Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Altijd wat :( (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=19579)

Golf_1_gts 24-03-2006 00:52

tweedehands gekocht van een forummember....heeft deze gast hem wel al in de auto gehad?

Rekening van deze bewerking etc?

RKR 24-03-2006 19:35

De kleppen sluiten wel...als een een nokkenas afdraait dan wordt hij 'platter' dus kunnen de kleppen langer open blijven ;) omdat hij platter is, verlies je iets ten opzichte van de maximale open-stand van de klep, dus moet er zon verhogertje onder. Als de kop van het nokkenas eenmaal vrij is, is de klep gewoon dicht hoor...

Ik vroeg dat over die originele nokkenas, omdat je dan bij maximale stand dus 1 - 1,5 mm extra erbij krijgt. Ik neem aan dat het makkelijk kan, aangezien snellere nokkenassen vaak een veel grotere uitslag hebben. Het enige is dat hij met deze verhogertjes dus ook iets langer openblijft...Als ik nou weet wat de afstand is, weet ik of t kan of niet. Maarja, anders ga ik wel meten/testen!

Is wel low-tuning en als ik dat stukje afgedraaid heb ergens (ben dr niet uit waar), dan doet hij het gewoon, trust me :) En het is is wat anders, leuk toch :).

En als iemand nou toevallig weet hoever de kleppen maximaal van de zuiger af staan, hoef ik dat niet meer te meten/op te zoeken :).

En als je t niet snapt, vraag maar, want ik ben niet blind ;) :D

Iemand nog een suggestie waar ik het af kan laten draaien? Altijd welkom :D!

RKR 24-03-2006 19:38

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
tweedehands gekocht van een forummember....heeft deze gast hem wel al in de auto gehad?

Rekening van deze bewerking etc?

Ik ga er niet over zeurenbij hem maar het zat zo; hij had hem niet in zn auto gehad en ik moest zelf maar kijken hoe het allemaal moest enzo, want hij had zich er niet in verdiept. Zat ook een vliegwiel bij :) en een origineel nokkenas én een cilinderkop. Nou het was echt een topprijsje...betaal je normaal ergens en dan krijg je nix ;) (lees: ongeveer een uurloon ;)), dus mij hoor je er niet over. Als het nou niet past, heb ik pech = jammer! Maar als het strax wel past is het VroemVroem met iets geinigs :). :woowoo:

WilliamF 24-03-2006 20:06

Ik weet niet wat dit voor een verhaal is maar het gaat echt nergens over.... Als je de nok van een nokkenas afdraait dan verklein je het totale oppervlakte, dus word theoretisch gezien de omtreksnelheid hoger en blijven je kleppen dus korter open staan. Daar komt bij dat je met verhogers de lift nooit hoger zal krijgen, om de lift te meten trek je van de nokhoogte de dikte van de nokkenas af. Op het moment dat je de nok lager maakt kan je deze niet verhogen met dikkere platen, dan zullen je kleppen konstant open blijven staan. Dus, als je harder wilt gaan ga dan een "echte"snelle nokkenas halen en zorg dat je er iemand bij hebt als je het spul monteert, dat lijkt me wel zo wijs!

RKR 24-03-2006 20:12

Vertel mij nou is in je eigen woorden waar die verhogers zitten...?

RKR 24-03-2006 20:16

Probeer nou niet te zeggen dat het niet werkt, want je kent het blijkbaar niet eens... Dus kan je niet weten hoe het werkt, ik zeg al; sorry als ik het raar uitleg, maar ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven. Komt erop neer: dat ding werkt (én beter dan origineel) als ik hem heb laten afdraaien :).

Die klep blijft waar hij zit...die shim komt iets naar boven, zo raakt je nokkenas hem wat eerder én dus drukt hij ook de klep dieper in (wat dus nodig is omdat hij is afgedraaid!)...het is echt heel logisch ;)!

vwleusden 24-03-2006 20:21

WilliamF weet best waarover hij praat. Ik wil het eerst zien en dan geloven....

Maak anders even wat foto's... hoeft niet snel als je het maar wel rap doet ;)
Enigste trucje dat ik ken met originele nokkenassen is die van de 16V door een uitlaatnokkenas aan te passen en dan als inlaat misbruiken.

RKR 24-03-2006 20:24

Kan toch niet bij een 8v...

En ik verwijt WilliamF ook niet, maar ik vroeg alleen waar ik het afgedraaid kon laten hebben, niet om beredeneringen dat het niet werkt. Doet het namelijk wel ;). Als mensen het zo graag willen weten, maak ik wel x tekening (op foto zie je toch geen ruk) en dan is het van OJA :D!

vwleusden 24-03-2006 20:27

Dat het niet op een 8v ken weet ik, zeg ook niet dat het wel kan maar ik ken maar 1 trucje met de originele nokkenassen van VW... wellicht is jou optie dan nr2.

maar waarom werkt het ? verklaar jezelf nader.... en maak die tekening dan :)

RKR 24-03-2006 20:33

Nou nog een poging in het verbale gebied :D:

Je hebt je nokkenas, daaronder dat kokertje (shim, hoe noem je dat ding in het hollands?) die je eraf kan halen. Daaronder leg je dan zo'n verhogertje (ofwel Ã*n die shim). Nu komt de hele unit van de kleppen dus wat omhoog, terwijl je de kleppen laat zitten waar ze zitten. Als je nu je nokkenas draait, begint hij eerder met het omlaag drukken van je kleppen en hij drukt hem dus ook iets dieper. Het scheelt allemaal niet zo heel veel, maar samen met een afgedraaid/geslepen nokkenas heb je toch een iets snellere nok. Volgens mij lever je nu ook minder in qua stationair lopen, maar dat kan ik nog niet voorzien want hij moet nog afgedraaid worden...

zou een motorenrevisiebedrijf dat ook kunnen? Lijkt me wel toch?

RKR 24-03-2006 20:34

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Dat het niet op een 8v ken weet ik, zeg ook niet dat het wel kan :)

Sorry zo bedoelde ik hem niet hoor! Toch bedankt! :D

RKR 24-03-2006 20:48

Heb even gezocht, maar nou zie ik op foto's cilinderkoppen staan van een 1800 golf...die heeft bij het derde draaipunt gewoon geen steun! Kan dat? Ik kan de foto niet kopieren, maar hij is van MP:

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_...kIM Qg%3D&df=1

Dan klopt hij namelijk helemaal :)!

Zijn er dus meerdere...haha mijn blok is gewoon vaag, had laatst ook al een topic-discussie dat ik een raar vacuum ding erop heb zitten dat verder geen één K-Jetronic golf heeft...volgens mij heb ik een bij mekaar geraapt zooitje met nieuw gefreesde codes :D! :eek: haha

Fred 24-03-2006 20:50

Sorry hoor RKR, maar ik denk dat jij weinig kaas hebt gegeten van motortechniek...de *verhogers* die jij noemt zijn dus niks anders dan vulplaatjes waarmee bij jouw type motor (De ouwe uitvoering van de EV) de klepspeling afstelt....daarmee stel je de speling af tussen de nok en de stoterbus (waar dus die plaatjes ondergaan)...Die speling heb je nodig om het uitzetten van de klep bij warm worden op te vangen...Het geheel heeft de ideale speling al een en ander op bedrijfstemperatuur is..

Ga je rommelen met *verhogers*, dan is het gevolg dat de ideale timing die bij een bepaalde motor hoort gaat verstoren. Kans is groot dat de boel gaat tikken (als de speling te groot word), of dat zoals anderen je al voor waarschuwen er kleppen gaan verbranden omdat ze niet geheel sluiten. Een klep word namelijk deels gekoeld door warmte afgift aan de zitting, maar wat erger is er lekken hete gassen langs de kleppen op momenten dat het niet kan en mag gevolg is dat ze superheet worden, en dus uiteindelijk verbranden.

Dit soort houtje touwtje tuning leidt meestal tot ellende.....

Ik zou me eerst maar eens gaan verdiepen in de techniek, of iemand zoeken die weet wat ie doet..

Maar mocht je toch besluiten om door te gaan wens ik je veel succes :chair: :D

Fred 24-03-2006 20:52

Quote:
Originally Posted by RKR
Heb even gezocht, maar nou zie ik op foto's cilinderkoppen staan van een 1800 golf...die heeft bij het derde draaipunt gewoon geen steun! Kan dat? Ik kan de foto niet kopieren, maar hij is van MP:

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_...kIM Qg%3D&df=1

Dan klopt hij namelijk helemaal :)!

Dat is dus één van de verschillen tussen een oud type EV en het nieuwere type....bij de nieuwe ontbreekt een lager.....dus ....als je het goed wil doen moet je een andere kop kopen, maar die hebben weer hydraulische stoters...en die gaan meestal niet samen met gekietelde nokkenassen...

Dus dat word even nadenken wat je wil

RKR 24-03-2006 20:54

oké...hoe groot zijn die verhogers bij in jou gedachten dan? (diameter) Voordat we t weer over iets anders hebben :)

RKR 24-03-2006 20:55

Quote:
Originally Posted by Fred
Dat is dus één van de verschillen tussen een oud type EV en het nieuwere type....bij de nieuwe ontbreekt een lager.....dus ....als je het goed wil doen moet je een andere kop kopen, maar die hebben weer hydraulische stoters...en die gaan meestal niet samen met gekietelde nokkenassen...

Dus dat word even nadenken wat je wil

Ah ok, dankje, maar waarom heeft hij dan dezelfde code als mijn nokkenas? Lees: exact hetzelfde :confused:

Fred 24-03-2006 20:56

Quote:
Originally Posted by RKR
oké...hoe groot zijn die verhogers bij in jou gedachten dan? (diameter) Voordat we t weer over iets anders hebben :)

Zo uit het hoofd....een mm of 20 á 25..

enne shim is het engelse woord voor plaatje

Tommy 24-03-2006 20:57

*Owjah... openingstijd zou idd langer worden zo... want de nok is stomper*

zit op een nokkenas geen geharde laag? dus als je em aafdraait ben je die kwijt.....? zo ging het wel mis met men sleeptuimelaars iig... :)

RKR 24-03-2006 21:00

Quote:
Originally Posted by Fred
Zo uit het hoofd....een mm of 20 á 25..

enne shim is het engelse woord voor plaatje

Nee dat klopt dus weer niet :confused: , wat vaag. Mijne zijn een halve cm ofzo hooguit! Wat is dit dan...? Ik hef niks geen speling op o.i.d., je verhoogt de bus...hij kan verder nog vrij uitzetten e.d. en als hij kon kantelen, kan hij dat ook nog ;)! Dit is toch echt weer wat anders denk ik!

Fred 24-03-2006 21:00

Quote:
Originally Posted by RKR
Ah ok, dankje, maar waarom heeft hij dan dezelfde code als mijn nokkenas? Lees: exact hetzelfde :confused:

Omdat de nokkenassen van beide types gelijk zijn...

All times are GMT +1. The time now is 03:17.