Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Ice en andere auto electronica (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   welke speakers (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=23297)

Drhardstyle16v 03-08-2006 08:58

omdat het tijdelijk is zou ik je toch rodek (of axton voor de iets kleinere portomonee) aanraden..
dit omdat je naderhand toch versterkt wil gaan draaien.
en onversterkt.. (zelf ook ong. 3/4 jaar gehad) ach valt wel mee..
raak je aan gewent :rolleyes: maar de zuiverheid van de klank is mijnsinziens
echt geweldig!

ik heb het hele speakergebeuren nu versterkt op een eyebrid 4y450(oude serie) en bevalt uitstekend..
Niet het aso gehalte van veel bas weinig muziek.. maar gewoon klank over de hele bandbreedte.. en voor het echte laag 2x JVC 10" op een eyebrid 1y500(oude serie)

verder over de bekabeling gebruik vooral als voeding niet een te dunne kabel..
het is gelijkspanning, er gaan dus ZEER hoge stromen lopen.. en om nou je auto te laten affakkelen(zal niet zo snel gebeuren maar toch) zou zonde zijn door dit soort bezuinigingen..

verder RCA en voeding zo ver mogelijk bij elkaar weg, het liefst niet boven brandstofpomp langs, voeding mag wel maar RCA (signaal) niet..
speakerkabels mag bij rca langs.

pvc heb ik niet gebruikt.. alles gewoon goed gescheiden houden..

succes

breadfan83 03-08-2006 18:52

Quote:
Originally Posted by Drhardstyle16v
omdat het tijdelijk is zou ik je toch rodek (of axton voor de iets kleinere portomonee) aanraden..
dit omdat je naderhand toch versterkt wil gaan draaien.
en onversterkt.. (zelf ook ong. 3/4 jaar gehad) ach valt wel mee..
raak je aan gewent :rolleyes: maar de zuiverheid van de klank is mijnsinziens
echt geweldig!

ik heb het hele speakergebeuren nu versterkt op een eyebrid 4y450(oude serie) en bevalt uitstekend..
Niet het aso gehalte van veel bas weinig muziek.. maar gewoon klank over de hele bandbreedte.. en voor het echte laag 2x JVC 10" op een eyebrid 1y500(oude serie)

verder over de bekabeling gebruik vooral als voeding niet een te dunne kabel..
het is gelijkspanning, er gaan dus ZEER hoge stromen lopen.. en om nou je auto te laten affakkelen(zal niet zo snel gebeuren maar toch) zou zonde zijn door dit soort bezuinigingen..

verder RCA en voeding zo ver mogelijk bij elkaar weg, het liefst niet boven brandstofpomp langs, voeding mag wel maar RCA (signaal) niet..
speakerkabels mag bij rca langs.

pvc heb ik niet gebruikt.. alles gewoon goed gescheiden houden..

succes

jij hebt dus idd ook twee kleinere subs
denk dat dat gelet op de muziek die ik draai beter is. dr zit namelijk vaak n erg snelle bas in
bovendien kan ik zo de kosten n beetje spreiden

zijn dr nog bepaalde eisen aan de kisten? behalve de liters dan
k bedoel is een bepaalde vorm t beste, en moet ie van binnen helemaal glad zijn (afgekitte naden ofzo)
ik heb op de site van show your sound nog n subkist gezien met n soort van poorten bovenop... waar zijn die voor?

met RCA bedoel je gewoon de kabels die van de HU afkomen neemik aan he? dus wat naar de versterker / speakers gaan.

wat is het verschil tussen speakers als die van DLS en die wat jij noemt: rodek

trouwesn super dat dr zoveel tips komen :D thx!

Jurgen Santana 03-08-2006 18:58

Geen poorten gebruiken icm met snelle bas. Word het weer minder strak van.

Drhardstyle16v 03-08-2006 19:35

inderdaad bij de snellere bas geen gepoorte kist gebruiken..
Bij een gepoorte kist wordt de bas wel laag.. maar echt niet strak..
de kist.. tja ligt er een beetje aan wat je wil, demping is in iedergeval geen overbodige luxe(in de kist), het liefst 18 mm of dikker mdf gebruiken..
Ik verlijm alle delen met bruislijm (bison PU-tix) en daarna schroeven, de plaatsen voor de schroeven wel voorboren met een 3mm boortje(bij gebruik van 4.0x 40 schroeven of 4.0 x 30

Dls.. ik persoonlijk ken het van horen zeggen, heb nooit een draaiende instal van dit merk mogen beluisteren dus dat antwoord zal ik je schuldig moeten blijven..

De RCA is de tulpkabel van je HU naar je Amp(s). inderdaad

succes!

breadfan83 03-08-2006 20:10

Quote:
inderdaad bij de snellere bas geen gepoorte kist gebruiken..
Bij een gepoorte kist wordt de bas wel laag.. maar echt niet strak..
de kist.. tja ligt er een beetje aan wat je wil, demping is in iedergeval geen overbodige luxe(in de kist), het liefst 18 mm of dikker mdf gebruiken..
Ik verlijm alle delen met bruislijm (bison PU-tix) en daarna schroeven, de plaatsen voor de schroeven wel voorboren met een 3mm boortje(bij gebruik van 4.0x 40 schroeven of 4.0 x 30

Dls.. ik persoonlijk ken het van horen zeggen, heb nooit een draaiende instal van dit merk mogen beluisteren dus dat antwoord zal ik je schuldig moeten blijven..

De RCA is de tulpkabel van je HU naar je Amp(s). inderdaad

succes!

ok, geen poorten : CHECK

die demping zie ik ook vaak in de koffer zelf
dan is het staal van de koffer beplakt met isolerende folie... waar is dat goed voor? op showyoursound heb ik dat iig bij n aantal auto's gezien

Drhardstyle16v 04-08-2006 09:48

Die demping is ervoor bedoelt dat de auto niet gaat mee resoneren op het ritme van de bass, is eigenlijk meer bedoeld voor de sq / dB wedstrijden,
de tonen gaan onhoorbaar vervormen en dat scheelt punten :rolleyes:

het is trouwens wel aan te raden om dit soort demping (dynamat)achter je
kentekenplaat te plaatsen, dan resoneert die in iedergeval niet hoorbaar aan de buitenkant.

ik bedoelde eigenlijk een soort van foam (eiermat in de volksmond),
te koop als geluidsdemping.

p.s. ik gebruik 2 subs omdat je ook een linker en rechter speaker hebt,
ik wilde alles in balans hebben...
1 sub werkt ook prima.

Sander 05-08-2006 10:43

Als je zoals je zelf zegt een nette HU (head unit - bv de cd-speler) hebt, zou ik als eerste voor een nette composet voor in de voordeuren/dashboard gaan. Deze bepalen voor een groot deel de klankkleur. CDT is daarvoor erg mooi maar dat is persoonlijk.

Om ze uit te zoeken zou ik thuis een testcd maken met jou favouriete nummers en die meenemen als je gaat luisteren.

Daarna zou ik een 4 kanaals versterker kopen i.c.m. een sub. Laat je daarvoor goed adviseren! De verschillen zijn groot in kwaliteit en mogelijkheden!

Beste zaak van Nederland? Duidelijk: Boyds in Purmerend!

Goedkoper alternatief: Ron de Vries

Drhardstyle16v 05-08-2006 11:08

Quote:
Originally Posted by Sander
Beste zaak van Nederland? Duidelijk: Boyds in Purmerend!

Goedkoper alternatief: Ron de Vries

Heb er nog nooit van gehoord, hebben ze ook een eigen website?

Ik kan ook veel schreeuwen maar onderbouw je argumenten eens ?
dat is misschien ook wel nuttige info voor de rest van de forum bezoekers hier..

Crosne 05-08-2006 11:31

Ik vind dit altijd wel geinige topics. Iedereen weet wat het beste klinkt, maar dat kan maar 1 iemand bepalen en das de persoon die de installatie hebben wil.

Ik zou gewoon een stapel cd's meenemen, naar een fatsoenlijke audio zaak stappen en daar een middagje lekker gaan luisteren en dan ZELF bepalen wat lekker klinkt etc. etc.

Voorbeeld: RF is superspul, maar ik vind het voor geen meter klinken, het is maar net wat je wilt, wil je stampen, wil je kwaliteit, zoveel verschillende factoren die meespelen om tot een keuze te komen. Luisteren, luisteren, luisteren en dan een beslissing nemen. Dat is mijn mening.

vw dennis 05-08-2006 11:35

Voor Boyds Purmerend

www.boyds.nl

Voor Ron de Vries

www.rondevries.nl

Drhardstyle16v 05-08-2006 11:59

Quote:
Originally Posted by Crosne
Ik vind dit altijd wel geinige topics. Iedereen weet wat het beste klinkt, maar dat kan maar 1 iemand bepalen en das de persoon die de installatie hebben wil.

Ik zou gewoon een stapel cd's meenemen, naar een fatsoenlijke audio zaak stappen en daar een middagje lekker gaan luisteren en dan ZELF bepalen wat lekker klinkt etc. etc.

Voorbeeld: RF is superspul, maar ik vind het voor geen meter klinken, het is maar net wat je wilt, wil je stampen, wil je kwaliteit, zoveel verschillende factoren die meespelen om tot een keuze te komen. Luisteren, luisteren, luisteren en dan een beslissing nemen. Dat is mijn mening.

dat is dus de reden dat ik RODEK aanraadde omdat het eigenlijk voor vele muziekstijlen geschikt is..
en ik denk dat iedereen die het kent/of heeft dat kan be-amen..
maar goed, je kunt zo iets het beste beoordelen in een soortgelijke auto..
omdat de cabine/ het interrieur veel van de klank vervormd..

Drhardstyle16v 05-08-2006 12:00

Quote:
Originally Posted by vw dennis
Voor Boyds Purmerend

www.boyds.nl

Voor Ron de Vries

www.rondevries.nl

die van ron de vries kende ik al..

maar bij de site van boyds kom ik op SyS uit...

Sander 07-08-2006 14:42

Quote:
Heb er nog nooit van gehoord, hebben ze ook een eigen website?

Ik kan ook veel schreeuwen maar onderbouw je argumenten eens ?
dat is misschien ook wel nuttige info voor de rest van de forum bezoekers hier..

Je krijgt er mijn inziens goed advies en als je dat wil een hele nette inbouw.
Andre Mol is verkoper bij Boyd's. Zit schat ik nu een jaar of 20 in het vak als verkoper/adviseur. Heeft ooit eens een mooi stukje geschreven over less is more waarin hij netjes omschreef waarom een composet, een versterker en een subwoofer eigenlijk voldoende zouden moeten zijn. Ik ben het daar mee eens. Liever deze componenten van goede kwaliteit dan een auto maar vol met speakers hangen.

Steek je licht eens op bij www.showyoursound.nl

breadfan83 08-08-2006 17:39

ik weet dat 't allemaal heel persoonlijk is, en dat luisteren de beste manier is om te bepalen wat 't beste is, maar ik kan niet de plaatselijke mediamarkt instappen en m'n test-cd met harrock en metal effe door de toko laten knallen, en zeker niet als ze daar meer dan 20 merken verkopen.
daarom wil ik een beetje advies inwinnen om te zien tot welke merken ik m'n keus kan beperken en welke zaken kennis van zake hebben.
ik heb namelijk alleen maar aandacht gehad voor de audio voor in huis, nooit voor in de auto. ik heb dus geen idee wat die termen allemaal betekenen (zoiets als free air sub bijvoorbeeld) en waar ik terecht kan.

iedereen zegt trouwens dat ik iig 'n combo moet pakken voorin, en dan in de deuren of in 't dash. maar lzit dan een deel van de combo in 't dash, en de andere speaker in de deur?
of neem ik dan beter twee combo's, waarvan ik de grote speakers in de originele gaten van dash en deur zet, en de kleine ergens aan de A-stijl hang ofzo?

henri 08-08-2006 17:46

als dit alles in een golf moet, kan ik je aanraden als er een sub in ke koffer ruimte komt om daar dan geen speaker in de hoedenplank te maken, dit omdat ander je sub de speaker uit balans zal brengen, en dan kunnen ze doorbranden doe je dat wel zorg dan dat de speaker geen invloed op elkaar hebben (luchtdicht maken).

en voor moet je zoals de meeste zeggen een compo set in de auto zetten, en de tweeters altijd naar jou richten.

hoge tonen kun je richten, lage tonen niet

breadfan83 08-08-2006 18:18

Quote:
Originally Posted by henri
als dit alles in een golf moet, kan ik je aanraden als er een sub in ke koffer ruimte komt om daar dan geen speaker in de hoedenplank te maken, dit omdat ander je sub de speaker uit balans zal brengen, en dan kunnen ze doorbranden doe je dat wel zorg dan dat de speaker geen invloed op elkaar hebben (luchtdicht maken).

en voor moet je zoals de meeste zeggen een compo set in de auto zetten, en de tweeters altijd naar jou richten.

hoge tonen kun je richten, lage tonen niet

t idee van de speakers achterin is eigenlijk ook al redelijk overboord. 't gaat me alleen maar extra kosten, 't is erg inbraak gevoeling en bovendien wordt 't me door iedereen hier afgeraden.

maar nou weet ik dus nog niet wat ik voorin met de combo('s) moet...
beste twee setjes kopen en dan de grote speakers in de originele gaten van dash en deur zetten en de tweeters op n plaats waar ik ze kan richten?
of zal een setje genoeg zijn?

Drhardstyle16v 09-08-2006 08:25

1 setje is meer dan genoeg..
en het verhaal dat je de tweeters op jou moet richten?
hoe men daarbij komt, geen idee maar ik (en vele anderen) hebben ze op het raam gericht vanwege de vollere inderecte klank die je dan creeert..

breadfan83 09-08-2006 10:44

Quote:
1 setje is meer dan genoeg..
en het verhaal dat je de tweeters op jou moet richten?
hoe men daarbij komt, geen idee maar ik (en vele anderen) hebben ze op het raam gericht vanwege de vollere inderecte klank die je dan creeert..

ok, 't topic heeft iig al veel nut gehad, vooral ook al aardig wat geld uitgespaard :D
ipv twee combo's voorin en n setje speakers achter ga ik nu dus naar een setje combo's voorin, en nix achter
tweetertjes richten doe ik wel als ze d'r in zitten, dan kan ik draaien wat ik wil en zelf zien wat t beste aanhoord...

als ik terugkom van vakantie ga ik effe speakers luisteren. ik zal dan eens gaan zien voor DLS en RODEK. die zijn tot nu 't meest aan de orde gekomen. als ik daar al tevreden over ben hoef ik niet meer veel verder te gaan zoeken iig.
dan komt 't vervelendste deel van de installatie: 't sparen :(

thx allemaal voor de tips!

Sander 10-08-2006 06:58

Vanmiddag even richting Boyds gereden. Was voor mij ook al weer 2 jaar geleden. Bestaat het dus gewoon niet meer. Helaas want het waren mensen met veel kennis en je kon er uitgebreid luisteren voordat je wat kocht.

@Breadfan83: Composet komt met een filter dus tweeters bovenin en de woofers in de deur.

@DrHardstyle: Ik zou de tweeters netjes richten. Stereo muziek heeft 2 verschillende kanalen en die hoor je op die manier het best. Thuis richt je de speakers toch ook naar je toe en niet richting de muur?

Drhardstyle16v 11-08-2006 19:27

Quote:
Originally Posted by Sander
Vanmiddag even richting Boyds gereden. Was voor mij ook al weer 2 jaar geleden. Bestaat het dus gewoon niet meer. Helaas want het waren mensen met veel kennis en je kon er uitgebreid luisteren voordat je wat kocht.

@Breadfan83: Composet komt met een filter dus tweeters bovenin en de woofers in de deur.

@DrHardstyle: Ik zou de tweeters netjes richten. Stereo muziek heeft 2 verschillende kanalen en die hoor je op die manier het best. Thuis richt je de speakers toch ook naar je toe en niet richting de muur?

speakers richt ik niet naar mij toe ook thuis niet..
maar in de richting waar het geluid naar toe moet,dus de ruimte van het vertrek in..
voor tweeters geld dit niet omdat hoge tonen ten aller tijde overheersen (bij niet overdadig sub gedrag van de eigenaar) en daardoor is het dus het mooiste om die via het voorraam de auto in te laten komen..
zodat ook de bijrijder en eventueel passagiers achterin ook fatsoenlijk geluid krijgen.
en mede hierdoor is het totaalplaatje beter in evenwicht

All times are GMT +1. The time now is 03:07.