Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   G60 olietemperatuur (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=24327)

Rallye-VR6t 11-09-2006 08:27

Quote:
Originally Posted by Jan de Tuinman
He zo'n thermostaat heb ik OOK! Volgens mijn tuner is dat de enige juiste en deze heeft er echt verstand van.

Van die tuner, heb ik ook het onderdeelnummer gekregen destijds.
:D

Jan de Tuinman 11-09-2006 08:32

Maar je moet niet meteen alles verklappen.................................

Fred 11-09-2006 11:48

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Welke thermostaat? :D
Die speciale die erin zit om bij 84graden te openen.
Ja die doet prima zijn werk.

ER zijn inderdaad thermostaten die bij 84 graden BEGINNEN te openen, maar dat zegt niks over de temperatuur waarbij die vol open is. DAT is de belangrijkste stand, want dan gaat er maximaal water naar de radiator...eerder gaat er een deel retour naar de motor...

Fred 11-09-2006 11:49

Quote:
He zo'n thermostaat heb ik OOK! Volgens mijn tuner is dat de enige juiste en deze heeft er echt verstand van.

Tja en ik heb verstand van olie..... :D :D

Puur omdat het mijn werk is

Jan de Tuinman 11-09-2006 16:55

Je hebt olie en olie??????????????????????????????????????

Fred 11-09-2006 17:12

Quote:
Je hebt olie en olie??????????????????????????????????????

Ja, en ik heb het niet over vage merken...

Maar ik heb helemaal geen zin en tijd in dit soort welles nietus spelletjes. Ik weet waar ik het over heb, das genoeg.

Rallye-VR6t 11-09-2006 17:19

Quote:
Originally Posted by Fred
Ja, en ik heb het niet over vage merken...

Maar ik heb helemaal geen zin en tijd in dit soort welles nietus spelletjes. Ik weet waar ik het over heb, das genoeg.

Dat is lekker kort door de bocht.

Ik heb verstand van hele grote computer omgevingen, maar dat wil niet zeggen dat ik er alles van weet.
Olie lijkt me dat daar ook nog wel het een en ander in te ondekken van.
En laten we daar hier graag voor openstaan.

Of je moet bij kwikfitt werken...die kennen het in zwart en helder goudgeel.
Het ene moet er onderuit, de ander er boven in.
:hug:

Fred 11-09-2006 18:49

Quote:
Dat is lekker kort door de bocht.

Ik heb verstand van hele grote computer omgevingen, maar dat wil niet zeggen dat ik er alles van weet.
Olie lijkt me dat daar ook nog wel het een en ander in te ondekken van.
En laten we daar hier graag voor openstaan.

Of je moet bij kwikfitt werken...die kennen het in zwart en helder goudgeel.
Het ene moet er onderuit, de ander er boven in.
:hug:

Tja, maar precies zoals ik al zei: ik heb geen zin in dit soort neuzelarij als alles al bij voorbaat en het liefst samen met een ander als onzin word afgedaan.

Waar het om ging is het volgende: Olie kan makkelijk hogere temperaturen hebben dan de waardes die er gezien zijn op een metertje...veel hoger zelfs.
Olie heeft verder een bepaald ideaal werkgebied, waarbij zo wel de smerende werking als alle andere functies van de olie op zijn best zijn....en dat is niet bij een zo koud mogelijk gehouden temperatuur (hoe gek dat ook moge klinken)

Al het andere wat er bij betrokken werd is niet relevant....thats all, en zeker opmerkingen over Kwikfit....olie groeit niet aan de boom, er zijn ook mensen die meewerken aan het verbeteren en ontwikkelen van olie ...

Rallye-VR6t 11-09-2006 19:47

Nu komen we ergens.
Waar ligt die ideale temperatuur?

Voor een G60 in dit geval zijn je keerringen in de Glader de beperkende factor.
Maar ik denk dat krukaskeerringen het ook niet leuk vinden om olie die warmer is dan 130graden tegen te houden.
Het uitdrogen van de rubbersoort is dan het geval.

Daarnaast heb ik een 20VT in de buurt rijden waar er een continue smeeringsprobleem optreed. Nokkenassen die kompleet wegvreten, stoters waar geen chroom meer op zit.
Olie is voor analyse geweest, maar er komt nog niks zinnigs uit.

IJzer 9ppm
Chroom 0ppm
Nickel 0ppm
Aluminium 1ppm
Koper 7ppm
Lood 0ppm
Tin 1ppm
Cadmium 0ppm
Zilver 0ppm
Titanium 0ppm
Vanadium 0ppm
Silicium 8ppm
Sodium 29ppm
Potassium 167ppm
Brandstof verdunning 2,8%
Viscositeit 11,6 cSt.

Grap is dus dat je nooit weet of er echt iemand is met verstand van Olie!
Want zonder gekheid, verder dan goudgeel erin, zwart eruit. Komt men (inc. ik) niet.

Dus meer info is altijd welkom!

Jan de Tuinman 11-09-2006 22:06

Vertel maar wat goede en minder goede zijn ? Ik zelf rij op Castrol vol synthetish 10w60 en volgens de tuner is dit op het moment de beste olie voor mijn auto! Dus vertel nu maar alle ins en outs, dat hebben wij tenslotte ook gedaan. Mvg. Jan

Fred 11-09-2006 22:29

Quote:
Vertel maar wat goede en minder goede zijn ? Ik zelf rij op Castrol vol synthetish 10w60 en volgens de tuner is dit op het moment de beste olie voor mijn auto! Dus vertel nu maar alle ins en outs, dat hebben wij tenslotte ook gedaan. Mvg. Jan

Wat heb jij verteld dan?? Behalve hele rijen vraagtekens weinig zinnigs :tongue:

Jan de Tuinman 11-09-2006 22:36

Zie je nou wel je weet er................................................ ................?

Fred 11-09-2006 23:06

Quote:
Nu komen we ergens.
Waar ligt die ideale temperatuur?

Maar ik denk dat krukaskeerringen het ook niet leuk vinden om olie die warmer is dan 130graden tegen te houden.
Het uitdrogen van de rubbersoort is dan het geval.

Daarnaast heb ik een 20VT in de buurt rijden waar er een continue smeeringsprobleem optreed. Nokkenassen die kompleet wegvreten, stoters waar geen chroom meer op zit.
Olie is voor analyse geweest, maar er komt nog niks zinnigs uit.

IJzer 9ppm
Chroom 0ppm
Nickel 0ppm
Aluminium 1ppm
Koper 7ppm
Lood 0ppm
Tin 1ppm
Cadmium 0ppm
Zilver 0ppm
Titanium 0ppm
Vanadium 0ppm
Silicium 8ppm
Sodium 29ppm
Potassium 167ppm
Brandstof verdunning 2,8%
Viscositeit 11,6 cSt.

Grap is dus dat je nooit weet of er echt iemand is met verstand van Olie!
Want zonder gekheid, verder dan goudgeel erin, zwart eruit. Komt men (inc. ik) niet.

Dus meer info is altijd welkom!

Olietemperatuur word over het algemeen gemeten in of na het verlaten van het carter, dus vóór de evt aanwezige olie koeler.....daar word dan zo als je zult begrijpen hogere temperaturen gemeten ...dan de olie die daadwerkelijk de boel smeert...Olie werkt, zoals je wellicht weet NIET alleen gebruikt om te smeren maar OOK om te koelen, dus neemt het warmte op....denk maar aan de uitvoeringen van sommige VW motoren waarbij sproeiers tegen de onderkant van de zuiger aan spuiten....om jawel TE KOELEN, en hoe gek het ook moge lijken, die zuigerbodem word echt heet....wellicht wel 200 graden...of meer....

Zo zijn er meer plekken die véél heter worden dan menigeen vermoed, en daar zal de olie echt tegen moeten kunnen....en hoera gelukkig zijn er knappe koppen die de huidige oliesoorten zodanig weten te maken dat ze tegen dat soort extremiteiten kunnen....

Olie kan in elke samenstelling worden gemaakt, afhankelijk van in welke motor die moet komen, een en ander kun je zien aan de diverse specs die er zijn, kijk maar eens op een fles olie naar kreten zoals API etc...

VW is één van de voorlopers geweest om bepaalde zaken op te lossen omdat de eerste Golf motoren veel last hadden van problemen veroorzaakt dor Black Sludge vorming, daar is veel research naar gedaan en zijn er andere eisen gekomen waar aan de tegenwoordige oliesoorten nagenoeg allemaal aan voldoen...

Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....

Fred 11-09-2006 23:20

Quote:

Ach een beetje keerring van bijv Viton (kunstrubber) kan 180 graden aan dus....

Rallye-VR6t 12-09-2006 05:40

Quote:
Originally Posted by Fred
Olietemperatuur word over het algemeen gemeten in of na het verlaten van het carter, dus vóór de evt aanwezige olie koeler.....daar word dan zo als je zult begrijpen hogere temperaturen gemeten ...dan de olie die daadwerkelijk de boel smeert...Olie werkt, zoals je wellicht weet NIET alleen gebruikt om te smeren maar OOK om te koelen, dus neemt het warmte op....denk maar aan de uitvoeringen van sommige VW motoren waarbij sproeiers tegen de onderkant van de zuiger aan spuiten....om jawel TE KOELEN, en hoe gek het ook moge lijken, die zuigerbodem word echt heet....wellicht wel 200 graden...of meer....

Zo zijn er meer plekken die véél heter worden dan menigeen vermoed, en daar zal de olie echt tegen moeten kunnen....en hoera gelukkig zijn er knappe koppen die de huidige oliesoorten zodanig weten te maken dat ze tegen dat soort extremiteiten kunnen....

Olie kan in elke samenstelling worden gemaakt, afhankelijk van in welke motor die moet komen, een en ander kun je zien aan de diverse specs die er zijn, kijk maar eens op een fles olie naar kreten zoals API etc...

VW is één van de voorlopers geweest om bepaalde zaken op te lossen omdat de eerste Golf motoren veel last hadden van problemen veroorzaakt dor Black Sludge vorming, daar is veel research naar gedaan en zijn er andere eisen gekomen waar aan de tegenwoordige oliesoorten nagenoeg allemaal aan voldoen...

Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....

Nou neem een G60 met 296pk, mijn motor.
Statische kop, extra olie koeler olie inhoud 5L.
Ik zorg ervoor dat mijn olie nooit echt heter wordt, gemeten op het filterhuis tussen de 90-100 graden.
Dat is de waarde die ik aflees op de meter.
Ga ik rondje om op het circuit, is het hooguit 125 graden maar dat meet ik never op straat. Waar toch de meeste km's liggen. (2000perjaar)

Gebruik zelf ook de volsystheet Castrol 10W60.
Al heb ik goede verhalen gehoord over de Kendall tegen hanger.

Ralph 12-09-2006 18:52

geweldig deze discussie, toch ben ik het eens met fred!!
en trouwens als mijn g60 geen olietemperatuur aankan van 110 graden afgelezen op de mfa is dat jammer, voor deze naar mijn mening niet te hoge temperatuur ga ik geen gekke dingen doen zoals oliekoelers erbij plaatsen, maarja dat is mijn mening.

Rallye-VR6t 12-09-2006 19:59

Quote:
Originally Posted by g60fahrer
geweldig deze discussie, toch ben ik het eens met fred!!
en trouwens als mijn g60 geen olietemperatuur aankan van 110 graden afgelezen op de mfa is dat jammer, voor deze naar mijn mening niet te hoge temperatuur ga ik geen gekke dingen doen zoals oliekoelers erbij plaatsen, maarja dat is mijn mening.

En een geweldige discussie?
Een onderbouwing is er nog niet geweest, wat best wel jammer is.
Ik had van Fred meer info gehoopt te krijgen. (misschien heeft hij nog niet aan tijd)
Case is duidelijk, en we staan denk ik allemaal wel open voor input.

Als je goed leest, en dat is moeilijk heb ik alle begrip voor, is mijn olietemperatuur gemeten MET oliekoeler.
Een behoorlijke motor in een kleine ruimte hou je niet koel met de standaard middelen.

Daarnaast zijn er genoeg fabrikanten die een waarschuwing geven om olie tempertuur niet te hoog te laten oplopen.

Fred 12-09-2006 21:02

Quote:
En een geweldige discussie?
Een onderbouwing is er nog niet geweest, wat best wel jammer is.
Ik had van Fred meer info gehoopt te krijgen. (misschien heeft hij nog niet aan tijd)
Case is duidelijk, en we staan denk ik allemaal wel open voor input.

Als je goed leest, en dat is moeilijk heb ik alle begrip voor, is mijn olietemperatuur gemeten MET oliekoeler.
Een behoorlijke motor in een kleine ruimte hou je niet koel met de standaard middelen.

Daarnaast zijn er genoeg fabrikanten die een waarschuwing geven om olie tempertuur niet te hoog te laten oplopen.

Tja, maar als jij op de voorhand alles terugkoppelt naar je eigen situatie dan valt er weinig eer te behalen.

Moderne olie en ik herhaal het maar weer eens KAN hogere temperaturen aan dat de 100 0f 125 graden die jij op je metertje ziet. De olie komt op diverse plaatsen in de motor in aanraking met punten waar het veel heter is, zou dat niet het geval zijn dan zou je ook niet hoeven koelen he...bovendien zijn er zat motoren waarbij de olie gekoeld word door het koelwater van de motor, wat op zich zel al een temperatuuur heeft die al aardig in de buurt van de 100 graden komt, dus veel kouder dan dat krijg je de olie echt niet.

Kijk ik kan hier een hele verhandeling neer zetten over ASTM testen en dergelijke, maar dan ben je me na 2 zinnen al kwijt en dat is ook niet echt handig toch??

Het gaat er om dat olie (en daar ging de vraag ook over) hogere temperaturen aan kan, en dat is met een volmondig JA te beantwoorden,...

De reden dat je koelt is om te voorkomen dat je temperatuur blijft oplopen, want uiteindelijk zal de olie de temperatuur die op sommige punten heerst aan willen nemen, en dat kan ver boven het bereik van de olie liggen

Het zou makkelijk zijn als je geen warmte zou produceren, dat zou een revolutie op motoren gebied betekenen. Je koelwater koel je toch ook?? Anders gaat het op een gegeven moment koken....Ook daar heeft men trucjes toegepast door de druk in het systeem te verhogen, waardoor het kookpunt omhoog gaat...105 tot 108 graden is daar heel gebruikelijk, maar ook dan moet je koelen omdat het water net als de olie op plaatsen komt waar het veel hoger is in temperatuur...

Hier wil ik het eigenlijk bij laten want het is een beetje een ronddraai duscussie aan het worden, en daar is mijn tijd te kostbaar voor :rolleyes:

Ralph 12-09-2006 21:58

alweer ben ik het met fred eens.
je moet zowieso niet alles naar je eigen situatie terug leggen, bij jou is het inderdaad allemaal niet origineel.
ik heb een originele g60 die toch echt zo door vw is ontwikkeld en jawel lees het goed zonder olie koeler !!
ook dacht ik op dit forum vriendschappelijk met elkaar om te kunnen gaan, dus lijkt me het beter dergelijke opmerkingen als " het is moeilijk om te lezen en daar heb ik begrip voor " achterwege te laten !!

Jan de Tuinman 12-09-2006 22:00

Heb de hele avond bij streetlegal gesprint en mijn olie is niet warmer geweest als 95 graden zonder aparte oliekoeler en zonde het apart bedienen van de koelvin van binnen uit!

All times are GMT +1. The time now is 07:16.