder uit wil leggen.Leren we weer van

Zolang je olie mengt met de zelfde specificaties, en dat is dan niet de viscositeit (je weet wel 10w40 enzo) maar o.a die API specs die op de blikken staat, kan het geen kwaad..Het is natuurlijk wel beter om je zoveel mogelijk bij één olie soort te houden..maar dat kan niet altijd

De specificaties zijn door de olie fabrikanten in het leven geroepen JUIST om problemen te voorkomen. Tuurlijk kan iedere fabrikant zijn eigen specifieke zaken toepassen in de olie. En zoals je weet heeft menig autofabrikant voorkeur voor een bepaald merk olie.

Ik heb in een ander antwoord al een en ander neergezet.

All times are GMT +1. The time now is 17:01.